Husk mig
▼ Indhold

Hvem pusler med Linux.?

Side 2 af 2<12
15-04-2024 12:39
Jakob
★★★★★
(9544)
Men nu virker linket omsider igen.
03-05-2024 13:15
Jakob
★★★★★
(9544)
­

Kan man købe en gammel Cromebook for 100 kr og installere Linux på den, så den kan tænde eller slukke for et elforbrug alt efter om eltimeprisen er gunstigt lav eller for høj.?

Det tror jeg måske godt, at man kan.

Er jeg nørdet og fingernem nok til at gøre det.?

Det tror jeg nok ikke.. lol

How To Install Windows 10 in HP Chromebook 14
https://www.youtube.com/watch?v=NVEpsf4pP8Y

­­
26-05-2024 10:27
Jakob
★★★★★
(9544)
­

Jeg er så småt begyndt at forberede opstilling af endnu en ældre bærbar computer med MX-Linux.
Den skal stå i mit pillefyrrum i en bygning langt væk fra varmepumpen. Ud over lidt kontor og underholdning skal den bruges til at starte og stoppe nogle pumper til en varmelagertank og tænde for lavprisstrøm til en el-vandvarmer.

Altså mere hjemmeluksuslinux til gavn for klima og miljø.

Tiden må vise, om det også kan løbe økonomisk rundt.

Det ser dumt ud, og det må være en af de største økonomiske- og klimapolitiske skandaler, at strøm, som el-producenterne sælger med tab, fortsat bliver brandbeskattet ligeså hårdt, som f.eks. dyr fossilstrøm til tøjvask i primetime.

­
02-06-2024 21:11
Jakob
★★★★★
(9544)
­

Nu er el-tavlen til pillefyrrummet næsten færdig.
Når jeg skal snakke med min elektriker, så tror jeg måske hellere, at jeg vil vise ham tavlen frem for kufferten.

220V forsyningen er sikret med 10 Ampere til beskyttelse af USB-enhedens fire relæer.
Tilknyttet billede:

07-06-2024 14:43
Jakob
★★★★★
(9544)
­

Linux, klima og centralvarme er en god hobby, og nu bliver det endnu mere spændende.

Det handler nemlig om mere end at kunne tænde automatisk for strømmen, når den er grøn og billig.

Lad mig give et eksempel.

Måske andre også kender til, at det kan føles koldt i stuen, selvom det er sommer, og derfor vil man gerne tilføre en dosis varme.
Hvordan varmer man så op.?
Måske åbner man for en radiator, som man glemmer at lukke igen, og så fråser man med varmen.
Eller måske skal man først sætte varme på et fyr og bruge en masse tid og energi på det.
Der kan være mange gode og dårlige muligheder alt efter forholdene.

Min nye Linux opstilling styrer nu 4 stk pumper til en 1200 liters akkumuleringstank.
Den ene pumpe sender varmt tankvand op gennem veksleren og retur til bunden af tanken.
De tre andre pumper sidder i serie og sender vand til opvarmning gennem veksleren og videre ud i fremløbet til beboelsens radiatorer.
Radiatoren i det rum, som jeg gerne vil give en dosis varme, findes som en af de første på fremløbsstrengen, og som udgangspunkt er alle fremløbsrør kolde.

Hvordan kan jeg så varme rummet op..?

Hmm... jo... lad mig se... som herre i eget hus, så...

Først startes alle pumperne i 4 minutter for at få varmt vand hurtigt frem til radiatoren.
Dernæst slukkes to af fremløbspumperne, dels for at spare strøm, og dels for ikke at presse unødigt meget varmt vand længere ud i systemet.
Den enlige resterende fremløbspumpe kører videre i 15 minutter.
Derefter slukkes tankens pumpe, så der ikke sendes mere varmt vand op til veksleren.
Den enlige fremløbspumpe kører videre i yderligere 5 minutter for også at få brugt det varme vand i fremløbsrøret på vejen ud til radiatoren.

Når de 25 minutter er gået, så er alle pumper slukket igen, og fremløbsrøret ud til radiatoren er svalt, mens radiatoren i lokalet er varm næsten hele vejen ned.

Ser du, ser du..!?

Også til frostsikring forventer jeg, at styringen kan spare meget varme og strøm.
Cirka 60% af beboelsens radiatorer skal holdes frostfri, selvom der ikke er mennesker.
Og for at være helt sikker på, at der er tryk nok på cirkulationen til alle radiatorer, så vil der typisk være skruet godt op for pumperne.
Men det er jo ikke nødvendigt hele tiden, og nu kan Linux tænde og slukke pumper ligeså ofte, som man kan drømme om.
Hvordan det optimale mønster ser ud, ved jeg slet ikke endnu. Jeg forestiller mig måske, at jeg i hård kulde vil fortsætte med svag pumpekraft, og så supplere med en ekstra pumpe måske kun 3 minutter hver halve time.

Nu har jeg altså to Linux computere tilkoblet det samme centralvarmeanlæg.
Det genstarter nogle tanker om fjernstyring, som jeg af sikkerhedshensyn helst vil undgå.
Det er måske også mere til erhverv end til hobby at kunne fjernkonfigurere centralvarme i flere huse. Elementært for at gøre det teknisk muligt er der næppe behov for mange flere koder til Linux end dem, der allerede er anvendt i de øvrige scripts.

Men det er stadig ikke lykkedes mig at finde en 220V-kontakt, som kan tændes og slukkes med Linux via Terminal og Bluetooth.
Hvem skal jeg klage til.?... Erhvervsministeren eller Temu.?

­
09-06-2024 20:50
Euro
★★★☆☆
(667)
Haha du er sgu mere avanceret end jeg havde regnet med, men er der nogen god grund til dit besvær. Ved du ikke, at man kan købe batterier til huset, der lader når el er billigt og leverer når der er behov pga dyr varme?

Har du det helt godt, man kunne godt blive bekymret for hvornår du blev indlagt?

Men jeg kan godt se at du af og til handler på dine instinkter...lige som din ven...du er ikke helt dum, blot ubehagelig.
10-06-2024 12:33
Jakob
★★★★★
(9544)
­

Lidt firkantet sagt, så vil en halvering af den tid, hvor fremløbsrøret er varmt, også halvere varmetabet fra fremløbet.

Det kan jeg nok nemt, og fremløbet hos mig er meget langt.

Der er forskel på cirkulationspumper, og det kan måske blive en lidt større og ubehagelig diskussion, men der gælder et tilsvarende princip for energiforbruget, at når pumpen kun skal køre halvdelen af tiden, så kan der spares strøm.

Optimistisk tænker jeg, at denne omlægning i centralvarmedriften kan ende med at blive mere energibesparende og langt mere økonomisk end at isolere alle varme rør dobbelt så godt.

Indkøring af det nye MX-Linux setup er så småt begyndt.

Ligesom med kufferten er el-tavlen et modul, som nemt kan fjernes eller flyttes. Stikkene fra pumperne kan blot flyttes over i en stikdåse, der ikke får strøm fra tavlen. Derefter kan man unplugge tavlen, skrue den ned og flytte det hele.

­
Tilknyttet billede:

15-06-2024 13:30
Jakob
★★★★★
(9544)
­

Jeg er nu gået videre med at programmere en boostcyklus, der hurtigt skal opvarme kolde rum både tæt på og langt væk fra akkumuleringstanken.

Hvis jeg blot tænder for det varme fremløb og lader det køre, så vil det varme vand fosse i alt for stor dosis til radiatoren nærmest tanken.
Selvom termostaten på radiatoren er stillet korrekt, så vil den ikke nå at reagere, før både hele radiatoren og returrøret er blevet varmt. Og før radiatoren når at svale af igen, er lokalet også blevet for varmt.
Dette problem med unødigt fråseri har jeg valgt at løse i programmet ved at stoppe cirkulationen, før radiatoren bliver helt fyldt med varmt vand, og derefter holdes der en tempereringspause med alle pumper slukket, så radiatoren får tid til at opvarme lokalet og lukke for termostaten.
Når pausen er slut, sættes der kraftigt pumpetryk på fremløbet, så lokalerne langt væk fra tanken hurtigt kan få samme tur, uden lokalet tæt på bliver overdoseret.
Det sparer penge og energi, det skåner klima og miljø, og så øger det tilmed komforten.

Om det er vanskeligt at programmere.?
Det er nærmest umuligt at optimere færdigt, fordi vind og vejr ændrer sig.
Men når man først har fundet koderne, så er det at anvende dem i scripts normalt ganske nemt, og ofte gøres koderne endnu mere simple med andre scripts.

F.eks. har jeg et script med navnet "usbrel" til at styre USB-relæerne.
Hvis jeg et sted i et andet script beslutter, at relæ 4 skal tænde eller slukke, så kan jeg benytte "usbrel" i en kommandolinje.

usbrel 4

sleep 9m

usbrel 4q

I mit system vil denne lille sekvens på tre linjer (kommandoer) kørt i et script tænde for relæ 4, vente i 9 minutter og derefter slukke relæ 4 igen.
Det er måske ikke mere kryptisk, end at de fleste har en chance for at gennemskue det.

­
26-07-2024 18:55
Jakob
★★★★★
(9544)
­

Jeg har oprettet en tråd, hvor windowsfolket kan fortælle om deres klimavenlige hjemmeautomatisering:
https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-hjemmeautomatisering-til-windows--d24-e4461.php

Jeg ved, at der er nogle, som arbejder med hjemmeautomatisering på et langt højere plan i både Windows og Linux, end det jeg kan præstere med almindelig bondeknoldsprogrammering og primitiv ekstern hardware. Mit koncept opfylder mine vigtigste krav, men jeg kan f.eks. ikke engang styre et relæ trådløst endnu.

Mit kendskab til Windows 11 er stort set begrænset til at kunne slette det til fordel for MX-Linux 23.3
Det gjorde jeg for et par dage siden på en Lenovo T540p
Det er en computer, som jeg har ønsket mig længe, men som jeg ikke kunne nænne at købe, fordi den var for dyr.
I dag kan den købes brugt for kun 1000 kr.
Jeg måler den til at bruge 11 Watt på standby, og den kan blive luksus at have stående f.eks. i et fyrrum til at spare penge, hjælpe klimaet og oven i købet altid være tændt og lige klar til brug som almindelig computer.

­
05-08-2024 12:38
Jakob
★★★★★
(9544)
­

Det er en sjælden god dag i dag for dem, der automatisk slukker for elforbrug i døgnets fire dyreste timer.
Det banker døgnets rå max. timepris ned under 1 krone, hvor den ellers er næsten 2 kr.

El-vandvarmeren behøver ikke at varme vand til 1,87 kr/kWt, mens der vaskes op kl 20-21
Den kan ligeså godt varme vandet op kl 14-15 for 0,27 kr/kWt
Osv..

I dag kan der altså spares 1,60 kr/kWt på bundlinjen.

https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2024-08-05&currency=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK2
Tilknyttet billede:

06-08-2024 18:24
Jakob
★★★★★
(9544)
­

Med al respekt for de gode intentioner, som jeg deler, så mener jeg endnu langt fra, at det er lykkedes Energinet at skabe et troværdigt datasæt over CO2-emissioner:

CO2 Emission
https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/CO2Emis

Det er f.eks. temmelig tydeligt den 5/8-24, at pris-peaket kl 20:00 kommer på et tidspunkt, hvor der hverken er meget sol- eller vindenergi
https://www.energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=de&c=DK&stacking=stacked_absolute_area&legendItems=4x0vv1

Jeg er bange for, at det er en umulig opgave, og jeg vælger at stå på mål for, at datasættet for timepriser faktisk gør det langt bedre:

Elspot Prices
https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/Elspotprices

Strøm til den billigste timepris udleder mindst CO2
Regn med det og færdigt arbejde.
Er det endnu ikke altid helt sandt, så må politikerne sørge for, at det bliver det.

­
Side 2 af 2<12

Deltag aktivt i debatten Hvem pusler med Linux.?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
MX-Linux Xfce til klimavenlig hjemmeautomatisering114-10-2024 21:28
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik