Husk mig
▼ Indhold

Verden skal overleve sammen med vores børn


Verden skal overleve sammen med vores børn03-05-2010 20:31
sophie
☆☆☆☆☆
(4)
I min lille piges klasse, gør læreren meget ud af at lære de små børn at sorterer affald.
Og den bedste måde er gennem leg.
De har flere gange lavet en konkurrence om, hvem der kan samle flest plastikpropper - og vinderen vinder selvfølgelig en lille gave.

De har også en særlig "vanddag", hvor børnene skal fylde deres medbragte tomme vanddunke med vand fra skolens vandhane i stedet for at købe en eller anden drikkevare i en plastikflaske eller lign.
De lærer således, hvor vigtigt det er, at vi holder vandet rent.

Gør din/dit barns skole noget for naturen/klimaet?


04-05-2010 10:15
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Sophie

I Århus havde man indført kildesorteret affald i en bydel, for så bare at vælte det sorterede affald i forbrændingen.

Hvorfor: Man ville se om befolkningen kunne sortere, affaldet ordentlig.

Efter det kom til offentlighedens kendskab er der nu så meget modstand mod projektet at det givet aldrig kommer til at virke.
Redigeret d. 04-05-2010 10:17
06-05-2010 09:09
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Som barn blev jeg tvunget til at tage kartofler op, og det var nok en medvirkende årsag til, at jeg i mange år ikke kunne fordrage havearbejde.
Så jeg tror, at det er en god idé så vidt muligt at holde den slags på legeniveau for børn.
Børnearbejde er jo i øvrigt også forbudt i Danmark.

Men jeg vil seriøst håbe, at børn i skolen i dag lærer meget mere om økologi, end vi gjorde i min barndom.




@delphi

Så vil jeg nok betegne borgerne i Århus som nogle hysteriske kværulanter.
Jeg synes, at det lyder fornuftigt, at kommunen har foretaget en testkørsel for at undersøge resultatet af sorteringen, før den indføres i stor skala.
Vi er økologiske analfabeter, hvis vi ikke kan få affaldssortering til at fungere. Men systemet skal selvfølgelig testes, indkøres og optimeres, og det skal borgerne have tålmodighed til.



.
10-05-2010 16:13
Gubisoul
★☆☆☆☆
(116)
Som bymenneske der tidligere har levet på landet, så kan jeg slet ikke forstå problemet, der bør stilles op så man kan sortere affaldet nemmere.

Jeg forstår ikke at man ikke allerede i storbyerne kan sortere sine let nedbrydelige madrester i en spand, og det genanvendelige i en anden, og til afbrændingen i en tredje.
12-06-2010 08:28
anja
☆☆☆☆☆
(5)
Jeg deler din situation som landsbymenneske indvandret til storbyen.
Jeg bor i et ellers grønt kvarter i storbyen – har været meget heldig.
Desværre må jeg konstatere, at mange bymennesker er komplet ligeglade med naturen..
- vores kvarter ligner konstant en skraldespand – folk smider om sig med tomme cola-dåser, halvfulde/halvt tømte pommefrites-bakker, tomme sammenkrøllede chipsposer - og jeg kunne blive ved.


12-06-2010 12:01
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Ja, det er da ikke til at forstå, at ordentlige mennesker fra landet vil flytte ind til byen.
Er man træt af svin, så hjælper det jo åbenbart ikke.


Men vi ser dem desværre også på landevejen på landet, hvor de kaster deres affald, når de kører fra by til by.
En øldåse smidt ud af bilvinduet lander på marken og bliver rykket i stykker af en grønthøster og serveres som barberblade for koen. Værsgo og spis søde ko, og se glad ud, for der er folk fra byen på besøg i dag...



12-06-2010 22:35
alphaomega
☆☆☆☆☆
(42)
Desvaerre er jeg blevet 70 aar og lever i Skotland. Herovre smider alle og enhver deres lort ud af bilvinduet. Selv i begyndelsen af halvfjerdserne kan jeg huske naar jeg besoegte DK kunne jeg ikke finde noget affald paa vejene eller i naturen. Jeg kan huske at min hustru og jeg fandt et stykke affald et sted i Nordjylland og det var tysk. Efterladt af tyske turister. Desvaerre hersker denne respekt for naturen ikke laengere i DK . I guess this is "globalisation" at its worst. De unge danskere er lige saa snavsede med naturen som deres gensidige i udlandet. Det er desvaerre et kulturelt faenomen og jeg ved ikke hvad man kan goere ved det.
20-06-2010 16:24
anja
☆☆☆☆☆
(5)
Jeg synes, det lyder som en god idé, at de skolerne er begyndt at gøre den meget tidlige ungdom mere miljøbevidst.
Så kan vi håbe på, at det smitter af på forældrene ;-)



Redigeret d. 20-06-2010 16:26




Deltag aktivt i debatten Verden skal overleve sammen med vores børn:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Børn tegner håb...017-11-2023 12:03
Vore børn og børnebørn1117-06-2018 19:40
For vore børn og børnebørns skyld8423-12-2015 13:02
Mere sol giver færre børn og børnebørn011-01-2015 01:55
NyhederDato
Nordisk klimadag for børn11-11-2010 05:10
25 millioner flere børn vil sulte i 205001-10-2009 12:50
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik