Husk mig
▼ Indhold

Hvad er dit bedste "grønne" sparetip?


Hvad er dit bedste "grønne" sparetip?29-03-2011 16:49
klimabevidst
☆☆☆☆☆
(1)
Klimabevidst.dk har lavet et gratis klima-værktøj, der via en række guider hjælper danske virksomheder og organisationer med at igangsætte grønne tiltag, reducere deres ressourceforbrug og i sidste ende spare penge.
Lige nu er klimabevidst i fuld gang med at udvikle en gratis version henvendt til privatforbrugeren og i den forbindelse er vi interesseret i at høre jeres gode og grønne spareråd – altså råd der er gode både for miljøet og pengepungen.

Klimabevidst.dk ser frem til at høre jeres gode inputs enten via email eller her i forummet.

Mvh Jacob fra klimabevidst.dk


jacob.overby@klimabevidst.dk
29-03-2011 17:07
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Klimabevidst.dk har lavet et gratis klima-værktøj, der via en række guider hjælper danske virksomheder og organisationer med at igangsætte grønne tiltag, reducere deres ressourceforbrug og i sidste ende spare penge.


Lære dem at bruge mere strøm, meget mere....

Start en kampagne hvor sparespæren udskiftes med glødetrådspæren for maksimal udfasning af fossilenergi
Redigeret d. 29-03-2011 17:09
30-03-2011 23:57
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Lær befolkningen at spare på de fossile brændsler, og at det lettest gøres ved at øge elforbruget.

Et øget elforbrug i de perioder hvor vindmøllernes elproduktion mere end dækker det normale elforbrug, vil nok på sigt også øge befolkningens accept af generne fra vindmøllerne og tilskudsbetalingen via elregningen.

På længere sigt kommer vi nok ikke udenom, at vi skal blive bedre til at optimere vores energiforbrug. Vi må derfor tilstræbe at et energiforbrugende apparat, der trænger til udskiftning erstattes med et apparat, der bruger mindre energi.
31-03-2011 16:21
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Boe

At skifte glødetrådspæren ud med lav-energipæren er 100 % det samme som at sige der skal fyres mere kul ind i kraftværkerne når og hvis du har fjernvarme, og det fordi at brændslernes evne til at yde el langt fra udnyttes på kraftværkerne fordi boligerne bruger mindre og mindre strøm i forhold til den varme boligerne behøver i stuerne... Og og når brændslerne kun afbrændes for at yde varme og da fjernvarmerøret er betydelig ringere til at afsætte og overfører den varme glødetrådspæren afsætter i boligen (Glødetrådspæren: som overvejende bruges i vinterhalvåret hvor der netop er brug for varme) end el-nettet er, kan det på det kraftigste kun frarådes at monterer sparepæren.

Har du oliefyr er det det sammen som at sige at den co2-neutrale møllestrøm skal frævælges til fordels for oliens opvarmning, eller at det fjernvarmerør i byerne som skal ydes varme til boligerne skal forsynes udelukkende af brændseler som kun yder varme og ikke strøm til din stue..

Så spar på el med omtanke.. men spar på de fossilenergikilder..
Redigeret d. 31-03-2011 16:28
25-04-2011 09:04
osolemioProfilbillede☆☆☆☆☆
(14)
Der hvor det er muligt (adgang til faldstamme) kan man montere en afløbs varmeveksler. Det kolde vand som kommer ind i huset ledes nu igennem denne varmeveksler, før det når til varmtvandsbeholderen / varmtvandsbufferen.

Jo mere vandet forvarmes, jo mindre energi skal der bruges til at varme vandet op til f.eks. 55 grader. Der er ingen pumper eller styring, det er et passivt system hvor koldt vand fra jorden møder varmt vand fra afløbet - via en varmeveksler.

Jeg har installeret sådan en, og ved brusebad, som er der hvor der bruges mest varmt vand, opvarmer varmeveksleren vandet fra ca 5 til ca 20 grader. Det er næsten halvdelen af energien man får tilbage igen, idet man typisk bruger 35 - 40 grader i bruseren.

Man skal sørge for at der er tilstrækkeligt flow i varmeveksleren. Se f.eks. dem fra www.renewability.com (forhandles i Skandinavien af www.ekologiskabyggvaruhuset.se i Sverige). Man burde nok kunne bygge en selv, men spørgsmålet er om man kan få den godkendt til at blive brugt i varmtvandssystemet i Danmark.
07-05-2011 09:59
Jakob
★★★★★
(9186)
.




@klimabevidst


Bør den kviksølvholdige sparepære på forsiden af klimabevidst.dk ikke snart skiftes ud med en diodepære eller en varmepumpe..?







osolemio skrev:
Der hvor det er muligt (adgang til faldstamme) kan man montere en afløbs varmeveksler. Det kolde vand som kommer ind i huset ledes nu igennem denne varmeveksler, før det når til varmtvandsbeholderen / varmtvandsbufferen.

Jo mere vandet forvarmes, jo mindre energi skal der bruges til at varme vandet op til f.eks. 55 grader. Der er ingen pumper eller styring, det er et passivt system hvor koldt vand fra jorden møder varmt vand fra afløbet - via en varmeveksler.

Jeg har installeret sådan en, og ved brusebad, som er der hvor der bruges mest varmt vand, opvarmer varmeveksleren vandet fra ca 5 til ca 20 grader. Det er næsten halvdelen af energien man får tilbage igen, idet man typisk bruger 35 - 40 grader i bruseren.




Hatten af for folk, der gør noget ved sagen.
Jeg havde ikke set den metode før, og det er godt med noget nyt at tygge drøv på.



http://www.renewability.com/power_pipe/index.html
Installations manual:
http://www.renewability.com/uploads/documents/en/home_retrofit.pdf
Se tilknyttet billede.

Har du selv målt, hvor effektiv den er..?

Jeg må indrømme, at jeg tvivler lidt på, om metoden betaler sig.
Meget afhænger måske også af, om man har en egnet faldstamme. PVC isolerer nok for meget..?
Man får nok heller ikke så meget ud af det, når der trækkes ned på WC og nærmest intet, hvis folk er uforskammede nok til at tage et karbad.
Ligeledes fra vaskemaskine og opvaskemaskine må udnyttelsen være begrænset, fordi forbruget ikke er samtidigt med afløbet.


Det er egentlig også lidt mærkeligt, at vi ikke ser køleskabe og dybfrysere med vandkøling, som virker efter samme princip, der forvarmer det kolde indløb til varmtvandsbeholderen..?

Det kunne måske også være interessant at lægge en jordvarmeslange ned i septiktanken.
Men så går gæringen nok i stå, og man står med et nyt problem.





@delphi


Der findes vel stadig ikke en økonomisk lille varmepumpe, som kan bruges til sådan en septiktankopgave, hvor brinetemperaturen ikke må komme under nul grader..?





.
Tilknyttet billede:

07-05-2011 11:07
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Der findes vel stadig ikke en økonomisk lille varmepumpe, som kan bruges til sådan en septiktankopgave, hvor brinetemperaturen ikke må komme under nul grader..?


Sådan en kompressor som yder 600 w fordampning koster vel 500 kr. SE



Kølemiddel koster 200 kr til opstillingen..

De øvrige komponenter koster stort set ingenting..

Når du ringer til en kølemontør koster det 50.000 kr.
Redigeret d. 07-05-2011 11:20
07-05-2011 17:26
Jakob
★★★★★
(9186)
.




@delphi

Dur ikke, jeg vil gerne have en komplet færdig og økonomisk masseproduceret enhed lige klar til at slutte til, tak.




.
07-05-2011 22:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob

Her i Hobro bryder vi os altså ikke om krævementalitet og blive kostet rundt med!

Ham Kina-Arne han producerer ikke det lige det du ønsker..

Du vil vel ej heller betale kongens mønt!
08-05-2011 12:11
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Plant flere træer - rigtig mange flere træer!

http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/F86B535E-27A8-44A0-9085-9428313E7119/124628/Skoveneomkringos.pdf
09-05-2011 00:03
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Boe

Der må Naturstyrelsen da have fået noget galt i halsen.

Når man fælder træer i Skotland og laver træpiller og sejler disse piller til Randers så kommer der altså ikke co2 op af skorstenen på kraftværket I Randers.

Her reduktion af co2-udledning fra Klimaplan for RAnders omkring omlægning af kraftværkets brændsel fra kul til træpiller se



Eller det eneste man har gjort i RAnders er at skifte kul ud med at brændsel som altså ikke udleder co2 på kraftværket Randers...

Gadvide havd det er for nogle særlige træpiller de henter i Skotland som ikke udleder co2 når de afbrændes.

I Randers der eksporterer tilmed møllestrøm og strøm fra kraftværker se



De kan altså nogle ting i Randers. Hvem mon der bruger det strøm når alle andre møller i landet hæmningsløst pumper ubrugelig strøm ud i el-nettet...

Klimaplan for Randers se http://www.randers.dk/dokumenter/klimaplan%202030%20endelig.pdf
Redigeret d. 09-05-2011 00:05
09-05-2011 14:19
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Gadvide havd det er for nogle særlige træpiller de henter i Skotland som ikke udleder co2 når de afbrændes.


Tja - de har vel fået fat i et restparti af "brintpiller" oversmurt med noget savsmuld eller lignende.
10-05-2011 15:42
kristines
☆☆☆☆☆
(14)
Hmm, nu ved jeg slet ikke hvad jeg skal tænke. Det giver jo god mening når man læser her, men hvorfor prædiker de så det omvendte? Glødepæren får lov at blive, men det er jeg skam heller ikke ked af
10-05-2011 18:13
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Kristines

Man kan fælde en stor douglasgran i Skotland sende den gennem flishuggeren og lave den til træpiller..

Og gennem Randers kraftværk og øge co2 udledningen med 20 % i forhold til kul.

Hvis man planter et nyt træ i skotland, så går der minimum 30 år før merudledningen af co2 er optaget af det nye træ og mange år før den udledte co2 fra Randers kraftværk er neutraliseret.
10-05-2011 20:50
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
kristines skrev:
Hmm, nu ved jeg slet ikke hvad jeg skal tænke. Det giver jo god mening når man læser her, men hvorfor prædiker de så det omvendte? Glødepæren får lov at blive, men det er jeg skam heller ikke ked af


Matte glødepærer over 60 W er forbudt i EU, men nu kan de købes som lofthængte varmekilder, for så er de ikke forbudt. At forsøge at forstå logikken skal jeg nok ikke give mig ud i.



Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
31-05-2011 23:49
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
Plant flere træer - rigtig mange flere træer!

http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/F86B535E-27A8-44A0-9085-9428313E7119/124628/Skoveneomkringos.pdf



Ja, det er faktisk et vældig godt sparetip.

Jeg plantede 40 piletræer sidste weekend, og mens jeg plantede behøvede jeg ingen varme i boligen, jeg svedte rigeligt uden.
Og da jeg var færdig, var jeg så træt, at jeg ikke orkede så meget som at tænke på at bruge penge.

Næste trin bliver, når de skal studses, det giver også varmen, og det bliver samme forestilling.

Derefter skal de fældes, og det giver også varmen.

Og brændet skal køres ind og stables, og det giver også varmen.

Og når det skal puttes på fyret, så får man varmen endnu engang.

Og nej, det er ikke slut endnu, for efter flammefesten skal asken køres ud på marken igen.


Hvis man gør det rigtigt er der altså kort sagt meget mere varme at få og meget mere at spare fra træer, end man kan læse af brandværdien.





.




Deltag aktivt i debatten Hvad er dit bedste "grønne" sparetip?:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
25.000 kroner for det bedste sparetip08-01-2009 12:19
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik