Husk mig
▼ Indhold

Sodavandsmaskine


Sodavandsmaskine24-04-2013 19:03
Jakob
★★★★★
(9299)
.




Det må nok være mest klimavenligt at drikke vand fra vandhanen.

Men hvis en familie f.eks. drikker ca. 200 liter cola om året og ikke kan lade være, er det så bedre for klimaet, at de køber en sodavandsmaskine frem for at købe sodavand i en butik..?

Hvis det gøres rigtigt, så vil jeg nok skønne, at det i de fleste tilfælde vil være en fordel for både klima, miljø, råstofforbrug og helbred at benytte en god sodavandsmaskine.
Man sparer på transport og emballage, og man kan undgå kemiske stoffer fra plastikflasken. Og essensen styrer man selv.


Men hvilket mærke sodavandsmaskine og hvilken model bør man så købe..?



.
25-04-2013 17:20
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Dette er godt nok svært at svare på. Da sodavand er meget sundhedsskadeligt. Du kan også dyrke hamp og tobak.
Eller drikke sukkervand uden brus. Hvor fed vil du gerne være?
25-04-2013 20:51
Jakob
★★★★★
(9299)
.



@kulden-varmen


Det ville måske være lidt nemmere for dig at svare, hvis du kunne holde fokus på, hvad der blev spurgt om.


Om sodavand feder må nok udelukkende være et spørgsmål om valg af essens og smagsstoffer.
Vand tilsat CO2 feder vist ikke i sig selv.
Bortset fra kulsyren, som er sur og kan skade tænder og måske andre ting, så må det samme nok gøre sig gældende, når sundhedsgraden skal måles.



.
22-12-2013 13:57
Jakob
★★★★★
(9299)
.




Der har ikke været særlig meget debatinteresse for sodavandsmaskiner i klimasammenhæng, og det forstår jeg måske godt.

Men til opfølgning vil jeg alligevel nævne, at for mig har sodavandsmaskinen indtil videre virket sådan, at jeg uden at lide afsavn har kunnet reducere mit colaforbrug betydeligt.





.
Redigeret d. 22-12-2013 13:58
25-03-2014 13:58
Bossen191
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg går meget op i klima og miljø. Hvilket derfor også gør sig gældende når jeg skal vælge hvilken sodavandsmaskine jeg skal købe. Jeg har også selv et stort forbrug af cola, hvilket jeg tror jeg kan få reduceret ved at investere i en sodavandsmaskine. Men hvis man gerne vil have en maskine der skåner miljøet, hvad skal man så gå efter?
Jeg har kigget lidt på disse modeller hos Punkt1, men syntes ikke rigtig der står så meget om det, desværre. Nogen der kan hjælpe mig? Ville være en stor hjælp...
25-03-2014 22:39
no100
★☆☆☆☆
(102)
Hej Bossen191
Du skriver "Jeg går meget op i klima og miljø." hvad med menneskerettigheder?
SODASTREAM er prudukseret af et israelsk firma på gasastriben under uacceptabelt forhold.
se
TV: Se Scarlett i omstridt SodaStream-reklame | tvtid
no100
26-03-2014 16:36
Jakob
★★★★★
(9299)
.



@Bossen191


Jeg ved ikke hvilken sodavandsmaskine, der er bedst for klima og miljø.
Som no100 skriver, er Sodastream kommet i politisk modvind. Følgerne af dette for kloden i forhold til, om man vælger en Sodastream maskine eller en anden, er måske af større betydning, end om man køber en maskine med glasflaske eller en flaske af plastik.
Jeg har købt begge typer, men bruger mest denne:
http://stoevsugerposen.dk/sodavandsmaskiner-746/startpakker-747/aqvia-sodavandsmaskine-balance-sort-7940.html

Da jeg havde købt maskinen besluttede jeg ikke mere at købe færdigblandet cola, men altid kun at drikke "hjemmebryg".
Jeg opdagede hurtigt, at det ikke giver en bedre cola at tilsætte ekstra meget smag, men det skulle jo prøves.
I stedet er det gået den anden vej, hvor jeg har eksperimenteret med at tilsætte mindre smag af forskellige slags, og ofte nøjes jeg med danskvand.
Så alt ialt må jeg nok sige, at sodavandsmaskinen for mit vedkommende har virket effektivt imod mit colaforbrug, uden jeg har lidt nævneværdigt afsavn.
Den næste øvelse bør nok bestå i at trappe ned på tilsætning af kulsyre, så jeg måske en dag både af hensyn til sundhed, klima og miljø får lært at drikke helt almindeligt postevand igen.




.
07-08-2016 14:04
ABecker
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg er godt klar over, at tråden blev oprettet for et stykke tid siden, men jeg vil alligevel komme med mit besyv. Jeg vil nemlig våge den påstand, at sodavandsmaskiner ikke alene ikke er særlig klimavenlige men også ret ressourcekrævende. Kulsyrepatronen skal nemlig udskiftes efter ca. 60 liter, som det fremgår her: http://primabolig.dk/indendors/kokken/sodavandsmaskine-test/

At smide en hel kulsyrepatron ud efter brug er for mig at se ikke særlig klimavenligt...
07-08-2016 15:30
John Niclasen
★★★★★
(6458)
Lad mig se ... jeg smider en lille beholder, som ikke længere indeholder gas, ud, ... og denne handling påvirker så vejret på sigt ... Ok! Det forstår jeg ikke.
07-08-2016 23:02
Jakob
★★★★★
(9299)
­



@ABecker


CO2 flasken er heldigvis beregnet til at blive genbrugt.


Hvor klimavenligt det er, hvis man sammenligner liter for liter, det ved jeg ikke sikkert.
Men for mit vedkommende førte det til, at jeg trappede ned via danskvand og næsten ikke har drukket sodavand de sidste to år.
Hvor godt det på den måde kan være for klimaet må afhænge af, hvad der bliver sat i stedet.






­
07-08-2016 23:55
Kosmos
★★★★★
(5372)
Lad mig se ... jeg smider en lille beholder, som ikke længere indeholder gas, ud, ... og denne handling påvirker så vejret på sigt ... Ok! Det forstår jeg ikke

- når sodavandsbeholderne først er åbnet (og indholdet måske drukket(?)), bliver CO2-beholderens indhold vel tilført afmosfæren(?)
08-08-2016 00:17
John Niclasen
★★★★★
(6458)
Kosmos skrev:
Lad mig se ... jeg smider en lille beholder, som ikke længere indeholder gas, ud, ... og denne handling påvirker så vejret på sigt ... Ok! Det forstår jeg ikke

- når sodavandsbeholderne først er åbnet (og indholdet måske drukket(?)), bliver CO2-beholderens indhold vel tilført afmosfæren(?)

Tjo, men nu har jeg læst det igen, og jeg tror, han mener, at produktionen af en kulsyrepatron kræver energi, og når energi kommer fra fossile brændstoffer, så udledes der planteføden, CO2, som alarmisterne mener er katastrofalt, og derfor er det ikke klimavenligt med sådan en patron.

Med andre ord, alt hvad vi gør, om det så er en detalje i en sodavandsmaskine, så er det katastrofalt for klimaet.

Vi er syndere, og vores handlinger ødelægger ...




Deltag aktivt i debatten Sodavandsmaskine:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik