Husk mig
▼ Indhold

Havstigninger - Holland og Bangladesh


Havstigninger - Holland og Bangladesh14-12-2008 13:13
sebastianc
☆☆☆☆☆
(14)
Er der nogen der har nogle links eller henvisninger til eventuelle bøger, som omhandler Holland og Bangladesh, samt forudsætninger for evt. havstigninger i de to lande. Hvad har de gjort for at forebygge en eventuel havstigning, og hvad planlægger de at gøre?
14-12-2008 16:27
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Jeg har desværre ingen links, men hollænderne tager problemet alvorligt (politisk) og der er mig bekendt afsat store beløb til forbedringer af digerne.

Bangladesh har altid haft problemer med oversvømmelser i de kystnære områder, men desuagtet sker der en opbygning af land på 1000 KM2 hvert århundrede i kystområderne, enten sænker vandet sig eller havbunden (stranden) hæver sig. Det forventes ligeledes i det 21. århundrede at Bangladesh vokser med 1000 km2

kilder: Diverse artikler i den udenlandske dagspresse
14-12-2008 17:40
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Mht. Holland kan jeg huske et program fra National Geographic Nordsømuren. Bliver først vist igen den 23. december men ved ikke om der er andre muligheder for at få fat på programmet. Biblioteker af en slags?. Anyways de har allerede bygget nye kæmpe diger flere steder af ret avanceret karakter - selvsagt ikke til vandstigninger af katastrofal karakter men uden de store problemer til at klare IPCC´s forventninger til fremtidige vandstigninger.
Evt. kan det være magasinet National Geographic har en artikel om det - tit de skriver om det de producerer programmer om og omvendt.

Som GLAR er inde på er der også stor forskel på vandstigninger lokalt kontra globalle gennemsnitlige forudsigelser så at dykke ned i de mere lokale/regionale forudsigelser om hvor "slemt" der alarmeres for Bangladesh er nok en nødvendighed.
14-12-2008 22:18
sebastianc
☆☆☆☆☆
(14)
Jeg har en masse om vandstigninger globalt set, men skal ind og fokusere på politiske og økonomiske problemer og forudsætninger for en havstigning i hhv. Holland og Bangladesh ..
15-12-2008 16:23
sebastianc
☆☆☆☆☆
(14)
Nogle som har en opgave eller lign. om havstigninger i de ovenstående nævnte lande?
16-12-2008 10:50
sebastianc
☆☆☆☆☆
(14)
16-12-2008 10:57
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej seb!

Jeg ville liiige tage et kig på denne hvis jeg var dig :-)

http://jennifermarohasy.com/blog/2008/07/hansen-and-the-ipcc-wrong-again-bangladesh-gaining-land-not-losing/
16-12-2008 11:28
sebastianc
☆☆☆☆☆
(14)
- hva fanden . det var fandme lige godt irriterende
16-12-2008 11:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Well, get used to it
Sådan er klimadebaten fra a til z. Modstridende oplysninger over hele linien. I am so sorry!!
16-12-2008 13:20
Christoffer Bugge Harder
★★★★☆
(1801)
Hej Sebastian,

her er en lidt bedre henvisning til den nyhedsrapport, Frank henviser til - det er AFPs egen: http://afp.google.com/article/ALeqM5g-8geW6xzl7Ik-UWrFBtq66ybN4A

Det handler om, at Bangladesh vinder mere land pga. aflejring fra floder, og dette kan muligvis opveje havstigninger. Og så er Bangladesh altså også i gang med at bygge diger - bare ikke i samme stil som Holland.

Noget meget vigtigt i klimadebatten er at få data fra pålidelige kilder, eftersom der er så mange forkerte oplysninger rundt omkring. Din lærer vil helt sikkert spørge til din kildekritik, hvis du henviser til folk som Jenneifer Marohasy - i dette tilfælde er hende kilde god nok, men hun er ellers ofte fuld af løgn og mere eller mindre bevidst misinformation. Og så er det altid bedre at citere primære kilder end sekundære.

Mvh

Christoffer
Redigeret d. 16-12-2008 13:21
16-12-2008 13:28
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Det er jo ligeledes muligt at inddrage Danmark i vandstandsstigningerne, vores egen Lammefjord med dens frugtbare jord ligger 8 meter under sea-level og slår den Hollandske rekord.
RE: de er selv ude om det07-01-2009 12:27
monol
☆☆☆☆☆
(1)
vi er en gruppe på tre dygtige studerende som mener
at de selv er ude om at der kommer en oversvømmelse
da de i sin tid grundlage byen under havets overflade.

man bruder også have set konsekvensen af fejltagelsen lige fra start af og
lade indbyggerene i Holland imigrere til et ønsket land så vi helt kunne
undgå den store oversvømmelse og i værstefald mange dødsfald..



det er vores holdning
07-01-2009 12:43
Kosmos
★★★★★
(5371)
vi er en gruppe på tre dygtige studerende som mener
at...

- interessant indlæg. Vil det være for dristigt at spørge, på hvilke(t) område(r), I finder jer selv (specielt) dygtige?




Deltag aktivt i debatten Havstigninger - Holland og Bangladesh:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Global opvarmning - havstigninger - FN's klimapanel2221-12-2008 14:11
Artikler
Havstigninger og oversvømmelser (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Bangladesh skal gøre COP15 klimaneutral13-10-2009 09:28
20 procent af Bangladesh kan forsvinde i havet26-02-2009 07:20
Ambitiøs klimaplan skal redde Bangladesh17-09-2008 10:18
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik