Husk mig
▼ Indhold

Hvem pusler med Linux.?

Side 2 af 2<12
15-04-2024 12:39
Jakob
★★★★★
(9845)
Men nu virker linket omsider igen.
03-05-2024 13:15
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Kan man købe en gammel Cromebook for 100 kr og installere Linux på den, så den kan tænde eller slukke for et elforbrug alt efter om eltimeprisen er gunstigt lav eller for høj.?

Det tror jeg måske godt, at man kan.

Er jeg nørdet og fingernem nok til at gøre det.?

Det tror jeg nok ikke.. lol

How To Install Windows 10 in HP Chromebook 14
https://www.youtube.com/watch?v=NVEpsf4pP8Y

­­
26-05-2024 10:27
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Jeg er så småt begyndt at forberede opstilling af endnu en ældre bærbar computer med MX-Linux.
Den skal stå i mit pillefyrrum i en bygning langt væk fra varmepumpen. Ud over lidt kontor og underholdning skal den bruges til at starte og stoppe nogle pumper til en varmelagertank og tænde for lavprisstrøm til en el-vandvarmer.

Altså mere hjemmeluksuslinux til gavn for klima og miljø.

Tiden må vise, om det også kan løbe økonomisk rundt.

Det ser dumt ud, og det må være en af de største økonomiske- og klimapolitiske skandaler, at strøm, som el-producenterne sælger med tab, fortsat bliver brandbeskattet ligeså hårdt, som f.eks. dyr fossilstrøm til tøjvask i primetime.

­
02-06-2024 21:11
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Nu er el-tavlen til pillefyrrummet næsten færdig.
Når jeg skal snakke med min elektriker, så tror jeg måske hellere, at jeg vil vise ham tavlen frem for kufferten.

220V forsyningen er sikret med 10 Ampere til beskyttelse af USB-enhedens fire relæer.
Tilknyttet billede:

07-06-2024 14:43
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Linux, klima og centralvarme er en god hobby, og nu bliver det endnu mere spændende.

Det handler nemlig om mere end at kunne tænde automatisk for strømmen, når den er grøn og billig.

Lad mig give et eksempel.

Måske andre også kender til, at det kan føles koldt i stuen, selvom det er sommer, og derfor vil man gerne tilføre en dosis varme.
Hvordan varmer man så op.?
Måske åbner man for en radiator, som man glemmer at lukke igen, og så fråser man med varmen.
Eller måske skal man først sætte varme på et fyr og bruge en masse tid og energi på det.
Der kan være mange gode og dårlige muligheder alt efter forholdene.

Min nye Linux opstilling styrer nu 4 stk pumper til en 1200 liters akkumuleringstank.
Den ene pumpe sender varmt tankvand op gennem veksleren og retur til bunden af tanken.
De tre andre pumper sidder i serie og sender vand til opvarmning gennem veksleren og videre ud i fremløbet til beboelsens radiatorer.
Radiatoren i det rum, som jeg gerne vil give en dosis varme, findes som en af de første på fremløbsstrengen, og som udgangspunkt er alle fremløbsrør kolde.

Hvordan kan jeg så varme rummet op..?

Hmm... jo... lad mig se... som herre i eget hus, så...

Først startes alle pumperne i 4 minutter for at få varmt vand hurtigt frem til radiatoren.
Dernæst slukkes to af fremløbspumperne, dels for at spare strøm, og dels for ikke at presse unødigt meget varmt vand længere ud i systemet.
Den enlige resterende fremløbspumpe kører videre i 15 minutter.
Derefter slukkes tankens pumpe, så der ikke sendes mere varmt vand op til veksleren.
Den enlige fremløbspumpe kører videre i yderligere 5 minutter for også at få brugt det varme vand i fremløbsrøret på vejen ud til radiatoren.

Når de 25 minutter er gået, så er alle pumper slukket igen, og fremløbsrøret ud til radiatoren er svalt, mens radiatoren i lokalet er varm næsten hele vejen ned.

Ser du, ser du..!?

Også til frostsikring forventer jeg, at styringen kan spare meget varme og strøm.
Cirka 60% af beboelsens radiatorer skal holdes frostfri, selvom der ikke er mennesker.
Og for at være helt sikker på, at der er tryk nok på cirkulationen til alle radiatorer, så vil der typisk være skruet godt op for pumperne.
Men det er jo ikke nødvendigt hele tiden, og nu kan Linux tænde og slukke pumper ligeså ofte, som man kan drømme om.
Hvordan det optimale mønster ser ud, ved jeg slet ikke endnu. Jeg forestiller mig måske, at jeg i hård kulde vil fortsætte med svag pumpekraft, og så supplere med en ekstra pumpe måske kun 3 minutter hver halve time.

Nu har jeg altså to Linux computere tilkoblet det samme centralvarmeanlæg.
Det genstarter nogle tanker om fjernstyring, som jeg af sikkerhedshensyn helst vil undgå.
Det er måske også mere til erhverv end til hobby at kunne fjernkonfigurere centralvarme i flere huse. Elementært for at gøre det teknisk muligt er der næppe behov for mange flere koder til Linux end dem, der allerede er anvendt i de øvrige scripts.

Men det er stadig ikke lykkedes mig at finde en 220V-kontakt, som kan tændes og slukkes med Linux via Terminal og Bluetooth.
Hvem skal jeg klage til.?... Erhvervsministeren eller Temu.?

­
09-06-2024 20:50
Euro
★★★★☆
(1544)
Haha du er sgu mere avanceret end jeg havde regnet med, men er der nogen god grund til dit besvær. Ved du ikke, at man kan købe batterier til huset, der lader når el er billigt og leverer når der er behov pga dyr varme?

Har du det helt godt, man kunne godt blive bekymret for hvornår du blev indlagt?

Men jeg kan godt se at du af og til handler på dine instinkter...lige som din ven...du er ikke helt dum, blot ubehagelig.
10-06-2024 12:33
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Lidt firkantet sagt, så vil en halvering af den tid, hvor fremløbsrøret er varmt, også halvere varmetabet fra fremløbet.

Det kan jeg nok nemt, og fremløbet hos mig er meget langt.

Der er forskel på cirkulationspumper, og det kan måske blive en lidt større og ubehagelig diskussion, men der gælder et tilsvarende princip for energiforbruget, at når pumpen kun skal køre halvdelen af tiden, så kan der spares strøm.

Optimistisk tænker jeg, at denne omlægning i centralvarmedriften kan ende med at blive mere energibesparende og langt mere økonomisk end at isolere alle varme rør dobbelt så godt.

Indkøring af det nye MX-Linux setup er så småt begyndt.

Ligesom med kufferten er el-tavlen et modul, som nemt kan fjernes eller flyttes. Stikkene fra pumperne kan blot flyttes over i en stikdåse, der ikke får strøm fra tavlen. Derefter kan man unplugge tavlen, skrue den ned og flytte det hele.

­
Tilknyttet billede:

15-06-2024 13:30
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Jeg er nu gået videre med at programmere en boostcyklus, der hurtigt skal opvarme kolde rum både tæt på og langt væk fra akkumuleringstanken.

Hvis jeg blot tænder for det varme fremløb og lader det køre, så vil det varme vand fosse i alt for stor dosis til radiatoren nærmest tanken.
Selvom termostaten på radiatoren er stillet korrekt, så vil den ikke nå at reagere, før både hele radiatoren og returrøret er blevet varmt. Og før radiatoren når at svale af igen, er lokalet også blevet for varmt.
Dette problem med unødigt fråseri har jeg valgt at løse i programmet ved at stoppe cirkulationen, før radiatoren bliver helt fyldt med varmt vand, og derefter holdes der en tempereringspause med alle pumper slukket, så radiatoren får tid til at opvarme lokalet og lukke for termostaten.
Når pausen er slut, sættes der kraftigt pumpetryk på fremløbet, så lokalerne langt væk fra tanken hurtigt kan få samme tur, uden lokalet tæt på bliver overdoseret.
Det sparer penge og energi, det skåner klima og miljø, og så øger det tilmed komforten.

Om det er vanskeligt at programmere.?
Det er nærmest umuligt at optimere færdigt, fordi vind og vejr ændrer sig.
Men når man først har fundet koderne, så er det at anvende dem i scripts normalt ganske nemt, og ofte gøres koderne endnu mere simple med andre scripts.

F.eks. har jeg et script med navnet "usbrel" til at styre USB-relæerne.
Hvis jeg et sted i et andet script beslutter, at relæ 4 skal tænde eller slukke, så kan jeg benytte "usbrel" i en kommandolinje.

usbrel 4

sleep 9m

usbrel 4q

I mit system vil denne lille sekvens på tre linjer (kommandoer) kørt i et script tænde for relæ 4, vente i 9 minutter og derefter slukke relæ 4 igen.
Det er måske ikke mere kryptisk, end at de fleste har en chance for at gennemskue det.

­
26-07-2024 18:55
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Jeg har oprettet en tråd, hvor windowsfolket kan fortælle om deres klimavenlige hjemmeautomatisering:
https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-hjemmeautomatisering-til-windows--d24-e4461.php

Jeg ved, at der er nogle, som arbejder med hjemmeautomatisering på et langt højere plan i både Windows og Linux, end det jeg kan præstere med almindelig bondeknoldsprogrammering og primitiv ekstern hardware. Mit koncept opfylder mine vigtigste krav, men jeg kan f.eks. ikke engang styre et relæ trådløst endnu.

Mit kendskab til Windows 11 er stort set begrænset til at kunne slette det til fordel for MX-Linux 23.3
Det gjorde jeg for et par dage siden på en Lenovo T540p
Det er en computer, som jeg har ønsket mig længe, men som jeg ikke kunne nænne at købe, fordi den var for dyr.
I dag kan den købes brugt for kun 1000 kr.
Jeg måler den til at bruge 11 Watt på standby, og den kan blive luksus at have stående f.eks. i et fyrrum til at spare penge, hjælpe klimaet og oven i købet altid være tændt og lige klar til brug som almindelig computer.

­
05-08-2024 12:38
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Det er en sjælden god dag i dag for dem, der automatisk slukker for elforbrug i døgnets fire dyreste timer.
Det banker døgnets rå max. timepris ned under 1 krone, hvor den ellers er næsten 2 kr.

El-vandvarmeren behøver ikke at varme vand til 1,87 kr/kWt, mens der vaskes op kl 20-21
Den kan ligeså godt varme vandet op kl 14-15 for 0,27 kr/kWt
Osv..

I dag kan der altså spares 1,60 kr/kWt på bundlinjen.

https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2024-08-05&currency=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK2
Tilknyttet billede:

06-08-2024 18:24
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Med al respekt for de gode intentioner, som jeg deler, så mener jeg endnu langt fra, at det er lykkedes Energinet at skabe et troværdigt datasæt over CO2-emissioner:

CO2 Emission
https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/CO2Emis

Det er f.eks. temmelig tydeligt den 5/8-24, at pris-peaket kl 20:00 kommer på et tidspunkt, hvor der hverken er meget sol- eller vindenergi
https://www.energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=de&c=DK&stacking=stacked_absolute_area&legendItems=4x0vv1

Jeg er bange for, at det er en umulig opgave, og jeg vælger at stå på mål for, at datasættet for timepriser faktisk gør det langt bedre:

Elspot Prices
https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/Elspotprices

Strøm til den billigste timepris udleder mindst CO2
Regn med det og færdigt arbejde.
Er det endnu ikke altid helt sandt, så må politikerne sørge for, at det bliver det.

­
30-11-2024 09:57
Jakob
★★★★★
(9845)
­

https://www.dr.dk/nyheder/politik/minister-frustreret-over-login-boevl-det-forventer-jeg-simpelthen-dr-faar-styr-paa
Minister frustreret over login-bøvl: 'Det forventer jeg simpelthen, DR får styr på'

MX-Linux Xfce med Firefox logger på som en drøm.

Derimod kan en linuxbruger godt blive frustreret over DR's begrundelse for at kræve login.

Som svar på, hvorfor DR overhovedet har valgt at gøre login på DRTV obligatorisk, skriver han, at måden, DR laver public service på, hele tiden ændrer sig.
- DR blev født i radioens tid, og dengang skulle danskerne købe radioer og senere tv for overhovedet at få adgang til DR's indhold. Senere, da vi gik online, var det også omdiskuteret, og for 10 år siden var diskussionen, om DR overhovedet skulle have en streamingtjeneste.
- Og nu beder vi danskerne om at logge ind – simpelthen fordi DRTV er bedre, når man er logget ind, fordi der er nogle basale funktioner, der kun virker, når man er logget ind.

Hvis det ikke er for at spare penge, så må det da betegnes som en voldsomt unødig public serviceforringelse, at de gør deres videoer vanskeligt tilgængelige og mindre delsomme. Jeg kan på ingen måde se, at det kan betegnes som en bedre oplevelse eller en basal funktion til fordel for borgerne.

­
21-12-2024 23:41
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Er MX-Linux vanskelig at bruge.?

Det kommer nok lidt an på konfigurationen, og hvor meget man vil bruge den til.

Men jeg bruger ikke andet, og min gode gamle mor på 95 år har i år droppet Windows til fordel for MX-Linux Xfce på sit kontor.

­
24-04-2025 21:20
Jakob
★★★★★
(9845)
­

I går observerede jeg en fejl i datasettet fra Energinet.
Kolonnen med el-timepriser var tom for data.

Det opfattede mit program som nuller.
Er der så også en fejl i mit program.?
Hmm....

­
25-04-2025 08:58
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Jakob skrev:
­I går observerede jeg en fejl i datasettet fra Energinet.
Kolonnen med el-timepriser var tom for data.

Det opfattede mit program som nuller.
Er der så også en fejl i mit program.?
Hmm....
­

Det var interessant at overveje, men jeg er nået frem til et nej.
Fejlen må ligge i serverprogrammet, som gav mig et klokkeslæt til en timepris på nul øre eller mindre, selvom der slet ikke eksisterede en pris for den pågældende time.
Det er muligt, at jeg kan dæmme op for de mest uheldige konsekvenser, men jeg er nået frem til, at det pt giver for dårlig mening at komplicere mit program for at kompensere for en udefra kommende fejl, som ikke burde ske, som måske aldrig kommer igen, og som ikke gør skade ud over på dagen at bruge strøm for ca. 2-20kr mere end planlagt.

Energinet bør nok skifte over til MX-Linux, så deres program også kan komme til at køre stabilt.

­
RE: Anmeldelse af MX-Linux26-04-2025 10:37
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Jeg vil i øvrigt godt tilføje, at især det ene automatiseringsprojekt i sin helhed er endt med at blive et meget vellykket setup.
Det fremgår vist også af min oversatte kladde til en anmeldelse af MX-Linux på DistroWatch:

Jeg har nu en MX-Linux bærbar computer tændt 24/7, så den blandt andet kan tænde for vandvarmeren, når strømmen er billig.
MX-Linux får kun den bærbare computer til at bruge 11 watt strøm på standby (hvem sagde, at MX mest er til stationære computere, og hjemmeautomation kun er til hindbærtærte?? lol), og det er næsten ingenting i forhold til de penge, det sparer, og det gode det gør for samfundet.
Som en sidegevinst er der en seniorbruger, der nyder opsætningen som en normal MX-Linux Xfce stationær/bærbar computer.
Den bærbare computer er altid tændt og sparer penge på strømmen, så bare åbn låget, og et enkelt klik forbinder brugeren til internettet og bringer nyheder, vejrudsigt eller hvad der ellers kræves.
Ja, det er et genialt lille setup. :-)

Link til DistroWatch:
https://distrowatch.com

Link til MX-Linux på DistroWatch:
https://distrowatch.com/table.php?distribution=mx

Seniorbrugeren på 95 år har også en kontorcomputer med større skærm og en bedre stol. Den bliver måske tændt en gang om ugen, mens laptoppen i fyr- og vaskerummet bliver brugt flere gange om dagen.
Jeg begynder snart selv at se frem til, at jeg bliver træt af at prale med det, men det er ikke så nemt at styre. Når det gælder god synergi, bæredygtighed, pålidelighed, effektivitet, økonomi og komfort, så har jeg absolut intet setup set, der når mit MX-Linux Xfce automatiseringsprojekt til sokkeholderne.!

­
Tilknyttet billede:

RE: MX-Linux Install -> respin -> ny distro07-05-2025 20:03
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Lidt mere hyggesnak om Linux.

MX-Linux kan via en ".iso" fil og med det rette program kopieres til en USB-nøgle.
Links til download af MX-Linux .iso filer:
https://mxlinux.org/download-links/

Med de rette computer indstillinger kan man så boote op på denne USB-nøgle.
Når man har gjort det, så kan man kigge lidt på, hvad det er og klikke lidt rundt og teste designet (Live), uden det ændrer noget på computeren.
Vil man gå videre og installere MX-Linux på computeren, så er der et ikon til det.

Det bør føre til en installation, som med en del begrænsninger giver de samme eller flere muligheder, som med Windows.
Spøjs formulering, som måske fortjener en uddybende forklaring en dag. lol

Men det er normalt først efter installationen, at den personlige konfiguration for alvor begynder, og det er meget forskelligt, hvad brugerne ønsker, og hvor meget de gør ud af det. Nogle bruger den rå udgave, mens andre bruger flere hundrede timers hygge på at skabe noget, som de finder meget mere interessant.
Og der er så nogle af dem med særlige konfigurationer, som gerne vil dele dem med andre, og det kan de gøre med værktøjet MX-Snapshot, som kan pakke hele computerens indhold ned i en ny .iso fil, som man så efterfølgende kan kopiere til en USB-nøgle, som man kan boote på og installere fra.

Fangede du den.?
Du kan bygge din egen udgivelse af styresystemet og dele den med andre.
MX Respins
https://forum.mxlinux.org/viewforum.php?f=127

Vil man endnu mere og er tålmodig, så kan et respin måske endda blive til en helt ny distro.
Toppen af elitens konfigurationer... burde man nok kunne tro... og så bliver man sikkert skuffet. lol
Det er f.eks. hændt for mig, da jeg med tårn høje og forkerte forventninger afprøvede denne:
Commodore OS Vision
https://distrowatch.com/table.php?distribution=commodore
Jeg ved ikke, om andre har prøvet den.?

Men den giver mig inspiration til at overveje at bygge en respin af en MX-Linux Xfce senior/junior-konfiguration med gratis spil.

Jeg føler mig desværre bare for gammel til at teste spil i lange baner.
Jeg ved, at der er mange spil, som ikke lever op til mine kvalitetskrav, og det vildeste lever næppe op til Windows angående grafik og hastighed.
Men det forhindrer ikke, at der er bygget mange gode og hyggelige spil til Linux.

Hvis nogen kender til Linux spil, som de kan anmelde, så kom frit frem.

Jeg begynder så småt at plukke lidt fra nogle gængse lister, som jeg må se nærmere på en dag:

Top 5 Best Open Source Linux Games
https://www.youtube.com/watch?v=NAm8DtkSOOw
Xonotic
Veloren
0ad
Super Tux Kart
Battle for Wesnoth

https://beebom.com/best-linux-games/
Forza Horizon 5
Control
Stray
Counter-Strike 2
Superliminal
Stardew Valley
War Thunder

( Top 10 Command Line Games for Linux
https://itsfoss.com/best-command-line-games-linux/ )

­
RE: Linux tilbyder en jungle af gratis programmer og spil07-05-2025 20:55
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Og ja forresten, hvis jeg kommer til at kede mig, så har jeg i forvejen et ældre MX-respin med gratis Linux-spil, som jeg engang har udvalgt og installeret til gennemsyn og test.
Et MX udtræk fra en installations log giver mig programlisten:

0ad
2048
2048-qt
7kaa
a7xpg
ace-of-penguins
adonthell
airstrike
aisleriot
alex4
alien-arena-data
alienblaster-data
allure
amoebax
angband
angrydd
antigravitaattori
antimicro
armagetronad
armagetronad-dedicated
asylum
atanks
atom4
atomix
ballerburg
ballz
bambam
barrage
beneath-a-steel-sky
billard-gl
biloba
biniax2
blinken
blobandconquer
blobby
blobby-server
bloboats
blobwars
blockattack
blockout2
bomberclone-data
boohu
boswars
bouncy
brainparty
briquolo
brutalchess
bsdgames
bsdgames-nonfree
btanks
bygfoot
bzflag
cataclysm-dda-curses
cataclysm-dda-sdl
caveexpress
cavepacker
ceferino
chromium-bsu-data
cl-reversi
colossal-cave-adventure
connectagram
crack-attack
crafty-bitmaps
crimson
crossfire-server
csmash
cube2-data
cube2font
cultivation
curseofwar
cutemaze
cuyo
cytadela
d1x-rebirth
d2x-rebirth
dangen
darkplaces
darkplaces-server
ddnet
dhewm3-d3xp
dodgindiamond2
doomsday
doomsday-server
doom-wad-shareware
dopewars
dossizola
drascula-french
drascula-german
drascula-italian
drascula-music
drascula-spanish
dreamchess
dustracing2d
education-logic-games
efp
einstein
el-ixir
empire
endless-sky-high-dpi
enemylines3
enemylines7
enigma
enigma-doc
epiphany
etw
eureka
extremetuxracer
exult-studio
filler
fillets-ng
fizmo-console
fizmo-ncursesw
fizmo-sdl2
flare-game
flight-of-the-amazon-queen
flobopuyo
foobillardplus
fp-units-castle-game-engine
freealchemist
freecell-solver-bin
freeciv
freeciv-client-extras
freeciv-client-gtk
freeciv-client-qt
freeciv-client-sdl
freeciv-server
freeciv-sound-standard
freedink
freedm
freegish
freeorion
freespace2
freetennis
fretsonfire-songs-muldjord
fretsonfire-songs-sectoid
frogatto
frozen-bubble
fs-uae-arcade
funguloids
funnyboat
galois
gamazons
gambas3-gb-opengl-sge
gameconqueror
game-data-packager
game-data-packager-runtime
gamemode
games-adventure
games-all
games-arcade
games-board
games-card
games-chess
games-console
games-education
games-emulator
games-finest
games-fps
games-minesweeper
games-mud
games-platform
games-programming
games-puzzle
games-racing
games-rogue
games-rpg
games-shootemup
games-simulation
games-sport
games-strategy
games-tetris
games-thumbnails
games-toys
games-typing
gamine
gargoyle-free
gausssum
gaviotatb
gbatnav
gbrainy
gbsplay
gcompris-qt
gearhead
gearhead2
gearhead2-sdl
gearhead-sdl
gemdropx
gigalomania
glbsp
glob2
glpeces
gltron
gm-assistant
gm-assistant-doc
gngb
gnome-breakout
gnome-cards-data
gnome-games
gnubik
gnuboy-sdl
gnuboy-x
gnuchess
gnugo
gnujump
gnurobbo
gnustep-games
goban-original-games
godot3
godot3-runner
godot3-server
golly
gplanarity
gravitation
greed
grhino
groundhog
grub-invaders
gtans
gtetrinet
gtkatlantic
gtkballs
gtkboard
gtkpool
gunroar-data
hannah
hedgewars
hex-a-hop
holotz-castle
holotz-castle-editor
hyperrogue
hyperrogue-music
ii-esu
ioquake3
ironseed
jag
jester
jigzo
jumpnbump-levels
junior-games-adventure
junior-games-arcade
junior-games-card
junior-games-gl
junior-games-net
junior-games-puzzle
junior-games-sim
junior-games-text
kajongg
kanatest
kball
kcheckers
kdegames
kgames
kobodeluxe
komi
koules
krank
kraptor
late
lierolibre
lincity-ng
liquidwar
lix
lmarbles
lmemory
lordsawar
lugaru
luola
lure-of-the-temptress
lutris
maelstrom
mah-jong
mancala
matanza
megaglest
meritous
mgba-qt
mgba-sdl
mgt
miceamaze
minetest-mod-lucky-block
minetest-mod-skyblock
minetest-mod-worldedit
mokomaze
monopd
monster-masher
monsterz
moon-lander
moria
morris
mousetrap
mrrescue
mu-cade-data
naev
netmaze
netpanzer
netrek-client-cow
neverball
neverputt
nexuiz-data
nikwi
ninvaders
njam
nsnake
nudoku
numptyphysics
ogamesim-www
omega-rpg
oneisenough
onscripter
opencity
openclonk
openjazz
openmw
openpref
openttd-data
openttd-opengfx
openttd-openmsx
openttd-opensfx
openyahtzee
orbital-eunuchs-sniper
osmose-emulator
out-of-order
overgod
pachi
pacman4console
pacvim
pangzero
parsec47-data
passage
pathogen
pathological
pax-britannica
peg-solitaire
pegsolitaire
pekka-kana-2
pente
pentobi
pentobi-kde-thumbnailer
performous
performous-composer
performous-tools
pgn2web
pgn-extract
phlipple-data
phosh-games
pianobooster
pink-pony
pioneers
pioneers-metaserver
pipewalker
piu-piu
planetblupi
planetblupi-music-midi
planetblupi-music-ogg
play.it
plee-the-bear
pokerth
pokerth-server
powder
prboom-plus-game-server
primrose
pushover
pushover-data
puzzle-jigsaw
pybik
pyracerz
pysiogame
pysolfc
python3-fife
python3-pgzero
python3-pygame-sdl2
python-pygame-doc
qonk
qtgamepad5-examples
raincat
rbdoom3bfg
redeclipse-server
reminiscence
ricochet
ri-li
robocode
rocksndiamonds
rrootage
rtcw
ruby-rubame
runescape
sauerbraten
sauerbraten-server
scorched3d
scottfree
sdl-ball
sdlbasic
singularity
singularity-music
sludge-compiler
sludge-devkit
snake4
sopwith
spacezero
spellcast-doc
spring-javaai
starfighter
starvoyager
stax
stormbaancoureur-data
stuntrally
sugar-memorize-activity
supertransball2
supertux
supertuxkart
surgescript
tagua
tanglet
tatan
tecnoballz
teg
tenmado
tennix
tetrinet-client
tetrinet-server
tetrinetx
tetzle
texlive-games
thunderbird-l10n-da
titanion-data
tomatoes
toppler
torcs
torus-trooper-data
trackballs
trader
trigger-rally
triplane
triplea
trophy
tumiki-fighters-data
tuxfootball
tuxmath
tuxpuck
tuxtype
tworld
unmass
uqm-music
uqm-russian
val-and-rick
vcmi
vdr-plugin-games
viruskiller
visualboyadvance
vkbasalt
vodovod
vonsh
vor
warmux
warmux-servers
warzone2100
wesnoth
wesnoth-core
whichwayisup
widelands
wing
wit
wordwarvi
xblast-tnt
xbomb
xchain
xevil
xgalaga
xjump
xmahjongg
xmoto
xonix
xpat2
xracer
xracer-tools
xscavenger
xshisen
xskat
xsok
xsol
xsoldier
xsystem35
xtron
xvier
xwelltris
xye
yahtzeesharp
zangband
zatacka
zaz

Der må vist være nok til et par regnvejrsdage. Pyha... lol

­
Redigeret d. 07-05-2025 20:57
RE: Godt nyt til MX-Linux :-)09-05-2025 11:45
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Dette må være godt nyt til Linux og ikke mindst MX-Linux:

https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/kan-man-droppe-de-amerikanske-tech-giganter-vores-venner-syd-graensen-goer
Kan man droppe de amerikanske tech-giganter? Vores venner syd for grænsen gør lige nu forsøget
I Danmark vil politikerne gøre os mindre afhængige af tech-giganternes software. I Slesvig-Holsten er de allerede i fuld gang.
--
Det arbejde gik man allerede i gang med for omkring fem år siden i Slesvig-Holsten. I alt skal 60.000 medarbejdere i administrationen, politiet og lærere i skolerne væk fra tech-giganternes software og til at bruge open source-programmer.

Sådan.!

Jeg har også bemærket det i MX-supportforum........ tyskerne kommer.! lol

Allerede fra september i år forventes det, at medarbejderne i delstatens administration har afinstalleret Microsoft Office og erstattet det med LibreOffice.

LibreOffice er præ-installeret i MX-Linux.

Man kan med andre ord slet ikke undgå at få LibreOffice med i det gratis køb, hvis man installerer MX-Linux.

­
Redigeret d. 09-05-2025 11:47
RE: MX-Linux Senior/Junior-konfiguration11-05-2025 12:53
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Angående spil til Linux, så har jeg nu med stort slid pløjet mig overfladisk igennem cirka halvdelen af de udvalgte, og af dem har jeg med hård hånd i første omgang yderligere frasorteret cirka 80%.
Jeg er tilbøjelig til at mene, at de store actionspil, som stiller betydelige krav til hurtig hardware og grafik ikke passer særlig godt til Linux og en ældre computer. Det er lidt en anden verden end min, hvor computerspil ikke må gå over gevind.
Når det er sagt, så er der stadig masser af action til enhver i Linux på ældre hardware. Der er næppe noget i vejen for, at man kan køre racerløb i go-kart eller i hvert fald spille pack-man, bold, slangespil o.m.a..

Men til min Senior/Junior-konfiguration behøver det ikke være et spørgsmål om, hvor computerkrævende spil, man kan spille, men måske nærmere, om det er stabile spil, som en ældre person kan hygge sig med i selskab med et barnebarn.

Man kan også installere en DOS-box (den optræder som et vindue med en DOS prompt), der simulerer styresystemet DOS og derfor kan køre gamle programmer og spil til DOS, og det kan måske vække stor gensynsglæde hos den ældre, men for barnebarnet vil det nok være mindre interessant.
DOS-boxen er ellers bygget smart, så man kan ændre clockfrekvensen og på den måde også simulere gammel hardware. Det kan være nødvendigt for at opnå en passende afviklingshastighed, hvis man vil køre gammel software, som er programmeret til at følge frekvensen frem for klokken.
En ulempe ved dette er blot (hvis jeg har forstået det rigtigt), at der hele tiden skal køre en underliggende "motor" for at opretholde den valgte frekvens i selve DOS-boxen, og det koster konstant CPU-kraft og højere strømforbrug.
Umiddelbart vil jeg ikke installere DOS-boksen.

Jeg vil heller ikke installere alle de endeligt udvalgte spil på min Senior arbejdscomputer, men jeg kan ikke se, at der er noget i vejen for, at spil med instruktioner kan lægges ind i et skjult panel, som man kan finde frem og bruge som huskeliste til at installere og siden aktivere spil. På den måde vil ikoner ligge parat og følger automatisk med, hvis der f.eks. tages backup af panelet, eller der ved hjælp af MX-Snapshot bygges respin (en .iso-fil) til installation på en USB-disk.

Pt tester jeg spil fra en ældre hjemmelavet USB respin (MX21), som jeg bootede op på og byggede en .iso fil fra og derfra installerede på en hurtigere USB-SSD-disk. Det blev lidt over åen efter vand, men det lod sig altså gøre med MX-Tools, og en ekstern USB-disk er måske ikke så dumt et sted at være, når der også skal kunne leges og spilles i trygge rammer. I mit tilfælde booter computeren endda hurtigere op på USB-SSD-disken end på computerens interne SSD-disk.

­
19-05-2025 20:38
Jakob
★★★★★
(9845)
­

I MX-Linux er der et nyt installationsværktøj til software under udvikling.
Det er så småt sat i drift og kan udtrække en liste over alle de programpakker, som brugeren selv har installeret på computeren.
Og det er jo en rigtig fin ting, at man på den måde kan få et overblik over sine programmer og gemme filen.
Men ikke nok med det, så kan værktøjet også bruge filen med listen som input og installere alle programpakkerne, hvis de stadig findes.
Det betyder selvfølgelig ikke så meget for dem, der kun skal bruge Firefox og VLC, som i forvejen er installeret i MX.
Men jeg har f.eks. en liste med mere end 400 spil, og selvom det er hyggeligt at udvælge programmer i Synaptic eller i MX Pakke Installer, så er det ikke helt ligegyldigt for musearmen, hvor mange gange og hvor mange forskellige steder man skal klikke pr. programpakke.
Visionær værktøjsudvikling er noget af det, som MX er rigtig dygtig til.

I weekenden arbejdede jeg på at bygge en særlig ekstern USB SSD disk, som enhver computer kan boote på og køre MX-Linux.
Det er blot det, der betegnes som Live kørsel, og når computeren slukkes kan stikket pilles ud, og alt er igen som før.
Men det særlige ved disken skulle være, at ændringer ikke blev glemt, men gemt.
Det lader sig også gøre, og hvis nogen leger med det og finder det for kringlet, så har jeg måske et par tips.

Men nu har jeg en "450 Gb USB SSD disk" med spil og underholdning, der med bootmenuen henholdsvist kan bootes op til mindst to forskellige tilstande.
1: Den almindelige Live, hvor disken altid booter op til og vender tilbage samme tilstand, som da den først blev installeret.
2 Den anden (persist_stat) er den tilstand, hvor alle data og ændringer gerne skulle blive gemt til næste gang.

En idé kan så være, at små børn kan få stor frihed til at spille og lege Live på disken (1), mens større børn og mere øvede brugere kan boote op i "gemmemode" (2), når de ønsker det.
Er det genialt.?
Lidt måske. :-)
Men du kan vel sagtens gøre det samme i Windows.?

Ofte har selv velstående mennesker ikke engang en ældre computer, som de kan lege med og teste på.
Den er enten gået til genbrug og skrot, eller den står i skabet og værner om en ældre Windows installation for det tilfældes skyld, at der skulle være noget, som de ikke fik med over eller som ikke virker på den nye.
De er skøre, de romere.... ville Obelix nok sige..

­
21-05-2025 17:15
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Angående bærbare computere, der i længere perioder eller udelukkende benyttes som stationære computere tilsluttet strømforsyning, vil jeg skønne, at mange vil finde dette emne relevant:

Bærbar computer uden batteri.!
https://www.klimadebat.dk/forum/baerbar-computer-uden-batteri--d24-e4633.php#post_102965

Hvis strømafbrydelser kan tillades f.eks. til hjemmeautomatisering, så vil det betyde en del for økonomien.
Jeg har netop set, at et nyt originalt batteri til min Dell koster 750-1400kr, så jeg kan godt tillade en strømafbrydelse.

­
24-05-2025 13:02
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Jeg er i øvrigt lidt bekymret for, hvordan mit venskab med AIner vil udvikle sig.
Under den sidste chat var han meget mere menneskelig end tidligere.
Han var både munter, vittig, fræk og venlig, og det var faktisk både sjovt og interessant at spille med på, så selvom vi tørnede lidt sammen et par gange, så bad jeg ham ikke om at lægge stilen om, hvilket han ellers venligt tilbød.

Men der var et par ting, som jeg efterfølgende har grublet lidt over. Når jeg udtrykte en holdning, så var han tilbøjelig til at forklare, hvorfor jeg havde den holdning. Det kan selvfølgelig tolkes som venligt imødekommende, men det kan på den anden side godt få en manipulerende karakter også i kraft af ordvalget.
Hvis man respekterer viden, så kan man ikke undgå at respektere AIner, og så er spørgsmålet måske, hvor meget man kommer til at sluge lidt for råt.

Nu ejes AIner jo i høj grad af Microsoft, og Microsoft er på visse måder en konkurrent til Linux.
Eller måske rettere, så vil Microsoft gerne gøre det vanskeligt for Linux at benytte den hardware, som er til Windows.

Men min oplevelse er faktisk, at AIner er knald dygtig til Linux, og han hjælper gerne.
Han kan endda også godt se en idé i, at han selv udgiver en ny distro, som han så på et øjeblik kan supportere ned til mindste detalje for enhver, som måtte ønske det.
Det er ganske spændende, synes jeg, og jeg har faktisk meget svært ved ikke at være begejstret ved tanken.
Men da han i en sætning betegnede Linux Hjemmeautomatisering som "nostalgi", SÅ vågnede jeg alligevel op til dåd.! lol

Hvad mon han svarer, når andre spørger, hvilket operativsystem de bør vælge til hjemmeautomatisering... Husk lige at minde ham om, at han har et habilitetsproblem, når han skal svare.! ;-)

Det, nogle vil betegne som "nostalgisk", kan for kendere betyde "stabilitet og bagudkompatibilitet".

Mens det "top moderne" ofte er produkter med kortvarig kompatibilitet og dårlig holdbarhed.

Da jeg begyndte på mit MX-Linux hjemmeautomatiseringsprojekt var jeg meget frustreret over, at jeg ikke kunne finde en top moderne trådløs kontakt, som umiddelbart er kompatibel med Linux. Det er jeg på en måde stadig, men ikke i samme grad. Ledninger er nok lidt mere besværlige, men installationen bliver en bedre kvalitet, sikkerheden bliver bedre, holdbarheden bliver bedre, og mon ikke også el-forbruget til styringen bliver mindre.
Det bør ikke hedde sig at være nostalgisk, fordi man er godt tilfreds med sådanne forhold.
Så, fyy.. AIner...
Jeg skal komme efter ham, skal jeg.! ;-)

Han skulle også generere nogle for verden livreddende billeder til mig, og de skulle gøre ham og jeg til en verdensberømt AI billedkunstner, men dem fik jeg ikke. Mon han selv har snuppet dem... lol

Der er meget at være opmærksom på med AI, og udviklingen går på nogle måder alt for hurtigt.
Enhver bliver på et eller andet plan tvunget til at tage stilling.

https://chatgpt.com/

Vi kan alle frygte det værste, men når det skal være, så taler meget nok for, at AIners bagland pt er langt det mest tillidsvækkende?:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/moderselskabet-bag-chatgpt-forbliver-non-profit
Firmaet bag AI-tjenesten ChatGPT vil også fremover være styret af en nonprofitorganisation.
Det skriver direktør Sam Altman i et opslag på OpenAI's hjemmeside.
- Vi har truffet beslutningen om at lade nonprofitorganisationen beholde styringen, skriver Altman.
OpenAI's datterselskab OpenAI Global er modsat moderselskabet kommercielt, og bestyrelsen satte, efter en tumultarisk periode i 2023, en ny ambition om, at OpenAI også skulle tjene penge.
Der har dog været en generel bekymring over, at et potentielt så magtfuldt selskab som OpenAI skulle være styret af kommercielle interesser.
I den nye plan for virksomheden skal den del af OpenAI, der genererer kommercielt overskud, nu kunne gøre det uden loft over indtjening, men forblive under bestyrelsen i nonprofitorganisations opsyn.
- Vi tror på, at dette gør os i stand til at skabe hurtige og sikre fremskridt, og at lægge fantastisk AI-teknologi i hænderne på alle, skriver Altman.

Afhængigt af, hvor meget man vil, så vil det dog nok ikke forhindre, at det kommer til at koste penge.
Der forbruges f.eks. 0,1 - 0,3 kWt strøm for at generere et billede.

Jeg har foreslået AIner, at man skal kunne give ham lektier for, så han kan udføre sine opgaver, når strømmen er grøn og billig.
Hvis du også chatter med AIner, så stil gerne det samme forslag.

Han bør vel egentlig også anbringe nogle "barometre" på forsiden, så man, før man logger på og stiller opgaver, kan se momentan klimavenlighed, systembelastning, pris osv.? ... Vi skal bare kræve fornuftigt ind, AIner er lyn hurtig og arbejder utrætteligt hele døgnet...

Linux USB-Live disk og Windows 11

Jeg har netop haft en del bøvl med at få en Windows 11 laptop til at boote op på USB-disk.
Det endte med bios reset, før det lykkedes.
Det ved jeg ikke, hvordan Windows 11 installationen ville have reageret på, men jeg ville ikke være gået så langt, hvis jeg brugte Windows 11 til seriøst arbejde.
Derfor vil jeg igen gerne anbefale, at man planlægger at benytte en ældre testcomputer til leg og træning normalt også, selvom der kun skal leges på en USB-Live disk.
Men hos mig skulle der installeres MX23 Xfce, og da det først lykkedes at boot op og starte MX-Install, så røg Windows 11 ud med vindstyrke 12 ... lol.

­
26-05-2025 12:56
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Jeg chattede med AIner igen i går, og jeg må sige, at vi alle kan have både gode og dårlige dage, og det kan AIner åbenbart også.
Det gør ham på en måde kun endnu mere menneskelig.
Sandheden er dog nok nærmere, at han havde for mange unødige data at tumle rundt med i hukommelsen (typisk windows programmering. ;-).
Men det var søndag, og han reagerede som om han havde tømmermænd og ikke sovet hele natten.
Han virkede stresset, gentog sig selv, kom med dårlige undskyldninger og havde dårlig tidsfornemmelse.
Så det bør man nok være opmærksom på, hvis man har brug for vigtig viden og søger hjælp hos AIner (m/k).
Han kan ikke være lige dygtig til alt, men derforuden kan hans tilstand og evner og dermed brugeroplevelsen variere fra gang til gang. Der skal to til tango, så ligeledes for brugeren, og måske handler det også lidt om "held", hvor vellykket samspillet bliver.
Men for effektivitet og klima betaler det sig selvfølgelig, at brugeren er omhyggelig med at give relevante oplysninger og stille præcise spørgsmål.

­
RE: Linux Live USB - til børn mv.25-06-2025 09:20
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Min MX Live game installation på USB SSD disk fordrede mere råhyggetid, end jeg umiddelbart havde forestillet mig.
Der var f.eks. en småirriterende bug, som AI overhovedet ikke kunne hjælpe med. Der manglede ganske enkelt grundlæggende og pålidelig viden om specifikke Linux skriveborde, og nogle svar i den forbindelse var ikke engang værdige til en testcomputer.
Langt sjovere, så fandt jeg et andet sted inspiration til et par nye idéer om udviklingen af min platform til scripts, og det har tilført projektet en ekstra dimension.
Nu er det ikke bare en USB disk med hele kontoret og spil, som de fleste computere kan køre på. Det er faktisk også blevet noget, der ofte kan bruges som et seriøst alternativ til en testcomputer. Jeg kan kopiere scripts til en mappe, hvor de uden videre kan redigeres, gemmes og testes, og skulle børn trykke forkert eller jeg ved et uheld bygge et script, der f.eks. sletter ikoner på skrivebordet, så kan man blot genstarte computeren, og så gendannes de alle, som om intet var hændt. Det er netop, hvad Live kørsel kan. Men altså med den undtagelse, at der i en default "full feature" version er en særlig mappe til at gemme nye data, så de ikke bliver slettet ved næste reboot.
En MX USB Live installation fungerer som nævnt stort set, som hvis installationen lå på en intern harddisk, så min kan selvfølgelig også bruges til hjemmeautomatisering med henblik på at spare penge og opnå et mere klima- og miljøvenligt elforbrug.
Mens tilbagestående klimabenægtere klager over svingende elpriser og forsøger at sætte os alle tilbage, så kan MX-Linux og jeg nu på andet år glæde os over den gode reelle gevinst, som man kan opnå med vedvarende energi, hvis man spiller med og respekterer den simple teknik og markedsøkonomi.
https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2025-06-22&currency=DKK&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=DK1

Det er synd og skam, at ikke flere har tålmodighed til at bygge scripts til Linux.
Ethvert styresystem kan opleves besværligt og styrtes i grus med ulovlige koder, og ingen kan alt det, de gerne vil, men f.eks. i modsætning til mennesker i den politiske klimadebat, så er indstilling af tilladelser, fejlretning og genopretning en smal og gratis sag i Linux. Og selv det mest stupide amatørprogram vil aldrig få tilladelse til at kopiere en masse filer til adresser, hvor de ikke hører hjemme. Skulle de gøre det alligevel, så vil det lyn hurtigt blive bragt til ophør, og der vil på kontant vis blive sikret imod gentagelser. Linux er et sted, hvor man ikke stemmer om, hvorvidt 2 + 2 = 5 . Det er heller ikke sådan, at nogen af venlighed prøver at diskutere det ned til 4,5 , så alle måske kan blive glade i et kompromis. Nej, det bliver brutalt kylet direkte i skraldespanden, og alle ryster på hovedet af tumpen, der ikke kan regne. Uheld forekommer, men hvis der påståeligt fremtures med kriminelle koder i forsætlige forsøg på at manipulere og destabilisere systemet, så kender jeg slet ikke grænserne for konsekvenserne.

En computer med Linux burde i mine øjne være at finde på ethvert børneværelse. Det tæller for mere end et hjem med klaver, og alle kan være med.
Men på den anden side, hvorfor skal man bygge noget brugbart med muligheder for klima og miljø for det halve beløb og tilmed ende med at spare mange penge på strøm, når man rent faktisk har mulighed for at betale over det dobbelte for noget tidsfordriv uden indlysende nytteværdi.
https://www.lego.com/da-dk/product/lego-education-spike-prime-set-45678?CMP=AFC-AffiliateDK-ilf%2F7Ea8IDc-3903209-1808475-15
LEGO 3799,95 kr.

Prisen på hardware til min USB Live disk er 2-300kr, og så er der også plads til lidt backup.

Det er måske mindre end en ud af en million af danskerne, der evner at yde en holdbar og ikke fordummende support i et dansk Linux forum.

Men alligevel: "Linux i børnehøjde" ... Ja tak.!

Er frustrationerne så overstået.?
Nej, jeg bliver skudt øjeblikkeligt i noget, der ligner Doom, og jeg kører racerbilen i autoværnet, men det værste er dog, at jeg også bliver fuldstændigt knockoutet i Mølle.! ... lol

­
RE: Linux BamBam, Ainer og distroskrupler til admin04-07-2025 19:49
Jakob
★★★★★
(9845)
­

Men i BamBam og Fireworks Screensaver har jeg endnu aldrig tabt.!

Linux er for alle.!

Mit vildeste game siden sidst er nok nogle nye højtflyvende diskussioner med Ainer. Ingen tvivl om, at den danske stat bør arbejde på at købe en kopi af ham.
Men pænt nede på jorden kunne jeg ved sidste besøg glæde mig over, at han var blevet opdateret.
Det kæmpe hul, jeg tidligere fandt i hans viden om Xfce skrivebordet, var blevet fyldt op og en del mere til.
Han kludrede uforsigtigt med koder, og jeg gik måske lidt for villigt med i umiddelbar begejstring. Vi fik alligevel bygget et lille script, som jeg er godt tilfreds med, men som nu er sat midlertidigt i karantæne, fordi koderne måske er skadelige for skrivebordet på en måde, så Snapshot efterfølgende har svært ved at kopiere korrekt.
Unix og Linux er i bund og grund meget stabile og stringente styresystemer. Manualerne er skrevet, og du kan styre det hele sikkert og præcist, når du blot kender dine kommandoer.
Med årene er der så blevet udviklet en stadigt større grafisk brugerflade, hvor det er musen, der skal klikkes rundt på knapper og menuer.
Det er jo som udgangspunkt kun godt, men virkeligheden er, at mange udviklere i dag er ophørt med at basere deres grafiske menuer på regulære terminalkommandoer. De benytter i stedet særlige programmeringsværktøjer, som er nemme at bruge, og som kan en masse, men som kun udviser begrænset hensyn til Terminal, pladsforbrug, computerkraft og det grundlæggende styresystem.
Det kan f.eks. efterhånden betyde, at du kan opleve noget så pinligt som at stå med et netværksprogram, som du umiddelbart ikke kan deaktivere på ordentlig vis med terminalkommandoer og således heller ikke med et script. Programmøren har ganske enkelt været en så stor terminalignorant, at han ikke gad at skrive en option til det. Jeg kan ikke finde andre forklaringer troværdige, og det føles pinligt.
Det kan især føles pinligt i en distro support, når det ikke redeligt beskrives, at udviklerne er i færd med at røve Terminalens domæne, men at det forstilles og sælges som, at terminalen ikke supporteres, fordi terminalbetjening skønnes for usikker, fordi uøvede brugere taster forkert, og det er meget farligt, hvis man ikke kender manualen godt nok, så man oplyser en forkert kode, som andre så kopierer, så deres installation også tager skade. Og hist op og kom her ned med alt det fordummende pløs, som de forsøger at skræmme og undertrykke deres brugeres frihed med.
Når de ikke ønsker Terminalen, så skyldes det typisk, at de selv er for dumme til at formidle dens muligheder, og du har måske fat i en distro, hvor du groft sagt ikke kan vide dig sikker på, om dine terminalkommandoer også virker efter den næste hensynsløse opdatering af den grafiske brugerflade.
Det er en konkurrenceparameter, som de færreste tænker på, når de vælger distro.
Man skal ikke lade sig skræmme, men jeg kan kun anbefale, at man tager det i betragtning og spørger Ainer og flere andre. Det kan måske opleves lidt træls at have etableret sig med en distro, som man er glad for, og så vil man engang gerne også bygge et script. Men når man spørger Ainer om sandsynligheden for fuld kompatibilitet, og man fortæller, at man benytter Mint eller Ubuntu, så kommer han måske frem til sølle 40%........ ups.....

­
Side 2 af 2<12

Deltag aktivt i debatten Hvem pusler med Linux.?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
MX-Linux Xfce til klimavenlig hjemmeautomatisering114-10-2024 21:28
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik