Tilskud til tandlægen14-04-2024 12:45 | |
Jakob★★★★★ (9834) |
Jeg faldt over dette forslag fra DF: https://www.dr.dk/nyheder/politik/dansk-folkeparti-vil-saette-et-loft-paa-aeldres-tandlaegeregning Når man går til tandlægen, er det ikke altid kun med ondt i tænderne, men også i maven. Kan enhver se, at det ikke er så simpelt.? Ja tak, lad os lægge en plan for at udtrække alle tænder og udskifte dem til implantater med guldkroner. Regning til skatteyderne: ca. 500.000 kr Det går ikke, og der er heller ingen garanti for, at det vil være bedst for patienten. Tandbehandling er ikke et eksakt håndværk. Det er nærmere en kunstart, og der er næsten ligeså mange meninger og valgmuligheder, som der er tandlæger og patienter. Og der er stor forskel på, hvor meget de forskellige tandlæger mener, at det er nødvendigt at reparere. Har man været i behandling for knogleskørhed i mere end fire år, så skal man til tandkirurg ved f.eks. implantat eller tandudtrækning. Sådan et sted koster det over 2.000 kr blot for en enkelt tandudtrækning. Ca. 1 million danskere har knogleskørhed, som endnu ikke er diagnosticeret. Velbekomme. Og hvad skal mere tilskud hjælpe, når der ikke er nok tandlæger.?? Det vil blot skrue priserne endnu højere op. https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/den-kommunale-tandpleje-mangler-ansatte-boern-staar-paa-lange https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/tandlaeger-mangler-landet-over-det-rammer-vores-boern Tandlæger mangler landet over: 'Det rammer vores børn' Det rammer alle. Aldrig har det været vigtigere at være dygtig til at børste tænder. Angående børn, så skal man også huske, at en tand ikke bliver helbredt, fordi der bliver boret. Afhængigt af hullets størrelse og placering kan tanden sandsynligt give give langt værre problemer senere i livet. Der er ikke den samme mangel på tandplejere, og de kan undervise og rådgive. De bør bruges bedre og mere flittigt, især til børn. Det er bedre at forebygge end at helbrede. |
08-05-2025 15:31 | |
Euro★★★★☆ (1433) |
Nu vil det nok overraske dig og andre, men ud over energi og klima, så har jeg også en ret stor interesse for sundhed og helbredelse. Du har nok ret i at tandlæger vil beskytte deres territorie i det omfang de kan. Indtil videre nægter de at anerkende simple ting som at flour er farligt tungmetal, i USA står der advarsler på Colgate, "brug ALDRIG mere end hvad der svarer til en ært, slug aldrig tandpasta og skyl munden grundigt" Der findes også tandlæger i udlandet der anbefaler at skifte tandpasta ud med en type uden flour, er ikke helt sikker på om ikke det hedder protolytic toothpaste, som er en pasta der i stedet for blot at dræbe bacterier, så gør den de gode bacterier bedre til at nedkæmpe de dårlige. En tand er delt op i tre dele, et rodnet, en midterdel udenom rodnettet, og yderst en mineralsk skal, der er den hvide del vi normalt opfatter som selve tanden. Når der opstår et hul i en tand så er det fordi bacterie culturen er forkert i munden og så sker der en partiel nedbrydning af de mineraler der beskytter det indre af tanden. Gå man jævnligt til tandlæge vil disse huller blive stoppet til så der ikke kommer ilt til og nedbrydningen stoppes, men jo dybere hullet er jo større et problem er det. Men denne protolytic tandpasta, den ændrer som sagt bacterieculturen så der ikke opstår huller og de huller man har i det yderste lag, de reparerer sig selv i løbet af kort tid. Så gør man det hver dag, så har man fjernet de fleste årsager til at gå til tandlægen. Og det er her allerede, men det er jo ikke ligefrem noget der bliver blæst op, jeg havde ikke hørt om det i Danmark før, så jeg tænker det mere er i lukkede miljøer man taler om det. Kan se det kan købes i danske helsebutikker på nettet. Det næste på tandfronten bliver måske at man kan få en sprøjte med vidst en form for hormon, der fortæller kroppen at den altid skal have et helt sæt tænder, så får kroppen selv tænderne til at vokse ud igen der hvor man har mistet dem - ja jeg ved godt det lyder vildt, men japanske forskere arbejder med det og HAR vist de kan gøre det i dyreforsøg, og håber på at kunne have et produkt i 2030, men der er lang vej og meget der kan gå galt undervejs...lidt ligesom alt andet jeg viser jer man kan skabe i laboratorie forsøg. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Mere tilskud til fossilt brændsel | 50 | 12-05-2025 17:10 |
Investering ctr. tilskud | 1 | 16-06-2007 13:45 |
Nyheder | Dato |
2750 har søgt om at tilskud til alternativ varme | 04-03-2010 08:28 |
Regeringen giver tilskud til klimavenlig boligenergi | 13-11-2009 05:58 |
Få tilskud til boligens energibesparelser | 17-03-2009 23:24 |