Husk mig
▼ Indhold

EU-valg


EU-valg03-06-2009 22:36
Doctor Dubious
☆☆☆☆☆
(2)
Jeg har lavet en lille EU-valg 2009 Facebook-applikation med et prøvevalg så man kan se hvilke kandidat der ligger en nærmest. +kandidat, statistiksektioner, mm.

Der er flere spørgsmål omhandlende CO2 og klimaspørgsmål.

http://apps.facebook.com/europavalg/
04-06-2009 00:13
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Linket virker vist kun, hvis man er logget på.
http://apps.facebook.com/europavalg/




Men udmærket med et initiativ til debat om EU-valget. Hvad skal vi stemme..?




.
04-06-2009 00:30
Doctor Dubious
☆☆☆☆☆
(2)
Jakob skrev:
Linket virker vist kun, hvis man er logget på.
http://apps.facebook.com/europavalg/


Ja desværre. Lidt kluntet lavet. Men formålet for mig var nok så meget at lave lidt Facebook programmering. Næste gang laver jeg den med flere indgange.

Men udmærket med et initiativ til debat om EU-valget. Hvad skal vi stemme..?


Der er fire spørgsmål der direkte har med klima og miljø at gøre (alle spørgsmål er skrevet på baggrund af tilbagemeldinger fra Internet fora, blogs, mm.):

1) * EU bør inddrive flere skatter til større tilskud af vind-, sol- og andre vedvarende energikilder

2) * EU's målsætninger om nedskæring af CO2 skal være langt mere vidtgående, selvom det betyder højere skatter/energiafgifter

3) * For at nedbringe CO2-udslip skal EU sætte skrappe krav til bilproducenter om hvor langt biler i fremtiden som minimum skal kunne køre på literen, selvom det betyder markant dyre biler

4) * EU skal arbejde for mere atomkraft for at bekæmpe CO2 udslip

- har ikke lige en oversigt over hvad kandidaterne har svaret. De foreløbigt afgivne brugerstemmer (2500+) har stemt positivt (helt enig + lidt enig) i hhv. 1) 60,4% 2) 67,3% 3) 69,6% 4) 38,1% af tilfældene. Hvilket må siges – for de tre første – at være en tydelige tilkendegivelse. Der er i øvrigt en forholdsvis markant forskel på hvad kvinder og mænd generelt stemmer. For kvinder er de samme fire tal: 1) 69%, 2) 75.4%, 3) 81.1%, 4) 25,5% - meget mere positiv på de tre første, men mindre på atomkraft.
04-06-2009 02:00
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Doctor Dubious
Sjov gimmick og fint initiativ. Så kan det da være der er et par tusinde flere der kommer ned at stemme

Eneste lille kommentar er at spørgsmålene kan opfattes ledende og derudover simplificerer problematikkerne. Det eneste reelt åbne spørgsmål er vel nr. 4 hvor man kan afgive et ærligt svar omend selv der er det i høj grad et nationalt spørgsmål som EU i dag ikke kan diktere. Selv vil jeg blive nødt til at svare negativt på 1, 2, og 3 pga. ordlyden. Spørgsmålet er mere end blot om der skal flere afgifter til eller ej. Langt mere vigtigt er hvor i værdikæden de placeres. Langt vigtigere end at skrue ned for transportrelateret udledning ved gradvis forædling af gammel teknologi er det at fremme ny teknologi. Langt, langt, langt vigtigere end at sætte højtflyvende arbitrære mål er det at have en ide om hvordan.
Det eneste jeg kan læse ud af spørgsmålene hvis det var en kandidat der havde slynget dem ud som principper er et ønske om at gøre noget, men ingen konkrete forslag baseret på kritisk overvejelse. Han/hun ville således ikke få min stemme rent umiddelbart.

Blot lidt input - og ment som konstruktiv kritik.

mvh.
Mikkel
04-06-2009 10:53
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
3) * For at nedbringe CO2-udslip skal EU sætte skrappe krav til bilproducenter om hvor langt biler i fremtiden som minimum skal kunne køre på literen, selvom det betyder markant dyre biler


Hvor mange kilometer kører en elbil på en liter brændstof?

Den ville være ulig lettere at sammenligne i enten Joule eller kWh, det kræver selvfølgelig, at man bruger den rigtige omregningsfaktor for hver enkelt type brændstof.
04-06-2009 12:41
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Jeg så kandidaterne på TV2 i aftes, men det hjalp ikke så meget.

Måske vil jeg belønne S for, at de nu går ind for at genindføre grænsekontrollen.

Men ham den runde med overskæg er altså ikke dum, og hende den nye fra Junibevægelsen kan jeg også vældig godt lide.

Margrethe Auken kritiserede, at der mangler penge til pilotprojekter indenfor dansk solcelleforskning.
Har hun ret i den påstand, så kan det aftvinge min stemme, fordi nærmest intet er vigtigere, og fordi ingen af de andre lod til at have større fokus på VE-forskning og udvikling.
Spørgsmålet er så måske, om det skyldes, at de mener, at det nærmere hører hjemme i nationalt regi. Det fandt jeg desværre ikke ud af.



Derudover kan man nok sige om dem alle, at de går ind for et europæisk samarbejde, men der er forskel på, hvor meget suverænitet de vil afgive.
Ønsker man at afgive meget dansk suverænitet, så skal man nok stemme på Venstre, Konservative, Radikale, NA, Socialdemokratiet eller SF.

Eller hvad har jeg misforstået..?




.
16-06-2009 13:56
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Er der nogen, der har lyst til at prale med, hvad de stemte..?



Jeg synes, at det er bemærkelsesværdigt, så lille interessen er for at diskutere EU.

Gad vide, hvor stor stemmeprocenten havde været, hvis de ikke også havde vedlagt en afstemning om ligeret i Kongehuset...


Så vidt jeg ved kommer ca. 80% af den danske lovgivning fra EU, og i de sidste 8 år er der gennemsnitligt vedtaget 5 nye love og regler om dagen.

Hvor mange af disse love og regler kender du..?



.
16-06-2009 18:58
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Jeg stemte på en af venstres kandidater ham der havde været Journalist ved TVA. Vist lykkegård et eller andet!

Hvad stempte du ud over nej til det med konge huset! Hvis du stemte hvad du sikkert ikke gjorde!
16-06-2009 20:18
Jakob
★★★★★
(9186)
.


@delphi


Jeg kan ikke prale med, hvad jeg stemte.


Jeg kan umiddelbart ikke engang nævne een eneste god lov, som er kommet fra EU.



.
16-06-2009 22:08
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Okay! Men stemte du. For: Så kan det da vist ikke være så svært at pejle sig ind på hvad du stemte!!!
17-06-2009 09:32
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Det er godt, for jeg stemte så forkert, at det er for pinligt at indrømme.

Men hvis man ikke har kendskab til een eneste god lov ud af mange tusinde fordelt over flere årtier, så er der også noget, der siger mig, at det kan være lidt ligegyldigt, hvad man stemmer.


Kender du nogle gode EU-love, som vi ikke ligeså godt kunne have undværet eller etableret på anden vis..?



.
17-06-2009 13:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Jeg havde ellers overvejet han spidskoandidanten for Socialdemokratiet jeg hørte en udsendelse i Radioen på P2 med ham og han var meget fornuftig. Men så afslutningsdebatten på TV så Nej så blev det ved det gamle!

Men hinde Fru Auken hun kan godt nok sætte mit Pi.. i kog.

Kender du nogle gode EU-love, som vi ikke ligeså godt kunne have undværet eller etableret på anden vis..?


Jahe! EU Min psyke er ikke lige til EU i dag! Men love Næhe!

Men den gamle kul og stålunion i Europa udvikles efter jerntæppet sænker sig og korn lagrene i Ukraine, Hviderusland som herefter ikke er tilgængelige til de Europæiske markeder så må man jo gøre noget for fødevare forsyningen var langt under behovet og herunder Englands import fra kolonier var stærkt aftagende eller slut!!

Men det er da helt og aldeles inkompetent og et tagselvbord for bureaukrater men hovedideen støtter jeg!

Men stadig jeg forstår ikke der skal alt det til for at harmoniser valuta, handelsregler osv
Redigeret d. 17-06-2009 13:05
20-06-2009 16:45
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
For første gang siden jeg fyldte 18, udeblev jeg fra et valg. – To valg var det vel. Men jeg kunne simpelthen ikke finde ud af, hvad jeg skulle stemme for. Lidt ligesom med Branners CCS-afstemning var der ingen af kategorierne, jeg kunne gå ind for.

Tronfølgeloven: jeg er heroinligeglad med, om det ceremonielle overhoved hedder konge, dronning, kejser eller præsident. Men jeg vil gerne ha', at vedkommende er valgt! Kastesystemet er anakronistisk og foragteligt – efter min mening. Jeg er ret sikker på, at kronprins Frederik (er det rigtigt?) ville blive valgt, uanset hvem der var modkandidat. Og fint så. Så havde befolkningen taget stilling. I 1953 ændrede man tronfølgeloven for at undgå, at en arveprins, der som voksen legede med tinsoldater og modeltog skulle blive konge. Dvs for at fastholde kastesystemet.

EU-valget: Jeg er fanatisk tilhænger af et grænseoverskridende samarbejde omkring handel, miljø, indvandring, kriminalitet mv. Og ligeså fanatisk modstander af en union, der for det første er umulig – bl a fordi de enkelte lande aldrig vil give slip på deres sprog og andre særpræg – og for det andet er uønsket, fordi det bare ville blive en ny magtblok.

Kandidaterne: Venstre opstillede som spids Jens Rohde, som jeg helst så blive i dansk politik. Socialdemokraterne en for mig ukendt Dan J, der var nødet til at have Poul Cykelhjelm bag sig på posters (dog uden cykelhjelm). Gucci-Helle var ikke med – af forståelige grunde. - De radikale stillede op med en pige fra ca 3.g – Sofie et-eller-andet. Hun vidste intet om noget som helst men grinede bare fjoget hele tiden. – Bent B troværdig men på retræte. – Det er jo nok ikke lovligt at kalde en politiker for personlighedsforstyrret, så det vil jeg ikke kalde Margrethe Auken. Sur gimpe går måske heller ikke, men Søvndals magi reddede 2 mandater. Ikke noget for mig! –

Gad vide om Sørgelig Alliance stillede op??

Så var der nogle unionsmodstandere. Gammelkommunisten Søndergård har åbenbart kuppet Folkebevægelsen mod EU. Trist men sandt. Junibevægelsen havde opstillet en præst ved navn Hanne ?? Helt uden gennemslagskraft. Og så var der Morten Messerschmidt. En 28årig højt begavet jurist, der endte med at blive valgets suveræne topscorer. Men skulle han deporteres til Bruxelles/Strassbourg, blot fordi et par triste medieprostituerede journalister på BT ikke forstår, hvad "Deutscland über alles" betyder?

Nå – som nævnt var der ikke noget, der appellerede til mit indre univers, så for første – og formentlig sidste – gang blev jeg hjemme. – I Belgien er der bødestraf for ikke at stemme, - det skulle vi måske overveje.

Venligst brinch
29-06-2009 22:04
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Det er under alle omstændigheder surt at skulle vælge mellem blåt og rødt, når man i virkeligheden kun ønsker grønt.



.
30-06-2009 20:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja grønt for hver en pris uanset omkostning for miljø og natur
01-07-2009 10:39
Jakob
★★★★★
(9186)
.



delphi skrev:
Ja grønt for hver en pris uanset omkostning for miljø og natur


Ja, ordet "grønt" bliver udsat for misbrug af værste skuffe.

Men ombudsmanden har endelig blandet sig:
http://ing.dk/artikel/99655-ombudsmand-statoil-slettede-usikkerhed-om-biobenzin
Citat:
-------------------
»Forbrugeren skal kunne have tillid, at der er dokumentation for det, når et produkt betegnes som grønt,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
-------------------


Nu har han kommenteret Statoils biobenzin, og så kan han passende gå videre med regeringen og andre partier, som misbruger ordet om deres politik.



.
02-07-2009 21:17
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nu har han kommenteret Statoils biobenzin, og så kan han passende gå videre med regeringen og andre partier, som misbruger ordet om deres politik.


Ja et passende sted at starte kunne jo være de partier som har støttet en udbygning med møller og i den forbindelse taler om grøn energi, for det er da vist langt mere misvisende end BIO95 fra Statoil.




Deltag aktivt i debatten EU-valg:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik