Husk mig
▼ Indhold

CO2 og Stefans-Boltzmanns lov


CO2 og Stefans-Boltzmanns lov21-01-2009 13:02
spingse
☆☆☆☆☆
(1)
Er der nogen der kan klarlægge sammenhængen mellem den mænge energi som CO2/atmosfæren
absorberer i forhold til hvor meget energi den bliver bestrålet med(fra jorden)?
Det jeg rent praktisk tænker på er at hvis temperaturen stiger blot lidt på jordoverfladen, vil intensiteten jo stige i 4. potens. Hvis CO2/atmosfæren absorberer en procentdel af strålingen ser jeg ikke noget problem, men hvis den absorberede mængde er aftagende i forhold til intensiteten, vil en større del af varmestrålingen jo undslippe til rummet og derved skabe en termostateffekt i forhold til temperaturen?
Var det for indviklet forklaret?
Mvh Spingse
Stefan-Boltzmanns ligningen25-07-2010 11:55
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hej Alle

Gælder Stefan-Boltzmanns ligningen i almindelig atmosfære eller kun i et vacum ?

Jeg er kommet i tvivl efter at have læst et indlæg i en Nordjysk avis.

>>Det hedder sig, at uden CO2 og de andre såkaldte drivhusgasser herunder vanddamp, ville vi have en temperatur på minus 180 grader C., men det er misvisende.

Denne temperatur er beregnet på grundlag af solindstrålingen ved hjælp af Stefan-Boltzmanns ligning, men den gælder kun for kloden som nøgen, ikke-roterende planet dvs. uden atmosfære, men under forudsætning af et skydække, der reflekterer 30 pct. af sollyset (den såkaldte albedo).

Da man ikke kan have et skydække uden en atmosfære (skyerne kan ikke svæve i det tomme rum), er denne temperatur en ren fiktiv størrelse som ikke kan sammenlignes med atmosfærens middeltemperatur.

Når der er en atmosfære i kontakt med jordoverfladen, er det derimod Fouriers lov om varmeledning der er gældende, og den omfatter også varmestråling. Det er kun når energien skal krydse et vakuum, at Stefam-Bolzmanns ligning er gyldig.

I 1896 indførte Svante Arrhenius begrebet tilbagestråling. Han mente, at de komponenter i atmosfæren der absorberer infrarød stråling også kan udsende den igen og således medvirke til yderligere opvarmning af de lavere luftlag, men hvad der foregår af pingpong indenfor atmosfæren er det der i fysikken kaldes interne kræfter, og de ophæver hinanden.

Det svarer til, at man giver sine børn lommepenge, det ændrer ikke familiens samlede likviditet. Den sidst publicerede NASA-figur, der afspejler klodens energibudget, viser da heller ikke nogen tilbagestråling. <<
RE: Stefan-Boltzmanns ligningen25-07-2010 20:27
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jorden har en tilbagestråling til rummet, det hedder jordlyset. Det er godt nok svagt men kan ses på månens natside. Mere flere ørkener, flere skyer og mere CO2 øger jordlyset, det vil sige afkøler jorden.






Deltag aktivt i debatten CO2 og Stefans-Boltzmanns lov:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kosmos' lov?421-05-2022 23:41
Er flyvning så klimaskadelig, at den bør reduceres ved lov?416-05-2011 22:31
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik