Husk mig
▼ Indhold

Tre hurtige spørgsmål om elselskaber


Tre hurtige spørgsmål om elselskaber23-05-2008 14:45
Godske
☆☆☆☆☆
(2)
Hejsa,

jeg respræsenter et mediebureau der arbejder med kommunikationsrådgivning og medieplanlægning for en række kunder - og har i den forbindelse et møde med et af de større el-selskaber i Danmark.

Vi har dog indtrykket af at det er meget mere end blot at bruge flere penge på TV reklamer der opfordrer kunderne til at spare .

Jeg har derfor 3 generelle spørgsmål, som jeg håber at I vil bruge 3 minutter til at besvare (det er pimært ja/nej spørgsmål). Formålet er dels at høre Jeres mening og dels at sammenligne dette med tilsvarende spørgsmål til en mere "repræsentativ" gruppe i det danske samfund.

1. "Synes du generelt at el-selskaberne gør nok for at minimere co2 udslip?"
2. "Synes du generelt at el-selskaberne er nok med i debatten?"
3. "Forventer du at dit el-selskab gør sit bedste for at minimere co2 udslip?"
4. "Hvad ville være den PRIMÆRE grund for dig til at skifte el-selskab?"
a: pris
b: muligheden for at få mere miljørigtigt el



På forhånd tak.
23-05-2008 14:58
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
1. "Synes du generelt at el-selskaberne gør nok for at minimere co2 udslip?" Hvis du til daglig arbejder med elselskaber, forstår jeg ikke dit spørgsmål, iht. elforsyningsloven må et elhandelsselskab ikke i samme selskab producere el. Elhandelsselskaberne skal sælge mest mulig el til størst mulige pris, reduktion af CO2-udslip henhører under elproduktionsselskaberne.
2. "Synes du generelt at el-selskaberne er nok med i debatten?"
Se svaret under pkt. 1.
3. "Forventer du at dit el-selskab gør sit bedste for at minimere co2 udslip?"
Se svaret under pkt. 1.
4. "Hvad ville være den PRIMÆRE grund for dig til at skifte el-selskab?"
a: pris
b: muligheden for at få mere miljørigtigt el

Som forbruger absolut prisen, men prisen på el er den mindste del af forbrugernes elregning.
Elmarkedet er liberaliseret overfor elproducenter og elhandlere, men er ikke liberaliseret overfor elforbrugerne. Hvad hjælper det at forbrugerne kan spare 50 til 100 kr. ved at skifte elleverandør, når de får dobbelt så mange regninger, der skal betales. Først når hele elnettet helt ud til og med forbrugernes målere er overført til Energinet.dk, er elmarkedet liberaliseret for forbrugerne. Hvis et elhandelsselskab mister mange af sine kunder, så hæver de blot prisen på transport af el, leje af måler mv. til det maksimale.
Redigeret d. 23-05-2008 14:59
23-05-2008 17:08
Jakob
★★★★★
(9296)
 



1. "Synes du generelt at el-selskaberne gør nok for at minimere co2 udslip?"

Nej.


2. "Synes du generelt at el-selskaberne er nok med i debatten?"

Nej, jeg er slet ikke bekendt med, at de deltager.



3. "Forventer du at dit el-selskab gør sit bedste for at minimere co2 udslip?"

Jeg forventer efterhånden ikke en disse...


4. "Hvad ville være den PRIMÆRE grund for dig til at skifte el-selskab?"
a: pris
b: muligheden for at få mere miljørigtigt el


Mest "b"



 
23-05-2008 21:41
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
1. "Synes du generelt at el-selskaberne gør nok for at minimere co2 udslip?"

Man står tilbage med et indtryk af at man gør mange ting for at tiltrække kunder: Varmepumper som godt nok minimere den samlede Co2 belastning hvis altså alt strøm var lige co2 belastende ved produktion. Men når regnskabet gøres op så bruger disse varmepumper overvejende meget Co2 belastende Kul-produceret strøm og samlet er belastningen med Co2 betydelig. Hertil noget med at man kan købe et køleskab i den rigtige energiklasse. Altså alt i alt: salg af varm luft.

2. "Synes du generelt at el-selskaberne er nok med i debatten?"

Hvorfor skulle de være det?

3. "Forventer du at dit el-selskab gør sit bedste for at minimere co2 udslip?"

ja Hvis det er det kunder efterspørger, så til den rigtige pris. OG ikke igen noget med nogle certifikater på noget vandkraftstrøm som under alle omstændigheder ville blive solgt. Altså et bogføringstiltag.

4. "Hvad ville være den PRIMÆRE grund for dig til at skifte el-selskab?"
a: pris: JO men pris!!! om prisen er 20 eller 21,5 øre pr kwh altså!

b: muligheden for at få mere miljørigtigt el
Ja hvis man virkelig have nogle tiltag som virkelig reducerede co2 feks. en halvering af co2 udledning fra mit energiforbrug så ja.

Generelt virker el-selskaberne til at udhule markedet til forskellige mere eller mindre ligegyldige Co2 reducerende projekter til eksorbitante beløb. Hvorimod de lowcost projekter som virkelig reducer, de får herefter ikke en markedsplads. Herunder de massive reklamekampagner el-selskaberne igangsætter til at promovere ligegyldige tiltag, er kritisable. Projekter som kunne reducerer Co2 betydeligt ville sælge sig selv. PS: det som er el-selskabernes virkeområde: at sælge den strøm forbrugerne vil købe til laveste pris!
Redigeret d. 23-05-2008 22:56
25-05-2008 19:38
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Ganske korte svar herfra:

1. "Synes du generelt at el-selskaberne gør nok for at minimere co2 udslip?"

Nej

2. "Synes du generelt at el-selskaberne er nok med i debatten?"

Nej

3. "Forventer du at dit el-selskab gør sit bedste for at minimere co2 udslip?"

Hvis du med "forventer" mener, hvad jeg idealistisk mener, de bør gøre (forvente=håbe), så er svaret ja.
Hvis du med "forventer" mener, hvad jeg realistisk tror, de gør (forvente=forudsige), så er svaret overvejende nej

4. "Hvad ville være den PRIMÆRE grund for dig til at skifte el-selskab?"
a: pris
b: muligheden for at få mere miljørigtigt el

Mest b
25-05-2008 23:52
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Godske skrev:
1. "Synes du generelt at el-selskaberne gør nok for at minimere co2 udslip?"


NEJ! Det er jo klart da de gerne vil tjene flest penge. der skal strengere lovgivning til. Ikke påtaget 'godgørenhed' fra selskaberne.

2. "Synes du generelt at el-selskaberne er nok med i debatten?"


Næ- de er meget fraværende synes jeg....

3. "Forventer du at dit el-selskab gør sit bedste for at minimere co2 udslip?"

Jeg forventer at de overholder loven. Derfor skal loven laves om så de SKAL minimere co2 udslip.

4. "Hvad ville være den PRIMÆRE grund for dig til at skifte el-selskab?"
a: pris
b: muligheden for at få mere miljørigtigt el


Helt klart muligheden b. Sådan tror jeg der er mange der har det; folk vil gerne gøre noget. men uden at blive snydt!

På forhånd tak.


Selv tak!


The time for doubt is over!
27-05-2008 10:03
Godske
☆☆☆☆☆
(2)
Mange tak for alle Jeres svar.

Bare lige som kommentar til Boe, så arbejder jeg ikke med elselskaber normalt, men beskæftiger mig primært med medier - og der var min pointe (også med disse spørgsmål) at jeg ikke tror at det hjælper elhandels selskaberne at bruge mange penge på dyre TV kampagner og for de fleste (nu tog jeg faktisk din kommentar med i en hurtig online survey og der var ikke én ud af 120 respondenter der kendte til forskellen på elhandel og elproduktion eller kunne sætte navne på de respektive virksomheder) er pris, miljø og dårligt image generelt bare noget der hænger ved branchen.

Endnu engang tak til alle.
27-05-2008 10:16
Jakob
★★★★★
(9296)
 



Boe Carslund-Sørensen skrev:
1. "Synes du generelt at el-selskaberne gør nok for at minimere co2 udslip?" Hvis du til daglig arbejder med elselskaber, forstår jeg ikke dit spørgsmål, iht. elforsyningsloven må et elhandelsselskab ikke i samme selskab producere el. Elhandelsselskaberne skal sælge mest mulig el til størst mulige pris, reduktion af CO2-udslip henhører under elproduktionsselskaberne.


Jeg mener, at det er en næsten unødig sondring.

Hvis min lokale købmand kun sælger ost med blå etiketter, fordi det er det eneste, han kan få hos leverandøren, men jeg og de fleste andre vil betale mere for osten hvis den altid har en rød etikette, så er det både producenten og købmanden, der har et pinligt problem med at lave op til kundens forventninger. Der er ingen forskel.  




 
27-05-2008 13:32
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg mener, at det er en næsten unødig sondring.


Det er sondering, som fremgår af lovgivningen og en følge af det delvise liberaliserede el-marked. Det eneste jeg spørger om, er om spørgsmålene er rigtigt formuleret.
El-handlerne køber el og sælger el. Nogle har en eller anden form for præference, men de fleste er indifferente.
Når el første er produceret kan der ikke ændres på CO2-udslippet. El-handlerne kan via kunde ønsker måske og kun måske påvirke produktionsformen. Men den dag der er mangel på el, er forbrugerne nok lidt ligeglade med hvordan. den el, de har behov for, er produceret.
27-05-2008 14:09
Jakob
★★★★★
(9296)
 



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Når el første er produceret kan der ikke ændres på CO2-udslippet.


Nej, men nu er EL jo heller ligefrem ikke en vare, der ligger på lager særlig længe. En ændring hos producenten vil slå igennem på markedet med noget, der ligner lysets hastighed.  



El-handlerne kan via kunde ønsker måske og kun måske påvirke produktionsformen.


Det tror jeg godt, at du kan regne med er ganske sikkert, hvis de vil betale prisen.

Det store problem for EL-handlerne i denne sammenhæng er nok at overbevise kunderne om, at de i virkeligheden ikke bare kommer til at betale for at andre får "beskidt" strøm endnu billigere.



 
27-05-2008 20:01
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det tror jeg godt, at du kan regne med er ganske sikkert, hvis de vil betale prisen.


Kun hvis Danmark er et isoleret energimarked.

Det store problem for EL-handlerne i denne sammenhæng er nok at overbevise kunderne om, at de i virkeligheden ikke bare kommer til at betale for at andre får "beskidt" strøm endnu billigere.


Ja, eller andre får lov til at udlede mere CO2.
05-06-2008 08:55
Jakob
★★★★★
(9296)
 


Der var noget om EL-selskaber i Magasinet Penge på DR1 i aftes:

http://www.dr.dk/dr1/penge

http://www.dr.dk/DR1/penge/2008/06/04134831.htm

http://www.dr.dk/DR1/penge/2008/06/04133723.htm

elpristavlen.dk ( http://elpristavlen.dk/ ) vejledning:
http://www.dr.dk/DR1/penge/2008/06/04144509.htm



 
05-06-2008 12:42
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Der er 2 typer el-selskaber i Danmark, forbrugerejede og aktionærejede.
De arbejder under samme lovgivning, med ikke efter sammen forretningsmæssige principper.
05-06-2008 22:37
Jakob
★★★★★
(9296)
 

@Boe Carslund-Sørensen

Er der nogle EL-selskaber, som du begrundet kan anbefale frem for andre..?



 




Deltag aktivt i debatten Tre hurtige spørgsmål om elselskaber:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik