Husk mig
▼ Indhold

Forsøgskaniner søges til solfangerdam


Forsøgskaniner søges til solfangerdam11-03-2008 16:57
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Solfanger dam



En solfangerdam feks. 5 x 6 Kwm antages at kunne dække min. 50 % af en boligs energiforbrug ved et årligt olieforbrug på 3000 l.

En dam med højreflekterende solfangerglas og aluminiumsprofiler antages at kunne opstilles for 20.000.- kr. og dermed afskrives på 2 fyringssæsoner.
Vi er nogle stykker som vil etablere disse damme. Men det kunne være interessant, at lave nogle lavpris damme hvor alm. plastfolie anvendes til beklædning af dam og hvor dette bobleplast beklædt med alufolie herefter erstatter flamningoen i opstillingen (anvendes med succes i gartnerier se. www.ipm-technology.com) Se.



Billede se. Link

Herefter kunne der laves en plastmembran om fungerede som radiator oven på denne bobleplast som herefter virkede som solfangerradiator.
Hvis der er nogle her på klimadebatten som kunne være interesseret i at etablere en dam som "referencedam" ville det alt andet lige forøge interessen omkring denne "lavprisenergiproducent". Den lokale glarmester og dele fra byggemarkedet kan levere dels ekspatise og dele til opbygningen.

En lavprisdam (50.000 l) inkl en varmeveksler på 6 kw må antages at kunne etableres for 3 – 4000.- kr.

Damsolfanger kunne herefter løbende ubygges med varmepumpe som her se.



for 100 % co2 varmeproduktion ved varmepumpe som afkøler luften og anvender vindmøllestrøm(overskud).
Redigeret d. 11-03-2008 17:07
14-03-2008 09:32
Jakob
★★★★★
(9293)
 

Hvad bliver den samlede pris, hvis systemet skal kunne passe sig selv og lave varme hele året..?

Hvor stærkt er låget til dammen, kan man gå og køre på det..?

-

Er det ulovligt at bruge grundvand..?

Ellers forestiller jeg mig, at jeg måske i stedet kunne etablere to små brønde på måske tre meters dybde og så pumpe vand fra den ene til den anden for at undgå nævneværdig isdannelse.
I den brønd, jeg pumper til, vil jeg så anbringe varmeveksleren til varmepumpen.

Men jeg vil jo også gerne lave radiatorvand på mindst 55 'c , og så går det vist ikke så godt med EL-økonomien..?


 
14-03-2008 09:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Der er glas på låget som solfangerardiator. Vi får lavet en ramme i en Aluminiums profil hvor højeffekttiv solfanger glas lægges i. Alt i alt en meget effektiv solfanger opbygning. Altså der cirkulres vand op under glasset og ned i dammen når solen yder energi.

Vi forventer opstillingen inkl. vvs kan laves for 20.000.- kr. og erstatte olie for 12.000.- kr/år ved et forbrug: 2500 l. olie.

1. opbygningen uden nogen for for varmpumpe. 50 % af årsforbruget.

2. opbygningen med varmepumpe som køler vandet fra solfanger og når vandet i akkumuleringsbassin er for koldt til at lede til boligen.

3. en varmepumpe køler luften og fylder energi på dammen. En el-patron omsætter overskudsstrøm i dammen.
14-03-2008 09:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Delphi!
Jeg har købt mig et hus med overtagelse 1/4... Det er et "bondehus" i Fredensborg som helt sikkert kan tåle til "smartere løsninger" når vi snakker energi. Der er en have på 1000 kvm, er det for lidt til jordvarme? Hvem kunne det være smart at få til at kigge på mulighederne?

Bedste hilsner, Frank
14-03-2008 11:18
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej! Frank.

Systemet her se. http://www.wazx.dk/work/klimadebat/dok1/xc1/dokk/vakuum/Opbygning.htm Danfoss laver systemet. En lokal kølemontør kan opstille det. http://www.villypoulsen.dk/ laver disse lodrette jordboringer. til ca. 15.000 kr. En samlet opstilling som kan forsyne hustanden: 100.000.- kr De lodrette boringer kan laves fra et areal på 2 x 2 m.

En solfanger dam til 20.000.- kan erstatte 50 % af årsforbrug på 3000 l olie.
En varmepumpe som køler luften til 15.000.- kr. kan sammen med solfanger dammen erstatte 80 % af et årsforbrug på 3000 l olie.

Men da www.energinet.dk 's systemer herunder de data man kan fremskaffes via www.nordpool.dk og http://www.energiudsigten.dk/page/12464 er der en stor sandsynlighed for at man vil forbruge overskudsstrøm (aften og nat) som under alle omstændigheder er "ubrugelig", at man da omsætter denne strøm i sin varmeopstilling. Dammens akkumuleringskapacitet betyder at varmeproduktion kan ske når overskudsstrøm forekommer.

Da mener jeg en opstilling som denne


til 40.000.- kr. ex. tilslutning til huset hvor energiproduktion over året er: solfangerdam, varmepumpe, elpatron: 50,30,20 %, er det optimale.
jeg vil antage en årlig varmepris på 50 % af olie. Hertil er opstillingen billigere end en alm. oliefyrsopstilling / gasfyrsopstilling ved etablering.

Hertil virker opstillingen til at forbruge noget af den udmærkede vindmøllestrøm som forekommer til overflod se. artikel fra weekend avisen se. Link

MVH NIels Hansen
Redigeret d. 14-03-2008 11:20
14-03-2008 11:40
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Delphi!

Lodrette boringer... !!
Det lyder godt nok smart!!
Sidst jeg gik rundt om hust synes jeg ikke jeg så nogle damme... hmmm...
Jeg tror jeg tager en beslutning når jeg er flyttet ind og jeg har fpet overblik over min kommende "budgetkonto"
Men jeg tror det er smart at lave lige når man flytter ind. eller bliver det nemt udskudt og udskudt.
14-03-2008 11:47
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Frank.

Ja og så står Co2 og koger i de meget tyde stålrør og dampe søger op mod fortdamperveksler på varmepumpe og kondenser ved at afgive sin energi. Og retuner ned i stålrør imens dampe er på vej op. Opstillingen arbejder på den måde med en minimal temperaturforskel mellem den temperatur hvorved opstillinegen kan optage energi ved i jorden, sammenlignet med at en brine skulle opvarmes ved at cirkulres ud i jorden. Her ville man typisk underkøle den til -10 c og opvarme den uden i jorden til måske -3 c'. Hvor Co2'en koger ved -3 c' og kondenser ved -4 c' på fordampervarmeveksler. CO2 opstlllingen reducere min strømforbrug med 20 %. Og det er 100 % driftsikker i 50 år. (pumpe i 20 år)

Ps. Hvis du skal gøre noget i huset så lav gulvarme i sted for at isoler.
Redigeret d. 14-03-2008 14:42
04-04-2008 15:37
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Frank.

100 % Co2 fri varmeforsyning ved møllestrøm og sol.


Hvis man skal lave en dam til under 10.000.- kr hvilket er muligt:
Skal man lave et varmelegeme af disse varmelegemer til en vaskemaskine til 125 kr/stk. (2000 w) se.



Disse samles og monteres i en stålplade, hvor huller er Cnc laserskåret. Jeg har talt med den lokale el-installatør. Han var dog ikke umiddelbart med på ideen. Men hvis ledningsforbindelser over pladen er indkapslet vil man kunne overbevise den lokale elektriker.

Der sælges nogle aluminiumsprofiler som umiddelbart kan danne vinduesrammer, når de oplægges på et stykke tømmer (feks. 100 x 100 mm trykimprægneret tømmer) som danner hovedramme. Herefter anvendes 4 mm. drivhusglas til 30 kr/Kwm. Plastmembran og isolering: fra den lokale tømmerhandel.
Styring: her kan PLC systemer med følere til under 1000.- kr. løse denne opgave. Feks. Fatech Plc. med 2 analoge indgange. Hvis der skal være en online opkobling til server som bestemmer start og stop omkring el-varmelegeme (møllestrøm) kræves en computer som er tændt og kommunikation via PS2 port.

Hvis man ønsker en løsning med færdig og "autoriseret" el-patroner som kan opstilles på bunden af dammen og computerstyring som er online enten via biltelefonnettet eller bredbåndsforbindelse vil den samlede løsning koste 20.000.- kr.

Dam med Varmepumpe

Her løsning med varmepumpe til 50.000.- kr. varmeproduktionen fra opstillingen er meget konkurrencedygtig sammenlignet med olie/gas og altså meget miljøvenlig. Se.



Jeg laver server løsning så brugere umiddelbart kan styre deres opstillinger for de første 50 brugere så denne virker uden beregning i 2 år. Herefter et mindre gebyr.




Deltag aktivt i debatten Forsøgskaniner søges til solfangerdam:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik