Husk mig
▼ Indhold

Køletårne på danske kraftværker?


Køletårne på danske kraftværker?22-02-2014 14:05
velle
☆☆☆☆☆
(6)
Findes der danske kraftværker eller kraftvarmeværker med køletårn? I så fald, hvor? Vh Velle
22-02-2014 17:24
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det mener jeg ikke forekommer i Danmark.

Men her et kraftværk i England hvor disse tårne skal bortkøle energien fra el-produktionen se

22-02-2014 18:39
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
@ velle

Delphi har ret-
Kraftværkerne i Danmark bliver kølet med havvand,kraftvarmeværkerne med returvand fra fjernvarmen.
22-02-2014 19:07
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
kraftvarmeværkerne med returvand fra fjernvarmen


Dog en lille undtagelse.

Dronninglund kraftvarmeværk se



Når der i Dronninglund kun er et minimum af fjernvarmeforbrug ude i byen i sommermånederne, hvor der kun bruges brugsvand. Herefter står fjernvarmevandet stille i fjernvarmerøret, og det køles. FOr at holde temperaturen i fjernvarmenettet, gør man det ude i enden af hver fjernvarmeledning, at der monteres en ventil med en termostat som tilstadighed føler på fjernvarmevandet, og hvis det er for koldt, så ledes der vand over i returfjernvarmeledningen. Det bevirker nu det resultat at fjernvarmetemperauren tilbage til fjernvarmeværket den stiger. Og nu bliver returtemperaturen så høj at fjernvarmeværkets gasmotor ikke kan køles tilstrækkelig. Så for at motoren kan kører, så er man altså nød til at køle fjernvarmereturen via luftkølere på taget af fjernvarmeværket.
Redigeret d. 22-02-2014 19:33
23-02-2014 11:06
velle
☆☆☆☆☆
(6)
Tak for de grundige svar
23-02-2014 12:18
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Tak for de grundige svar


Jamen det er jo vores kernekompetancer, så kom bare and!

Hvorfor ville du gerne vide det?
23-02-2014 16:16
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det bortventileres rigtig meget varme i Danmark - fordi der er på tidspunktet ikke er behov for varme, f.eks. fra elproduktion i sommermånederne, eller fordi det er for dyrt at nyttiggøre varmen. Der bort skaffes også rigtig meget el i Danmark - fordi elproduktionsanlæggene ikke altid kan nå at nedregulere, så produktion svarer forbrug. Noget el bortskaffes via elkedler på fjernvarmeværker og fortrænger så andre brændsler, men noget el brotskaffes via nogle store elpatroner i f.eks. Københavns havn.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
24-02-2014 15:34
velle
☆☆☆☆☆
(6)
@delphi: Jeg kom bare til at tænke over det, i forbindelse med at jeg læste om fjernvarme i Danmark.

Ang. de billeder, du viser, fra Sewern Power Station. Er værket / køletårnene under konstruktion? Det ligner stilladser rundt om tårnene.

Jeg er også i tvivl om hvor dampen/røgen kommer fra på billedet. Er det fra blokken, eller en helt anden konstruktion langt ude i baggrunden?

Vh Thomas
24-02-2014 16:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Severn powerplant er bygget af DONG og er for længst taget i brug. Det kunne godt ligne stillaser fra byggeperioden. Røgen i baggrunden må være fra en anden produktion.

I takt med at USA udvikler mere og mere skiffergas som gør el-produktionen fra gas billig i USA, oversvømmes Europa med billig kul og markedsprisen på el falder i Europa, men tilsvarende falder naturgaspriserne ikke. Det har gjort økonomien ringe i Severn Powerplant (virker ved Gas) så DONG måtte sælge værket med et betydeligt tab.
Redigeret d. 24-02-2014 16:57




Deltag aktivt i debatten Køletårne på danske kraftværker?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik