Uanset holdning: Alle kan hjælpe klimaforskerne21-10-2017 23:53 | |
Theis★★☆☆☆ (150) |
Jeg har været væk fra klimadebat.dk et stykke tid, men jeg antager, at der stadig er stor uenighed og få omvendelser Men her kommer en ting, som vi alle, uanset holdning til klimaspørgsmålet, burde kunne være enige om at støtte - flere historiske vejrdata. Og det bedste - vi kan alle hjælpe med til at fremskaffe disse. På hjemmesiden Zooniverse, der samler forskellige citizen science-projekter er der blevet opstartet et projekt, hvor alle kan hjælpe med at transkribere og herved digitalisere historiske vejrdata: https://www.zooniverse.org/projects/edh/weather-rescue I første omgang er der tale om data indsamlet af tre mænd på Storbritanniens højeste bjerg, Ben Nevis, i årene 1883-1904 (i sig selv en ret interessant lille historie, der beskrives her på projektets hjemmeside). Men når dette projekt er færdigt, vil forskerne kaste sig over andre "glemte" vejrdatasæt. Så hvis man kan lide at slå hjerne fra eller foretage meningsfulde overspringshandlinger, så er det bare med at komme i gang. |
22-10-2017 23:22 | |
Frank Lansner★★★★★ (5727) |
Sikke et super godt indlæg, og spændende, det vil jeg se på! Og så din titel: "Alle kan hjælpe klimaforskerne", lyder utroligt fornuftigt. |
23-10-2017 01:13 | |
Kosmos★★★★★ (5413) |
...og spændende, det vil jeg se på! - giv os en tilbagemelding, når du ved mere; jeg synes også, det lyder interessant, men for nogen tid siden meldte jeg mig til et arbejde med at oversætte et tekstbehandlingsprogram ('Open Office') til dansk, hvilket viste sig at være struktureret på så kompliceret/uoverskuelig vis, at jeg omsider måtte kaste håndklædet i ringen! Så jeg gentager ikke spøgen uden at være rimeligt sikker på, at opgaven er rimeligt vel tilrettelagt! Redigeret d. 23-10-2017 01:14 |
23-10-2017 09:43 | |
crank★★★★★ (2480) |
Historiske vejrdata er da meget lidt relevante i klimadebatten - vel nærmere med til at fjerne fokus fra de egentlige årsager. . ☯ |
23-10-2017 10:32 | |
Søren R Nielsen★★★☆☆ (733) |
Meget spændende projekt. Specielt tidsrummet 1883-1904, som mangler detaljerede vejr-oplysninger. Det er befriende at se data-arkene ikke er havnet hos HadCRUT (=NASA et al.). (Jeg håber ikke Gavin Schmidt's eller Michael Mann's klima-soldater har meldt sig som hjælpere.. Just kidding.) Perioden 1883-1904 er lige efter afslutningen på den kolde periode(Lille istid), der frøs Europa i mange år forinden. Og der mangler solide ærlige data fra dette tidsrum. Ingen forståelse af fortiden -> Ingen forståelse af fremtiden. Tak for fin tråd, Theis. -Håber projektets fremgang postes her fremover. Vh. Søren. |
23-10-2017 10:50 | |
Kosmos★★★★★ (5413) |
Historiske vejrdata er da meget lidt relevante i klimadebatten - tvært om! Her én af årsagerne: Bemærk, at disse 'justeringer' er udført inden for en periode på blot 9 år! |
23-10-2017 13:01 | |
Niels Olsen★★★☆☆ (541) |
Theis skrev: Måske bedre at gøre Gud en tjeneste om søndagen, thi det kunne jo være hans uransagelige morskab, at lege med klimaet for at holde os beskæftiget med overspringende handlinger. Nå enhver er jo salig i sin tro. |
23-10-2017 22:37 | |
kulden-varmen★★★★★ (2600) |
crank skrev: Du skal da kende klimaets naturlige variation inden at du kan se hvordan CO2 virker |
23-10-2017 23:00 | |
Theis★★☆☆☆ (150) |
Tak for de pæne kommentarer. @ Kosmos: Ang. spørgsmålet om projektet er veltilrettelagt, så må svaret helt klart være bekræftende. Der er en klar guide til hvordan man skal gøre, og der er ikke rigtigt nogle faldgrupper, som jeg er stødt på. @ Søren: Ang. projektets fremgang - så skrider det vist meget pænt frem. Det fremgår af hjemmesiden, at 40 % af projektet er færdigt. Dette tal er dog ikke korrekt, da det blot indikerer, at 40 % af de tilbageværende dataserier er færdige. Således er alle data om nedbør allerede færdige. Projektlederen har således allerede begyndt en debattråd om, hvad næste skridt skal være, når dette første datasæt er afsluttet. Og der er meget at arbejde med: A few people have wondered about how much other old weather data is out there waiting to be rescued. Han spørger derfor de frivillige: The obvious question for us is: what next? Mit svar var følgende: I would support taking this project further. Not being from the UK, I have no particular preference for UK data. I would suggest that the next data is whatever you expert consider the most important to get digitalised - e.g. data that would fill the biggest gaps. |
24-10-2017 09:11 | |
crank★★★★★ (2480) |
kulden-varmen skrev:crank skrev: Eh? Hvem har snakket om CO²? . ☯ |
06-11-2017 22:22 | |
Theis★★☆☆☆ (150) |
Det nuværende projekt forventes at være færdigt inden for de næste 2-3 uger og det er nu blevet offentliggjort hvilke vejrdata, der vil indgå i næste runde:I have also now received the complete PDF documents of the Met Office's Daily Weather Reports for the 1900-1910 period. Blandt observatonsstederne, der er inkluderet i dette datasæt, er Skagen og Fanø! Her er et eksempel på dette datasæt |
06-11-2017 23:14 | |
Kosmos★★★★★ (5413) |
Her er et eksempel på dette datasæt - det må jeg sige: Ser umiddelbart ret imponerende ud! |
07-11-2017 08:38 | |
John Niclasen★★★★★ (6664) |
@ Theis Jeg har taget et kig på projektet. Jeg kan ikke umiddelbart se, om de digitale datasæt er til rådighed!? Hvor ser man resultatet af arbejdet? |
07-11-2017 11:41 | |
Theis★★☆☆☆ (150) |
Hej John Fra projektets FAQ: Will the data be made available? Så data bliver tilgængelige, når transskriberingen af alle data er færdig og man har sikret sig, at der ikke er nogle fejl. På projektets blog skriver forskerne følgende: Once we've rescued all the weather observations, what are we going to do with them? |
07-11-2017 13:08 | |
John Niclasen★★★★★ (6664) |
Tak, Theis! Så må man følge med og se, når det er færdigt. |
07-11-2017 21:35 | |
Theis★★☆☆☆ (150) |
Scientific American har skrevet en artikel om projektet og ikke mindst de småskøre folk, der indsamlede dataene i sin tid: "Slightly Crazy" 19th-Century Weathermen Who Braved Formidable Conditions Could Aid Climate Predictions Og så er de første data offentliggjort, som alle kan download. |
03-12-2017 21:44 | |
Theis★★☆☆☆ (150) |
Citizen Science-projektet om transskribering af vejrdata fra Ben Nevis er nu færdigt - det tog kun 8 uger. Her er nogle af de resultatmæssige højdepunkter fra disse vejrdata:
Det virker ikke som et specielt behageligt sted at opholde sig. Næste projekt er allerede blevet startet op - og her er det UK Met Office's Daily Weather Reports med data fra det meste af Vesteuropa, der skal digitaliseres. I første omgang data fra perioden 1900-1910. BBC har en længere artikel om projektet. Som følge af denne artikel er første del af denne nye runde allerede halvt færdigt efter 11 dage. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Hvorfor sov klimaforskerne i timen? | 1 | 24-12-2019 19:23 |