Husk mig
▼ Indhold

Sådan bliver et stort antal danskere velhavende, uden at andre mister


Sådan bliver et stort antal danskere velhavende, uden at andre mister08-10-2023 20:46
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg har sagt det mange gange før på nettet, men nu går OECD ud og anbefaler at man i Danmark fjerner rentefradraget helt, og samtidigt ophæver beskatningen af renter.

Mange tror fejlagtigt at fattige har en fordel i det spil vi har haft kørende i mange år, og at de rige betaler enorme summer i kapitalindkomstskat.

Sandheden er, at mange af samfundets bedste borgere også er dem der får fradragene for renter fordi de bor i store millionvillaer for lånte penge. Og skatten fra renter er lav, fordi folk med penge investerer i aktier hvor skatten er lavere eller i obligationer gennem deres pension, hvor skatten er på 15%. Så folk undgår at betale skat af renter så staten mister en meget lille indtægt sammenlignet udgiften til fradrag der forsvinder.

Nu skulle man så tro at alle boligejere ville være imod forslaget, men det vil give nogle meget vigtige fordele i forhold til i dag.

Hvis en boligejer har 50% friværdi som man giver ham lov til at belåne mod et specielt investeringsfirma investerer friværdien for boligejeren i relativt sikre obligationer i EU. Så man for hver million huset er værd betaler pt. 3% i rente, men da friværdien er 50% får man 7% i rente af de 500000kr. - resultat 5000kr. i overskud hvert år.

Det lyder ikke af meget, men husk at i dag betaler man 15000kr. for at låne 500000kr. så man forbedrer sin økonomi med 20000kr. per million huset er værd.

Og 20000 per år til 7% i renters rente er ca. 2,2mio kr. som man kan få udbetalt om 30år. Og hvis vi nu antager at man blot har betalt renter i 30år af de 1mio, så skylder man stadig 1mio kr., dvs. at selv om man ikke selv har betalt renter og afdrag på det hus man bor i, så er man gældsfri og får 1,2mio kr. i hånden. Og det er for hver 1mio kr. man belåner huset med i dag, hvor man altså har 50% friværdi.

Det giver den lille tekniske detalje, at for pensionister der måske har et hus med 4mio kr. friværdi ved pensionsalderen. De kan tage 50% af husets værdi altså 2mio kr. ud til forbrug, og stadig skylde 50%. Dermed kan de låne 4mio kr. og investere til 7% og betale 3% for det, samtidigt med at de står med 2mio kr. i hånden til at leve livet for.

Dvs. både staten og bolig ejerne vil tjene penge på det, og det skulle vel også presse udlejningspriserne ned at flere ønsker at være ejere.

Jeg synes jo selv at det er pænt genialt, men i andre kan jo sikkert hurtigt sige om der er noget jeg har overset


Kan i ikke se at vi bør følge OECD og rette ind?
10-10-2023 10:42
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg tillod mig lige at nævne investeringsmuligheden for en, der straks afviste med begrundelsen, at det er en alt for risikabel investering. Det mener jeg nu ikke det er, men det kræver nok en forklaring.

Hvis man tager 1mio kr. og investerer 33% i Grækenland, Italien og Spanien til 7% hvert sted, så vil det tage 4år før man i renter har fået sit start indskud tilbage, hvis man skulle blive overrasket af et helt land der går konkurs. Men da det er pro investorer fra finansbranchen, så vil de sandsynligvis sælge ud og minimere tabet inden et land går konkurs.

Så kommer de ud med et tab på 50% i et konkurs ramt land, så taber man reelt 16% af investeringen, 16% som man har tjent på lige over 3år.

Dvs. man taber meget sjældent penge, da det er meget sjældent at et land går konkurs, og er et land i overhængende fare, dropper man selvfølgelig investeringen.
Deltag aktivt i debatten Sådan bliver et stort antal danskere velhavende, uden at andre mister:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik