Husk mig
▼ Indhold

Hvor meget vil vi øge miljøbelastningen?


Hvor meget vil vi øge miljøbelastningen?23-07-2009 20:31
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvor meget er vi villige til i bogføringstiltagets hellige navn at øge miljøbelastningen omkring co2 reducerede tiltag.

Hvor meget må Co2 "reducerende" tiltag øge Co2 belastningen i forhold til den Tænkte reduktion 2, 5 eller 10 Gange.

I Hobro afbrændes affald fra omliggende kommuner. Hobro forbruger 50.000 Mwh fra affald årligt som afsættes til byen som fjernvarme og tilføres måske 150.000 Mwh som skal afbrændes løbende. I sommerhalvåret er der et massivt overskud af affald som skal afbrændes. Det sker nu ved at kedler som indeholder de nødvendige filtre mm af de opvarmer vand som ledes til store køletårne og bortventileres. Denne proces er meget (el)energikrævende når det netop er varmt fordi meget luft skal ventileres gennem anlægget/køletårne.

Nu er det vedtaget i Hobro at private skal kunne afsætte energi via solfangere til fjernvarmenettet i Hobro.

Det har nu den virkning at Det solenergi som tilføres fjernvarmenettet det skal der nu forbruges energi på at bortventilere på varmeværket.
24-07-2009 18:27
Jakob
★★★★★
(9287)
.


@delphi


Det lyder som en joke.

Men hvad vil du foreslå, at de gør ved det, når de nu er kommet så tosset afsted..?

Ville det ikke være bedre og rentabelt, hvis de begynder at deponere sommervarme i jorden til forbrug om vinteren..?

Og den affaldsforbrænding om sommeren, kan den ikke udsættes ved at lægge affaldet på lager, indtil der er brug for energien..?


.
24-07-2009 19:10
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Det er ikke en joke! Jeg har det fra varmemesteren selv på Hobro Fjernvarmeværk. Det er simpelthen forstyrrede politikere som selv om de konkret får at vide at det vil forurene med co2 (kul produceret strøm til ventilatorer), så skal det partu gennemføres!

Husk På! Det er religion.

Man prøvede i århus at pakke affaldet ind i noget plast med en maskine landmænd bruger til at pakke græs eller hø ind i. De hvide pakker som ligger på markerne! Men det gør man ikke mere!

Jeg ved ikke! Men hvis man gemmer affaldet i en stor bunke mon så ikke der starter en gæring som nedbryder det brandbare
Redigeret d. 25-07-2009 12:34
24-07-2009 19:36
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@delphi


Så kommer vi igen tilbage til krav om en ordentlig genbrugsordning og en affaldssortering, der virker.

Når jeg har sorteret mit affald op i brændbart og ikke brændbart, så tror jeg, at det brændbare kan ligge i flere år uden at gå i gæring.
Jeg overvejer faktisk at samle det i sække under et halvtag i nogle år, fordi det har en værdi.

Men kaster jeg bare det hele sammen med vådt køkkenaffald som kartoffelskræller og madrester, så stinker posen næsten allerede dagen efter..!

Sådanne små fornuftige økologiske sorteringer vil kunne betyde en masse godt for hele vores energi- og resurseforbrug.


Hvis energien fra affaldsforbrænding om sommeren ikke kan bruges fornuftigt, så SKAL forbrændingen da udsættes..!?



.
24-07-2009 19:48
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Så kommer vi igen tilbage til krav om en ordentlig genbrugsordning og en affaldssortering, der virker.


Når jeg har sorteret mit affald op i brændbart og ikke brændbart, så tror jeg, at det brændbare kan ligge i flere år uden at gå i gæring.
Jeg overvejer faktisk at samle det i sække under et halvtag i nogle år, fordi det har en værdi.

Men kaster jeg bare det hele sammen med vådt køkkenaffald som kartoffelskræller og madrester, så stinker posen næsten allerede dagen efter..!

Sådanne små fornuftige økologiske sorteringer vil kunne betyde en masse godt for hele vores energi- og resurseforbrug.


Jep!

Hvis energien fra affaldsforbrænding om sommeren ikke kan bruges fornuftigt, så SKAL forbrændingen da udsættes..!?

Nej omsættes løbende i store kraftværker til el-produktion.
24-07-2009 20:27
Jakob
★★★★★
(9287)
.


@delphi


Nej omsættes løbende i store kraftværker til el-produktion.


Det kan måske også diskuteres, om det er godt, hvis ikke spildvarmen kan forbruges.
Men det pynter da lidt på det. Jeg misforstod det sådan, at det bliver brændt af på et fjernvarmeværk i Hobro. Altså et sted helt uden EL-produktion og kun for at komme af med affaldet.

Tror du ikke, at du bliver nødsaget til at se nærmere på geotermisk varmelagring..?


.
24-07-2009 20:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Det kan måske også diskuteres, om det er godt, hvis ikke spildvarmen kan forbruges.



Det mener jeg er en helt forkert prioritering!

For det første kræver forbrændinger en vis størrelse for simpelthen at det er rentabel at have røggasfiltre og efterbehandling mm.

En energiressource i Hobro og fra omliggende byer på måske 150.000 Mwh som i samproduktion med 150.000 Mwh biogas vil affaldet kun yde 150.000 Mwh el ved samproduktionen med gassen. Og vel at mærke når behovet for el forekommer!

Tror du ikke, at du bliver nødsaget til at se nærmere på geotermisk varmelagring..?


Det er alt alt for dyrt!

Noget så simpelt som varme kan jo produceres på mange måder!

Man kunne jo i Hobro overføre affaldet til Renonord i Ålborg som kan producere el, og så starte med at udnytte dette energiorgie i Hobro



Altså et sted helt uden EL-produktion og kun for at komme af med affaldet.


Ja simpelthen for at komme af med afffaldet. ca 4 gange dem energi som der skal forbruges i Dronninglund hvor der sandsynligvis ofres 125 mio på et tåbeligt solfangerprojekt!
Redigeret d. 24-07-2009 20:55




Deltag aktivt i debatten Hvor meget vil vi øge miljøbelastningen?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik