Husk mig
▼ Indhold

Går du på reparationscafé.?

Går du på reparationscafé.?08-01-2024 23:38
Jakob
★★★★★
(9787)
­

https://www.dr.dk/nyheder/indland/tag-paa-cafe-og-faa-fikset-din-blender-klimavenligt-reparationskoncept-er-populaert
30 nye af de såkaldte reparationscaféer i Danmark.

https://repaircafedanmark.dk/repair-cafeer-i-danmark/

Hvis nogen har prøvet det, så fortæl fortæl.

Og lad os dele nogle reparationstips.

­
15-01-2024 13:06
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Her et reparationstip til en brændt lysdiode:

LED-pære
https://www.youtube.com/watch?v=d7qMzohEn2M

Jeg har testet det med en simpel klat loddetin, og det virker.

Jeg ved ikke, hvor meget det forlænger levetiden, men en LED-pære er så billig i dag, at regeringen roligt kan lægge 5-10kr afgift på den, hvis man ønsker at gøre reparationscaféernes arbejde mere meningsfuldt og forhindre, at reparationsvenlige pærer blot bliver kasseret.

­
16-09-2024 08:46
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Jævnligt, når man reparerer, så opdager man nogle svagheder i den originale konstruktion, så reparationen kan ende med at gøre produktet bedre end nyt. Eller man lærer noget om betjening. Eller om ikke andet, så lærer man noget om, hvor meget dårligt gennemprøvet og ugennemtænkt lort, der sendes ud på markedet.
Der kan være tale om "planlagt forældelse"
https://www.klimadebat.dk/forum/produkters-holdbarhed-d20-e382.php#post_27715

Hvis reparationsklubber bliver mere udbredte, så vil de i høj grad kunne medvirke til at bekæmpe denne meget alvorlige form for økologisk hærværk.

Men mindre højtragende kan det ofte også blot handle om at "fuske" sig igennem problemerne, så man sparer penge og ikke behøver at købe nyt.
De økologiske gevinster for klima og miljø i den forbindelse kan variere meget, og det er nok værd at tænke over.
Hvis jeg f.eks. fravælger en flyrejse og i stedet bruger et par uger på at lappe mit gamle murværk, så ser det økologiske regnskab faktisk ganske godt ud.
Mine revnede betontrappetrin kan måske være et godt eksempel.
I stedet for at støbe nye trin har jeg valgt at tage kampen op sammen med en pose flisemørtel (bedre forslag?) til 200 kr.
Den rækker langt, og der går meget tid med at skylle tynd flisemørtel ned i revnerne.
Indtil videre har jeg kun set det holde i et år, så det vil i de kommende år fortsætte med at være et spændende eksperiment.
Men holder det ikke, så må jeg jo bare finde på noget andet. Det er en charme ved ældre huse, at man godt må lappe en lap.
Og hver dag, jeg ser trappen, og den stadig holder, er det en lille glæde. En glæde, som jeg ikke ville have haft, hvis jeg i dyre domme havde købt en ny trappe med økologisk slagside. Den endelige økologiske gevinst kan dog først gøres op, når man ved, hvad jeg bruger alle de sparede penge til.

­
­
Tilknyttet billede:

21-09-2024 17:07
Jakob
★★★★★
(9787)
­

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/riv-lortet-ned-viborg-kommune-i-shitstorm-over-boligkampagne
Viborg Kommune er røget i modvind på internettet.
Årsagen er en kampagne, som under sloganet "Gør byen fed, riv lortet ned", opfordrer folk til at søge penge fra nedrivningspujlen og få fjernet nedslidte boliger.

Sikke dog nogle snobber.

Når det er med den på, så mener jeg nok, at de bør lukke nedrivningspuljen øjeblikkeligt.
Man kan selvfølgelig komme for sent, men der kan være meget delte meninger om, hvornår noget er værd at reparere, og hvordan det bør gøres, og det kan ikke være meningen, at puljen skal bruges til den form for pression, der gør kommunen mere led end fed.

­
22-09-2024 10:44
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Jeg er nok ikke den eneste, der har oplevet problemer med et utæt tagvindue.
Hvis det kun er under helt bestemte vindforhold, og det passer med, at der aldrig er nogen i lokalet, når det sker, så kan det være temmelig vanskeligt at lokalisere utætheden præcist.
Også derfor vil en tømrer nok ofte være tilbøjelig til at foreslå kunden et nyt vindue til mange 1000 kr med et heftigt CO2-aftryk.

Sådan et irriterende vindue har jeg haft i mange år, og det bulede tapet under vinduet gav efterhånden et så dårligt indtryk, at ukyndige hurtigt kunne bringes til at mene, at hele huset nok burde rives ned. Men i år fik jeg med to kusiners hjælp omsider kigget så grundigt på det, at jeg opdagede noget så banalt som alvorlige fejl på to tætningslister.

Jeg har ikke fundet den rigtige tætningsliste at reparere med endnu, og jeg er virkelig dårlig til at arbejde med dem.
Men det er næppe økologisk bæredygtigt eller økonomisk forsvarligt at skrotte et godt vindue, hvis det kan repareres med tætningslister for 20 kr.

­
Tilknyttet billede:

13-10-2024 16:59
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Skal man rive ned og bygge nyt, eller skal man vedligeholde og reparere.?

Det må enhver nok gøre op med sig selv, men tænker man på klima og grøn omstilling, så skal der vedligeholdes og repareres.
Og når man ikke kan det mere, så må man reparere.
Derfor bør det understøttes politisk så vidt muligt at bevare og næsten ikke bygge nyt.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/toneangivende-arkitekt-vil-have-os-til-bo-mindre-vi-kan-ikke-laengere-forbruge-saa
Byggesektoren er med banelængder den største synder, når det kommer til belastning af klimaet.

Der må nok skulle uddannes færre arkitekter og i stedet flere "Slumstormsingeniører", som får kompetence til med lokales hjælp at udføre holdbare nødreparationer, der om nødvendigt konflikter lidt med både byggereglement og lokalplaner.
Ellers må politisk støtte til tagreparation nok være noget af det vigtigste. Hvis først taget lækker, så kan følgeskaderne på bygningen hurtigt blive meget voldsomme.

Nå, men tak for sludder, altid hyggeligt at mødes på caféen til en snak om reparationsarbejde.

­
16-10-2024 16:02
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Når man skal reparere et utæt tag, så er det måske mest normalt enten at udskifte en tagplade eller putte noget tætningsmiddel ovenpå utætheden.
Det kan være udmærket og det rigtige at gøre.
Men når det gælder asbesttag, så vil det at udskifte en tagplade grundet ny lovgivning snart blive meget mere omstændigt og herunder også mere klimaskadeligt, og man må forvente en øget risiko for fald og flere ødelagte tagplader.
Derfor tænker jeg, at det i fremtiden endnu oftere vil være en fordel at reparere tagskader indefra, hvis man kan.
Behovet for sikkerhedsudstyr afhænger af flere ting som f.eks. skadens art, muligheder for ventilation, og hvor meget man skal støve.
Men er det planlagt godt, så behøver det i mange situationer hverken at støve meget eller vare længe at fuge eller klistre en taglap på indvendigt og kile den fast.

Nedenstående billede viser en ældre B6 tagreparation udført med en lyn hurtig metode, som må kunne gøre enhver kommende Slumstormsingenør misundelig.

­
Tilknyttet billede:

17-10-2024 20:27
Euro
★★★☆☆
(988)
En gang imellem så er du bare en klovn Jakob, er du på syretrip hver dag?

Kan du ikke bare udskifte dit gamle asbest tag før det bliver endnu dyrere at udskifte det, undskyld Jakob, men du er helt væk, at stå her og argumentere for måder at holde liv i et gammelt asbettag der lækker...du er rystende ubegavet!!
17-10-2024 23:15
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Euro skrev:
En gang imellem så er du bare en klovn Jakob, er du på syretrip hver dag?

Kan du ikke bare udskifte dit gamle asbest tag før det bliver endnu dyrere at udskifte det, undskyld Jakob, men du er helt væk, at stå her og argumentere for måder at holde liv i et gammelt asbettag der lækker...du er rystende ubegavet!!

Forventeligt, men stadig lidt ærgerligt, at du lyder som en snob fuld af hån og uden øje for en elegant og klimavenlig tagreparation.

Man udskifter ikke et helt og stabilt tag, bare fordi en enkelt plade er utæt, fordi en klovn har trampet for meget på den.
Hvis taget med nogle lapper kan holde 20 år mere, så kan der være sparet en komplet omlægning.
Det vil være en stor fordel for både økonomi, klima og råstofbevarelse.

Og som du måske kan se, så er det ikke muligt at udskifte en plade, uden at forstyrre gærdesmuttens rede.
Havde du ikke set det, eller er du bare ubehøvlet og hensynsløs af natur.?

­
02-11-2024 14:56
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Klima, miljø og råstofbevarelse er ofte mere eller mindre i konflikt, og det må vi lære at afveje og håndtere.
Det var dog et uheld, at jeg kom til at købe noget 10-sekunders-lim, hvor miljøgodkendelsen senere blev kaldt tilbage.
Det var et skår i glæden, og jeg aner ikke, hvor længe det kan holde. Men jeg kunne ikke dy mig, så med god ventilation iført nitrile handsker og mundbind har jeg repareret to par sko og tre par utætte gummistøvler.

­
21-11-2024 18:31
Jakob
★★★★★
(9787)
­

https://www.dr.dk/nyheder/politik/i-forhandlingernes-slutspurt-kommer-radikale-med-et-nyt-forslag-vil-goere-op-med
Slutspurten i forhandlingerne om næste års finanslov er sat ind, og her til i aften er flere partier til forhandlinger hos finansminister Nicolai Wammen (S).
Et af de partier er Radikale Venstre, hvor finansordfører Samira Nawa har et nyt forslag til regeringen.
De vil indføre et grønt reparationsfradrag og have udvidet reklamationsretten fra to til tre år
- I dag kan det langt bedre betale sig at købe en ny vaskemaskine eller opvaskemaskine, når den gamle går i stykker. Jeg synes, det langt bedre skulle kunne betale sig at reparere, siger hun på vej ind til forhandlingerne.
Når Samira Nawa og Radikale ønsker at indføre et grønt reparationsfradrag, så skal det ses som en udvidelse af servicefradraget. Det er et skattefradrag, man kan få på op til 11.900 kroner til for eksempel rengøring, havearbejde og børnepasning.
Det er dele af det fradrag, Radikale Venstre vil have øremærket til reparationer af alt fra elektronik til tøj og møbler.
Med samme tankegang ønsker partiet at udvide reklamationsretten fra to til tre år.
- Vi skal ikke leve i et brug og smid væk-samfund. Vi skal reparere i langt højere grad.

Jeg kan kun erklære mig helt enig i hovedbudskabet. Vi skal reparere i stedet for at købe nyt.!

Så herfra stor respekt til De Radikale for at prioritere det.

Men jeg ved ikke helt, om jeg kan tilslutte mig virkemidlerne.
Mere indviklede håndværkerfradrag er sikkert fint til de rige med revisor, men gør-det-selv-folk bruger det næppe.
Et års længere reklamationsret kan være udmærket til nogle produkter, men ikke til alle.

En lånegave bestående af særligt mærket og let genkendeligt værktøj til reparationsklubber, der arbejder på frivillig basis for alle borgere, vil måske være bedre.?

Et skærpet produkttilsyn med henblik på at mærke og rangliste produkter efter reparationsvenlighed og reservedelsgaranti, vil måske kunne gøre en stor forskel.?

­
RE: Asbest undtagelser01-01-2025 12:29
Jakob
★★★★★
(9787)
­

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-lovgivning-traeder-i-kraft-fra-midnat-faa-overblikket-her
Står du overfor en renovering, hvor du havde tænkt dig at fjerne asbestplader selv, så skal du måske tøve en kende.
Arbejdsmiljøloven er ændret, så nedrivning af asbest fra 1. januar 2025 kun må udføres af autoriserede virksomheder.
Der kan være undtagelser, hvis der er tale om kortvarigt nedrivningsarbejde. Arbejdstilsynet eksemplificerer det kortvarige nedrivningsarbejde som "nedtagning af enkelte asbestholdige tagplader" eller "enkelte fliser fastgjort med asbestholdig fliseklæb".

Stor fornuftig lettelse. Det var på tide, at det kom frem.!

­
RE: En hyldest til gode håndværkere01-01-2025 12:50
Jakob
★★★★★
(9787)
­

https://www.dr.dk/nyheder/penge/vismaend-om-faglaert-uddannelse-din-livsindkomst-vil-falde-12-millioner-kroner
Det er en dårlig forretning for både samfundet og for den enkelte, hvis man vælger at tage en erhvervsuddannelse frem for at gå gymnasievejen.

Herfra en stor hyldest til de gode og dygtige håndværkere, som holder sammen på Danmark.

Mange boligejere er spændt hårdt for, og når uheldet er ude, så kan en dygtig håndværker ofte "trylle" og forhindre, at det hele ramler.
Det tænker økonomerne ikke på. For dem og deres afstumpede regnskab er det kun en fordel, at borgerne forgældes, så de skal arbejde mere og bidrage mere til BNP.

­

Deltag aktivt i debatten Går du på reparationscafé.?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik