Husk mig
▼ Indhold

En global fosformangel


En global fosformangel02-02-2017 15:22
kfl
★★★★★
(2167)
Vi ignorerer alarmklokkerne: Fosformangel er på vej op i det røde felt
Der er en udmærket artikel i Ingeniøren fra den 29.okt 2016 af Thomas Djursing:

Vi ignorerer alarmklokkerne: Fosformangel er på vej op i det røde felt

En global fosformangel er på vej, og den vil udløse hungersnød og ændre magtbalancen i verden, lyder det fra en række forskere. Men i Norden fosser det ud med fosfor i fjorde og hav.

Én bestemt ressource er ved at blive centrum for en geopolitisk kamp, der vil ændre magtfordelingen i store dele af verden.

Udenlandske og danske forskere er sikre på, at Jordens lagre af denne ressource vil være tømt inden for 30 til 100 år. Der vil være tale om en 'en strategisk og geopolitisk trussel mod EU,' lyder det fra blandt andre DTU-forsker Manfred Klinglmair, der har skrevet en ph.d. om problemet. Hungersnød vil ramme områder med tropiske jorder, især i Afrika, hårdt, men omvendt vil et land som Marokko blive de nye sheiker.

Der er ikke tale om olie. Men derimod om en ressource, der sjældent omtales som andet end et irriterende forureningsproblem i medierne. Det er fosfor, det reaktionsvillige grundstof, der indgår i kroppens celler og knogler, og som er helt afgørende for planters vækst og evne til at styre klorofyldannelsen.

»Vi står over for en stor fosfor-udfordring,« lød de indledende ord på den første nordiske konference om emnet nogensinde: 'Phosphorous a limited ressource – closing the loop', der blev afholdt i Malmø for nylig.


For mig virker det overbevisende, at der ligger en udfordring i at genanvende forfor.

Så vidt jeg ved, er der overskud af fosfor i områder med en stor svineproduktion og underskud alle andre områder.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 02-02-2017 15:24
02-02-2017 16:10
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Prisen på fosfor er i de sidste årtier steget med 300%.
Fosfor der udvindes er ikke så rent som tidligere og skal først renses for bla radioaktive stoffer inden det må anvendes til gødning.
02-02-2017 19:25
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Det vil tager 100 år at tømme den danske pløjelag for sin fosfor.




Deltag aktivt i debatten En global fosformangel:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik