Husk mig
▼ Indhold

Minivindmøllevenlige partier..?


Minivindmøllevenlige partier..?05-03-2009 22:46
Jakob
★★★★★
(9290)
 



Jeg vil gerne igen minde om, at noget må være gået meget galt i det danske samfund, når den billigste lovlige minivindmølle med alle mulige politiske monopoldannende typegodkendelseskrav er landet på en pris på over 40.000 kr. + ansøgningsarbejde og montage og påtvunget service.
http://www.ugeposten.dk/article/20081007/helsinge/710070061/


Uden at sammenligne alt for meget, så er det ikke helt forkert at sige, at en vinkelsliber indeholder mere mekanik og elektronik end en minivindmølle, som f.eks. kan tilsluttes direkte til en EL-radiator.
Vinkelsliberen mangler en stang og et sæt vinger, og den skal indrettes lidt anderledes, men ellers har den nærmest så rigeligt, hvad man skal bruge.
En vinkelsliber på 1800 Watt kan købes hos Harald Nyborg af enhver for 198 kr..
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9593&n=10




Men hvilket parti kan man stemme på til næste valg, hvis man gerne vil hjælpe med, at den fordyrende og hobbyfjendtlige lov om typegodkendelse af minivindmøller bliver fjernet igen..?



 
05-03-2009 23:16
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Jakob
Ja jeg er jo enig nok med dig i det stupide morads der er opstået omkring mini-møllerne. Men sådan er det jo i et big mother samfund hvor "borgere" forveksles med "børn" der da skal overbeskyttes og pakkes ind i både vat og bomuld. Eftersom du ikke kan afvise faren for en vinge der river sig løs og flyver efter sagesløses hoveder må vi da klart kræve en serviceteknikker der årligt kommer ud og strammer møtrikkerne. Sådan er det jo når forsigtighedsprincippet anvendes ad libitum.

Mht. hvem der vil gøre noget ved det ved jeg ikke rigtigt. For at sætte tingene lidt på spidsen er det nok kun Ny Alliance ... ehh, ups Liberal Alliance,og den unge zulu-spiller der til nu har snakket noget om "for mange regler", "for meget bureaukrati" osv.. Mini-møller er der vist ikke nogen der snakker specifikt om?

Mvh.
Mikkel R
05-03-2009 23:41
Jakob
★★★★★
(9290)
 



Mikkel R skrev:
Eftersom du ikke kan afvise faren for en vinge der river sig løs og flyver efter sagesløses hoveder må vi da klart kræve en serviceteknikker der årligt kommer ud og strammer møtrikkerne. Sådan er det jo når forsigtighedsprincippet anvendes ad libitum.



Tak for et svar, som jeg håbede på.  


Det er netop det svar, som jeg tror, at mange uvidende stakler går og tager for givet.

Prøv at undersøge statistikken for skader med vikelsliber og hold det op imod antal skader sket ved brug af minivindmøller.

En vinkelsliber er faktisk temmelig farlig. Den giver mange øjnskader, men enhver skoledreng kan købe den og gå hjem i kælderen og bruge den.
Og man kan heller ikke afvise en risiko for, at sagesløse bliver ramt af noget fra en vinkelsliber.

Den slags plejer vi i øvrigt heller ikke at tage så højtideligt i Danmark.

Hvis en sten fra min plæneklipper smadrer naboens stuevindue eller briller, så er det bare et hændeligt uheld, som han selv må betale.
Mindst det samme må vel gælde, hvis han i orkan stiller sig helt op til skel for at glo på min minivindmølle, som måske er begyndt at løbe løbsk.


Jeg har søgt og ledt og søgt igen. Men jeg kan bare IKKE finde et eneste rimeligt sikkerhedsargument for obligatorisk typegodkendelse af minivindmøller.



 
05-03-2009 23:46
Jakob
★★★★★
(9290)
 


Mini-møller er der vist ikke nogen der snakker specifikt om?


Jeg hørte på et møde, at Ole Vagn Christensen fra S sagde, at de var positivt stemt overfor minivindmøller.
Det stod i grel modsætning til en venstrepolitker på samme møde, men det blev desværre ikke uddybet særlig grundigt.



 
05-03-2009 23:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvad med ham her klima-x Link Han må da være god for et minimølleparti, han kan lidt af hvert.
12-03-2009 19:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Minimøller brugere mere strøm end de selv producerer se. Link
12-03-2009 21:01
Jakob
★★★★★
(9290)
 


delphi skrev:
Minimøller brugere mere strøm end de selv producerer se. Link



Det gælder ikke kun minivindmøller, at de producerer for lidt, hvis de er dårligt anbragt, det gælder ALLE vindmøller..!
Og det er i øvrigt en banal nyhed og så gammel, at den behøver krykker.

Vi skal vel ikke gøre det umuligt for en dansk landmand at købe sig en mølle bare fordi vi kan finde en englænder, som har gjort en dårlig handel..??

Så får vi i hvert fald travlt med at chikanere mange produkter...



 
13-03-2009 00:42
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Jakob
Det er vel trods alt værd at informere om. Delphi ligger da heller ikke op til de skal forbydes eller noget lign.. Blot en indikation af at det altså ikke per se er noget der vil batte i ethvert villa-område med for mange vindskygger. Men som du siger ikke noget nyt som sådan at placeringen er væsentlig. Men er det så ikke noget der skal tages højde for i offentlige tilskudsordninger?? At der firkantet sagt kun blev givet tilskud (afgiftsfratagelse) til folk på landet hvor der er høj sandsynlighed for at de virker?

Mht. at chikanere produkter har du ret - så får vi travlt. Forskellen ligger blot i om det er noget de skal have tilskud til eller ej da det så ikke længere kun er folks egne midler vi snakker om. (ment mht. det engelske marked hvor der gives tilskud og rapporten handler om).

Men en hurtig strøtanke. Jvf. EUs indre marked er det ulovligt for medlemslandene at stille handelsrestriktioner op. Hvad enten det er i form af told eller særregler som begge kræver dispensation. En særregel kan være en national typegodkendelse. Kan ikke forestille mig DK har fået dispensation mht. mini-møller, dvs. hvis en mølle er typegodkendt i UK er den det per definition også i DK. Eller det er måske for meget "mini" i de møller artiklen handler om i forhold til hvad du ønsker at opstille?
Det jeg mener er blot om det var værd at undersøge om de her krav om typegodkendelser evt. er EU-stridige?
Lokale bestemmelser om tilladelser for opstilling jvf. "lokalplaner", "miljøbestemmelser" osv. er dog ikke handelsrestriktioner på samme måde idet de ikke er centralt besluttet. Men hvis det er den slags møller du tænker på at opstille kunne det være en ide at henvende sig direkte til producenten og høre om de er typegodkendt til UK/England?

Mvh
Mikkel
13-03-2009 23:21
Jakob
★★★★★
(9290)
 


Mikkel R skrev:
Men er det så ikke noget der skal tages højde for i offentlige tilskudsordninger?? At der firkantet sagt kun blev givet tilskud (afgiftsfratagelse) til folk på landet hvor der er høj sandsynlighed for at de virker?

Mht. at chikanere produkter har du ret - så får vi travlt. Forskellen ligger blot i om det er noget de skal have tilskud til eller ej da det så ikke længere kun er folks egne midler vi snakker om. (ment mht. det engelske marked hvor der gives tilskud og rapporten handler om).



Jeg har ikke kendskab til, at minivindmøller får tilskud i Danmark. Slet ikke, hvis de ikke er på nettet.

Det mener jeg nu heller ikke umiddelbart, at de skal have.
Men jeg kan så heller ikke se, at de skal chikaneres med flere økonomiske pålæg end højest nødvendigt.



Mikkel R skrev:
Men en hurtig strøtanke. Jvf. EUs indre marked er det ulovligt for medlemslandene at stille handelsrestriktioner op. Hvad enten det er i form af told eller særregler som begge kræver dispensation. En særregel kan være en national typegodkendelse. Kan ikke forestille mig DK har fået dispensation mht. mini-møller, dvs. hvis en mølle er typegodkendt i UK er den det per definition også i DK. Eller det er måske for meget "mini" i de møller artiklen handler om i forhold til hvad du ønsker at opstille?
Det jeg mener er blot om det var værd at undersøge om de her krav om typegodkendelser evt. er EU-stridige?
Lokale bestemmelser om tilladelser for opstilling jvf. "lokalplaner", "miljøbestemmelser" osv. er dog ikke handelsrestriktioner på samme måde idet de ikke er centralt besluttet. Men hvis det er den slags møller du tænker på at opstille kunne det være en ide at henvende sig direkte til producenten og høre om de er typegodkendt til UK/England?



Tak, det er pænt af dig, at du viser lidt hittepåsomhed for sagen.  


Jeg har før smidt en bold op i luften angående tekniske handelshindringer, og jeg tror også, at loven er EU-stridig. Men hvem har råd til at køre sagen, og hvem vil spilde sit liv på det..??

Videre ville det jo også være en kamp imod det danske demokrati, og det er nok ikke en kamp, som jeg har meget lyst til at kæmpe.

Det er rigtigt, at det naturligt må være op til producenterne. Men hvis hele verdensmarkedet i forvejen er sultent, så gider de da ikke at spilde krudt på at slås med Danmark.

Men jeg kan påbegynde byggeriet inde i min udbygning med lagner for alle vinduer. Og når vi så får en ny regering, så kan den komme ud i vinden.  




  




Deltag aktivt i debatten Minivindmøllevenlige partier..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nye partier4104-08-2022 06:39
Danske partier507-02-2007 04:11
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik