Husk mig
▼ Indhold

Hvilken dansk by er hårdest ramt af klimaændringerne?


Hvilken dansk by er hårdest ramt af klimaændringerne?27-11-2009 13:09
Klimajournalist
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg er - i forbindelse med mit speciale på journalistuddannelsen ved Århus Universitet - ved at researche til en artikel om klimaforandringer i Danmark. I den forbindelse er jeg på jagt efter svar på det svære spørgsmål:

Hvilken by eller hvilket område i Danmark mærker lige nu mest til klimaforandringerne?

Der er selvfølgelig mange parametre; landbrugsforhold, oversvømmelser af huse (og følgelig stigende forsikringspræmier), voldsommere vejr, ændret flora og fauna... og så videre. Så hvis du sidder inde med viden om et et flere af parametrene, eller bare har en dansk klimaforandrings-erfaring, du gerne vil dele - ja, så vil det være en stor hjælp.

Med venlig hilsen

Mette Stentoft
27-11-2009 13:19
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hårdest ramt er vel selve klimaets 'redningsplanke' vindmølleindustrien... vinden i Danmark nægter at samarbejde.

http://www.dinepenge.dk/aktier/artikel/vind-min-molle

Den påståede 'globale opvarmning' skulle efter prognoserne bringe mere vind til Don Quixote landet Danmark.
Redigeret d. 27-11-2009 13:22
27-11-2009 16:15
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvilken by eller hvilket område i Danmark mærker lige nu mest til klimaforandringerne?

- ikke let at besvare!
Jeg ville tro Kangerlussuaq eller Ilulissat - på grund af alle de besøgende, regeringen i de forløbne år har fløjet dertil!
27-11-2009 17:18
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Klimajournalist skrev:
Hvilken by eller hvilket område i Danmark mærker lige nu mest til klimaforandringerne?

Et oplagt område at tage fat i, kunne være Vadehavet.

Bemærk at naturlige faktorer også spiller med ind i Vadehavet, idet området faktisk langsomt synker mere og mere. Konsekvenserne af den naturlige landsænkning bliver mere drastiske med det stigende globale havniveau oveni.

Det var i hvert fald hvad jeg havde hørt, indtil jeg læste det her: http://www.klimatilpasning.dk/da-dk/service/nyheder/marts2009/sider/vadehavetmodstaarhavstigninger.aspx, der tyder på, at området faktisk stiger.

Bestemt værd at undersøge nærmere...

Radioudsendelse fra Klima&Miljø om emnet: http://www.dr.dk/P1/klimaogmiljoe/Udsendelser/2008/12/24102558.htm (har ikke hørt den).
Redigeret d. 27-11-2009 17:20
RE: Herning27-11-2009 17:37
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Klimajournalist skrev:
Hvilken by eller hvilket område i Danmark mærker lige nu mest til klimaforandringerne?


Du må først vælge om vi har en global afkøling (siden 1996) eller en opvarmning (siden 1970).

Men i begge tilfælde vil det være den by længst fra havet som rammes hårdest. Det vil sige Herning. Havet afdæmper nemmelig udsvingene.


28-11-2009 00:19
Kosmos
★★★★★
(5371)
...der tyder på, at området faktisk stiger

- dette er DMIs 'verdict' ang. havet omkring Danmark:

28-11-2009 12:24
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Link til Kosmos grafik: Vind og vandstand i Danmark

Vandstanden i de danske farvande er generelt steget i de sidste over 100 år. Da Danmark vipper som en følge af fortsat tilpasning af undergrunden efter sidste istids enorme trykpåvirkning af landområderne, sker der en vandstandsstigning i den sydvestlige del af landet med omkring 1 mm per år aftagende mod nordøst. Stigningen i vandstanden i den sydvestlige del af landet falder oven i købet sammen med geografisk set sårbare områder, hvor store arealer er meget lavtliggende.

Som følge af den fortsatte tilpasning efter istiden er en korrektion for landbevægelser nødvendig og da disse landbevægelser og en generel vandstandsstigning er svær at skelne fra hinanden, er det svært at se den konstaterede globale vandstandsstigning i de danske data.

Forklaringen af grafiken:

DMI's beregning af middelvandstanden omkring Danmark gennem de seneste 115 år. Det ses af dataserien, at middelvandstanden svinger op og ned i forhold til 115 årsgennemsnittet, og at vi i øjeblikket (den blå kurve) er i en højvandsperiode, hvor middelvandstanden for 2004 er 5,6 centimeter over 115 års gennemsnittet. Middelvandstanden var næsten otte centimeter over 115 årsgennemsnittet i 1989, 1983 og i 1967 mens den var otte cm under i 1996 og 1941. Den røde kurve er en glidende 10 års middelværdi.



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
28-11-2009 13:43
svenski
☆☆☆☆☆
(4)
Opgave lyder: Hvilken by eller hvilket område i Danmark mærker lige nu mest til klimaforandringerne?
Jeg ville fokusere på de positive sider.
For på negativsiden er der da vist ikke meget at komme efter.
- vandstand (stort set uforandret)
- vind (mindre vind end tidligere)
- mere voldsom regn (måske men nok umuligt at bevise)
På positivsiden er
- højere temperaturer
- længere vækstsæson
Så både landbrug og turismeerhvervet nyder gavn af de sidste 20-30 års klimaforfandringer.
Vedr. turisme
Især er temperaturerne i juli/august interessante.
Prøv at sammenligne med Norge,der ofte stadig har kølige somre, som minder om dem vi havde for 30 år siden.
Jeg gætter på, at nordmændene mere flygter sydpå om sommeren end vi gør.
Vedr. landbrug
Her betyder den længere vækstsæson nok mere end de højere temperaturer.
Og gad vide om ikke også den højere CO2-contration betyder lidt.
I hvert fald hvis man sammenligner med for 100 år siden.
09-12-2009 14:01
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
kulden-varmen skrev:
Men i begge tilfælde vil det være den by længst fra havet som rammes hårdest. Det vil sige Herning. Havet afdæmper nemmelig udsvingene.


Kan ikke se hvordan herning evt skulle være volsomt præget af ændringer, det kan ikke være meget volsommere end i resten af danmark for de naturlige udsving i temperaturene finder man stadig i herningområdet.




Deltag aktivt i debatten Hvilken dansk by er hårdest ramt af klimaændringerne?:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
Byerne i u-landene rammes hårdest af den globale opvarmning24-08-2009 20:04
EU: Middelhavets lande rammes hårdest03-03-2009 05:52
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik