Husk mig
▼ Indhold

Dæmning ved Ilulissats isbræ


Dæmning ved Ilulissats isbræ12-10-2019 00:06
Elna Rosbach
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg har et kæmpe spørgsmålstegn som jeg håber rent faktisk blive hørt.

Men hvorfor er der ikke er nogen i Danmark eller Grønland der taler om at få bygget en dæmning ved Ilulissat isbræ?

Og hvad ville det egentlig betyde at sætte farten ned for vandtilstrømningen af indlandsis ud til havet, om det ville være muligt overhovedet? Det synes jeg burde blive undersøgt, hvis ikke man ved det.
Nuuk har selv lige anlagt en dæmning, så helt umuligt kan det vel ej være?

For hvis/når indlandsisen først smelter, så vil der ske det at jorden under indlandsisen rejser sig op og bliver til bjerge. Det er almindelig geografi i gymnasiet i Grønland. .

Pt. er indlandsisen indhegnet af Grønlands kyster der fungerer som en skål/beholder af is. Hvilket forsvinder i verdenshavene når indlandsisen smelter.. Behøver jeg at sige mere?
12-10-2019 00:50
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Pt. er indlandsisen indhegnet af Grønlands kyster der fungerer som en skål/beholder af is. Hvilket forsvinder i verdenshavene når indlandsisen smelter.. Behøver jeg at sige mere?


Det er noget med 5 promille der er smeltet over de sidste 100 år og med det nuværende afsmeltningstempo er isen væk om 10.000 år. Mon ikke der kan ske mange andre ting i mellemtiden.
22-10-2019 10:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
For hvis/når indlandsisen først smelter, så vil der ske det at jorden under indlandsisen rejser sig op og bliver til bjerge. Det er almindelig geografi i gymnasiet i Grønland. .


Og med vandstandsreduktioner i verdenshavene til følge!!
22-10-2019 11:30
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men hvorfor er der ikke er nogen i Danmark eller Grønland der taler om at få bygget en dæmning ved Ilulissat isbræ?

- og hvilket formål skulle så dét tjene? Umiddelbart svarer en dæmning foran en gletscher vel til en dæmning i en flodudmunding??

Se iøvrigt dette.
Redigeret d. 22-10-2019 12:06
22-10-2019 13:11
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
- og hvilket formål skulle så dét tjene?


Som alle ved, så står størrelsen på paraplyen, jo i forhold til hvor meget det regner !!!
22-10-2019 14:13
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Kosmos

Har du noget opdateret på den samlede isafsmeltning fra øen. I sommers under div. klimatopmøder forlød det at afsmeltningen var ekstrem https://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE11446610/usaedvanlig-afsmeltning-groenland-har-mistet-to-milliarder-ton-is-paa-en-dag/

Den gennemsnitlige årlige afsmeltning har de sidste 30 år ligget omkring 290 gton/år
Redigeret d. 22-10-2019 15:02
22-10-2019 17:45
Kosmos
★★★★★
(5371)
Har du noget opdateret på den samlede isafsmeltning fra øen

- jeg kan ikke finde noget vedr. indeværende år, men for 2018 oplyses bla.:

- Vådeste maj i Grønland siden 1949 

- Som året før, blev 2018 endnu et år med 
lav afsmeltning af Indlandsisen 

- Små ændringer i gletsjernes areal
22-10-2019 20:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Overskiften fra JP-artiklen.

Usædvanlig afsmeltning: Grønland har mistet to milliarder ton is på én dag

2 milliarder ton er 2 Gton eller 2km3.

Måske journalisten og klimafolket vil fremhæve den sensationelle lave afsmeltning for en sommerdag.

Fra Polar Portalen



For 2017-18 med overordnet lav afsmeltning peaker afsmeltningen med 5 Gton på en dag, og før i tiden har afsmeltningen været helt op til 10 Gton på en dag..
Redigeret d. 22-10-2019 20:42




Deltag aktivt i debatten Dæmning ved Ilulissats isbræ:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Dæmning omkring København?5703-02-2016 20:00
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik