Husk mig
▼ Indhold

Tesla Semi truck - lastbil på el


Tesla Semi truck - lastbil på el07-09-2023 15:33
Euro
★★★☆☆
(445)
Syntes lige jeg ville nævne, at Pepsi cola netop har udsendt en foreløbig rapport over deres første tid med at være skiftet til kørsel af Pepsi cola med Tesla Semi Truck. Den var ikke så vild at jeg synes i har behov for hele videoen, men en detalje var ret vigtig.

Det gennemsnitlige forbrug på at køre med lastede biler var på 1,7kwh/km

I forhold til danske forhold så svarer det til ca. 1,25kr./km (man betaler ikke afgift af eltransport), hvilket nok er en stor besparelse i forhold til at køre almindelig lastbil, specielt hvis man indfører den nye dieselafgift.

Og så nærmer prisen på at køre lastbil sig prisen for at køre personbil, til gavn for både CO2 regnskabet og pengepung.

Og noget af det seneste er så, at Tesla taler om (eller gør de det?) at sende solceller ud i rummet, der skal sende solenergi 24/7 til en flåde af Semi trucks, der således kan køre hele tiden uden at skulle lade op. Jeg synes at erindre en vis person herindefra der for år tilbage, svinede en ung mand ud af forum, for at komme med urealistiske løsninger på fremtiden, da han nævnte at man måske kunne sende elektricitet fra rummet til jorden. Det kan faktisk lade sig gøre nu, udført af firmaet GURU, så vidt jeg lige husker.
07-09-2023 17:59
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Euro skrev:
Syntes lige jeg ville nævne, at Pepsi cola netop har udsendt en foreløbig rapport over deres første tid med at være skiftet til kørsel af Pepsi cola med Tesla Semi Truck. Den var ikke så vild at jeg synes i har behov for hele videoen, men en detalje var ret vigtig.

Det gennemsnitlige forbrug på at køre med lastede biler var på 1,7kwh/km

I forhold til danske forhold så svarer det til ca. 1,25kr./km (man betaler ikke afgift af eltransport), hvilket nok er en stor besparelse i forhold til at køre almindelig lastbil, specielt hvis man indfører den nye dieselafgift.

Og så nærmer prisen på at køre lastbil sig prisen for at køre personbil, til gavn for både CO2 regnskabet og pengepung.

Dette er ikke korrekt. Du laver ikke alle de nødvendige beregninger, og du får selvfølgelig det forkerte resultat.

1. Start med at brænde brændstoffet (kulbrinte eller kul) i elgeneratorens forbrændingsmotor. Beregn brændstofeffektiviteten og tabet. Beregn derefter omkostningerne og tabet ved at få strømmen til ladestationen. Beregn derefter omkostningerne og tabet ved faktisk opladning af elbilen. Beregn derefter effektiviteten af ​​det elektriske køretøjs evne til at omdanne elektrisk potentiale til kinetisk energi.

2. Beregn levetidsvedligeholdelsesomkostningerne. Elektriske køretøjskomponenter er langt dyrere end tilsvarende dele til konventionelle køretøjer. Elbiler har også en tendens til at bruge mere tid i butikken i gennemsnit til lignende vedligeholdelsesopgaver, hvilket efterlader elbiler utilgængelige i længere perioder.

3. Sammenlign opladningstiden for elektriske køretøjer med tankningstiden for konventionelle køretøjer, og sammenlign den tid, de respektive køretøjer er utilgængelige, hvilket repræsenterer et tab for enhver virksomhed, der er afhængig af sådanne køretøjer. Sammenlign den frekvens, som det elektriske køretøj skal oplades (antal kilometer) sammenlignet med den frekvens, som det konventionelle køretøj skal tankes op (antal kilometer), og tag det med i køretøjets utilgængelighed og det økonomiske tab for virksomheden .

Termodynamik fortæller os, at afbrænding af brændstoffet direkte til kinetisk energi vil være langt mere effektivt end at komprimere processen ved at omdanne brændstoffet til elektrisk energi, inducere tab af denne energi i dets transport og derefter inducere væsentligt tab i den endelige konvertering af elektrisk potentiale. til kinetisk energi. Termodynamik forklarer på forhånd, at elektriske lastbiler ikke har noget håb om at konkurrere med konventionelle lastbiler fra et forretningsperspektiv. Elektriske køretøjer er overlegne i acceleration og underlegne i alle andre henseender.


Kun tåber fortsætter med at tro på menneskeskabte klimaændringer/global opvarmning.

Only fools continue to believe in man-made climate change/global warming.
20-09-2023 11:57
Euro
★★★☆☆
(445)
"Dette er ikke korrekt. Du laver ikke alle de nødvendige beregninger, og du får selvfølgelig det forkerte resultat."

Vrøvl Ib.

Jeg konstaterer, at en Semi truck bruger 1,7kwh/km og benytter en standard pris per kwh på ca. 70øre /kwh som jeg ganger med 1,7 og får en pris per km på ca. 1,25kr. Det er helt irrellevant hvor meget sort energi der bruges på at skabe det. Jeg sammenligner blot de 1,25kr. med at vi ligger nok lige over 1kr./km som gennemsnit, hvilket 1,7kwh/km også er for Semi Truck.

ad1) Hvorfor, fordenne opstilling er det jo irrellevant, men du kan jo lave din beregning og så fortælle mig hvad det er den fortæller dig.

ad 2) Vrøvl igen - der er så at sige intet vedligeholdelses arbejde med en elbil. Du sparer minimum 50% på værkstedsregninger ved at skifte til elbil. Når nogle komponenter til elbiler er dyrere skyldes det, at produkterne er nyudviklede og der ikke produceres samme mængder, og så er det sjældendt at det skal skiftes ud.

ad 3) Nu forklarede jeg dig jo lige, at Tesla kører test med Semi trucks der lader mens de kører, dvs. de skal ikke ind på tankstation og lades eller fyldes op. Jeg tror ikke helt du eller andre forstår hvad det kan bruges til på længere sigt. I stedet for at sætte solceller i omløb, hvilket nok er ret dyrt, så kan man i princippet sende en energi receiver i omløb. Så sender man el fra et kraftværk op til receiveren, der så kan sende el direkte til Teslas flåde af semitrucks. Så skal de aldrig vente på opladning.
Vil du selv udregne hvor meget en virksomhed taber på at køre diesel trucks?
PS. En Tesla Semi truck kører vidst 700km på en opladning, men den forudsættes jo opladt udenfor arbejdstiden, så det koster ikke virksomheden ekstra ventetid.

Du kan finde situationer hvor en Tesla Semi Truck ikke er hensigtsmæssig at bruge, men en virksomhed der KAN udnytte den, kan spare vældig mange penge hvert år.




Deltag aktivt i debatten Tesla Semi truck - lastbil på el:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Launch af Tesla Solar roof og Tesla Power wall310-07-2018 16:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik