Husk mig
▼ Indhold

ITK


ITK08-05-2009 19:14
earth
☆☆☆☆☆
(17)
Hej

er der nogen der kan forklare mig hvad ITK zonen er for noget og det skal helst være grundigt...også hvordan kan det være at ITK zonen flytter sig nordpå i Januar måned i Afrika, hvor i Juli måned så befinder ITK zonen sig mere sydpå?

Og hvad har ITK zonen at gøre med klimabælterne og bæredygtigheden i Afrika?
08-05-2009 19:44
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Du har været vidne til eftermiddags- og aftentordenbyger i den Inter-Tropiske Konvergenszone.

ITK-zonen er et område omkring ækvator hvor passatvindene mødes og 'støder' sammen hvilket tvinger luften til vejrs og dag efter dag danner store tordenbyger. ITK-zonen er altid at finde over ækvator, men vil afhængig af årstiden befinde sig mere syd eller nord for ækvator i et ret bredt bælte.

Nogle siger man kan stille sit ur efter tordenbygerne, fordi de tit dannes på næsten samme tidpunkt på dagen flere dage i træk.

ITK-zonen er et lavtryksbælte rundt om hele jorden nær ækvator hvor solens indstråling er størst og varmer luften godt op, så den kan stige højt til vejrs og danne kraftige tordenbyger.
http://debat.tv2.dk/vejret/spoerg/message.jsp?thread=124908&message=722118
08-05-2009 20:48
earth
☆☆☆☆☆
(17)
okay kan du uddybe?hvad har nedbør at gøre med ITK-zonen?regner det mere, hvor der er itk zone?og er det posetivt i Afrika at ITK-zonen befinder sig nogle områder?har det noget at gøre med tørke mv?
Redigeret d. 08-05-2009 20:49
08-05-2009 21:50
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Geografi
ITK-zonen (3 spg.)

09. juni 2006 af Snemanden
Hejsa


Jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg vil sætte stor pris på at få hjælp til.

1) Du skal kunne forklare ITKs bevægelse i løbet af året og forklare dens betydning for nedbørs- og temperaturforholdene i Vestafrika (Sahel) og i Amazones.

Svar:
ITK følger solens bane, men er forsinket i forhold til. Defor gælder den kun inden for ca. 20 grader nordlig og sydlig bredde. Sahel ligger udenfor ITK-zonen => ingen vand, da vindene her (passater?) er tøre vinde, som altså blæser mod ITK-zonen. Når vindene blæser mod varmen, falder der ikke nedbør.
Amazones ligger i ITK-zonen. (men hvorfor såå meget regn - der må også være noget andet end ITK?)

2)Din viden om klimaet i vestafrika skal du kunne sammenkæde med din viden om betingelserne for agerbrug og normandisme i vestafrika (konvektionsregnen er bygeregn har min lærer skrevet i parantes)

svar:
Meget dårlig vegetation => bliver nødt til at være normader?

3) Din viden om klimaet i Amazonas skal du kunne sammenkæde med din viden om betingelserne for landbrug der.

svar:
meget regn + meget sol => gode vækstmuligheder?

Jeg håber virkelig på hjælp, for jeg er så dårlig til de her spørgsmål.

Takker på forhånd

http://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=231222

Du kan jo også selv prøve at google itk-zone.
08-05-2009 21:52
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Den intertropiske konvergenszone
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Sammenskrivningsforslag
Denne artikel er foreslået sammenskrevet med Kalmebæltet. (Diskutér forslaget).
Hvis sammenskrivningen sker, skal skal det fremgå af beskrivelsesfeltet, at sammenskrivningen er sket (hvorfra og hvortil) eller af artiklens diskussionsside.

Tordenvejr i den intertropiske konvergenszone danner et bånd af skyer langs det østlige Stillehav.
Position af ITCZ i juli (rød) og i januar (blå).Den intertropiske konvergenszone eller ITK-zone eller ITCZ (engelsk forkortelse for InterTropical Convergence Zone), er et lavtryksbælte, som omkranser jorden ved ækvator. Som navnet antyder, bliver den dannet ved at varm, fugtig luft fra breddegraderne over og under ækvator konvergerer (mødes).

Luft bliver draget ind i ITCZ på grund af Hadley-celler, en mesoklimatisk atmosfærisk egenskab som er del af planeterns distributionssystem for varme og fugtighed. Den bliver draget op af den konvektive effekt til tordenstormer. Regioner under ITCZ modtager nedbør mere end 200 dage om året.

ITCZ's placering varierer over tid eftersom den flytter sig frem og tilbage over ækvator, efter hvor solen er i zenit. Den har også en daglig cyklus der cumulusskyer udvikler sig rundt middag og udvikler sig til tordenskyer fra midten til slutningen af eftermiddagen.

Variation i placeringen af ITCZ har stor effekt på nedbøren i store områder omkring ækvator, noget som resulterer i våde og tørre årstider i stedet for varme og kolde, som er vanleg rundt højere breddegrader. Langtidsændringer af ITCZ kan føre til alvorlig tørke eller oversvømmelse i nærliggende områder.

På grund af Hadley-cellernes styrke på hver side, kan det ikke udvikle vejrsystemer som er normalere på højere breddegrader. Resultatet er at det ikke udvikler vind. Horisontal bevægelse er bare et resultat af luft som på grund af konvektion stiger op og bliver erstattet..

Tidlige sejlere kaldte dette rolige bælte for the doldrums (engelsk for at være nedstemt, dyster og deprimeret) på grund af vindmangelen. At befinde sig i denne region kunne betyde døden når vind var den eneste måde at forflytte sig på.

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_intertropiske_konvergenszone

Du kan også prøve her:
http://www.skole-it.dk/laeringMedIT/natur/geo/aalborg/eks/projekt1/hoejre1.html
Redigeret d. 08-05-2009 21:57
09-05-2009 12:39
earth
☆☆☆☆☆
(17)
det virker ret mærkeligt. når jeg kigger på et hydrotermfigur over det nordlige Algeriet, Algier, så er der mere nedbør i Januar måned, selvom ITK zonen i januar måned flytter sig mere sydpå og når man kigger på en hydrotermfigur i det sydlige Algeriet i Sahal, så er der mere nedbør Januar, Februar også.
Det giver da ikke mening bør der ikke være mere regn i juli måned i det nordlige Algeriet?er der nogen der kan forklare det?
09-05-2009 22:44
earth
☆☆☆☆☆
(17)
er der så nogen der kan forklare mig hvorfor der er SÅ LIDT nedbør i Salah i Algeriet iforhold til mange andre byer i Algeriet?
Håber at der er snart nogen, som kan svare da jeg har virkelig brug for den hjælp til at komme videre.
Og tak for alt den viden i har delt med mig indtil videre. Det har været til stor hjælp.
09-05-2009 23:36
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
earth skrev:
er der så nogen der kan forklare mig hvorfor der er SÅ LIDT nedbør i Salah i Algeriet iforhold til mange andre byer i Algeriet?


Jeg vil gætte på at de omgivende bjerge tager fugtigheden. Det kender man både på Island og i Burma.
10-05-2009 12:22
earth
☆☆☆☆☆
(17)
okay tak - så det kan egentlig ikke ha noget at gøre med ITK zonen, som jeg troede?
10-05-2009 12:43
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Jo, måske, hvis ITK zonen giver en bestemt vindretning, som så betyder at vinden føres over bjergene inden de kommer til byen.
08-04-2012 22:08
vejrnørden
☆☆☆☆☆
(7)
Kommer til at tænke på, om placeringen af ITK-zonen har flyttet sig med den globale opvarmning. Det vil få kolossal betydning hvis den rykker sig nogle hundrede kilometer. Hvad siger de kloge klimahoveder?
13-04-2012 12:23
Kosmos
★★★★★
(5366)
Kommer til at tænke på, om placeringen af ITK-zonen har flyttet sig med den globale opvarmning

- det kan jeg ikke svare konkret på; men her er en artikel, der belyser 'vandring' af vegetationszoner ('trælinien') i polare områder.
ITK-zonen16-12-2012 15:32
Zahraa Ali
☆☆☆☆☆
(1)
Hej

Jeg er igang med at skrive SRP (Studieretningsprojektet), og skal komme ind på, hvordan ITK-zonen påvirker Sahel-landenes nedbør, som medvirker til tørkeperioder.

Er virkelig blank og har brug for hjælp..

på forhånd mange tak
Redigeret d. 16-12-2012 15:33
RE: ITK-zonen16-12-2012 17:23
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
http://subsites.egaa-gym.dk/nr/geografi/roholt/Klimatologi/vejrleksikon/itk.html

Det vand som fordamper fra ITK-zonen falder som sommerregn i Sahel-zonen.


RE: ITK-zonen16-12-2012 22:26
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvor stor indflydelse har rydningen af regnskovene på ITK ?


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.




Deltag aktivt i debatten ITK:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
ITK-zonen og Somalia208-12-2018 11:38
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik