Husk mig
▼ Indhold

Grøn omstilling.?


Grøn omstilling.?18-04-2024 18:21
Jakob
★★★★★
(9302)
­


https://www.dr.dk/nyheder/politik/fjernvarme-dieselafgift-og-liv-i-doede-fjorde-politikere-saetter-milliarder-af-til
Fjernvarme, dieselafgift og liv i døde fjorde: Politikere sætter milliarder af til grøn omstilling
--
Der afsættes midler til fjernvarmepuljen. Målet er at langt flere og forhåbentlig alle, der har søgt, kan få tilskud til at konvertere til fjernvarme, slog klima-, energi- og forsyningsminister, Lars Aagaard (M), fast.


https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/dagens-milliardnyhed-er-en-groen-romkugle-men-det-er-ikke-en-af-de-gigantiske
Milliarddyr klimatilpasning
--
Gamle og nye forureninger
--
Ud med gas, ind med fjernvarme
--
I den nye aftale lægger politikerne op til fortsat at stille klimakrav, men nu med økonomisk kompensation til erhvervet.
--
Power to X er blandt andet, når man bruger vind- og solenergi til at lave brint og grønne brændstoffer.
For to år siden var der stor tiltro til et muligt erhvervsboom. I dag er appetitten mindre. Det hænger blandt andet sammen med, at det går langsommere med at skaffe grøn elektricitet, end politikerne oprindelig havde håbet.



Er det grøn omstilling at bygge diger.?

Er det grøn omstilling at rydde op på en gammel forurening.?

Er fjernvarme grøn omstilling.?

Er det grøn omstilling at give tilskud til at betale klimaafgifter.?

Er det grøn omstilling igen at forsømme udbygning af af vedvarende energi og lagring af samme.?


Med al respekt for, at nogle af tingene er nødvendige, så har det meste i min optik mindre end lidt at gøre med grøn omstilling.

For mig er grøn omstilling at omstille samfundet til et økologisk bæredygtigt forbrug, og skal det ikke gå for meget ud over velfærden, så skal det nødvendigvis især handle om at udvikle og omstille produktionen.
Selvom det kan være nødvendigt, så er det ikke grøn omstilling at reparere på de ulykker, som er opstået i hængedyndet, fordi grøn omstilling er blevet forsømt.


­
­
21-04-2024 17:46
Jakob
★★★★★
(9302)
­


https://www.dr.dk/nyheder/indland/landsbyer-droemmer-om-skifte-fra-gas-til-fjernvarme-men-prisen-er-hoej
Landsbyer drømmer om at skifte fra gas til fjernvarme - men prisen er for høj


Tilbyd i stedet de små landsbyer en plan for vindmøller, kabler, varmepumper og fyr til biobrændsel.

Naboer, der bor tæt, bør kunne dele varmepumpe og fyr.

Og der bliver nok alligevel behov for flere kabler til deres elbiler.


Jeg mener, at det kan blive billigere end fjernvarme at gøre det sådan, og resultatet vil blive mere grønt og samfundsgavnligt.

Har jeg ret, eller tager jeg fejl.?




­
21-04-2024 17:50
Robert Wagner
★★★★★
(3582)
Jakob skrev:
­


https://www.dr.dk/nyheder/indland/landsbyer-droemmer-om-skifte-fra-gas-til-fjernvarme-men-prisen-er-hoej
Landsbyer drømmer om at skifte fra gas til fjernvarme - men prisen er for høj


Tilbyd i stedet de små landsbyer en plan for vindmøller, kabler, varmepumper og fyr til biobrændsel.

Naboer, der bor tæt, bør kunne dele varmepumpe og fyr.

Og der bliver nok alligevel behov for flere kabler til deres elbiler.


Jeg mener, at det kan blive billigere end fjernvarme at gøre det sådan, og resultatet vil blive mere grønt og samfundsgavnligt.

Har jeg ret, eller tager jeg fejl.?




­


Jo, men endnu bedre ville være fjernvarme fra varmepumper...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
21-04-2024 18:08
Jakob
★★★★★
(9302)
­



Robert Wagner skrev:
Jakob skrev:
­


https://www.dr.dk/nyheder/indland/landsbyer-droemmer-om-skifte-fra-gas-til-fjernvarme-men-prisen-er-hoej
Landsbyer drømmer om at skifte fra gas til fjernvarme - men prisen er for høj


Tilbyd i stedet de små landsbyer en plan for vindmøller, kabler, varmepumper og fyr til biobrændsel.

Naboer, der bor tæt, bør kunne dele varmepumpe og fyr.

Og der bliver nok alligevel behov for flere kabler til deres elbiler.


Jeg mener, at det kan blive billigere end fjernvarme at gøre det sådan, og resultatet vil blive mere grønt og samfundsgavnligt.

Har jeg ret, eller tager jeg fejl.?




­


Jo, men endnu bedre ville være fjernvarme fra varmepumper...


Hvorfor det.?

Hvis du kun har et enkelt anlæg i byen, så skal der f.eks. nedgraves meget mere dyrt rør med mere energitab til følge.

Der skal overordnet nok også være en noget højere fremløbstemperatur, når alle huse uanset isoleringsgrad skal kunne holde varmen.



­
21-04-2024 18:21
Robert Wagner
★★★★★
(3582)
Jakob skrev:
­



Robert Wagner skrev:
Jakob skrev:
­


https://www.dr.dk/nyheder/indland/landsbyer-droemmer-om-skifte-fra-gas-til-fjernvarme-men-prisen-er-hoej
Landsbyer drømmer om at skifte fra gas til fjernvarme - men prisen er for høj


Tilbyd i stedet de små landsbyer en plan for vindmøller, kabler, varmepumper og fyr til biobrændsel.

Naboer, der bor tæt, bør kunne dele varmepumpe og fyr.

Og der bliver nok alligevel behov for flere kabler til deres elbiler.


Jeg mener, at det kan blive billigere end fjernvarme at gøre det sådan, og resultatet vil blive mere grønt og samfundsgavnligt.

Har jeg ret, eller tager jeg fejl.?




­


Jo, men endnu bedre ville være fjernvarme fra varmepumper...


Hvorfor det.?

Hvis du kun har et enkelt anlæg i byen, så skal der f.eks. nedgraves meget mere dyrt rør med mere energitab til følge.

Der skal overordnet nok også være en noget højere fremløbstemperatur, når alle huse uanset isoleringsgrad skal kunne holde varmen.



­



Stordrift plejer at være mere effektiv. Temperaturtab i fjernvarmerør burde være til at negligere i en lille landsby. Hvis jeg ikke husker det helt forkert, så er tabet i nye rør ca 1°C per 10km. (Jeg har været på besøg hos Isostor gor ikke så længe siden, da deres IT-chef er i min erfa-gruppe...) Dårligt isolerde huse skal bruge mere energi til opvarmning, uanset varmekilden.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
21-04-2024 19:33
Jakob
★★★★★
(9302)
­


Robert Wagner skrev:
Stordrift plejer at være mere effektiv.


Ja, men jeg tænker på de små landsbyer ofte med større afstand imellem husene.


Robert Wagner skrev:
Temperaturtab i fjernvarmerør burde være til at negligere i en lille landsby. Hvis jeg ikke husker det helt forkert, så er tabet i nye rør ca 1°C per 10km. (Jeg har været på besøg hos Isostor gor ikke så længe siden, da deres IT-chef er i min erfa-gruppe...)


Hmm... Vi får nok brug for noget mere valid dokumentation for at afklare det punkt.
Jeg har hørt om op til ca. 40% energitab i fjernvarmenet.
Temperaturtabet pr. km må også afhænge meget af fremløbshastigheden, fremløbstemperaturen i forhold til omgivelser og sikkert også rørtykkelsen.
Et tab i returløbet skal også indregnes.


Robert Wagner skrev:
Dårligt isolerde huse skal bruge mere energi til opvarmning, uanset varmekilden.


Helt enig, men problemet er, at et ældre hus med gasfyr ofte er dårligere isoleret og har et mindre radiatorareal, og derfor har det i koldt vejr behov for en højere fremløbstemperatur. Hvis hele landsbyen skal have den samme fremløbstemperatur (fjernvarme), så må det blive det dårligst isolerede hus med de mindste radiatorer, der kommer til at fastsætte fremløbstemperaturen, og det kan næppe være energivenligt eller økonomisk.



­
21-04-2024 20:32
Jakob
★★★★★
(9302)
­

https://www.dr.dk/nyheder/indland/landsbyer-droemmer-om-skifte-fra-gas-til-fjernvarme-men-prisen-er-hoej
Der bor omkring 150 mennesker i den nordjyske landsby Skarp Salling.


Jeg har ikke lokalkendskab, og det hele afhænger af, hvad beboerne kan finde ud af, så jeg har blot malet lidt groft på nedenstående billede for at vise, hvad jeg tænker.

Blå streg er kollektor til jordvarme.
Rød streg er varmerør, der skal nedgraves.
Lilla er vindmøller.

Se så lidt varmerør, der skal nedgraves.
Der er plads til en kollektor næsten hvorsomhelst.
Der er bart område omkring byen, hvor der kan stå vindmøller.

­
Tilknyttet billede:

21-04-2024 20:45
Robert Wagner
★★★★★
(3582)
Det afhænger nok meget af typen af fjernevarmerør, diameter, isolering, et.c. ..., men på korte afstande som i en landsby er det nok meget begrænset.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Tilknyttet billede:

22-04-2024 20:10
Jakob
★★★★★
(9302)
­

Robert Wagner

Tak for dokumentationen.
Men der mangler en del flere oplysninger for at kunne beregne energitabet, og det bliver vist alligevel for kompliceret til min lille kugleramme.


Ved du, hvad den indvendige diameter er på deres nedgravede gasrør.?
Jeg spekulerer lidt på, om man kan trække elkabler i gasrørene eller evt. benytte dem til noget andet smart.


­
22-04-2024 20:13
Jakob
★★★★★
(9302)
­


https://www.dr.dk/nyheder/indland/vaerk-kvitter-kul-og-fyrer-op-gassen-reducerer-danmarks-co2-udslip-med-en-procent
Værk kvitter kul og fyrer op for gassen: Reducerer Danmarks CO2-udslip med en procent
--
- I første omgang konverterer vi til gas, hvilket er 30 procent mere grønt. Gas er ikke en langtidsholdbar løsning, men den grønne omstilling kræver, at vi tager nogle skridt på vejen og gør det gradvist.
Oprindelig skulle Fynsværket have kvittet kullet i 2022, men krigen i Ukraine og modviljen mod at købe russisk gas udskød dén beslutning, som politikerne i Odense Byråd tog tilbage i 2020.



Sikke dog nogle tumper.?
Krigen er ikke slut endnu, og Tyskland har brug for gassen.

De fine fynboer er langt bagefter med at opstille landvindmøller.
Det skulle de nok hellere koncentrere sig om at få rettet op på.!

Og så ellers fokusere på en vedvarende løsning, tak.




­
23-04-2024 20:24
Robert Wagner
★★★★★
(3582)
Der er heldigvis allerede stor andel af biogas i det danske gasnet og gasinfrastruktur kan ombygges til at bruge grøn brint.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
24-04-2024 08:27
Jakob
★★★★★
(9302)
­


Robert Wagner skrev:
Der er heldigvis allerede stor andel af biogas i det danske gasnet og gasinfrastruktur kan ombygges til at bruge grøn brint.


Det er ikke fordi, jeg har noget imod biogas, som sådan.
Men jeg bryder mig ikke om det, hvis gasproduktionen f.eks. baseres på en svulstigt miljøskadelig overproduktion af kød.
Er det ikke sådan et hul, vi igen er kørt i.?
Vi har set det med affaldsforbrænding til fjernvarme, hvor vi efterhånden ikke selv har affald nok, men må importere det for at holde værkerne i gang. Det er i min optik ikke god bæredygtig grøn omstilling.
Vi så det også med Nordic Waste, at økonomien blev boostet med affaldsimport til skade for miljøet.
Vi ser det også med træflis, at Danmark ikke kan forsyne sig selv.
Vindmøller og solceller virker på den måde helt anderledes sikre og uproblematiske.

Angående brint, er naturgasrørene så tætte nok til de små molekyler.?
Bliver det ikke under alle omstændigheder for farligt at sende brint ud i borgernes huse.?



­
24-04-2024 20:09
Robert Wagner
★★★★★
(3582)
Jakob skrev:
­
Det er ikke fordi, jeg har noget imod biogas, som sådan.
Men jeg bryder mig ikke om det, hvis gasproduktionen f.eks. baseres på en svulstigt miljøskadelig overproduktion af kød.
Er det ikke sådan et hul, vi igen er kørt i.?
Vi har set det med affaldsforbrænding til fjernvarme, hvor vi efterhånden ikke selv har affald nok, men må importere det for at holde værkerne i gang. Det er i min optik ikke god bæredygtig grøn omstilling.
Vi så det også med Nordic Waste, at økonomien blev boostet med affaldsimport til skade for miljøet.
Vi ser det også med træflis, at Danmark ikke kan forsyne sig selv.
Vindmøller og solceller virker på den måde helt anderledes sikre og uproblematiske.

Angående brint, er naturgasrørene så tætte nok til de små molekyler.?
Bliver det ikke under alle omstændigheder for farligt at sende brint ud i borgernes huse.?

­


Biogas skal helst komme fra landbrug affald i form af planterester efter høst.
(gerne økologisk
)

Naturgasnet skal i cariabel grad 'retrofittes'. Næsten alle slags rør kan retrofittes indefra.
Problemet med brint skørhed af metal er begrænset, da det opstår ved atomar brint (H/±), ikke molekular brint (H²). Atomar brint er i alle former meget reaktiv, så normalt er der være forsvindende lidt af det. Det kan dog opstå ved turbulencer ved f.eks. forgreninger og ventiler.
Ift. tæthed, så er det i forvejen de fleste steder tilladt med op til 5% brint i naturgas, så det er kendte udfordringer.

Fuld skala test projekt:
https://ukplantoperators.com/net-zero-trial-as-national-gas-pipeline-switches-to-hydrogen/


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 24-04-2024 20:18
26-04-2024 13:49
Jakob
★★★★★
(9302)
­


Robert Wagner

Mener du, at vi realistisk er tæt på, at Skarp Salling blot skal have et par vindmøller til elektrolyse og en tank til brint, så kan de beholde deres gasfyr og køre videre, som om intet var hændt.?


Og så er der noget andet, som jeg gerne vil se din mening om i forhold til grøn omstilling.
Det generer mig, at klimapolitikken for landbruget også handler om, at en ko ikke må bøvse.
Kunne man ikke med nanoteknologi måske udvikle et filtersystem, som kan indfange metan i stalden.?



­
26-04-2024 22:13
Jakob
★★★★★
(9302)
­


https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/analyse-gratis-gaver-til-regeringen-kan-vende-op-og-ned-paa-klimapolitikken
Vupti, så fandt forskere fra Aarhus Universitet ud af, at en masse af de klimabelastende lavbundsjorde er afgasset hurtigere end ventet. Dermed fik regeringen en bonus til sin klimaplan. Det var i januar.

Vupti, så kom forskere fra Københavns Universitet med en ny forudsigelse for, hvor stor klimagevinst skovene giver i 2030. Rapporten er offentliggjort torsdag.

Tilsammen har de to nyheder potentiale til at forandre spillepladen i dansk klimapolitik, og de kan gribe ind i de aktuelle diskussioner om landbrugets klimabelastning.


Den slags papirnusseri på universiteter fremmer heller ikke grøn omstilling.
Det er i min optik eklatant tidsspilde og endnu mere kontraproduktiv forhaling af de ting, som reelt skal gøres.
Det er grimt, men der har i forvejen været så meget af den slags, at det ligger lige for at spørge, hvilke landbrugsorganisationer, der denne gang har betalt for beregningerne, og hvordan forskerne i øvrigt er knyttet til erhverv, der udleder CO2.



­
30-04-2024 19:31
Jakob
★★★★★
(9302)
­



https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/danmark-er-et-stort-skridt-taettere-paa-naa-2030-klimamaalet
Danmark er et stort skridt tættere på at nå 2030-klimamålet
Især forskeres rapporter om lavbundsjorde og kulstof i skovene giver regeringen gratis klimagevinster.


Det er vel nok heldigt, at Danmark kan nå sine mål ved at handle for sent og i øvrigt ikke gøre mere.

Så kan alle ånde lettet op og igen blot fokusere på at øge BNP.
De varer, som vi importerer, og som er produceret på fossilt brændsel, er jo ikke vores bord.

Mon det var hensigten og den dybere mening med klimaloven.?



https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/i-dag-har-vi-danskere-brugt-vores-del-af-klodens-ressourcer-i-aar-12-dage
Tænketanken har siden 1970'erne lavet opgørelse over den såkaldte "Earth Overshoot Day" - det er den dag, hvor hele kloden hver år har brugt alle ressourcerne.
I 1971 var skæringsdagen den 25. december. Sidste år faldt den på den 2. august. I øjeblikket bruger vi ressourcer, der svarer til 1,7 jordklode hvert år.


Og de uerstattelige råstofkilder, som forbruges, forgiftes eller på anden måde ødelægges, er ikke med i regnskabet.



­




Deltag aktivt i debatten Grøn omstilling.?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Grøn omstilling i fremgang.?123-03-2024 20:29
Den såkaldte "grønne" omstilling er helt og andeles urealistisk508-11-2022 08:58
Konkurrence om at finde god synergi i den bæredygtige omstilling7418-06-2021 13:25
Har Danmark fart nok på den klimaøkologiske omstilling..?2924-09-2018 22:10
Omstilling af Kraftvarmeværker28602-02-2013 19:14
Artikler
Thomas Meinert Larsen: Divestment som redskab til at fremme grøn omstilling
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik