Husk mig
▼ Indhold

Mundble?


Mundble?25-11-2021 09:38
tiptaptissetand
☆☆☆☆☆
(8)
jeg er fritaget
) for at bære mundbind, da jeg bliver meget klaustrofobisk
) af at have det på. Er det noget jeg skal bruge lægeerklæring på, eller er det nok bare at fortælle f.eks. kontrolløren i s-toget eller manden bag kassen i netto at jeg er fritaget?

Bh Klaustrofobisk frihedskæmper
25-11-2021 12:45
samfundsfagsdebat
☆☆☆☆☆
(12)
tiptaptissetand skrev:
jeg er fritaget
) for at bære mundbind, da jeg bliver meget klaustrofobisk
) af at have det på. Er det noget jeg skal bruge lægeerklæring på, eller er det nok bare at fortælle f.eks. kontrolløren i s-toget eller manden bag kassen i netto at jeg er fritaget?

Bh Klaustrofobisk frihedskæmper


plsssss



jeg elsker line, line er gud
02-12-2021 14:40
John Niclasen
★★★★★
(6434)
tiptaptissetand skrev:
jeg er fritaget for at bære mundbind, da jeg bliver meget klaustrofobisk af at have det på. Er det noget jeg skal bruge lægeerklæring på, eller er det nok bare at fortælle f.eks. kontrolløren i s-toget eller manden bag kassen i netto at jeg er fritaget?

Nemadvokat skriver:

Du skal ikke have en lægeerklæring klar, så du kan dokumentere, at du er undtaget reglerne omkring brug af mundbind. Der er ingen, som kan kræve, at du dokumenterer, at du ikke skal bruge mundbind.

Sundhedsstyrelsen skriver:

Der skal ikke forelægges dokumentation, som fx en lægeerklæring, for at en person af den ene eller anden grund ikke kan anvende mundbind eller visir, og der er ikke et krav om dokumentation. Vi anbefaler, at personer der af ovenfor nævnte grunde ikke anvender mundbind eller visir, ikke bortvises eller bliver nægtet adgang.
Tvivlen bør altid komme den enkelte til gode.

(Min fremhævning.)

Så nej, du skal ikke have lægeerklæring for at være fritaget.

Vær dog opmærksom på, at nogle personer ser sig selv som og agerer som små politifolk, så du kan møde underlige reaktioner. Prøv derfor at sige det med et smil eller i det mindste en positiv attitude. Mange kender ikke reglerne og bliver fortørnet over, hvis du ikke bærer mundbind, hvilket det er helt lovligt ikke at gøre.

Se også denne video fra sidste år, som kigger på problematikken omkring mundbind:

Mundbind obligatorisk fra i dag: Hvad er grundlaget og hvordan slipper man?
Redigeret d. 02-12-2021 14:50
08-12-2021 17:38
Jakob
★★★★★
(9293)
­



Man må vel tro, at de fleste på nuværende tidspunkt har fundet en løsning.


Jeg kunne ellers tænke mig mange grunde til, at så syge klaustrofobikere slet ikke burde vælge offentlig transport.


Men det må da være en god idé, at de bevæbne sig med en lægeerklæring, som de kan tilbyde at fremvise, hvis de bliver spurgt om det i bussen og andre steder, hvor mundbind er en pligt.

Og i øvrigt, hvis det ikke giver anledning til anfald, må det være pænt dannet i det mindste i stedet at holde et lommetørklæde op foran næse og mund, især hvis man skal tale og har svært ved at holde stor afstand.




­




Deltag aktivt i debatten Mundble?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik