Husk mig
â–¼ Indhold

Temperaturmåling


Temperaturmåling02-06-2007 11:21
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Normalt måler man temperatur i celsius grader med en inddeling som et væsketermometer, men luften bør måles som en gas, som ændre temperatur med trykket og fugtigheden. Og dette skal ske før at man kan lave statik på det.
04-06-2007 11:29
metjr
★☆☆☆☆
(71)
Hej K-V

der er ikke det fjerneste i vejen for at snakker om luftens temperaturer målt med et termometer. Der hvor jeg godt kan følge dig er at nå vi SAMMENLIGNER forskellige målte temperaturer så bør det være ud fra de samme forudsætninger om tryk og volume, hvilket dog er umuligt i praksis. det er jo noget svært at måle luftens volume. Det er jo også umuligt at have et bud på lufttrykket længere end ca. 150 år tilbage i tiden.

Sat lidt pÃ¥ spidsen, og uden at have regnet pÃ¥ det i øvrigt kan man jo PÃ…STÃ
: Den målte temperaturstigning gennem de sidste mange år, skyldes at vi sender mere og mere masse (i form af forurening co2 m.m) ud i atmosfæren. Der ved stiger trykket og der med også temperaturen.

Nu vil jeg lige pointerer at jeg jeg ikke har den fjerneste ide om det reelt har nogen betydning, men Jeg er sikker på at der en nogle der kan få regnestykket til at gå op
.

På den anden side hvis vi kan snakke op et globalt middeltryk så kan vi med samme argument sige at der også findes en global middeltemperatur

Jesper

04-06-2007 14:46
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Nej, der er ikke noget som er umuligt i praksis. Da svingene i temperturen er et udtryk for tryk og masse. En ekstrem varm dag er udtryk for en tør luft, og en langsomt temperatur ændring er et udtryk for fugtig luft. Selvom usikkerheden er stor så er der målinger nok, som så man kan formindske usikkerheden.
05-06-2007 06:24
metjr
★☆☆☆☆
(71)
Jeg kan ikke helt følge dig, hvilken tidsskala taler vi om? taler vi om den daglige variation, daglig gennemsnit eller en anden tidsskala? Jeg er heller ikke med på om vi taler om et punkt, DK eller hele jorden.

Det som jeg antog som vi snakkede om var dan daglige variation i et punkt.
Er det udgangspunktet, så er der alt for mange andre faktorer der spiller ind på temperaturen til at man kan bruge temperaturændringerne som et udtryk for fugtigheden i luften.

Ud fra mit synspunkt så er din antagelse kun gyldig i klartvejr og stille vejr uden dynamiske trykændringer og det er jo ikke den mest udpræget vejr type i DK

Jesper
Redigeret d. 05-06-2007 06:25
05-06-2007 20:06
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jeg taler helt generalt. Hvis temperturen falder langsomt i løbet af en nat, så er luft fugtigheden høj, og vis der er 40'C om dagen og frost om natten, så er det en tør luft.

Det er rigtig at temperturen falder mest i klart vejr, men vejret er jo netop klart fordi luftfugtigheden er lav. Dagtemperaturen er jo tilsvarende højere om dagen.

Man kan godt bruge temperaturvariationer til bestemme årets generalle fugtighed, da usikkerhede bliver mindre jo flere målinger man har at gå udfra.
06-06-2007 06:13
metjr
★☆☆☆☆
(71)
kulden-varmen skrev:
Jeg taler helt generalt. Hvis temperturen falder langsomt i løbet af en nat, så er luft fugtigheden høj, og vis der er 40'C om dagen og frost om natten, så er det en tør luft.


Det kan jeg ikke være uenig i, MEN
jeg mener stadig at dit udgangspunkt er alt for snævert. Om vinteren er temperaturen i lige så høj grad bestemt af temperaturadvektion og for danmarks vedkommen også af det omkring liggende havs temperatur. Det har også stor betydning for temperaturen om der ligger sne eller ej.
Da der er alt for mange ubekendte mener jeg ikke at du kan lave en antagelse om luftens fugtighed ud fra temperaturændringerne.
Jeg vil dog strække mig så langt at der kan gives en øvre grænse den mulige mængde vanddamp i luften.

Jesper
08-06-2007 08:38
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Det er naturligvis nødvendigt at smide de målinger væk hvor der ligger is og sne, og det kan man godt regne sig uden om. Egetræerne vokser, jo netop ikke imens der er is og sne.




Deltag aktivt i debatten Temperaturmåling:

Husk mig

â–² Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik