Husk mig
▼ Indhold

Ny Alliances klimapolitik


Ny Alliances klimapolitik02-09-2007 22:49
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Der er ikke meget, der tyder på, at klimaet kommer højt op på den kommende (eller igangværende?) valgkamps liste over debattemaer.
Velfærd og skat, ja - men klimapolitik, det kommer næppe til at få mange procenter af taletiden!
Ny Alliance offentliggør i den kommende uge sin miljøpolitik, og hvis de voldsomme ambitioner, de lægger for dagen (40% vedvarende energi i 2025), overhovedet skal have den mindste troværdighed, burde de sætte dette punkt allerøverst på deres dagsorden. Det gør de mig bekendt ikke, hvilket kun viser, at et hvilket som helst parti kan love så og så mange procent VE og dermed overbyde hinanden, uden at de har noget konkret at have det i. For sagen er, at hvis NA vitterlig mente det, så ville det kræve så store samfundsomlægninger, at alle deres andre "mærkesager" ville være det rene vand ved siden af.
Fint med partier, der har høje klimaambitioner, men ikke fint, hvis det sker i urealistiske målsætninger, der mest af alt bærer præg af valgflæsk!
Så, Ny Alliance: Op med klimapolitikken øverst på dagsordenen, hvis vi skal stole på jeres flotte målsætninger!
02-09-2007 23:10
Kosmos
★★★★★
(5372)
...hvis de voldsomme ambitioner, de lægger for dagen (40% vedvarende energi i 2025), overhovedet skal have den mindste troværdighed, burde de sætte dette punkt allerøverst på deres dagsorden

- allerførst bør NA vel (som alle andre) konkretisere, hvorvidt de krævede/ønskede xx% vedvarende energi skal måles ift. den producerede energi eller ift. den (i Danmark) forbrugte energi!
Som bekendt udnyttes i dag kun godt halvdelen af den producerede danske vind-el - og alt tyder på, at med en stigende vind-el produktion vil den udnyttede andel falde (næsten tilsvarende?)!
08-09-2007 22:45
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Den letteste måde at drive energipolitik på er via afgiftssystemet. Jeg har regnet lidt på de nuværende energiafgifter, og jeg er meget forundret over resultatet.

For at kunne sammeligne energiafgifterne må der være afgift af samme energi-enhed, jeg har derfor omregnet afgifterne så alle er pr. kWh.

Energikilde Gældende sats pr. kWh
øre
Kul 18,6381
El 57,6000
Naturgas 16,3360
Diesel 22,6091
Fyrringsolie 16,8892
Benzin 34,7273

Hertil kommer så CO2-afgifter mv.

Er der nogen, der kan komme med en fornuftig foklaring på at afgifterne ikke er ens pr. kWh.

Der skulle måske indføres en "forureningsafgift" hvor provenuet ubeskåret går til omstilling til mere bæredygtige energiformer.
08-09-2007 23:24
Kosmos
★★★★★
(5372)
Er der nogen, der kan komme med en fornuftig foklaring på at afgifterne ikke er ens pr. kWh.


- det er nok svært, hvis man ikke lige kender svaret (såfremt der altså er et sådant?)

Men en 'delforklaring' kunne måske være, at man ikke kan omdanne al brændslets brændværdi til el-energi: 'I gamle dage' sagde man - i runde tal:
1/3 ud i el-nettet, 1/3 op gennem skorstenen og 1/3 ud med (køle)vandet! (Nuomstunder er det sikkert muligt at omdanne en støre del af brændværdien til el (+ 'nyttig' varme), men ansélige tab er uundgåelige).
Derudover kunne rationalen være, at man ikke ønsker at beskatte (bolig)opvarmning for kraftigt - hvorimod {'luksus'}el-forbrug og bilkørsel gerne må få (skatte)kniven!?

Redigeret d. 08-09-2007 23:26
09-09-2007 12:39
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det ville være ulig lettere hvis afgiften blev pålagt brændslet uden refusionsret. I dag får elværkerne refusion for afgifterne på brændslet, forbrugerne bliver så pålagt en højere afgift for brug af el. El forurener mig bekendt ikke, det gør afbrænding af kul, olie, naturgas mv. El fra vindmøller får tilskud via PSO'en med pålægges den samme energiafgift, CO2-afgift mv. som alt anden el.

Mit forslag går ud på, at der pålægges afgift på brændslet pr. kWh energiindhold uden refusionsret, og at denne afgift ubeskåret går til omlægningen til mindre forurenende brændsler, vind-, vand-, bølgekraft mv.

Der kan evt. pålægges en ens forbrugsafgift pr. kWh energi, som en indirekte skat til at finansiere statens drift.

Væk er driftstilskud via PSO mv. omlægningen betales via "forureningsafgiften" således at forbrugerne får ejerskab af de nye energianlæg.

Hvis "forureningsafgiften" er stor nok vil omlægningen ske lige så hurtigt som markede kan klare.
Redigeret d. 09-09-2007 12:41




Deltag aktivt i debatten Ny Alliances klimapolitik:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.126128-04-2024 17:40
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
FNs Fordrejede Klimapolitik og Teknokratiets CO2-Økonomi205-12-2019 01:48
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
(Aktuel) fransk klimapolitik305-12-2018 10:56
Artikler
Føler du, at befolkningen bakker op om en vidtgående klimapolitik?
EUs klimapolitik - en succeshistorie? (Mernilds Klumme, januar 2009)
Klimapolitik (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Hedegaard samler tænketank om huller i klimapolitik17-11-2008 05:33
LO får sin første klimapolitik19-08-2008 07:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik