Husk mig
▼ Indhold

Ide til bedre pensionssystem


Ide til bedre pensionssystem15-01-2024 16:30
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg har nævnt det før her på siden, at nu går OECD ud og anbefaler at man i Danmark fjerner rentefradraget helt, og samtidigt ophæver beskatningen af renter.

Det ville give befolkningen nogle ret store fordele, som ikke kan udnyttes i dag. Jeg har tidligere i oktober sidste år, vist hvordan boligejere ville kunne investere deres friværdi i sikre papirer, til gavn for dem selv og landet.

Men det ville også kunne give både fremtidige borgere, og staten nogle fremtidige fordele, men det kræver nogle nødvendige investeringer, der vil være en fordel i sidste ende.

Ideen er, at staten giver alle nyfødte danskere en gave på 200000kr. da der er ca. 70000 vil det koste 14mia årligt

Det er så tanken at familie og venner til barnets forældre deltager i en form for indsamling til barnet og her taler jeg om større beløb, men selvfølgeligt forskelligt for hvad man kan og selvfølgeligt frivilligt. Men ud fra devisen at 1 barn har to forældre, 4bedsteforældre, og 8oldeforældre. Hvis man antager at der er 4 sæt oldeforældre som i snit kan give 25000 og forældrene kan give 50000 og resten af familie og venner til dåben tilsammen giver 50000. Så svarer det til hvis det er gennemsnittet per barn, at hvert barn starter med 400000kr. i gennemsnit, dog minimum har de 200000kr. som staten giver alle børn.

Til gengæld kan disse børn ikke få fradrag for pensionsindbetalinger senere i livet. Det vil betyde, at hvis man tjener 500000kr. i snit i nutidsværdi og betaler 15% i pension, så vil man hvert år fra man er 25 til 70 altså i 45år betale ca. 30000kr. mere i skat årligt, altså ca. 1350000kr.

Men hvis vi antager at alle børn sætter deres pension i sydeuropæiske obligationer i Euro til 7%, så vi de når de fylder 30år have ca. 3mio kr. Hvis vi så antager, at de stifter familie med en på samme vilkår, så har de 6mio kr. til 7% i rente.

Hvis vi så antager de låner 5mio kr. til en bolig til 3% uden udbetaling og afdrag. så stiger lånet med 150000kr. årligt, men parrets opsparing stiger med 420000kr. årligt. Og jo længere tid der går, jo mere vil tallet ændre sig i parrets favør.

Nu er der to måder at gøre det op på, med eller uden inflation, og jeg ved godt at ting kan ændre sig undervejs.

Med inflation så vil man få 7% i rente i 70år med renters rente bliver parrets 800000kr. dermed lavet om til lidt over 91mio kr. Huset som de har lånt til til 3% har nu ved alder 70 lån på ca. 16mio kr. Det snyder en del fordi der jo indgår inflation.

Uden inflation vil man hvis vi regner med at der er 2% inflation, få en realrente tættere på 5% hvilket reducerer pengeposen ved alder 70 til 24mio kr. Huset er så på de 40år steget til de 16mio kr. men værdien i nutids kroner er faldet med indeks 0,98 hvert år i 40år. Så man skylder i nutidsværdi ca. 7mio kr.

I princippet har parret så et betalt hus og 17mio kr. i nutidsværdi i hånden.

Men antager vi at de kan fortsætte til de dør, med både lån og investeringer, så svarer det i nutidsværdi til, at deres lån årligt stiger med 210000kr. mens deres opsparing giver et afkast på 1680000kr., som de jo så skal leve af.

Jeg har tidligere nævnt at staten har fået 1350000kr fra hver inden de går på pension, men det betyder jo så at de ikke har en beskattet pensionsordning. På den måde skulle det gerne gå lige op.

Men på folkepensionen, der vil den som det er i dag, være delt op i et grundbeløb på 6000 som alle får og et tillæg man får der er indtægt afhængigt på ca. 8000kr. Fremadrettet der vil staten være fri for at udbetale disse 8000kr. eller ca. 100000årligt svarende til 60000kr. netto. Der vil være ca. 20årgange af pensionister hvilket betyder, at staten vil spare hvad der i dag svarer til 84mia kr. årligt på folkepension.

Når befolkningen først er blevet velhavende, så er det også nemmere for familien at supporte systemet for fremtidige børn.

Jeg er ikke specielt meget i tvivl om at det ville være det rette for vores befolkning, men jeg tror regeringen vil stritte imod, fordi de er faktisk ikke interesseret i en rig befolkning. De har brug for en befolkning der knokler fysisk hele livet i økonomisk trældom. Vil folk gå på arbejde og udføre opgaver hvis deres fremtid er så godt som sikret?
Deltag aktivt i debatten Ide til bedre pensionssystem:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik