Husk mig
▼ Indhold

Ny valgretsalder: 12 år

Ny valgretsalder: 12 år17-04-2021 12:04
Jakob
★★★★★
(8606)
­

Jeg mener, at tiden må være inde til, at valgretsalderen i Danmark sættes ned til 12 år.

Jeg mener endda, at argumenterne for det må være så indlysende, at jeg har svært ved at forestille mig, hvem der kan modsætte sig.

­
23-11-2021 10:25
samfundsfagsdebat
☆☆☆☆☆
(12)
hej igen!
endnu en gang er jeg uenig

jeg synes, valgretsalderen ligger et godt sted, og selvom jeg selv - som sekstenårig - var lidt overmodig i politiske holdninger, tror jeg først, at det er ved 18-års-alderen, man faktisk kan tage stilling til så store beslutninger.

Tillad mig at blive farvet af mine egne politiske holdninger:
for et par år siden, stillede Stram Kurs op til folketingsvalget. Med politikker, som ikke et sekund holdt vand, var det skræmmende at bevidne, hvor mange der jokede med at de ville stemme på stram kurs. Særligt hvis valgalderen nedsættes, kan vi risikere, at demokratiet ikke længere bliver en politisk debat, men snarere en overhumoriseret, overdrevet kampagneperiode, som handler om at fange de små børn, som ikke ved noget.

Det er nok rimelig meget en troll - det håber jeg - men jeg synes godt nok, at det er for lavt. Man er ikke kvalificeret til at tage valg om demokratiet, før man er 18 år og myndig på alle fronter.

god dag
23-11-2021 10:25
samfundsfagsdebat
☆☆☆☆☆
(12)
hej igen!
endnu en gang er jeg uenig

jeg synes, valgretsalderen ligger et godt sted, og selvom jeg selv - som sekstenårig - var lidt overmodig i politiske holdninger, tror jeg først, at det er ved 18-års-alderen, man faktisk kan tage stilling til så store beslutninger.

Tillad mig at blive farvet af mine egne politiske holdninger:
for et par år siden, stillede Stram Kurs op til folketingsvalget. Med politikker, som ikke et sekund holdt vand, var det skræmmende at bevidne, hvor mange der jokede med at de ville stemme på stram kurs. Særligt hvis valgalderen nedsættes, kan vi risikere, at demokratiet ikke længere bliver en politisk debat, men snarere en overhumoriseret, overdrevet kampagneperiode, som handler om at fange de små børn, som ikke ved noget.

Det er nok rimelig meget en troll - det håber jeg - men jeg synes godt nok, at det er for lavt. Man er ikke kvalificeret til at tage valg om demokratiet, før man er 18 år og myndig på alle fronter.

god dag
23-11-2021 10:34
Liberalfri
☆☆☆☆☆
(3)
Hej Jakob

Jeg er også meget uenig. Jeg tror ikke, at man som 12 årig er parat og moden nok til at kunne stemme. Det ville også betydelig forvrænge den politiske debat, hvis politik skulle blive en form for underholdning og ikke længer være noget sobert og seriøst. Jeg er spændt på, at høre dine argumenter for at nedsætte valgalderen.
23-11-2021 10:34
samfundsfagsdebat
☆☆☆☆☆
(12)
pog

jeg elsker line, line er gud
23-11-2021 10:35
samfundsfagsdebat
☆☆☆☆☆
(12)
pog

jeg elsker line, line er gud
23-11-2021 10:42
tiptaptissetand
☆☆☆☆☆
(8)
Liberalfri skrev:
Hej Jakob

Jeg er også meget uenig. Jeg tror ikke, at man som 12 årig er parat og moden nok til at kunne stemme. Det ville også betydelig forvrænge den politiske debat, hvis politik skulle blive en form for underholdning og ikke længer være noget sobert og seriøst. Jeg er spændt på, at høre dine argumenter for at nedsætte valgalderen.

Hvordan kan du kalde dig selv liberal, og ikke gå ind for stemmeret?

Vi burde nedsætte alderes til 15 år, da det er der staten kan tage penge fra dig, når du begynder at arbejde på det "frie" marked
24-11-2021 09:55
Jakob
★★★★★
(8606)
­

Før man underkender 12 årige unges evne til at stemme fornuftigt, så bør man måske overveje, hvor fornuftigt de voksne og ældre stemmer.

Der er de sidste årtier foregået generationsrøverier i et omfang, som aldrig er set større i verdenshistorien.

Det ville vel ikke være hændt, hvis borgere over 18 år generelt var ansvarlige vælgere.?

­

Deltag aktivt i debatten Ny valgretsalder: 12 år:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik