Husk mig
▼ Indhold

En Klimaindkøbsforening..?


En Klimaindkøbsforening..?04-10-2008 11:12
Jakob
★★★★★
(9185)
 



Måske er jeg ikke den eneste, der investerer i forskellige ting, som skal hjælpe med at vinde klimakampen.

Og måske er jeg ikke den eneste, der gerne vil have produkterne så billigt som muligt.

Og måske er jeg ikke den eneste, der har ønske om nogle vigtige produkter fra Kina, uden at kunne finde en importør.


Derfor tænker jeg, at det måske vil være en god idé, hvis en gruppe klimaidealister starter en indkøbsforening.
Jeg ville nok i hvert fald gerne være medlem, hvis den eksisterede.


Har du lyst til at være medlem af en Klimaindkøbsforening, og vil du evt. hjælpe med at drive den..?

Hvilke produkter mangler du, og hvilke produkter mener du, at en klimaindkøbsforening bør arbejde på at få medlemsrabat på..?



-


Eller er der en bedre måder at gøre det på..?
Har Klimabevægelsen eller andre i forvejen gang i noget tilsvarende..?
Har du forslag til tricks, som kan hjælpe med at øge rabatter..?
Vil det evt. være en idé at spørge branner, om der kan bevilges et forum til klimaindkøb, så kommunikationen kan foregå åbent og offentligt af den vej..?



Kom frit frem med inspiration og idéer, og lad os se, om det kan føre til noget godt.  




 
04-10-2008 14:09
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvor køber man lige lidt klima?
04-10-2008 16:06
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hvorfor skal man have rabat? Dit mål må da være at skaffe produkter så billigt som muligt til så mange som muligt. Eftersom du nok ikke vil sælge noget med tab indikerer du blot, at du tager 'merpris' for ikke-medlemmer.
Der findes ingen 'tricks' til at øge rabatter - pengene til rabatten skal komme et sted fra.
Derudover er det vel betænkeligt med kinesiske produkter der udover transport udledning også er belastet med mere CO2-tung produktion.
04-10-2008 17:38
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Et forslag til produkt kunne være koldvandsvaskepulver som miljoegrisen har omtalt.

http://www.klimadebat.dk/forum/koldvands-vaskepulver-d24-e643.php#post_7748

Har ingen ide om hvad det koster i forhold til andre og om der kan arbejdes med importen / produktionen. Evt. kunne man forsøge samarbejde med "årstiderne" der allerede bringer øko-frugt ud til også at levere vaskepulver?
Eller begynde at sælge det direkte til boligforeninger med vaskeri. Hermed ville man kunne målrette sin kommunitkation/marketing mere direkte og forsøge at optimere den marginale informationsværdi. Vinklingen for bestyrelsen er at ejendomme betaler for det varme vand / el i driften af vaskeriet - tilbud til brugere om koldvandspulver vil derved kombineres med deres specifikke interesser i driftsbesparelser.
04-10-2008 19:42
Jakob
★★★★★
(9185)
 



@Mikkel R



Hvorfor skal man have rabat? Dit mål må da være at skaffe produkter så billigt som muligt til så mange som muligt. Eftersom du nok ikke vil sælge noget med tab indikerer du blot, at du tager 'merpris' for ikke-medlemmer.



Ja, evt. ud fra virksomhedens synsvinkel, men det kan en indkøbsforening da være ligeglad med.  

Det er dog måske nok et argument for, at et eventuelt forum kun bør være for medlemmer.



Der findes ingen 'tricks' til at øge rabatter - pengene til rabatten skal komme et sted fra.



Et trick kan være at slå sig mange sammen i en forening, så man kan opnå kvantumsrabat.
Derved får man rabat, fordi det bliver billigere at producere det enkelte emne.
Det behøver på ingen måde at gå ud over andre kunder, det kan tværtimod hjælpe alle, fordi storproduktion som regel giver billigere produkter til alle.

Det kræver ikke den store viden om økonomiske systemer at være klar over noget så banalt.
Så jeg håber ikke, at det er på det lavplan, vi skal diskutere.



Jeg forudser også, at en indkøbsforening kan blive løftestang til at påvirke regeringen i en mere klimavenlig retning.

F.eks. kunne jeg godt forestille mig, at Klimaindkøbsforeningen vil lægge politisk pres for at få lov til at sælge minivindmøller, som ikke er typegodkendte.

Alternativt kan salgsforbudet måske blive omgået, ved at foreningen giver minivindmøller som julegaver til tilmeldte medlemmer..?



Vi kan forhåbentlig godt blive enige om, at en forening har bedre mulighed for at få indflydelse end et enkelt individ, når den offentlige administration skal gøres nemmere..?






@Boe Carslund-Sørensen


Hvor køber man lige lidt klima?


Du ved heller ikke meget om markedet...
Det er selvfølgelig det samme sted, som håndboldforeningen forener håndbolde.  




 
05-10-2008 12:36
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Så jeg håber ikke, at det er på det lavplan, vi skal diskutere.

Jakob er du uenig bare for at være uenig nogen gange? Alt debat for debattens skyld?
Hvis du som 'forening' køber/skaffer aftale om f.eks. en minivindmølle for 1000 kr kan du jo ikke vider-sælge / formidle den for mindre? Hvis du derefter ønsker rabat for 'medlemmer' er det da simpel logik at du bliver nødt til at sælge/formidle den til andre for mere?
Lad nu være med at overfortolk hvad jeg skriver og forsøg at opfat bare lidt af det som konstruktiv kritik.
Fair enough at du har ret i der kan opnås rabat ved, at mange slutter sig sammen, men her taler vi om rigtig mange for at det skal kunne mærkes hos en producent/ grossist. Den eneste måde han kan give dig rabat er jo ved, at han kan gøre det billigere – det var min pointe med at rabatten altid skal dækkes et eller andet sted i værdikæden. Men jo, du har ret mængderabat er en mulighed. Beklager min tankegang sad fast i medlemsrabat.

Mht. politisk indflydelse er der så ikke allerede flere muligheder? Vel ingen grund til at udvande hinandens budskaber med mange små initiativer når man, som du selv siger, står stærkere i flok.
05-10-2008 15:52
Jakob
★★★★★
(9185)
 


@Mikkel R


er du uenig bare for at være uenig nogen gange? Alt debat for debattens skyld?


Det var netop min fornemmelse af dig, og hvad der bevirkede min kommentar.

Jeg finder det umådeligt selvindlysende, at det må være interessant for alle i Danmark at få rabat på klimainvesteringer.


Hvis du som 'forening' køber/skaffer aftale om f.eks. en minivindmølle for 1000 kr kan du jo ikke vider-sælge / formidle den for mindre? Hvis du derefter ønsker rabat for 'medlemmer' er det da simpel logik at du bliver nødt til at sælge/formidle den til andre for mere?


Ja selvfølgelig, eller pengene skal f.eks. komme ind ved en indsamling til foreningens julegavefest.

Men avancen til importøren kan minimeres, hvis foreningen selv står for det.

Og kan der f.eks. sælges varer uden garanti i foreningens regi, så vil jeg gætte på, at den kan sælge minivindmøller for ca. 3-4.000 kr pr. stk. mod de ca. 7.000 kr, der er markedsprisen i Danmark i dag.

Hvis du er god til at regne, så synes jeg, at du skal prøve at regne lidt på den historie, og se hvor meget vedvarende energi det på den måde er muligt at få for pengene.  



Lad nu være med at overfortolk hvad jeg skriver og forsøg at opfat bare lidt af det som konstruktiv kritik.


Ja, så længe du ikke forlanger, at jeg opfatter det hele på den måde, så går det nok.  



Mht. politisk indflydelse er der så ikke allerede flere muligheder? Vel ingen grund til at udvande hinandens budskaber med mange små initiativer når man, som du selv siger, står stærkere i flok.



Ja, det vil da være fint med mig, hvis klimabevægelsen tager sig af det. Men ellers er der også mulighed for at flere foreninger kan stå sammen og hjælpe hinanden med en sag.

Hvis indkøbsforeningen f.eks. vil opnå noget politisk, så er det jo oplagt at fortælle det til klimabevægelsen og råbe op i dette forum, så vi bliver mange, der lægger offentligt pres.



 
11-10-2008 10:24
Jakob
★★★★★
(9185)
 



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvor køber man lige lidt klima?



Man skulle jo egentlig tro, at de sammensluttede danske energiforbrugere bør vide det.

http://www.energiforbrugeren.dk/index.php?page=s83

Det må da være oplagt, at I laver en indkøbsforening, som kan hjælpe danskerne med billige gode minivindmøller og EL-køretøjer..?

Samtidig kan det blive offentlig anskuelsesundervisning i, hvor besværligt det er at handle klimavarer over grænsen fra Kina til Danmark.


SDE er vel også skabt til de energiforbrugere som gerne vil købe klimavarer, og ikke kun til dem, som ikke vil..??  



 
11-10-2008 11:43
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Man skulle jo egentlig tro, at de sammensluttede danske energiforbrugere bør vide det.


Det ville vi også gerne, men foreningen har pt. ikke resourcer til flere tiltag end dem vi har søsat.

SDE er vel også skabt til de energiforbrugere som gerne vil købe klimavarer, og ikke kun til dem, som ikke vil..??


Ja, SDE er åben for alle, der ikke lever af energiproduktion, det er faktisk en forudsætning for at få den interne debat, som er nødvendig og omdrejningspunktet for dannelse af SDEs holdninger.
12-10-2008 11:45
Jakob
★★★★★
(9185)
 




@Boe Carslund-Sørensen


Hvis jeg må sige noget, så synes jeg, at SDE har fejlprioriteret, når det gælder vindmøller.

En sammenslutning af energiforbrugere har efter min mening primært fokus på god og billig energi til forbrugerne.
De lægger ikke hovedvægten på, at vindmøller ikke dur, fordi de kan støje.
Den slags hører hjemme i en hysterisk naturfredningsforening eller i en forening mod støjgener.
En kødforbrugerforening laver normalt heller ikke kampagne mod grise, fordi de lugter. De koncentrerer sig i stedet om at sikre forbrugerne noget godt kød til prisen.

Jeg så et andet sted, at du foreslår, at kunderne skal sættes fri fra deres fjernvarmeværk, hvis dette sætter afgiften meget op.

Men fri til hvad..??

Alternativet kan ikke blive vindmøller med mindre disse også får positiv opmærksomhed.
Og hvad kan I så byde på andet end biobrændsel, EL og fossiler, som bliver dyrere og dyrere..?


Hvorfor bakker foreningen dog ikke op om, at vi skal have flere gode og billige minivindmøller..?

Hvorfor er I ikke rasende og skriger op i pressen over, at minivindmøller nu skal typegodkendes, og at det er med til at kvæle udviklingen..?

Jeg synes ikke, det kan være rigtigt, at det skal være så omstændigt at få lov til at købe og opsætte en minivindmølle.
Landmanden har f.eks. i over 50 år sat minivindmøller op til vandpumpning, og det har han da aldrig skullet spørge om før..!
Er det fordi det nu også kan gøre noget godt for klimaet, at det pludselig skal være så besværligt og 10-20 gange så dyrt...??

Kan Sammenslutningen af Danske Energiforbrugere i det mindste give mig en god forklaring på dette..?  




Jeg forestillede mig, at jeg skulle købe minivindmøller billigt i Kina, så jeg kunne få råd til et reservedelslager og selv kunne holde mølleparken ved lige.

Men se så lige her, som politikerne kan ødelægge hele billedet:
http://www.ugeposten.dk/article/20081007/helsinge/710070061/

Møllen skal være typegodkendt og prisen ender på ca 45.000 kr.
Derforuden kommer der krav om fordyrende unødvendig service.


For 45.000 kr burde jeg kunne opsætte 5-10 minimøller.
Og jeg havde endda regnet med, at der ville være penge nok ved siden af til ligeså mange møller på lager i reserve til hurtig udskiftning.

Det vil forbavse mig, hvis en god kinesisk minivindmølle koster mere end 1-2000 kr på det kinesiske marked.

En EL-ATV kan nok købes for under 2.500 kr og en EL-motorcykel for ca. 1.800 kr.


Hvem skal hjælpe de danske energiforbrugere med at få adgang til disse produkter...?




Nogle går meget ind for mere handel med den 3. verden, og andre går meget ind for billig vedvarende energi til Danmark.
En klimaindkøbsforening kan medvirke til begge dele.  




 
12-10-2008 12:24
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

Jeg har givet dine spørgsmål videre til SDEs bestyrelse. Jeg mener. det er hele bestyrelsen der skal svare. Jeg vender tilbage, når bestyrelsen har svaret.
12-10-2008 17:31
Jakob
★★★★★
(9185)
 



@Boe Carslund-Sørensen


Tak, jeg håber, at I kommer frem til noget godt.  




Slip minivindmøllerne fri..!!  







Se f.eks. også her en EL-bil, der kan købes i Kina for under ca. 20.000 kr pr. stk. ved bestilling af kun 2 stk:

http://www.alibaba.com/product-gs/201099607/electric_car.html

Citat fra teksten:
---------------------------
Dimension (L*W*H): 2560*1280*1600mm
Wheelbase: 1700mm
Front tread: 1100mm
Rear tread: 1100mm
Max. speed: 60km/h
Front wheel type: 145/70 R12
Rear wheel type: 145/70R 12
Brake way: drum/drum
Net weight: 763.4kg
Passengers: 3 person including drivers
Brake distance: x04;7.5m /30km/h
Turn radius: x04;4m
Grade ability: 15°
Motor: 48V 3000W
Electric system: 48V DC
Battery: 6V 210AH*8
Charger: 48V 25A
Controller: 350A
Charging time:x04;10h
Distance per charge: x05;100km
Speed control: pedal control
Weight of battery: 36.25*8290kg
---------------------------









Og der er flere at vælge imellem:



http://www.alibaba.com/product-gs/204273562/Electric_Car_with_Folding_Roof_TMC.html







http://www.alibaba.com/product-gs/206545761/3kw_6_5kw_electric_car.html








http://www.alibaba.com/product-gs/207478539/4000W_electric_car.html






Vi kan nok ikke helt slippe for typegodkendelser af EL-køretøjer, men også på dette område mener jeg, at der må være et fornuftigt belæg for at kræve tilskudskroner til typegodkendelser.
Hvis et firma eller en forening ønsker at sælge et elkøretøj eller en minivindmølle (mindst 20 stk eller for mindst 50.000 kr), så bør typegodkendelsen være gratis.
Og en typegodkendelse skal selvfølgelig ikke være et krav for, at man kan købe produkterne og anvende dem på egen private grund, ligesom et medfølgende lovkrav om et dyrt årligt service også vil være helt gak i låget og en ubegribelig chikane. Hverken biler, bulldozere, vaskemaskiner, motorsave, plæneklippere, jagtvåben eller gashaner er udsat for et så skrapt servicekrav.
Jeg mener nok ikke, at minivindmøller må kunne kasseres ved en offentlig typegodkendelse, men kun bestå med en eventuel dårlig karakteristik og karakter.
Dette ud fra, at minivindmøller i stærk blæst ikke er mere farlige end f.eks. diverse typer tagplader, og markedet bør rumme forskellige møllekvaliteter til forskellige forhold.



http://www.alibaba.com/product-gs/210620035/Wind_Power_Generator.html


Rate Power 800W

Roter Diameter 1.7m

Survived Wind Speed 50m/s







 
12-10-2008 19:12
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Se f.eks. også her en EL-bil, der kan købes i Kina for under ca. 20.000 kr pr. stk. ved bestilling af kun 2 stk: http://www.alibaba.com/product-gs/201099607/electric_car.html

Blot til info er prisen (3-4000USD) uden fragt og forsikring under fragten. Udfor pris er anført FOB QINGDAO hvilket betyder Free On Board ved Qingdao containerhavn. På simpelt dansk betyder det producenten leverer den til havnen og man selv har ansvaret for den derfra.

"Risikoovergangen sker når varen passerer skibets ræling i den agivne afskibningshavn. Køber bærer enhver risiko for varens undergang eller beskadigelse fra det tidspunkt varen passerer skibsrælingen i den angivne afskibningshavn." Fra Firstmarine
Udover udgifter til transport og forsikring er der diverse toldregler, skatter, 'momser', tariffer, afgifter og hvad man ellers kan hælde på af den slags. Jeg har ingen ide om hvor meget den vil koste leveret i DK men uden tvivl en del mere end 20.000 kr. Desværre.
Og først derefter begynder problemerne med at få den godkendt og finde et forsikringsselskab osv.

Men absolut interessante – går ikke lang tid før vi ser el-biler i gadebilledet er jeg sikker på.
13-10-2008 09:40
Jakob
★★★★★
(9185)
 



Vi må nok indrømme, at kineserne har meget af det isenkram, som vi netop står og mangler i klimakampen i Danmark.
De er tydeligt bedre end vesten til at udnytte den eksisterede teknologi til billige brugbare klimaprodukter i stort udvalg.


-


http://www.alibaba.com/product-gs/209798560/full_permanent_magnetic_suspension_wind_power.html

This product has won many awards at home and abroad





-



http://www.alibaba.com/product-gs/205896690/wind_generator.html

Power rating KW 1

Rated voltage V 110/220

Extreme wind speed M/S 70







-



Elektrisk motorcykel:
http://www.alibaba.com/product-gs/208806034/Electric_motorcycle.html

Motor power:2000w/ 2500w/3000w
Max speed: 60-80km/h
Battery: 48V-60V-36Ah--40Ah-50Ah Lithium battery and Silicon battery
Range per charge: 100-150km





-


Flere EL-motorcykler:














 
13-10-2008 10:12
Bowman
☆☆☆☆☆
(3)
Kina!!!

måske de skulle overveje at bruge deres egne produkter

N2O values seen from space:
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn6515

death caused by air polution:
http://cleantechlawandbusiness.com/cleanbeta/index.php/1094/world-map-of-deaths-caused-by-air-pollution/

bowman
13-10-2008 11:57
Jakob
★★★★★
(9185)
 


@Mikkel R


Du lyder klog på økonomi, som du ved mindre end lidt om.


Blot til info er prisen (3-4000USD) uden fragt og forsikring under fragten.


Som jeg ser det, er det en oplyst offentlig vejledende pris ved køb af 2 stk.
Den pris behøver intet at have med virkeligheden at gøre for den dygtige forretningsmand, som forstår at handle.



Jeg har ingen ide om hvor meget den vil koste leveret i DK men uden tvivl en del mere end 20.000 kr.


En idé over 20.000 er også en idé.
Men igen ved du det ikke, du spreder bare umiddelbar pessimisme mod en god sag.

Jeg vil ikke afvise, at du har ret og 30.000 er måske også en mere passende pris.

Men det er tåbeligt ikke at være i tvivl.

Jeg vil regne det for mere sandsynligt, at man kan forhandle de vejledende 3-4000USD ned til måske 1.000 eller lidt mere ved køb af et større antal, og så ser regnestykket pludselig helt anderledes ud til klimaets fordel.  



Og først derefter begynder problemerne med at få den godkendt og finde et forsikringsselskab osv.


Hvorfor skal det først være "derefter"...???

Hvis en Klimaindkøbsforening får mange medlemmer, og de skaber et politisk pres, så skulle det vel nok være muligt, at de danske politikere sender et hold bilinspektører til Kina på fabriksbesøg med det formål at forhåndsgodkende de køretøjer, som kan få lov til at køre på de danske landeveje.!  






@Bowman

Hvis du håber på en total handelsboycot af Kina, fordi de forurener som USA, så tror jeg godt, at du kan glemme det igen.  


Måske skulle du også hellere kaste din malurt i bægeret hos dem, der importerer fossildrevne køretøjer i 1.000 vis fra Kina i stedet for her, hvor markedet og produktionen faktisk søges fremmet til klimavenlige produkter.



 
Redigeret d. 13-10-2008 11:59
13-10-2008 17:00
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
@Jakob
Er du kværulant? Leder du efter et eller andet at debattere? Noget at brokke dig over? Vil du bare finde noget du kan være uenig i bare for at være det?
Jeg har ingen ide om hvor meget den vil koste leveret i DK men uden tvivl en del mere end 20.000 kr.
En idé over 20.000 er også en idé.

Skriver intet om det ikke er en god ide, men tværtimod 'desværre' efter de 20.000 kr.– men typisk for dig du tager et citat og klipper i det for derefter at vinkle som du har lyst.

Men igen ved du det ikke, du spreder bare umiddelbar pessimisme mod en god sag. Jeg vil ikke afvise, at du har ret og 30.000 er måske også en mere passende pris.
Men det er tåbeligt ikke at være i tvivl.

Hvis jeg måske har ret hvorfor så din sviner? Hvis det er ok – ja ligefrem fornuftigt – at være i tvivl..... hvorfor så din sviner?

Jeg vil regne det for mere sandsynligt, at man kan forhandle de vejledende 3-4000USD ned til måske 1.000 eller lidt mere ved køb af et større antal, og så ser regnestykket pludselig helt anderledes ud til klimaets fordel.

Flot regnestykke – eller rettere, hvor er regnestykket? Løst sat forventer du op til 60-75% rabat. Det er fra producenten direkte, der er ingen mellemled du kan skære ud, ingen 'profit' hos importører eller andet sted du kan finde besparelser i værdikæden. Det er intet andet end et tomt postulat hvor du samtidigt inddirekte påstår producenten er et fjols, at han prissætter den så meget højere end hvad den koster at producere. Klart der er skala effektivitet i stordrift men hvad baserer du dine forventninger på? Er det derudover ikke ideen den skal købes idag med de produktionsvilkår producenten har idag og ikke hvad han evt. engang har udbygget i fremtiden i stor skala med tilhørende effektivisering?

Om et produkt er til klimaets fordel har intet med hvor billigt en producent kan producere et produkt.

Troede hele din ide med en indkøbsforening var at komme frem til produkter med realistiske priser. Det har intet med bla. bla. bla. om pessimisme at gøre. Prøver en gang til at komme med noget information.

Et shipping quote for transport fra Kina til Danmark er ca. 2.400 USD omend det er fra en anden havn i Kina og til århus men det var det eneste jeg lige hurtigt kunne finde på nettet. HER
Det er for en TEU – standard container enhed 20 fod. (de store skibscontainere er 2 TEU). Hvor mange biler du kan pakke i den har jeg ingen ide om, men blot for at give en ide om transportomkostninger.

Standard praksis på handelsportaler er at oplyse om stk. prisen hvis andet ikke er angivet. Kan selvsagt ikke udelukke Flybo har valgt noget andet men udfra betragtning om at de ikke ligefrem er nye i faget tvivler jeg. Minimumskvantitet afspejler den pris der er quoted samt producentens produktionsmetoder og vilkår - de fleste fabrikker har ikke et lager af produkter klar, men producerer til bestilling og minimum er det der kan betale sig for dem at producere til den angivne pris. Dvs. 3000-4000 USD er per stk. ved bestilling af to.

Told, handelsafgifter og lign. udgifter har jeg ingen ide om for sådan en bil.
Til info sælges mindst en af deres modeller allerede i USA. Her presseklip og her sælger med gadepris på 11.000 USD. Det er for en 'storebror' model til den du først linkede til.

Og først derefter begynder problemerne med at få den godkendt og finde et forsikringsselskab osv.
Hvorfor skal det først være "derefter"...???
Hvis en Klimaindkøbsforening får mange medlemmer, og de skaber et politisk pres, så skulle det vel nok være muligt, at de danske politikere sender et hold bilinspektører til Kina på fabriksbesøg med det formål at forhåndsgodkende de køretøjer, som kan få lov til at køre på de danske landeveje.!

Hvis det kan glæde dit ordkløver-hjerte omformulerer vi da bare til 'derudover' men det har jo intet med pointen at gøre.
Mindes at ellerten i sin tid havde opstartsproblem med at finde et forsikringsselskab. Køreegenskaber og sikkerheden for personer i bilen reflekterer den præmie der betales. Sikkert ikke et uoverkommeligt problem da der allerede er flere el-biler i dag men et problem kan være sikkerhedskrav som crash-test osv. Mere om det senere.

Mht. godkendelse forholder jeg mig til nutidens regler og ikke hvad der måske, muligvist, eventuelt en gang i fremtiden kan skabes af ændringer med 'politisk pres'.

Derudover er jeg skeptisk overfor din ide. For stort set alle produkter idag er det op til producenter/importører at sørge for/ bevise, at deres produkter lever op til reglerne. Ellers kunne 'staten' jo ikke lave andet end, at rende rundt og besøge fabrikker i hele verden.

En fordel ved elbilen er den ikke er afgiftspålagt.
"Et registreringspligtigt motorkøretøj der drives af el og ikke er på over 2 tons totalvægt, samt godkendt i en synshal - er fritaget for betaling af registreringsafgift. Jfr. § 2, stk 1, pkt. 13. i lovbkg 804 af 29.06.2007"

En mere konstruktiv ide hvis man endelig skal påvirke politisk ville være, at presse på for at den nuværende afgiftsfritagelse der kun er midlertidig bliver gjort konstant eller i det mindste kraftigt udvidet. For importører skaber det usikkerhed om fremtidigt salg hvis de ikke kender vilkårne for prisfastsættelse (og dermed efterspørgsel). Det påvirker deres lyst til, at indgå i langvarige aftaler med producenter om kvantum aftagelse og stabilt samarbejde og dermed har vi en af forklaringerne på, at etablerede importører ikke allerede idag satser på el-biler. (udover infrastruktur, service spørgsmål, batterivalg, oma.)

Andre forhold omkring el-biler.
Går du ind på Flybo's egen web-side kan du se de arbejder på EEC godkendelse for den tidligere omtalte 'storebror' model hvilket vil inkludere typegodkendelse til DK. Dog værd at bemærke er, at for disse små el-biler søger de typegodkendelse til knallert-45 standard for dermed at undgå de strammere sikkerhedskrav for biler, f.eks. bremseeffektivitet og 'crash-test'. Som den indiske Reva bil der for noget tid siden fik opmærksomhed.

Mere om crash-test af Reva her
Det er vel ikke på bekostning af sikkerhed vi blindt skal typegodkende diverse små ideer? Hvis vi sænker kravene til sikkerhed for el-biler skyder vi de bil-fabrikanter ned som udvikler 'rigtige' biler til kørsel på el. Dem der har en helhedstanke mht. batteritype, bilens sikkerhedsegenskaber, infrastruktur osv.
Derudover masser af info omkring el-biler hos Dansk Elbil Komite
Deres Forum med debat og diskusioner om forskellige el-biler og andet.
Og eftersom der før har været linket til Teslas sportsvogn en testkørsel af den.

Slutteligt
Du lyder klog på økonomi, som du ved mindre end lidt om

Bla. bla. bla.
13-10-2008 19:44
Jakob
★★★★★
(9185)
 


@Mikkel R


Hvis jeg måske har ret hvorfor så din sviner?


Du er aldrig blevet udsat for en sviner af mig.!
Derimod flipper du selv ofte ud som nu i fnidder og falske påstande, fordi du får lidt modstand.
Gør det meget ondt at blive klogere..?  


Du kan regne på EL-bilens slutpris i en uge, og den vil ikke blive mere troværdig af den grund.
Vi kender den ikke præcist, selvom der er oplyst en pris på ca. 15-20.000 kr pr. stk.

Et link til dens storebror på gaden i USA hjælper selvsagt intet. Det fortæller nærmere kun, at vi i Danmark er bagefter med fornuftig import fra Kina.

Men det er jo så også netop, hvad denne tråd er skabt til at gøre noget ved for de interesserede.  



Det er vel ikke på bekostning af sikkerhed vi blindt skal typegodkende diverse små ideer?


Det er vel ikke på bekostning af sikkerheden, at vi bliver opfordret til at cykle på arbejde i stedet for at køre i bil...??

Sådan kunne du også have spurgt.

Ingen skal blindt godkende nogetsomhelst, det er derfor, at jeg foreslår bilinspektører til Kina for at kigge og guide fabrikken.  


Men hvis jeg skal på arbejde og vælge mellem cykel og den omtalte EL-bil, så tror jeg nok, at EL-bilen er mest sikker.
Og tager jeg EL-bilen til stationen og toget eller bussen videre derfra til arbejde, så er det sammenlagt nok også mere sikkert, end hvis jeg kørte i privat benzinbil hele vejen.
Jeg ser derfor ingen rimelig grund til at hetze EL-bilernes sikkerhed, selvom den selvfølgelig ved samme hastighed vil være dårligere end i en stor tung personvogn.


-



I øvrigt tak for nogle gode links. Til information for den stinkende rige Klimaelite kan jeg se, at Tesla har fået baghjul:
http://www.danskelbilkomite.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=265









  
13-10-2008 20:28
Jakob
★★★★★
(9185)
 



Mine nuværende realistiske drømme for EL-biler rummes nok meget godt af de kinaprodukter, som jeg allerede har vist her i tråden.
Jeg kan ikke se, hvorfor EL-køretøjer skal være så ustyrligt vilde, før de kan bruges.


Men jeg har en lille favorittype, som jeg ikke fik vist:

http://www.alibaba.com/product-gs/52307846/ELECTRIC_ATV_2000W_.html








http://www.alibaba.com/product-gs/203540656/Electric_atv.html

Motor power: 2000W
Battery: 60Ah x 4
Single charge range: 80km
Charger: AC 220V or AC 110V (optional)
Charging time: 4-6 hours






Den kan køre til købmanden og hente to kasser øl, hvad mere kan man dog forlange..??  


Dertil kommer, at den kan udstyres med en inverter, så den kan forsyne alle mulige haveredskaber og værktøjer med 220 volt.
Et anhængertræk og nogle frække redskaber og jeg må skønne, at den kan blive en super god ven for husmand, gartner, fritidslandmand og klima.  



Så vidt jeg ved er en ATV dog dyr at få godkendt til landevejen i Danmark, blandt andet fordi den skal betale strafafgift, fordi den ikke har airbag....  




 
14-10-2008 12:12
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

Bestyrelsen i SDE har intet imod små vindmøller hvor fordele og ulemper følges ad. Vi har noget imod opstilling af mega-vindmøller, hvor områdets beboer får ulemperne, og hvor fordelene tilfalder nogle rige med ondt i skatten.

SDE er faktisk en varm fortaler for el-biler, dog så vi gerne el-bilerne kombineret med skinnekørsel ala RUF. Med et RUF-system kan man stadig opnå dør til dør transport.

Som tidligere omtalt har SDE ikke resourcer til at oprette en indkøbsforening, pt. foregår alt i SDE på frivillig basis og i fritiden. Men du er da velkommen til at melde dig ind i SDE og opstille til bestyrelsen på næste generalforsamling, personer der vil gøre en indsats er meget efterspurgte.

På vegne af bestyrelsen for SDE
Boe Carslund-Sørensen.
15-10-2008 10:24
Jakob
★★★★★
(9185)
 



@Boe Carslund-Sørensen


Bestyrelsen i SDE har intet imod små vindmøller hvor fordele og ulemper følges ad.


Ok, men det er ikke så præcist, og du snød for spørgsmålene.

Er SDE imod lovkravet om dyr og langvarig typegodkendelse og periodisk lovpligtigt service af minivindmøller..?

Vil SDE arbejde for, at det bliver nemmere at få lov til at opsætte minivindmøller..?


Vi har noget imod opstilling af mega-vindmøller, hvor områdets beboer får ulemperne, og hvor fordelene tilfalder nogle rige med ondt i skatten.


Men en vindmølle mod klimaforandringer, og som er med til at give energi uden at optage landbrugsareal og som er med til at gøre Danmark uafhængig af energiimport, er jo ikke kun til fordel for de rige.

Det kan også tænkes, at der findes en energiforbruger, som gerne vil have EL fra en støjende vindmølle, selvom det generer et par andre danskere. Denne energiforbruger vil så blive trynet af stilhedsforbrugerene, som åbenbart har mere magt i foreningen. Kan du, ligesom jeg, også godt se det problem..?



Som tidligere omtalt har SDE ikke resourcer til at oprette en indkøbsforening, pt. foregår alt i SDE på frivillig basis og i fritiden. Men du er da velkommen til at melde dig ind i SDE og opstille til bestyrelsen på næste generalforsamling, personer der vil gøre en indsats er meget efterspurgte.


Jeg takker for invitationen, men jeg tror normalt ikke, at det er en god idé at melde sig ind i en forening med henblik på at lave den om. Det er næppe fair overfor foreningens gamle medlemmer, og resultatet vil sandsynligvist heller ikke stå mål med indsatsten.

Jeg synes dog, at I bør arbejde på at gøre foreningen til en interesseforening for energiforbrugere. Det passer bedst til foreningens navn.  




 
15-10-2008 16:19
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Men en vindmølle mod klimaforandringer, og som er med til at give energi uden at optage landbrugsareal og som er med til at gøre Danmark uafhængig af energiimport, er jo ikke kun til fordel for de rige.

Det kan også tænkes, at der findes en energiforbruger, som gerne vil have EL fra en støjende vindmølle, selvom det generer et par andre danskere. Denne energiforbruger vil så blive trynet af stilhedsforbrugerene, som åbenbart har mere magt i foreningen. Kan du, ligesom jeg, også godt se det problem..?


Der er pt. ikke ført bevis for, at vindmøller hjælper mod klimaændringer. Vindmøller leverer næsten CO2 fri el.
Alle vindmøller optager plads, der kunne være anvendt til andet formål, f.eks. landbrug.

Nej, jeg oplever det ikke som et problem, tværtimod jeg oplever forskellige synspunkter og meninger som en styrkelse af foreningen. SDE har medlemmer, som ejer vindmølleanparter, det giver os intet problem. Vi har medlemmer, som er naboer til vindmøller, det giver os intet problem. LNTV, Landsforeningen Naboer Til Vindmøller er en underafdeling i SDE - men vi vil have lov til uden særinteresser at debattere for og imod.


Er SDE imod lovkravet om dyr og langvarig typegodkendelse og periodisk lovpligtigt service af minivindmøller..?

Vil SDE arbejde for, at det bliver nemmere at få lov til at opsætte minivindmøller..?


Hvis hensigten er bedre forbrugerbeskyttelse, så nej.
Hvis hensigten er at holde produkterne ude af markedet, så ja.
15-10-2008 20:27
Jakob
★★★★★
(9185)
 


@Boe Carslund-Sørensen


Der er pt. ikke ført bevis for, at vindmøller hjælper mod klimaændringer. Vindmøller leverer næsten CO2 fri el.


Ok, så foreningen er bekymret for vindstøj, men ser ikke CO2-udslip som et problem.


Vi har medlemmer, som er naboer til vindmøller, det giver os intet problem.


Det forstår jeg godt, de er jo foreningens kæledægger.


LNTV, Landsforeningen Naboer Til Vindmøller er en underafdeling i SDE


Det må jeg sige, at jeg også ser som en noget løjerlig konstruktion. Men det forklarer nok foreningens indstilling.

Hvis I f.eks. havde haft en underafdeling, der hed "Glade Vindmøllebrugere", så ville der nok have været en noget anden afsmittende effekt til SDE.



Hvis hensigten er bedre forbrugerbeskyttelse, så nej.
Hvis hensigten er at holde produkterne ude af markedet, så ja.


Det var dog et kryptisk svar.

Hvordan tolker foreningen så lovgivningens hensigt med hensyn til kravet om typegodkendelse af minivindmøller..?

Du kan jo altid øge forbrugerbeskyttelsen med mere kontrol. Men det er dyrt, og det er forbrugeren selv, der skal betale det.
Jeg vil ofte foretrække at kunne købe næsten uden forbrugerbeskyttelse, fordi det betyder en lavere pris.

Måske kan du fortælle mig, hvad det skal hjælpe at teste en minivindmølle i et halvt år, når den sælges til at skulle holde i 20 år..??

Jeg skulle mene, at man er bedre hjulpet med 2 års garanti, selvom det også er latterligt.

Har du ikke også set det i reklamer for tagplader?
Kvalitetstagplader, holder i 20 år...!! - 2 års garanti....




 
06-09-2011 10:46
JulieA
☆☆☆☆☆
(2)
Jakob skrev:
I øvrigt tak for nogle gode links. Til information for den stinkende rige Klimaelite kan jeg se, at Tesla har fået baghjul:
http://www.danskelbilkomite.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=265





Aarh det er ikke kun for den rige elite. Der er efterhånden et stort udvalg af elbiler

/Julio!
07-09-2011 08:12
Jakob
★★★★★
(9185)
.




JulieA skrev:
Aarh det er ikke kun for den rige elite. Der er efterhånden et stort udvalg af elbiler


Ja, vi må se frem til, at der kommer flere virksomheder som better place, der kan være med til at skabe konkurrence, så der bliver mindre behov for indkøbsforeninger.
Jeg har også givet dig et svar i denne tråd, hvor du kan finde flere tilbud på EL-biler:
http://www.klimadebat.dk/forum/el-koeretoejer-hvad-kan-vi-i-dag--d20-e336-s40.php#post_26453




.
07-09-2011 15:10
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

Hvorfor vente på billigere el-biler, når vi i dag kan omstille den nuværende bilpark til at køre på bio- og forgasningsgas?


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
07-09-2011 17:59
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Boe

Hvad så med færdigproducerede produkter som importeres skal de så pålægges en afgift eller ressource-skat efter hvor mange ressourcer der er medgået til at producere dette produkt, eller hvordan!
08-09-2011 02:00
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Delphi

Jeg mener ikke, at importerede produkter skal pålægges dansk ressourceskat, da der jo ikke er gået danske ressourcer til produktionen, men jeg vil dog ikke afvise, at importerede energiprodukter skal pålægges en ressourceskat, og at de energiprodukter der politisk ønskes udfases skal pålægges dobbeltressourceskat i forhold til de energiprodukter, der politisk ønskes infaset. Hermed ikke sagt, at der ikke kan lægges importtold på improterede produkter iht. EUs regler for told på f.eks. kinesiske produkter.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.




Deltag aktivt i debatten En Klimaindkøbsforening..?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik