Husk mig
▼ Indhold

RRS og UAH sammenligninger


RRS og UAH sammenligninger09-01-2021 22:16
kfl
★★★★★
(2167)
RRS og UAH sammenligninger
Der har været og er en heftig debat angående hvilke temperaturrekonstruktioner, der er mest pålidelige. Det drejer sig specielt troværdigheden af målinger ved af satellitter. Der findes mindst to forskergrupper med hver sin temperaturrekonstruktion ud fra Microwave Sounding Unit temperature measurements(MSU). Det drejer sig om

UAH - University of Alabama Huntsville ved John Christy og Ray Spenser

RSS - Remote Sensing Systems ved Frank Wentz og Carl Mears

UAH seriens skaber John Christy/Ray Spenser, der begge flyder i olie og kuld, er direkte svigagtig i deres markedsføring af UAH. Alt dette søbes op af de sædvanlige klimaskeptikere.

RSS er troværdige og mig bekendt er de ikke involveret i en polemik. Seriøst arbejde af forskere.

For at omregne fra MSU-signalerne målinger til en temperatur, benyttes de samme metoder og principper som i klimamodellerne. Det har mildest talt været en lang vej fyldt med fejl for at nå til noget, der måske er brugbar nu. Frem til i dag har der været mindste 11 store ændringer, der har påvirket trenden fra aftagende til voksende.



De klimaskeptiske og de anti-videnskabelige grupper, der bl.a. tæller de danske og norske klimarealister, hævder, at den globale temperatur produceret af UAH er der de mest pålidelige.

Den følgende graf viser RSS og UAH optegnet sammen. Det fremgår heraf, at temperaturstigninger er markant større for RRS end for UAH:



RSS:
årlig tilvækst: 0.022 C pr år
95% konfidensinterval:[0.019;0.24] C pr år

UAH:
årlig tilvækst: 0.014 C pr år
95% konfidensinterval:[0.011;0.17] C pr år

På den baggrund er det mildest talt uforståeligt, at Søren Hansen fra de danske klimarealister vedbliver at henvise til UAH via prof Ole Humlum anbefalinger Klimareliste: Den globale temperatur.

Baggrunden for at Ole Humlum vælger UAH skyldes, at det passer ind i hans politiske agenda, nemlig at den globale opvarmning stoppede i 1998 – det hævder han --ikke jeg..

Det er så himmelråbende tåbeligt af prof Ole Humlum , Søren Hansen og hele det klimaskeptisk miljø ikke at ændre synspunkt på resultaterne fra UAH når gentagne gange har vist sig at være fejlagtigt.

Sædvanligvis betragter jeg civilingeniører og professorer som personer, der både kan læse ,skrive og forstå komplicerede sager, men i dette tilfælde, er jeg alvorlig begyndt at tvivle på de to herrer.

Major correction to satellite data shows 140% faster warming since 1998

UAH satellite temperature dataset


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
09-01-2021 22:22
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Om temperaturen stiger en lille smugle mere eller mindre har kun betydning såfremt man betragter varmen som noget skidt.
09-01-2021 22:32
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det er så himmelråbende tåbeligt af prof Ole Humlum , Søren Hansen og hele det klimaskeptisk miljø ikke at ændre synspunkt på resultaterne fra UAH når gentagne gange har vist sig at være fejlagtigt.

Baggrunden for at Ole Humlum vælger UAH skyldes, at det passer ind i hans politiske agenda, nemlig at den globale opvarmning stoppede i 1998 – det hævder han --ikke jeg..



Sku' måske have gået til Louis Nielsen


Redigeret d. 09-01-2021 22:33




Deltag aktivt i debatten RRS og UAH sammenligninger:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik