Husk mig
▼ Indhold

Lidt tanker om vindkraft


Lidt tanker om vindkraft28-11-2023 00:47
Euro
★★★☆☆
(445)
Her i Danmark blæser vinden i gennemsnit ca. 7m/s og voksne vindmøller kræver ca. 7-8m/s for at lave energi og de ligger optimalt med lidt højere vindhastigheder.

Derfor siger man at oversat til effektivitet i forhold til Nominel produktionskapacitet, så ligger landmøller på ca. 30% og hav på ca. 40% effektivitet.

Det betyder for det første at møllerne er ineffektive ca 60-70% af tiden, det medfører jo så også, at det helt store potentiale ligger i, at skabe møller der kan dække energibehov ved lavere vindhastigheder.

F.eks. hvis vi vender verden lidt om, og siger, hvad skal vi skabe?

Hvis vi gerne vil sikre 1kwh (man kan jo aldrig være præcis med vinenergi!) og man har et hus med 10 meter tagryg. Sætter man så et stativ hen over tagryggen med et indbygget vertical vindturbine der er ca 15 cm i diameter for hver 25 cm. De driver hver især et skaft med et hjul foroven hvorpå der sidder 20 magneter. Dette hjul med magnet vil køre forbi en eller to spoler (det er i princippet ligegyldigt, da det mest drejer sig om den samlede vægt af kobberspolen), hvorved den laver induktions strøm.

Hvis vi kan få vinden til at give os 1kwh ved 3m/s på 40 turbiner (1 for hver 25cm på 10 meter) så burde vi kunne få 2kwh ved 6m/s. Så ville vi i princippet være dækket med 2kwh svarende til 7timer dagligt, hvis vi så yderligere 12 timer dagligt har et snit på 1kwh, så har vi 5 timer tilbage hvor vi mangler energi. Men gennemsnitligt set så har vi et overskud på ca. 7kwh vi kan sælge til nettet (eller lade på batteri) og købe tilbage når der ikke er vind
.

Men har vi 40 enheder der skal kunne give 50watt/h, så skal de producere ca. 0,8watt per minut, drejer de med 20rpm så er vi på 0,04w/rpm, ved 20 magneter så er vi nede på at hver magnet skal give 0,002watt i udslag hver gang den kører forbi kobberspolen. Selve udslaget er et forhold mellem kraften af magneten og kobberspolens vægt. (Jo længere den er jo mere volt, jo tykkere den er jo flere ampere, da volt x ampere = watt, vil det altid være sådan at watt er propertionalt med vægt).

Og netop hvis man sætter dette system op på tagryggen så vil vinden der rammer det skrå tag blive presset op langs taget og presse hastigheden op henover tagryggen, så turbinen producerer som om vindhastigheden var højere end den i virkeligheden er.

Jeg er ikke i tvivl om at det er mere effektivt med små turbiner, men det er jo primært et spørgsmål om prisen. Skal man købe 40 så er 400kr. plus moms oppe på 20000kr. men er man dækket 80% af tiden i 10-20år er pengene vel givet godt ud.

Er der andre vindeksperter der kan skyde min teori ned, så lytter jeg gerne, selv om jeg ikke garanterer at jeg tager det til mig...
28-11-2023 07:42
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Euro skrev:
voksne vindmøller kræver ca. 7-8m/s for at lave energi


Vil du godt være sød at dokumentere det, så læserne ikke skal tro, at faktuelle oplysninger er noget, som du selv digter og fantaserer dig frem til.?

Ved du, hvad en "distanceblænder" er.?



­
28-11-2023 12:48
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg burde måske have skrevet "lave nævneværdig energi" i stedet for blot at lave energi, men det er dig der er uenig, så jeg synes da hellere du skal gå ud og vise mig en stor mølle der fleks. laver Nominel output ved 7m/s. Kan du vise mig en 5MW mølle der laver 5MWh ved 7m/s?

Vis mig lige en antydning af at det er mig, der har lavet en fejl, før jeg spilder min tid på at undersøge om jeg kan finde bare een mølle der underbygger det jeg siger. Hvis vi er kommet videre og du kan vise mig det, så tror jeg da på det.

Jakob, du er bare den største idiot næst efter Robotten uden hjerne. Du er jo pænt dårligt begavet når du skal kalde mig øgenavne i hvert indlæg jeg laver du ikke er enig i.

Og HUSK Jakob du skal ikke begynde at bede andre skribenter om beviser for noget DU er uenig i, er du blot over gennemsnitligt begavet så ved du godt, at den eneste måde at håndtere en anden skribent du er uenig med er, at DU beviser hvad der er rigtigt, så kan andre se hvilke forkerte dragninger du tager, og ud fra det fortælle dig hvad de mener du burde vide!

En distance blænder er sådan en som dig...en der aldrig rykker sig, jeg ved ikke om jeg nævnte det, men jeg skrev jo faktisk et brev til Antonio Guterres fra FN, da jeg sagde jeg ville, hvad gør du selv?

Det kan være vi skal starte et helt andet sted...havmøller har et gennemsnitligt output svarende til Nominel output ca. 40% af tiden (har du et nyere og højere tal, så beviser du det bare med en henvisning). Dvs. 60% af tiden der laver de nul energi. Du har ret i, at det ikke helt er sådan billedet ser ud, jeg siger de rent faktisk producerer deres nominelle output ca. 30% af tiden ved vindhastigheder over 10-12m/s (og ikke for højt) de laver så måske ca. 6% af deres energi mellem 7 og 10m/s - og så er der altså kun 4% eller mindre af dens totale output der kommer ved vindhastigheder under 7m/s.
Og landmøller ligger på ca. 30% af dagligt nominelt output.

Har du selv en bedre forklaring, eller gider du at forklare mig hvorfor man producerer så lidt i forforhold til dagligt nominelt output, når det nu ikke er pga af lav vindhastighed?

Og så ved jeg godt du påstår effektiviteten er steget til 48% i forhold til dagligt nominelt output, men det beviste du aldrig med et link, men det vil heller ikke ændre det forhold at en stor del af tiden, så laver møller kun ganske lidt energi.
28-11-2023 13:32
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Euro

Jeg har altså andet at lave end at tilbagevise dine falske oplysninger, som kommer i stride strømme.
Det er dig, der spilder min tid, Især når det er det samme om og om igen og igen.

Jeg har ikke kaldt dig en distanceblænder, jeg spurgte bare, om du ved, hvad det er.
Men med din indstilling, så er det måske det rigtige at gøre, og så bliver det derfra op til dig at bevise, at du ikke er en mytomanisk løgner, som med hensynsløse psykopatiske træk forsøger at sprede falsk propaganda, som passer ind i dit politiske kram.


Hvis voksne vindmøller ikke producerede energi ved mindre vind end 7 m/s, så ville nedenstående grafer se anderledes ud, og vi ville aldrig kunne komme i nærheden af at dække alt el-forbrug med vindkraft uden en helt enorm lagerkapacitet.
Du snyder befolkningen, og du prøver at snyde mig, og på et tidspunkt må du forvente, at min tålmodighed slipper op.


https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-militaer-oprustning-d7-e4082.php#post_85716





­
28-11-2023 14:24
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Euro

Du burde for længst have taget disse to indlæg til dig:

https://www.klimadebat.dk/forum/nyt-vindenergi-firma-presser-prisen-d20-e4356.php#post_93650

https://www.klimadebat.dk/forum/nyt-vindenergi-firma-presser-prisen-d20-e4356.php#post_93648


Angåede det, som du ellers arbejder med i dette emne, så var det hot her på klimadebatten i 2008:

Vindkraft under 4 m/sek
https://www.klimadebat.dk/forum/vindkraft-under-4-m-sek-d20-e509.php#post_5331


Jeg kan ikke helt afvise, at det kan blive det igen, men der skal nok lidt mere til end at foreslå små ineffektive vertikalmøller, som bruger magneter og får hele huset til at runge.


­

­




Deltag aktivt i debatten Lidt tanker om vindkraft:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Bør politikerne åbne op for privat mini vindkraft?003-06-2023 14:05
Vindkraft under 4 m/sek4515-10-2012 19:23
Artikler
Vindmøller
NyhederDato
Minister: Vindkraft skal udbygges20-05-2010 06:48
160 procent mere vindkraft om fem år20-04-2010 11:02
USA sætter ny vindkraft-rekord05-02-2010 05:44
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik