Husk mig
▼ Indhold

Solcellers berettigelse i DK


Solcellers berettigelse i DK10-01-2020 13:02
Joba
☆☆☆☆☆
(30)
Der er i dag flere mindre energi selskaber der har oprettet solcelleparker. Giver det egentlig god mening? Giver det egentlig god mening at private har solceller på taget/haven ?
Som jeg forstår er der ikke meget energi at hente på vores breddegrader i perioden Oktober-Marts. Er der alternativer der kan give bedre udbytte ?

Undrer mig meget at der for en hver pris skal produceres i DK. Hvorfor ikke Leje/købe ørken i spanien lign, og lave "kæmpe solcelle parker der ? Det giver vel bedre mening ?
Det jo det indre marked. Så det burde sagtens kunne lade sig gøre. Omvendt kunne Sydeuropæiske lande investere i vindmølle parker i nordsøen lign. ?

Det virker for mig som om, at klimadebatten er International, men selve tiltagene er meget nationale ? (ved godt energiselskaber har vindparker i andre lande).
10-01-2020 23:11
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nu ved jeg ikke hvor lang tid solcellerne kan holde men hvis vi antager 25 år.

Priser se https://solcellepriser.dk/priser-paa-solceller

6 KW anlæg koster 55.000 eller 2800 kr/år ved 2 % og 25 år.

I danmark producerer anlægget 900 KWh/Kw eller 5400 KWh og el-prisen er 52 øre/KWh som er temmelig dyrt
Redigeret d. 10-01-2020 23:14
10-01-2020 23:30
Jakob
★★★★★
(9287)
­

@Joba


Man skal aldrig sige aldrig. Selv i Danmark, som er et oplagt land til vindmøller, kan der måske alligevel findes enkelte steder, hvor solceller kan give god mening på en sommerdag.

https://like2buy.dk/image/cache/catalog/Cap%20Cooler/41heMCBrv-L-500x500.jpg


Men i det store hele må det nok fortsat siges, at det er noget knæk dyrt fjolleri, som man typisk kun tror på i Danmark, hvis man på energiforbrugernes vegne har alt for mange penge og ønsker sig en narresut, fordi man ikke bryder sig om landvindmøller.



­
12-01-2020 08:07
Joba
☆☆☆☆☆
(30)
Tænker bare, hvorfor placere solceller i DK, hvis de på årsbasis producerer måske 60% af hvad de kan producere i sydeuropa ? Produktionsomk. i kr og energi hertil er jo den samme. Men min tanke er nok 100 år foran hvad der er muligt i EU pt. ;-)

Noget helt andet er, at jeg ikke forstår energi til dels er på private hænder. Det burde tilbage til staten. Eller måske ikke. Kan ikke lige gennemskue hvad det vil betyde for investeringslysten for dem der bygger vindmølleparker mm..
12-01-2020 15:14
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Joba



De bedste lande her vil solcellerne producerer mellem 2 til 3 gange så meget strøm i forhold til danmark.
17-01-2020 22:36
Michael L
☆☆☆☆☆
(1)
Det er mega dyrt at lægge elkabler. Se på debatten om Englands kablet, se hvor dårlig forbindelse vi har mellem øst og vest-Danmark. At forbinde Sydeuropa med Nord er hel umuligt. Måske en dag når teknologien er til det, kan man producere flydende naturgas i Sahara og sejle det herop ?
Men ellers er logikken i solceller her i landet at de supplerer vindmøller godt. Vindmøller producerer ca. dobbelt så meget om vinteren som om sommeren. Giv det 10 års tid til vi får rigtig billige batterier. Så kan solceller i kombination med vind og importeret vandkraftstrøm forsyne os med strøm til hele døgnet de fleste dage i sommerhalvåret.
23-01-2020 14:00
Joba
☆☆☆☆☆
(30)
Min tanke var, hvis solceller er mest effektive i sydeuropa. Så lad sydeuropa lave energi til sig med solceller. Og hvis vi har vind. Så laver vi energi med vind.
23-01-2020 14:03
Joba
☆☆☆☆☆
(30)
Ps. bliver sjovt med kabler til el biler mm.. Der skal bruges vildt meget kobber... Og der ikke for meget. Så der skal laves etableres nye miner. Miner som pt. ikke bliver lavet, da det kniber med miljø godkendelser. Så katten bider sig selv i halen.
23-01-2020 19:45
Peder Kruse
★★☆☆☆
(220)
Hvad er ideen med ikke at bruge det elektriske potentiale for power i hele sommerhalvåret ? Det er billig energi, vi ikke høster
23-01-2020 20:58
Peder Kruse
★★☆☆☆
(220)
Hvis vi lokaliserer solcellernes energiproduktion, kræver kablingen ingen opgradering. Produktionen forbruges også lokalt og reducerer behovet for opfyld udefra, og DMI kender morgendagens solenergiproduktion +/-
25-01-2020 00:30
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Peder Kruse skrev:
Hvad er ideen med ikke at bruge det elektriske potentiale for power i hele sommerhalvåret ? Det er billig energi, vi ikke høster


Det er fordi det er ekstremt dyrt! Prisen ligger mellem 0,8 - 1 kr/KWh i danmark og møllestrøm koster 0,2 øre/Kwh så det er noget smartere at investere i møller.
21-02-2020 18:21
Joba
☆☆☆☆☆
(30)
Hej Peder

Min ide var/er, (og vel egentligt lige så meget et spr.). Hvorfor ikke bruge solceller der hvor de mest effektive.
Det kræver energi at fremstille et solcelle panel. Hvis samme panel i sin levetid kun producerer 1/2 af mulig energi. Tænker jeg at der er et spild.
Hvis nu jeg vil bruge kr 100.000 på solenergi, men istedet for at knalde solpanelerne op på taget. Køber en andel (kr 100.000) i et multimega stort anlæg, der er placeret hvor der meget bedre udnyttelse. Fx Sydeuropa. Det store sydeuropæiske anlæg. giver mig (skattefri)/afregning som i DK penge tilbage svarende til min andel af energi solgt til energi forbrugende industri i sydeuropa, (tænker ikke at "min" strøm skal transporteres til lille DK
)
Den producerede strøm i et sydeuropæisk land er garanteret billigere end i DK, men jeg kunne nu godt forstille mig at det alligevel ville være en bedre forretning. Min betaling skal så udelukke bruges til at købe strøm for i DK. Altså ikke bruges til andet end hvad der var formålet. Såfremt jeg havde en almindelig dansk ordning.
Egentlig minder det vel lidt om dengang man kunne købe skibsanparter i Mærsk
21-02-2020 20:59
Peder Kruse
★★☆☆☆
(220)
Solceller i Danmark er slet ikke så dårlig en investering i forhold til sydeuropæiske forhold. Om vinteren er solen på himlen i få timer. Om sommeren er solen væk i ganske få timer af døgnet. Lidt som at rejse en vindmølle på land i forhold til at rejse en havvindmølle.

Jeg har produceret det meste af mit forbrug af el og energi til varmepumper på et anlæg, jeg har finansieret og vedligeholdt uden udgifter for samfundet. Mit energiforbrug har i 10 år været tæt på CO2 neutralt.

Men...

I starten var jeg ikke med til at betale min del af forsyningsnettet og ikke mindst subsidieringen af de danske vindmøller, men med tilbagevirkende kraft er mine oprindelige betingelser for etableringen af min elproduktion forringet på en sådan måde, at jeg i dag betaler min del til forsyningsnettet og vindmøllerne, men det er stadig muligt af få forrentet investeringen over 25 år, fordi jeg var dum at starte op længe inden solcellerne blev billige.

Uanset har jeg næsten ikke udledt CO2 i forbindelse med mit energiforbrug til el og varme i 10 år nu, og det er da ikke så dårligt, hvis CO2 ligger til grund for klimaforandringerne ?

Den sol-el du ikke samler op på dit manglende anlæg er spild. Grøn omstilling er desværre ikke gratis, men jeg er som pensionist glad for min nuttede lille el-regning hvert kvartal, selv om jeg nok havde fået mere afkast, hvis jeg i stedet havde investeret i krudt og kugler
Redigeret d. 21-02-2020 21:21
21-02-2020 22:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg har produceret det meste af mit forbrug af el og energi til varmepumper på et anlæg, jeg har finansieret og vedligeholdt uden udgifter for samfundet. Mit energiforbrug har i 10 år været tæt på CO2 neutralt.


Din co2 udledning er minimum steget med 50 % og givet fordoblet ved at installere solcellerne. Solceller er ekstrem brændsels forbrugende på landets kraftværker som i det ene øjeblik skal producerer i det næste skal de ikke. Og så skal det hele styres. Jeg har været vidne til på Ringkøbing Kraftværk at kraftværket producerer strøm og i en bygning ved siden af står en el-patron og udtager den samme mængde strøm og producerer varme til fjernvarme af strømmen, og det er forhold som solcellerne der har denne afledte effekt på hele el-systemet. Alle de varierende produktionsenheder som sol og vind er ekstremt brændselsforbrugende på landets kraftværker og for elsystemet som en helhed.

I 2017 [url]https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/pub2017dk.pdf [/url] producerer landets 53 Pj el ved at bruge astronomiske 230 Pj brændsler fordi møller, sol og udlandet leverer resten op til landets forbrug på 123 Pj.

OG den overvejende del af brændslerne er nu udskiftet med træ som udleder 25 % mere co2 end kul og det dobbelte af naturgas.
Redigeret d. 21-02-2020 22:06




Deltag aktivt i debatten Solcellers berettigelse i DK:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik