Husk mig
▼ Indhold

Får vi value for money når vi sorterer affald?


Får vi value for money når vi sorterer affald?13-01-2024 23:02
Euro
★★★☆☆
(445)
For 5 år siden havde vi et problem med at vore forbrændingsanlæg ikke kunne sortere metal og glas der stoppede maskinerne. Det problem er mig bekendt løst i dag. Så det at vi affaldssorterer betyder vidst primært, at vi sorterer plastik og pap fra. Men formålet er lidt uklart.

Vi gør en god indsats for at genbruge pap, men er det en stor gevindst i forhold til at blot brænde det som alt andet affald og derved lave det om til energi, på lige fod med andet affald? Der er jo faktisk folk der bruger tid på at sortere det, selv om det er gratis for nogle kasser har det jo en form for omkostning at sortere.

Mht til plastik så så jeg en dokumentar om hvad der sker i vores plastik genbrugssystem. Først samler vi vores plastik hvor forbrugeren betaler ca. 2kr. kg og kører det til en central hvor vi sorterer det for at genbruge ca. 10%.

De 90% vi ikke kan genbruge betaler vi så tyskland for at tage sig af, så vores plastik køres til en tysk central hvor man igen sorterer det og piller 5-10% fra til genbrug.

Så betaler man en hollandsk opkøber for at tage de sidste 80% som efter endnu en tur til Rotterdam lastes på en bulk carrier der sejler til sydøst asien, hvor plastikken sælges til fabrikker der hellere vil brænde billig plastik af, end at købe dyr olie, når de skal varme produktionsgryderne til deres fabrikker.

Det jeg så der blev plastikken blot brændt af uden nogen form for filter..

Er vi nu helt sikre på, at det ikke havde været bedre både for miljøet og for vores samfundsøkonomi, hvis vi i stedet for at sortere affald, blot brændte det af på Amager bakke og omdanne det til strøm, hvor de skadelige stoffer renses fra?

Husk nu på, at plastik ER et olieprodukt. Hvor stor er vores gevindst ved at bruge energi på at genbruge det, for at undgå at brænde det af. Vi har gjort det økonomisk praktisk at slippe af med problemet, men det hjælper vidst ikke klimaet særligt meget.
Deltag aktivt i debatten Får vi value for money når vi sorterer affald?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Reaktor der brænder radioaktivt affald klar i 2030019-02-2024 13:44
Efterlysning: Del din bedste idé til at undgå affald118-04-2014 22:09
Er affald guld eller er det skidt!5510-01-2012 21:12
Sortering af affald – bliver det overholdt?617-05-2011 21:17
Gifttransporter, f.eks. af HCB-affald2429-11-2010 19:08
Artikler
Affald bliver til energi
NyhederDato
Biogas fra affald kan spare milliarder af ton CO229-09-2009 14:09
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik