Husk mig
▼ Indhold

Ny valgretsalder: 12 år


Ny valgretsalder: 12 år17-04-2021 12:04
Jakob
★★★★★
(9299)
­



Jeg mener, at tiden må være inde til, at valgretsalderen i Danmark sættes ned til 12 år.

Jeg mener endda, at argumenterne for det må være så indlysende, at jeg har svært ved at forestille mig, hvem der kan modsætte sig.






­
23-11-2021 10:25
samfundsfagsdebat
☆☆☆☆☆
(12)
hej igen!
endnu en gang er jeg uenig

jeg synes, valgretsalderen ligger et godt sted, og selvom jeg selv - som sekstenårig - var lidt overmodig i politiske holdninger, tror jeg først, at det er ved 18-års-alderen, man faktisk kan tage stilling til så store beslutninger.

Tillad mig at blive farvet af mine egne politiske holdninger:
for et par år siden, stillede Stram Kurs op til folketingsvalget. Med politikker, som ikke et sekund holdt vand, var det skræmmende at bevidne, hvor mange der jokede med at de ville stemme på stram kurs. Særligt hvis valgalderen nedsættes, kan vi risikere, at demokratiet ikke længere bliver en politisk debat, men snarere en overhumoriseret, overdrevet kampagneperiode, som handler om at fange de små børn, som ikke ved noget.

Det er nok rimelig meget en troll - det håber jeg - men jeg synes godt nok, at det er for lavt. Man er ikke kvalificeret til at tage valg om demokratiet, før man er 18 år og myndig på alle fronter.

god dag
23-11-2021 10:25
samfundsfagsdebat
☆☆☆☆☆
(12)
hej igen!
endnu en gang er jeg uenig

jeg synes, valgretsalderen ligger et godt sted, og selvom jeg selv - som sekstenårig - var lidt overmodig i politiske holdninger, tror jeg først, at det er ved 18-års-alderen, man faktisk kan tage stilling til så store beslutninger.

Tillad mig at blive farvet af mine egne politiske holdninger:
for et par år siden, stillede Stram Kurs op til folketingsvalget. Med politikker, som ikke et sekund holdt vand, var det skræmmende at bevidne, hvor mange der jokede med at de ville stemme på stram kurs. Særligt hvis valgalderen nedsættes, kan vi risikere, at demokratiet ikke længere bliver en politisk debat, men snarere en overhumoriseret, overdrevet kampagneperiode, som handler om at fange de små børn, som ikke ved noget.

Det er nok rimelig meget en troll - det håber jeg - men jeg synes godt nok, at det er for lavt. Man er ikke kvalificeret til at tage valg om demokratiet, før man er 18 år og myndig på alle fronter.

god dag
23-11-2021 10:34
Liberalfri
☆☆☆☆☆
(3)
Hej Jakob

Jeg er også meget uenig. Jeg tror ikke, at man som 12 årig er parat og moden nok til at kunne stemme. Det ville også betydelig forvrænge den politiske debat, hvis politik skulle blive en form for underholdning og ikke længer være noget sobert og seriøst. Jeg er spændt på, at høre dine argumenter for at nedsætte valgalderen.
23-11-2021 10:34
samfundsfagsdebat
☆☆☆☆☆
(12)
pog


jeg elsker line, line er gud
23-11-2021 10:35
samfundsfagsdebat
☆☆☆☆☆
(12)
pog


jeg elsker line, line er gud
23-11-2021 10:42
tiptaptissetand
☆☆☆☆☆
(8)
Liberalfri skrev:
Hej Jakob

Jeg er også meget uenig. Jeg tror ikke, at man som 12 årig er parat og moden nok til at kunne stemme. Det ville også betydelig forvrænge den politiske debat, hvis politik skulle blive en form for underholdning og ikke længer være noget sobert og seriøst. Jeg er spændt på, at høre dine argumenter for at nedsætte valgalderen.



Hvordan kan du kalde dig selv liberal, og ikke gå ind for stemmeret?

Vi burde nedsætte alderes til 15 år, da det er der staten kan tage penge fra dig, når du begynder at arbejde på det "frie" marked
24-11-2021 09:55
Jakob
★★★★★
(9299)
­



Før man underkender 12 årige unges evne til at stemme fornuftigt, så bør man måske overveje, hvor fornuftigt de voksne og ældre stemmer.

Der er de sidste årtier foregået generationsrøverier i et omfang, som aldrig er set større i verdenshistorien.

Det ville vel ikke være hændt, hvis borgere over 18 år generelt var ansvarlige vælgere.?




­
23-07-2022 09:37
Jakob
★★★★★
(9299)
­



De færreste gamle er i nærheden af at have taget det ansvar for fremtiden, som de burde.
Det hedder generationsrøveri og kommer til at skade den næste generation betydeligt.
Det er ikke demokratisk retfærdigt.


Om de unge er bedre til at forvalte jodkloden vides ikke med sikkerhed. Men skal deres jord ødelægges og livsbetingelserne forarmes, så må det være mest rigtigt, at de også selv tager et demokratisk medansvar for det.


Derfor bør der kun være stemmeret til borgere i aldersgruppen 12-60 år.

Eller måske bør vi gå endnu længere ned end 12 år.?



­
­
24-07-2022 22:28
Lops
☆☆☆☆☆
(2)
Hej.
Også jeg er meget uenig her og tilslutter mig de argumenter der er kommet og syntes bestemt heller ikke At Børn på 12 år skal bekymre sig om sådanne ting - de skal være Børn., at bekymre sig om samfundet og verden, får de rigelig år til.
Og som en anden har skrevet., tror jeg også at det vil betyde, at små enkeltsagspartier der er meget rabiale., ville stjæle stemmer og vi risikere, at demokratiet og valghandlingen ikke tages seriøst , men mere blir brugt som er statement el for provokationens skyld... for mange unge stemmer allerede nu ud fra meget "snæversynede" sager., hvor det store billede og den politik der pågældende parti også står får ikke medregnes i valget.
Faktisk vil jeg sige at jeg har svært ved at få øje på et eneste af alle de argumenter du skriver der er for at sænke til 12 år - men en pokkers masse for det modsatte.
God Aften.
Redigeret d. 24-07-2022 22:34
26-07-2022 13:09
Jakob
★★★★★
(9299)
­




@Lops


Mener du ikke, at børn under 12 år bekymrer sig om, hvordan Danmark bliver regeret.?

Det tror jeg, at de gør uanset, om de stemmer eller ej.
Vi ser det ikke, når de pjatter og leger. Men de hører også nyheder, og i en stille stund, så sker der ting og sager i de små hoveder.

Omvendt kan du også finde voksne, som ikke interesserer sig for politik, og der er dem, der bare stemmer efter at rane mest muligt til sig selv.


Angående de populistiske partier, så er de der jo alligevel, og jeg ved ikke, hvad du specielt frygter fra de unge.?





Lad os sige, at de unge starter et parti, der skal sikre skolebørn gratis flødeboller hver morgen.
Hvor langt tror du egentlig, at det parti vil komme.?
Hvis det kommer i Folketinget, så bliver det næppe med mange mandater.

Men hvis de begynder at kritisere de gigantiske fejl, som de tidligere generationer har begået og endnu ikke har rettet op på, så har de seriøst en hammer god sag.







Og så må vi ældre jo forsvare alle de nye gode og nødvendige jobtilbud, som vi har skabt til de unge:


Du kan blive opfinder og opfinde en ny maskine, der kan samle plastikaffald op fra havene.
Eller hvad med et rumskib, der samler rumskrot. Det må da være en vildt spændende opgave.
Eller rensning af giftigt drikkevand.
Eller rensning af forurenede fabriksgrunde.
Eller lære at udgrave råstoffer fra lossepladser.
Eller forske i, hvordan vi afbøder de hormonforstyrrende effekter især på børn fra de mere end 700 forskellige giftstoffer, landbruget har spredt ud over hele landet de sidste årtier, mens de voksne selv har styret udviklingen.
Og hvis det er for træls, at alting handler om at rydde op på affald fra forældrene, så skal der jo også bygges diger og dæmninger i massevis.


Der er masser af muligheder...
Jeg vil gerne have mig frabedt, men ellers kan vel kun blive et spørgsmål om at holde gode miner til slet spil, som mange voksne allerede gennem mange år har trænet til perfektion.?

­­
­

­
­
26-07-2022 21:44
Lops
☆☆☆☆☆
(2)
Hej igwn.
Ork ja., børn ser og bekymre sig nemlig allerede Alt for meget om samfundet og det skal bestemt il øges yderligere., snarre tværtimod., så nej er absolut imod din ide og tror som en anden nu også mest det er for st puste til ilden
.

Der er Rugtig mange voksne der ikk går op i politik og også nogen der stemner for egen vinding skyld kun., som du skriver og ee mennesker skal der også være plads til .. og jeg se ingen sammenhæng her ift at la 12 årige stemme.
Det jeg mener ift de populistiske partier , er det jeg skriver., st de vil risikere at få for mange uovervejet stemmer - unge mennesker også de Med stemneret er ofte mere tiæbøjelige til at stenme ud fra enkentsager og ikk det store billede.
Nu bare emner klima, som mange også Helt unge har fået en så unuanceret holdning til og nogle er decideret bsnge og frygt og bebrejdelser er et dårlig udgsngdpunkt at ts en beslutning på - du nævner jo selv den fortælling der er om at tidligere generationer sku skamme sig og nu betale prisen - sån nogle usaglige synspunkter skaber kun splid og brede.., og det ef der mange unge befinder sig pt - fordi man er et sted i livet hvor alt ka syntes sort/ hvidt og også et sted hvor mange er mere tilbøjelig til at hære opgør alene for opgørets skyld.
Så kan ikk overbevises
27-07-2022 14:55
Jakob
★★★★★
(9299)
­




Lops skrev:
Ork ja., børn ser og bekymre sig nemlig allerede Alt for meget om samfundet og det skal bestemt il øges yderligere., snarre tværtimod., så nej er absolut imod din ide og tror som en anden nu også mest det er for st puste til ilden
.



På den anden side tror jeg så nærmere, at modstanden handler om nogle forældre, som er helt panikslagne ved tanken om at blive irettesat af deres egne børn, som har sat sig mere ind i politikken.


Men der er jo ingen ild i de unge. De er ganske artige. De få unge, der gør oprør, bruger en weekend på at stoppe noget trafik, og så er den skid slået.


Bekymringsproblemet er vi indtil videre meget uenige om. Jeg tror, at de unges bekymringer bliver meget sundere, når de bliver taget med på råd og får indflydelse.
Men det fordrer selvfølgelig voksne forældre, som kan magte det.


Hvilket parti mener du vil få de uovervejede stemmer, som du skriver om.?



Selvom du ikke kan overbevises, så kan du måske godt flyttes lidt. Hvad siger du til 14 år.?

Så har de noget fornuftigt at tænke på det sidste år, før de må køre på knallert m.v.



Og hvad mener du om den øvre grænse. Kan man ikke blive for cementdebil til at stemme.?
Det er mit indtryk, at ældre stemmer ofte ikke flytter sig. Det kan selvfølgelig være fordi de har fundet det eneste rigtige parti.
Men jeg tror nærmere, at det skyldes en forhorning af holdninger, som ældre mennesker ofte ikke evner at ændre på.
Det kan være godt for stabiliteten. Men hvis kursen er sat imod afgrunden, så er det jo nok ikke primært stabilitet, der er behov for..




­




Deltag aktivt i debatten Ny valgretsalder: 12 år:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik