Husk mig
▼ Indhold

Lavenergibyggeri i flamingo


Lavenergibyggeri i flamingo31-05-2008 07:19
flamingohuset
☆☆☆☆☆
(5)
Hej,

Vi er en familie der bygger et hus af flamingo. Er der nogen der har erfaringer?

Se evt http://www.flamingohuset.dk

/steen
31-05-2008 18:30
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Det ser meget, meget spændende ud!

Jeg tror, vi er mange herinde, der gerne vil følge med i dét projekt.

Hvordan fik I ideen? Er der andre af sådanne huse rundt omkring, som I har ladet jer inspirere af?
31-05-2008 19:51
Jakob
★★★★★
(9298)
 


Ja, jeg synes også, at det lyder spændende og vil gerne følge udviklingen.

http://www.flamingohuset.dk/

http://www.flamingohuset.dk/Flamingohuset.pdf


Har I foretaget styrkeberegninger, eller er det lidt af et chancespil, når den første storm med vindstød af orkanstyrke kommer på besøg..?

Vil det gå nemt nok med at få huset forsikret til en rimelig pris..?


 
31-05-2008 22:42
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Et varmepumpeforslag til et flamingohus det må være et "must".

20 – 30 kbm sand under gulvet i huset som opvarmes af rørføringer fra en varmepumpen som henter energi i jorden. Sandlageret kan nu tømmes for energi ved at lede vand op i gulvradiator og opvarme gulv. Udluftningsenergi påfyldes jordradiator så denne betydelige energi gør nytte i kolde perioder. Varmepumpen fylder nu lager under gulvet når overskudsstrøm forekommer. Ergo 100 % Co2 fri varmeforsyning og meget billigt.


RE: Hvor kom ideen fra?02-06-2008 09:35
flamingohuset
☆☆☆☆☆
(5)
Vi besluttede os til at bygge et flamingohus af to grunde

1) miljø: vi sparer ca. 3 tons CO2 årligt.

2) økonomi: vi sparer ca 20.000 kr årligt.

Miljøet fordi huset er rigtig godt isoleret. Varmebehovet er mindre end 30 kWh/m2 (SBI)

Og økonomien fordi huset er billigere end et murstenshus og fordi vi ikke bruger fjernevarme og sparer på strømmen.

Mht. styrkeberegning er det ikke nødvendigt da de hule flamingkasser fyldes med 14 cm beton der armeres i celler af 30x30 cm. Så er det rigeligt! Udvendigt pudses huset og indvendig sættes gibsplader op.

/steen
RE: Flamingohuset flere svar!02-06-2008 10:24
flamingohuset
☆☆☆☆☆
(5)
Hej igen.

Det er ikke noget problem af få en forsikring på huset, da det selvfølgelig skal overholde gældende bygningsrelement herunder brandkrav. Dette opfyldes ved at pudse huset udvendigt med 3 cm puds. og beklæde bagvæggen med 2 lag gibs.

Vi har fået ideen til huset gennem DR udsendelsen "Guld og Grønne Skove" og ved at surfe på Internettet. Her fandt vi bl.a. over BoZ huset der har bygget nogle i Danmark. I tyskland er der bygger flere tusinde huse af denne slags.

/steen
03-06-2008 12:33
Jakob
★★★★★
(9298)
 


@flamingohuset


OK, og tak for de gode informationer.  


Hvis I under den indledende planlægningen også overvejede at bygge et halmhus, så kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om, hvorfor I endte med at vælge flamingo frem for halm.


 
04-06-2008 12:36
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Hej steen!

Jeg følger spændt med i jeres hus. Rigtig lækkert at du skriver om det herinde så andre måske bliver inspireret.

Noget jeg tænkte på.... har i undersøgt om flamingo er giftigt\sundhedsfarligt at opholde sig så meget ved. eller det sørger gibsen måske for ikke betyder noget?
Redigeret d. 04-06-2008 12:37
RE: Brændfare04-06-2008 19:31
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jeg tænker om I kan nå at komme ud hvis huset brænder.
04-06-2008 22:43
flamingohuset
☆☆☆☆☆
(5)
Vi har ikke undersøgt indeklimaet nærmere end ved at surfe rundt og læse om tilsvarende byggerier i specielt Tyskland...men da madvarer og andre ting opbevares i flamingo må det vel være ok!


..og med hensyn til at komme væk hvis det brænder så har vi lige så lang tid som for andre byggerier da flamingokonstruktionen er brandsikret efter forskrifterne med to lag gibs indvendigt og pudset udvendigt med et 3 cm tykt lag.

Men derfor er det nok rigtigt at en murstensvæg er mere brandsikker ;-)

/steen
06-06-2008 18:27
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
@flamingohuset:
Med den megen fokus, der er ved at komme på bæredygtighed og klima, så tror jeg godt, at jeres projekt kunne få omtale i medierne.
Har I prøvet at sende en pressemeddelelse ud eller kontakte nogle journalister?

Især hvis I tog skridtet fuldt ud, installerede varmepumpe (evt. sådan som delphi foreslår) og gjorde andre klimavenlige tiltag, så ville det hurtigt blive en en god baggrundshistorie til diverse nyhedsudsendelser m.m.
RE: Presseomtale af flamingohuset06-06-2008 21:13
flamingohuset
☆☆☆☆☆
(5)
Vi er faktisk blevet kontaktet af Fredericia Dagblad, der har lavet en hel forside om projektet. Men vi synes ikke lige nu at der er luft til at gå til andre medier - så jeg holder mig lidt til debatforums, da det også giver en god respons.

På vores hjemmeside er der et link til Avisomtalen - den er nævnt højere oppe i denne debat...

Mht. varmepumpe så har vi etableret jorvarmeanlæg dog ikke helt på sammen måde som nævnt her, men det er en kombination af solvarme, genvex og en solcelledeven jordvarmepumpe.

Anlægget betyder at alt vores varmeforbrug leveres af vedvarende energi, og betyder at vores varmeregning er på 0 kr/år.

/steen
06-06-2008 21:20
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Branner

Det er lige så vigtigt at få fokus på at kunne modtage energien til varmeforsyning af boligen når den forekommer til overflod. Altså at vi indretter vore boliger så de pulser med vind, sol og kraftværker.
HVis flamingohuset havde modtaget fjernvarme var det i lige så høj grad vigtig at få fokus rettet med at modtage husstandens energiforbrug når den produceres Co2 fri. Altså at husstanden modtager sit varmeforbrug når det kraftværk som levere fjernvarme til fjernvarmenettet skal producere el fordi møllerne ikke producerer.
Altså et sandlager under huset som er isoleret eller en dam til varmeakkumulering vil give nogle meget optimale synergier omkring varmeproduktion.
06-01-2011 14:15
Jakob
★★★★★
(9298)
.




@flamingohuset


Flamingohuset, nu også med eget forum.

http://www.flamingohuset.dk/flamingoforum/

Men hvordan går det ellers med huset..?
Kan væggene og pudset indtil videre tåle frosten og snepresset på taget..?




Jeg overvejer at skalisolere et hus med skalflex:
http://skalflex.dk/side5230.html






Men hvilke gode begrundelser kan der egentlig være for ikke i stedet at gøre det med flamingo..?




.
12-03-2012 13:11
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Flamingohuset

Hvis flamingohuset er med endnu! Så vil vi da gerne ha' en opdatering med hvordan det går med byggeriet.




Deltag aktivt i debatten Lavenergibyggeri i flamingo:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik