Husk mig
▼ Indhold

Digital forbindelse eller fængsel..?


Digital forbindelse eller fængsel..?30-07-2014 11:21
Jakob
★★★★★
(9290)
.




Man kan ansøge om at blive fritaget for lovkravet om at etablere en digital forbindelse til det offentlige.

Men pas på, hvis din begrundelse ikke er god nok, så risikerer du fire måneder i spjældet..!

Hvad mener du, er det en OK metode..?

Eller er vi nærmere ude i en politisk brøler af de store, fordi politikerne tvinger en masse mennesker til at købe computere og printere for flere 1.000 kr pr. person, for at kommunen kan spare sølle ca. 100 kr om året pr. person..?
Og pengene til computere kommer ikke landet til gavn, for det hele skal importeres og ender som farligt affald, som afrikanske børn går og hoster blod over, når de udvinder metaller til genbrug.

Jeg synes, at det er ganske udmærket, at folk bruger computere og digital forbindelse til det offentlige, hvis de har lyst til det og alligevel har en tidssvarende computer.
Men at gøre det til et lovkrav med alle de beskidte sideeffekter, det får, det må jeg tage klar afstand fra, og jeg synes ligefrem, at det er stærkt uartigt og hensynsløst, når jeg måler på effekten.
Ser jeg rigtigt, eller har jeg overset noget vigtigt..?




.
Tilknyttet billede:

31-07-2014 23:37
Jakob
★★★★★
(9290)
.



Mere response til emnet kan findes her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=131633#p131633



.
18-08-2014 21:59
Jakob
★★★★★
(9290)
.




Jeg har et spørgsmål til DR, og jeg har derfor forsøgt at finde en mailadresse, men det lykkedes ikke, og jeg blev i stedet henvist til en formular, som jeg forsøgte at udfylde i retning af nedenstående:

https://www.dr.dk/DR/Licens/DR.Licens.Forms/HusstandContact.aspx
http://www.dr.dk/Om_DR/Kontakt+DR/20130502132613.htm



DR licens og internetforbindelsen




Hej DR

Jeg så engang noget om, at hvis man har en internetforbindelse under en bestemt hastighed, så behøver man ikke betale licens, selvom man ejer en computer.

Men jeg kan ikke finde det igen, og jeg vil gerne vide lidt mere præcist, hvordan loven forholder sig til det i dag.

På forhånd tak for svar.

Venlig hilsen
navn



PS: Jeg synes, at det er lidt uartigt, at jeg ikke kan finde en mailadresse på jeres side, men er henvist til denne javaformular, hvor jeg nu skal klikke videre uden at vide, om bordet fanger, og om jeg får en kvittering.



Men da jeg klikkede videre opdagede jeg, at jeg endnu intet havde set.

De forlanger fuldt CPR nummer oplyst i formularen, før man kan få lov til at sende den.

Er det public service, eller har de spist søm..?


De har i hvert fald opstillet en barriere, som jeg ikke evner at overstige med de elementære sikkerhedsregler, som jeg har lært om færdsel på internettet.

Men hvad gør jeg så, når jeg faktisk gerne vil have et svar..?
Jeg kan selvfølgelig ringe eller sende et papirbrev som almindelig post.
Men så meget, som det digitale er oppe i tiden og alle skal være med, så må det rette sted at møde "den offentlige service" ( public service ) måske nærmere være i et offentligt forum som dette..?

Nu er jeg da i hvert fald omsider kommet af med det.




.
19-08-2014 22:45
Jakob
★★★★★
(9290)
.




Her kan man se ældresagens holdninger angående digitalisering og tvang:

http://www.aeldresagen.dk/aeldresagen-mener/aeldresagenmener/Sider/Digitalisering.aspx

Digital fuldmagt:

Det skal være muligt at give for eksempel et familiemedlem en digital fuldmagt.
Det skal være frivilligt, om man ønsker at give en digital fuldmagt.


Ikke-digital

En borger skal let kunne fritages for at modtage sin post digital.
Det skal kunne registreres centralt, at en borger er "ikke-digital".


Fra digital til ikke-digital:

Man skal uden besvær kunne bede sin kommune om at blive omregistreret til "ikke-digital", hvis man ikke længere kan anvende de digitale selvbetjeningsløsninger eller den digitale postkasse.




.
23-08-2014 02:45
Jakob
★★★★★
(9290)
.



Jeg måtte lige brokke mig lidt over DR's formular på ubuntudanmark også:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=132378#p132378

Det gav pote i form af mailadresser:
http://www.dr.dk/hjaelp/kontakt.htm

Og her er noget fra den mail korrespondance, som det førte til imellem Ajenbo og DR:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=132389#p132389
Jeres HTTPS-server (den der udbyder denne formular) er sårbar over for CVE-2014-0224. I bør opdatere jeres software. Der udover er jeres programør kommet til at inkludere et af scriptsne fra http siden, hvilket giver udslag omkring sikkerhedsproblemer i dvs. browsere. Til sidst syndes jeg ikke hensigtsmæsigt at i køre med statestik scripts på en side hvor det kan være nødvendigt for brugeren at angive sit CPR-nummer. Samtidig er det heller ikke heldigt at brugeren ikke kan se at det er en sikker side pga. formularen er inkluderet i en iframe på en http-adresse side.



Hvis DR vil gøre sig værdig til at blive en respekteret kritiker af dansk IT-lovgivning og IT-sikkerhed, så bør de nok selv stramme ballerne lidt.




.
24-08-2014 21:48
Kosmos
★★★★★
(5371)
så bør de nok selv stramme ballerne lidt

- måske snarere balderne!?
25-08-2014 14:39
Jakob
★★★★★
(9290)
.


@Kosmos

Det kunne måske f.eks. være her kort efter høst, at der tænktes på dem af hø, og som kun har med podex at gøre, hvis læserens tankegang i forvejen er overdisponeret for det.



.
25-08-2014 16:10
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det kunne måske f.eks. være her kort efter høst, at der tænktes på dem af hø, og...

- så må du hellere tydeliggøre for DR, at det er ballerne, de bør stramme (op)!

(hø, hø).
26-08-2014 19:15
Jakob
★★★★★
(9290)
.



Nå, men nu fik jeg svar fra DR.
Der blev ikke svaret på deres sikkerhedsbrist, men jeg blev henvist til denne side:

http://www.dr.dk/Om_DR/licens/Artikler/Licenspligten.htm

Licenspligtige apparater

Tv
Computer med internetforbindelse
Smartphone med internetforbindelse
Tablet eller andre enheder med internetforbindelse


Så det korte af det lange må være, at det ikke er muligt at slippe for at betale DR licens, hvis man følger loven og modtager digital post fra det offentlige.

DR licens er dermed ad bagvejen blevet gjort lovpligtig.
Og det kan de i DR jo nok være godt tilfredse med, og så vil det sikkert også være dumt af dem at kritisere loven om offentlig digital post.

Hvor mange nye kunder DR kan se frem til at få i år på den konto, tør jeg ikke sige. Men det kan måske være over en halv million mennesker og medielicens koster 2.436 kr. om året.

Kan det passe, at DR scorer over en milliard kroner om året på loven om digital post..?




@Kosmos

Hvad får du det til..?


.
Redigeret d. 26-08-2014 19:17
22-09-2014 22:37
Jakob
★★★★★
(9290)
.




Hvis du bare lytter efter, at der ikke er mislyde, så skal det nok gå godt, sagde den blinde til den døve....

DR er vågnet op i denne tid, efter nogle danske virksomheder og et ministerium er blevet hacket.
Men i forhold til loven er det jo alt for sent.

Tom Behnke og Wammen kommer frem på skærmen og fortæller om initiativer, som de er med på for at modvirke hackerangreb.
Befolkningen bliver formanet om, at det er vigtigt at tænke både på firewall og antivirus og på egen adfærd, så data bliver sikret så godt som muligt.

Jeg må indrømme, at jeg synes, at det er provokerende, at disse politikere først vedtager ved lov, at alle, både virksomheder og den enkelte borger, skal forbinde sig til internettet og modtage fortrolige data af den vej, som er en af de mest usikre vej, man kan tænke sig, mens de samtidigt formaner folket om at være forsigtige.....

Aner politikerne overhovedet, hvad de har med at gøre..??


Jeg har en fornemmelse af, at politikerne ser på tyveri af fortrolige data som på tyveri af sprøjtede fødevarer. Man kan altid bare købe nogle nye til den butiksejer, som har fået knust ruden og er blevet bestjålet, og han må bare sørge for at forsikre sig.

Men tyveri af fortrolige data kan ofte aldrig erstattes.
Hvis din pinlige dagbog fra 7. klasse er blevet stjålet og offentliggjort og har såret nogle mennesker, så kan ingen erstatning gøre det tilbage igen.
Tilsvarende med skolepapirer, sundhedsjournaler, regnskaber, PET database, patentudvikling osv. osv.

Og når først tyven har smadret butiksruden, så kan han tage, hvad han vil have, og ingen kan se, hvad han tager, eller hvad han vil med det.
Det burde da være en indlysende forskel i forhold til at få stjålet en sæk sprøjtede kartofler.


Jamen det sker jo så sjældent, og det sker kun for de enkelte tumper, som ikke holder deres computer opdateret.
Hmm... jo mere man tvinger folk til at gå på internettet, jo flere tumper vil der nok også komme med.

Men hvordan forholder det sig egentlig, hvis vi igen sammenligner med butiksruden..?
Tja.. ugentlige sikkerhedsopdateringer til Windows...
Det må vel betyde, at de fandt et sikkerhedshul om ugen, som de skulle lappe.
Og det var jo ikke kun et hul ( en smadret rude ) hos den uøkologiske grønthandler, men nærmere huller i alle computere ( alle butiksruder smadret ), som bruger windows....
Endnu en "lille" forskel.



Angående økonomi, så er det selvfølgelig en god idé, at kommunerne kan spare 50 printere.
Men en slagside har det måske alligevel for samfundet, hvis det betyder, at 200.000 borgere ( især de fattigste ) flere end ellers hver skal købe en importeret printer og computer mv.
Eller det er måske den moderne form for bæredygtig selvforsyning, at folk selv skal kunne printe ud..?
Er det den nye logik for grøn vækst, så stopper det nok ikke, før vi alle har købt hver sin strålekanon, så vi også kan bestråle os selv, hvis vi får kræft.
Jeg har oprettet tråden, fordi jeg finder det dumt og stærkt ubehageligt at indføre tvungen digital forbindelse.
Men det er jo mildest talt heller ikke klimavenligt, vel..?


En lille detalje i setuppet, som også irriterer mig, er kravet om, at man skal møde personligt op, hvis man ønsker at søge om at blive fritaget for pligten til modtage digital post.
Hvad er begrundelsen for det..??
Er det bare fordi nogle skrivebords bysvin lige en ekstra gang vil vise folk på landet ( de få udskud, der endnu bor i den rådne banan ), at det er nemmere at bo i byen og være nabo til rådhuset..?
Men så må man da bare starte bilen og køre de 50 kilometer for skrankepavens skyld....
Det er ikke klimavenligt, men det vil utvivlsomt for mange være langt mere klimavenligt, miljøvenligt og råstofbevarende end påtvunget at skulle holde en sikker computerplatfom kørende.

Jeg synes, at det i visse tilfælde kan være ok med tvang, når det er af meget stor vigtighed for samfundet og klodens fremtid.
Men i denne sag, mener jeg ikke, at det er vigtigt.
Tværtimod mener jeg, at politikerne meget vel med loven kan have tvunget/presset befolkningen til at skade både sig selv og andre.



.
21-06-2017 08:56
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Politikerne mener, at digital post er sikker nok, så de presser borgerne til at benytte den form for kommunikation.
Jeg betegner det som bondefangeri.


Og prøv at se her, hvad der skete mindre end et år senere:

27. aug. 2015
Mobiltelefoner kan være en sikkerhedsrisiko alle steder, hvor ejeren deltager i møder eller samtaler om følsomme oplysninger, fordi en moderne smart-phone let kan bruges til at aflytte ejeren.

Det gælder for eksempel på Christiansborg, hvor folketingsmedlemmerne har deres mobiltelefoner med alle vegne – også til lukkede møder, hvor der bliver udvekslet fortrolige oplysninger, måske endda oplysninger af betydning for rigets sikkerhed.

TV 2 har i dag talt med folketingsmedlemmer, som typisk ikke klar over sikkerhedsrisikoen. De vil nu have strammet reglerne for brugen af mobiltelefoner på Christiansborg.

-Min telefon ligger altid foran mig, når jeg er til møder . Eller som minimum i min lomme. Men det er da tydeligt, at der er en teknologisk udvikling, som giver grund til helt nye forbehold, siger Trine Bramsen, retsordfører for Socialdemokraterne.

Der findes ingen regler for, om folketingsmedlemmer må have mobiltelefoner med til udvalgsmøder




Man kan føje spot til skade og fortælle, at der er tale om verdenshistoriens største bondefangeri så omfattende, at bondefangernes håndlangere også selv er blevet ramt.
Mit umiddelbare skøn er, at mange folketingsmedlemmer har gjort sig selv skyldige i at lække fortrolige oplysninger.
Og Danmark er i krig, så hvordan skal det straffes..?

Er der ikke dødsstraf i Danmark for spionage i krigstid..?





Når det angår IT kan man fornemme en generel blindhed for sikkerhedshuller både hos almindelige mennesker og hos de mere hardcore computernørder.
F.eks. fortalte jeg engang bestyrtet i et ubuntu hjælpeforum, at jeg havde fundet en side, hvor man kun skulle indtaste sit CPR nummer, og så kom den automatisk op med navn og adresse, så man ikke behøvede at skrive det. Men ingen lod til for alvor at dele min bestyrtelse.
Sådan noget fortæller om blindheden. I mine øjne burde enhver tåbe kunne se det groteske ved, at CPR er fortroligt, men der findes en offentlig databaseforbundet side, hvor man kan malke databasen ved at indtaste tilfældige CPR numre og så kopiere de tilknyttede oplysninger, som automatisk kommer ud. Det burde være logik for burhøns og ganske utroligt, at en sober administrator kan finde på at programmere og teste sådan noget ekstremt lort, uden der er en indre alarmklokke, der ringer. Og endnu mere utroligt, at de ansvarlige databaseforvaltere nogensinde har givet tåben ukontrolleret adgang til disse data..!



Offentliggjort 15.06.17:
http://itwatch.dk/ITNyt/Brancher/Sikkerhed/article9654392.ece
80 kommuner benytter KMD's system til digital pladsanvisning, der har haft en sikkerhedsbrist. Ifølge it-selskabet har fejlen altid eksisteret i det 12 år gamle system.
KMD har nu lappet sikkerhedsbristen i it-selskabets system til digital pladsanvisning, men hullet har stået åbent i 12 år. Det skriver Dr.dk.
Det har gjort det muligt at blotlægge af en række borgeres navne og CPR-numre, fremgår det af en redegørelse fra KMD, som ITWatch er i besiddelse af.


Det er ubegribeligt længe, at sådan en banal fejl kan få lov til at køre. Det er seriøst mange øjne, der har været på den, før nogen har reageret og nogen har gidet at lytte og erkende fejlen og få den rettet.

Når man ser det og tænker på, hvor avancerede fejl og cracks i virkeligheden kan være, så er der desværre absolut ikke nogetsomhelst håb om, at danske borgere, politikere eller almindelige administratorer generelt nogensinde bliver voksne, vågne og forsigtige nok til at håndtere avanceret IT kommunikation på en betryggende fortrolig måde.





­
21-06-2017 21:51
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Mon politikere og embedsmænd havde mobiltelefoner med på de lukkede møder, hvor de diskuterede salget af DONG..?




­




Deltag aktivt i debatten Digital forbindelse eller fængsel..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
"Galla-aktivisterne fortjener respekt, ikke fængsel", siger Greenpeace622-01-2010 21:44
Piratkopiering => 6 års fængsel022-10-2008 20:21
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik