Husk mig
▼ Indhold

Ny DR serie



Side 1 af 212>
Ny DR serie02-12-2014 23:32
Kosmos
★★★★★
(5366)
DR1 sendte d.d. kl. 2045 - 2130 første del (af fire) i serien "Jagten på det vilde vejr", der beskrives således:

I "Jagten på det vilde vejr" tager vejrværten Mikkel Fønsskov seerne med på en rejse for at opleve vejret, når det er helt vildt. Det første program handler om ekstrem varme. Mikkel sætter kursen imod Californien, der er midt i den værste tørke i 500 år, han kommer helt tæt på Sveriges værste skovbrand i nyere tid og oplever på egen krop, hvordan en af Europas gletsjere smelter under fødderne


Grundet andre gøre mål kunne jeg ikke følge det hele - men tilsyneladende fik den ind imellem ikke for lidt på 'klimapanik-knappen'!
03-12-2014 09:43
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ja,klimapanik- trommehvirvler for COP 20 i Lima.

Redigeret d. 03-12-2014 09:56
03-12-2014 09:54
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Erhard Jakobsen om Danmarks Radio, 1972
03-12-2014 20:46
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
https://www.youtube.com/watch?v=Ipv9PEONzjo&list=UU0JbYRL3ZwJcAsNqCUwnI_Q

Ovenstående henviser Klima-, Energi- og Bygningsministeriet til på deres fb-profil.

https://www.facebook.com/#!/pages/Klima-Energi-og-Bygningsministeriet/1470847959860982?fref=nf

"Ingen Indlandsis = ingen sex"

- hør komikeren Christina Sederqvists udlægning af klimaforandringerne her: https://www.youtube.com/watch?v=Ipv9PEONzjo&list=UU0JbYRL3ZwJcAsNqCUwnI_Q

Videoen er en del af projektet Global Weirding, som er finansieret af Nordisk Ministerråd.

Læs mere her:http://www.globalweirding.is/here[/quote]


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
06-12-2014 11:43
Rune
☆☆☆☆☆
(17)
Hæ den værste i 500 år.

Hmm
RE: Perspektiv06-12-2014 12:22
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Flg. billeder er fra NOAA Historical Palmer Drought Indices

Som der påpeges ovenfor, var der tørke i Californien i 1924 og 1977:





Det blegner dog lidt, hvis man vurderer hele USA og ser på 1934. Juli 1934 så således ud:



Vi kan i dag ikke forestille os de menneskelige lidelser i 1934 og årene efter. Søg efter "dust bowls".

Det er en skændsel, at DR fører så misvisende propaganda. Nogle snakker om, at DR licens skulle være frivilligt abonnement, og jeg har til tider forståelse for dette synspunkt.
06-12-2014 23:47
Kosmos
★★★★★
(5366)
Hæ den værste i 500 år

- jeg har udvekslet et par mails med udsendelsernes 'bagmand', som nu hævder, at tørken er den værste i de seneste 1200 år!

Jeg har også ironiseret lidt over, at det ikke oplyses, at Salton Sea er en kunstig sø, som blev (utilsigtet) skabt for lidt over 100 år siden, men dén detalje finder han ikke relevant i sammenhængen!


Mht. de 1200 år kan man notere sig speakerkommentaren på vedhæftede klip. Der forekommer vist i udsendelsen et mere, der oplyser nogenlunde det samme(?).
Tilknyttet billede:

07-12-2014 00:36
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Jeg kan oplyse at det har regnet hver dag herovre i den seneste uge og adskillige rekorder er blevet slaaet.

Den saakaldte toerke er i den grad "menneske-skabt", fordi der bor alt for mange mennesker her ift. ressourcegrundlaget.
Alle fik forleden en opfordring med post fra Staten om at man nu "kun" maa vande sin graesplaene tre gange om ugen...
07-12-2014 10:53
kfl
★★★★★
(2167)
Det er lidt kompliceret at forstå, hvad der sker med nedbøren i USA, men se her:

Mere variation i nedbørsmønstret i USA

Der er observeret et voksende antal dage både med ekstrem nedbør og med ekstrem tørke i USA - alt sammen pga. af den globale opvarmning.

Nedbøren er mere ekstrem end i gamle dage.

Når nu det hævdes, at der er mere ekstrem tørke i USA skal det samtidig siges, at der også er mere ekstrem nedbør.
07-12-2014 15:01
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ kfl

Ud fra det indlæg, som du henviser til af den 13.11.2013, er det nu svært at se, at de i USA har fået mere mere ekstrem tørke og nedbør nu i forhold til tidligere.

I USA har de lavet rigtigt gode nedbørs og temperatur statistikker som går helt tilbage til 1895. Disse statistikker viser klart og tydeligt, at de har betydeligt mere nedbør i dag i USA end tidligere.

De tilgængelige statistikker er meget detaljerede, og de viser både USA som helhed, de enkelte delstarter, men også de enkelte afgrøde bælter som f.eks. hvede-, majs-, soya- og bomuldsbælter.

Så godt som alle delstater i USA har oplevet stigende nedbør i denne periode.

Man kan se disse statistikker på følgende adresse:
http://www.ncdc.noaa.gov/cag/time-series/us

Jeg beklager, at jeg ikke kan gengive et link. Jeg ved ikke lige hvorfor det ikke virker. Brug kopi funktionen.
07-12-2014 16:27
kfl
★★★★★
(2167)
Had er det jeg skriver ? Prøv at læse en gang til !
07-12-2014 17:17
Kosmos
★★★★★
(5366)
Had er det jeg skriver ?

- ih, altså; du virker godt nok noget ubehøvlet ind imellem - men ligefrem had vil jeg nu ikke gå så vidt som til at kalde det!
07-12-2014 19:12
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ kfl

Du efterlader igen det indtryk, at vi er på katastrofekurs rent klimamæssigt. Det er absolut ikke tilfældet. Din udlægning tillader jeg mig blot at protestere i mod.

I USA såvel som i Danmark har vi igennem den tid hvor der er lavet systematiske nedbørs- og temperaturmålinger oplevet, at der er blevet grønnere og mere frodigt. Generelt er vækstsæsonen i denne periode blevet forlænget og samtidigt er nedbøren steget begge steder. Alt i alt en ganske positiv udvikling.

Sålænge du ikke engang tager dig tid til at læse korrektur på hvad du selv skriver, så kan jeg godt tillade mig at tage det let med læsningen af dine lange smører.
RE: trykfejl undskyld07-12-2014 20:13
kfl
★★★★★
(2167)
Har du set det jeg skriver ? Prøv at læse en gang til !

Paradokset ligger i at man samtidigt ser mere ekstrem nedbør og mere ekstrem tørke !


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 07-12-2014 20:14
07-12-2014 20:29
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
USA som det meste af den øvrige verden bliver grønnere og grønnere og dermed mere frodig. Det er der ingen grund til at betvivle. Det skal vi være glade for og ikke kede af.

Hvis man absolut vil, så kan man altid fokusere på problemer og katastrofer. Det giver bare ingen mening i dette tilfælde.
08-12-2014 21:06
John Niclasen
★★★★★
(6157)
kristofferszilas skrev:
Alle fik forleden en opfordring med post fra Staten om at man nu "kun" maa vande sin graesplaene tre gange om ugen...

Er der nogle af de her beskeder, du refererer til?

How California Water Agencies Are Responding to Record-Dry Conditions

Jeg ser "irrigation" og "three days a week" nævnt flere steder.

Andre steder er der nogle underlige historier om, at beboere har besvær med myndighederne, fordi de vander for lidt!?

California couple gets warning: Water your lawn more or face fines

Upland man facing possible jail time for failure to water lawn

Har du hørt noget om det?
08-12-2014 22:08
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
John, det var følgende besked jeg fik med posten:

"City of Mountain View - Sept. 16: Stage 2 Water Shortage. Must fix leaks within five days; no run-off; no washing down of paved surfaces; no at-home vehicle washing, except by bucket; irrigate between 5 p.m. and 9 a.m., three days per week, 15 min. per station; do not use potable water to fill decorative water features, except to sustain aquatic life (water must be recirculated). Must offer reuse option for linens to hotel guests; water served upon request only."

Jeg syntes bare det lød absurd at nogen kunne finde på at vande en græsplæne tre gange om ugen, hvis der er seriøs tørke.
Busserne kører også rundt med reklamer der opfordrer til at spare på badevandet.
Har ikke hørt noget om krav til vanding for at mindske skovbrande.
08-12-2014 23:10
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Apropos:

Researchers offer new insights into predicting future
droughts in California

"Natural cycles, sea surface temperatures found to be main drivers in ongoing event"
09-12-2014 07:09
Rune
☆☆☆☆☆
(17)
Et hold forskere med støtte fra NOAA ser tørken i Californien som et naturligt fænomen og ikke menneskeskabt. Samme rapport som nævnt ovenfor, men med kommentarer fra Michael Mann.

http://www.usatoday.com/story/weather/2014/12/08/california-drought-cause-noaa/20095869/

"It's important to note that California's drought, while extreme, is not an uncommon occurrence for the state," said Richard Seager, the report's lead author and professor with Columbia University's Lamont Doherty Earth Observatory. The report was sponsored by the National Oceanic and Atmospheric Administration. The report did not appear in a peer-reviewed journal but was reviewed by other NOAA scientists.

"In fact, multiyear droughts appear regularly in the state's climate record, and it's a safe bet that a similar event will happen again," he said.

Redigeret d. 09-12-2014 07:18
09-12-2014 08:57
sg17a
★★☆☆☆
(378)
I min kommentar er min definition på tørke den situation hvor der ikke er vand nok til at dække plantenes behov.

Mange steder, Californien, West Australien og andre steder har tørken relation til vanding og ikke så meget nedbør. intensiv vanding har betydet at man har sænket grundvandsspejlet samt øget fordampningen. Sænkingen af GVS betyder således at nman mangler vand et andet sted, og at vegetationen ændres. I Australien har dette betydet decideret ørkendannelse i områder, hvor der burde være vand nok. I Californien har vandindvindingen betydet at der ikke er vand nok til kunstvanding og herved får man en tørkesituation. Problemet er så at man ikke får skabt nok grundvand til at dække alle behov. - Samt at man ikke bare kan se på en nedbørstidsserie for at se om der er tørke.

http://www.theguardian.com/sustainable-business/2014/sep/03/california-drought-water-groundwater-regulation-bill-law-farm
Redigeret d. 09-12-2014 08:59
09-12-2014 11:30
Rune
☆☆☆☆☆
(17)
sg17a.

Nu er det jo DRs definition af tørke som er oppe at vende dvs de 500 år. Hvad bruger der som definition i DR programmet?

Overforbrug af grundvand er jo intet nyt. Det er jo blot at sætte prisen op så landbruget lukkes ned. Dvs mandelhøsten må finde sted i andre dele af verden.


Kigger vi på lidt forskning inkluderende Michael Mann så virker det ikke som om din definition er at finde.

http://judithcurry.com/2014/03/10/california-drought-in-context-2/

Her er det nedbør som tæller.
Redigeret d. 09-12-2014 11:31
09-12-2014 11:48
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Rune skrev:


http://judithcurry.com/2014/03/10/california-drought-in-context-2/

Her er det nedbør som tæller.


jeg syens disse fire mekanismer er ret fornuftige når man ser på nedbør / fordampning. En omlægning af nedbørsmønstre til tidspunkter uden for vækstsæsonen er meget essentielle - også i danske forhold - og det er noget man i DK er meget opmærksom på.

Men jeg synes stadig at sænkning af grundvandsspejlet grundet vandindvinding er meget vigtig. Dels tomme reservoirs, dels at grundvandsspejlet sænkes til under roddybden, hvorved planterne ikke kan trække vand op og visner.

jeg synes ikke helt at diskussionen om AGW eller ej hører til her. Det er sekundært. Først skal man erkende problemet (tørke) og årsagen hertil (klimatisk / Menneskeskabt pga. vandindvinding, omlægning af vandveje, forøget fordampning ved vanding ).

The four mechanisms are:

In a warming world, a larger fraction of total precipitation falls in downpours, which means a larger fraction is lost to storm runoff (as opposed to being absorbed in soil).

In mountain regions that are warming, as most are, a larger fraction of precipitation falls as rain rather than as snow, which means lower stream flows in spring and summer.

What snowpack there is melts earlier in a warming world, further reducing flows later in the year.

Where temperatures are higher, losses of water from soil and reservoirs due to evaporation are likewise higher than they would otherwise be.



~thomas wernberg
09-12-2014 13:11
Rune
☆☆☆☆☆
(17)
sg17a. I mine øjne er overforbrug af vand ikke relateret til global opvarmning, men bl.a. forbundet til landbrugsproduktion og de økonomiske interesser dertil knyttet.

MotherJones viser jo meget godt problemet.

http://www.motherjones.com/environment/2014/02/wheres-californias-water-going

Californien har sol, og gode vækstbetingelser for frugt og grønt, men ikke nok vand iforhold til behovet med det nuværende forbrug.

At en enkelt mandel kræver ca. 4 liter vand at dyrke er jo et problem i et område af verden med jævnligt forekommende tørker. Især når Californien står for ca 80% af den global mandelproduktion, så bør man nok reducerer produktionen.

http://www.abc.net.au/news/2014-10-09/drough-hit-california-almond-harvest/5801148
Redigeret d. 09-12-2014 13:11
09-12-2014 13:46
kfl
★★★★★
(2167)
California:Worst drought in 1200 years

Drought under global warming:a review

This article reviews recent literature on drought of the last millennium, followed by an update on global aridity changes from 1950 to 2008. Projected future aridity is presented based on recent studies and our analysis of model simulations. Dry periods lasting for years to decades have occurred many times during the last millennium over, for example, North America, West Africa, and East Asia. These droughts were likely triggered by anomalous tropical sea surface temperatures (SSTs), with La Nina-like SST anomalies leading to drought in North America, and El-Nino-like SSTs causing drought in East China. Over Africa, the southward shift of the warmest SSTs in the Atlantic and warming in the Indian Ocean are responsible for the recent Sahel droughts. Local feedbacks may enhance and prolong drought. Global aridity has increased substantially since the 1970s due to recent drying over Africa, southern Europe, East and South Asia, and eastern Australia. Although El Nino-Southern Oscillation (ENSO), tropical Atlantic SSTs, and Asian monsoons have played a large role in the recent drying, recent warming has increased atmospheric moisture demand and likely altered atmospheric circulation patterns, both contributing to the drying. Climate models project increased aridity in the 21st century over most of Africa, southern Europe and the Middle East, most of the Americas, Australia, and Southeast Asia. Regions like the United States have avoided prolonged droughts during the last 50 years due to natural climate variations, but might see persistent droughts in the next 20–50 years. Future efforts to predict drought will depend on models' ability to
predict tropical SSTs.

Redigeret d. 09-12-2014 14:14
09-12-2014 15:36
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
kfl, kunne du ikke venligst stoppe med at linke til pdf-filer og i stedet linke til det sted, hvor man kan hente filen fra, tak.

I den seneste IPCC-rapport har man nedtonet tilliden til, at vi har set mere tørke i det seneste halve århundrede. Fra IPCC AR5:

In summary, the current assessment concludes that there is not enough evidence at present to suggest more than low confidence in a global-scale observed trend in drought or dryness (lack of rainfall) since the middle of the 20th century due to lack of direct observations, geographical inconsistencies in the trends, and dependencies of inferred trends on the index choice. Based on updated studies, AR4 conclusions regarding global increasing trends in drought since the 1970s were probably overstated.
09-12-2014 15:50
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg kan ikke umiddelbart finde andre versioner af omtalte artikel end i PDF-format. Hvis jeg finder en anden version skal jeg nok give link. Hvad er problem med en pdf-version ?
09-12-2014 20:41
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
kfl skrev:
Jeg kan ikke umiddelbart finde andre versioner af omtalte artikel end i PDF-format. Hvis jeg finder en anden version skal jeg nok give link. Hvad er problem med en pdf-version ?


Jeg spurgte ikke efter andre versioner. Jeg vil blot gerne advares om, at jeg downloader en 6 MB pdf-fil, når jeg trykker på dit link.

Du kunne i stedet gøre sådan:

http://www.cgd.ucar.edu/cas/adai/papers/Dai-drought_WIRES2010.pdf

Eller sådan

Men der kan altså ikke påvises en globalt stigende trend i tørkeepisoder, ligesom der ikke er trend i tropiske orkaner eller oversvømmelser - ifølge IPCC. Jeg kan godt forstå, at udsendelsen hedder jagten på det vilde vejr.

Jeg mindes i øvrigt ikke, at jeg har set overskrifter om, at IPCC indrømmer, at det var en overdrivelse, da de i AR4 skrev, at der var en stigende trend i global tørkeforekomst siden 1970?

Based on updated studies, AR4 conclusions regarding global increasing trends in drought since the 1970s were probably overstated.
10-12-2014 09:36
Kosmos
★★★★★
(5366)
Men der kan altså ikke påvises en globalt stigende trend i tørkeepisoder, ligesom der ikke er trend i tropiske orkaner eller oversvømmelser - ifølge IPCC. Jeg kan godt forstå, at udsendelsen hedder jagten på det vilde vejr

- i gårsdagens afsnit påstås, at tørke i Bangladesh hidrører fra udebleven/svækket monsun, der igen skulle være forårsaget af El Nino(?).

Problemet med denne forklaring er blot, at iflg. NOAA har 2014 være ENSO-neutral:

Overall, several features across the tropical Pacific are characteristic of borderline El Niño conditions, but collectively, the combined atmosphere and oceanic state remains ENSO-neutral
10-12-2014 13:32
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Jeg fik også set gårsdagens afsnit, og den fuldstændig ensporede beskrivelse af Bangladesh. Bangladesh er et flod-delta, et stort et af slagsen. I sådan et delta forsvinder der og skabes nyt land hele tiden. Typisk skabes der mere, end der forsvinder andre steder, grundet alle de sedimenter floden fører med sig. Dette er også tilfældet i Bangladesh. Iflg. denne undersøgelse:

PRE-AND POST-TSUNAMI COASTAL PLANNING AND LAND-USE POLICIES AND ISSUES IN BANGLADESH

, er Bangladesh arealmæssigt årligt vokset med 1 882 hektar i årene 1973-2000, i alt 50 802 hektar. Se Tabel 2 i linket.

Det svarer næsten til Bornholms størrelse, der er 58 800 hektar.

I mine øjne er det, DR leverer, ren propaganda af værste skuffe i denne sammenhæng.
10-12-2014 19:41
kfl
★★★★★
(2167)
OK link - informativt !

Bangdalesh:Land area not assessed since independence

Bygning af dæmninger kan forøge landarealet:



Hvad er de nyeste data reduktion og forøgelse af landarealerne i Bangladesh ?
10-12-2014 19:50
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg har lavet en hurtig analyse af udviklingen i vandstanden i perioden 1993-2014 for den Bengalske Bugt. Den viser en vandstandstigning på ca 3.4 mm/år.

.

Dette betyder, at tilvæksten i landarealet kan følge med en vandstandstigning på 3.4 mm/år - indtil videre.
10-12-2014 22:50
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg har fundet en relevant artikel om Bangladesh:


Bangladesh's dynamic coastal regions and sea-level rise
.

I denne artikel findes følgende Google Map med en markering af dannelse af land i perioden 1943-2013:



I denne periode er der blevet dannet meget store landarealer, men også eroderet store arealer.

Coastal changes
Rapid geomorphological changes are taking place in the Meghna estuary (Subregions Jaa, Jab). The Google Earth image in Fig. 2 shows the 1943 land boundaries superimposed on the 2013 land boundaries2. Comparison of Landsat images taken in 1984 and 2007 showed a net land gain of 451 km2 in the Meghna estuary within that period, representing an average annual growth rate of 19.6 km2 (Fig. 3) Brammer, in press. Earlier, Allison (1998) had calculated annual net gains of 14.8 km2 between 1792 and 1840 and of 4.4 km2 between 1840 and 1984. This historical evidence of large-scale net annual land gains in the Meghna estuary suggests that land gain might exceed land loss resulting from the slow rates of sea-level rise projected for the 21st century. That would be especially likely if predicted increases in monsoon rainfall increased run-off and river sediment loads in the Brahmaputra–Ganges–Meghna (GBM) catchment area; and new land could also be added by continued land reclamation in the north-east of Subregion Ja by constructing cross-dams to link new islands with the mainland (de Wilde, 2011). On the other hand, accretion rates could be reduced if future dam construction in the Ganges–Brahmaputra–Meghna catchment area reduced river sediment loads significantly.


Med de meget store ændringer er det misvisende kun at se på nettoændringerne.

Der står en del om subsidense og vandstandsstgninger, som jeg pt. ikke har sat mig ind.

Udsendelsen "Jagten på det vilde vejr", har sandsynligvis ret i, at erosionen er et stort problem og at det vil kunne blive værre fremover. Det er selvfølgelig en mangel, at man ikke gør opmærksom på, at der også bliver gendannet land og at man arbejde med kystsikring, som vil kunne begrænse nedbrydningen nogel steder.
Redigeret d. 10-12-2014 23:13
14-12-2014 12:08
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
kfl, DR's udsendelse giver indtryk af, at Bangladeshs kystlinie bliver eroderet væk meter for meter som følge af regn og smeltevand fra Himalaya. Det er jo løgn, som din egen kilde siger.

For det første er det selvfølgelig helt normalt i et floddelta, at der sker oversvømmelser, erosion og sedimentaflejringer hele tiden. Det er ikke nyt, som det antydes i DR's udsendelse.

For det andet er det jo helt skævt, at give indtryk af, at Bangladesh langsomt eroderes væk, når det er det præcis det modsatte, der sker - ifølge dit eget citat:

This historical evidence of large-scale net annual land gains in the Meghna estuary suggests that land gain might exceed land loss resulting from the slow rates of sea-level rise projected for the 21st century. That would be especially likely if predicted increases in monsoon rainfall increased run-off and river sediment loads in the Brahmaputra–Ganges–Meghna (GBM) catchment area; and new land could also be added by continued land reclamation in the north-east of Subregion Ja by constructing cross-dams to link new islands with the mainland (de Wilde, 2011).


Dit citat siger så, at der måske ikke sker så stor en forøgelse af landarealet, hvis der gennemføres dæmningsbyggeri.

On the other hand, accretion rates could be reduced if future dam construction in the Ganges–Brahmaputra–Meghna catchment area reduced river sediment loads significantly.


At du ikke kan se, at en sådan udsendelse fra DR er ren misinformation, gemen propaganda, siger ikke så lidt om din confirmation bias.

Din troværdighed kan ligge på et meget lille sted, kfl.
14-12-2014 12:24
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg har ikke kendt til problemstillingen vedr. erosion i Bangladesh før den omtalte udsendelse og det link som John Niclasen gav.

Min konklusion på dette link og hvad jeg selv har fundet frem til er udtrykt i

Udsendelsen "Jagten på det vilde vejr", har sandsynligvis ret i, at erosionen er et stort problem og at det vil kunne blive værre fremover. Det er selvfølgelig en mangel, at man ikke gør opmærksom på, at der også bliver gendannet land og at man arbejder med kystsikring, som vil kunne begrænse nedbrydningen nogel steder.


Det kan selvfølgelig udtrykkes med stærkere, men jeg har tydelig gjort klar, at man ikke har givet et fyldest gørende billede.
14-12-2014 14:54
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Til dem som ikke så DR2-deadline lørdag kl. 22:30

http://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadline-830


Denne udsendelse fra samme "nat" på DR2 er også værd at se

DR2 02:15 Regn den ud

02:15

Regn den ud

Amerikansk dokumentar fra 2013.


'Den fossile brændstofindustri dræber. Den brænder mere end fem gange den mængde af kul, olie og gas af, som den burde, og den gør det hele tiden. Hvis den bliver overladt til sig selv, vil den skubbe os ud over katastrofens rand, og livet, som vi kender det, vil uigenkaldeligt være ændret, Med mindre vi rejser os og bekæmper dem'. Sådan siger den amerikanske miljøaktivist Bill McKibben, der mener, at man skal bekæmpe denne umoralske industri på samme måde, som man bekæmpede fx apartheid i Sydafrika.

Originaltitel: Do the Math



Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
14-12-2014 15:13
Ask-
☆☆☆☆☆
(31)
vandstand i bangladesh og alle andre steder kan i meget nemt finde ved at bruge psmsl.org
http://www.psmsl.org/data/obtaining/map.html (alle data har fået lagt 7000 mm til så man undgår negative data i serien)
Det viser tidevandsmålinger (tide gauge) for masse steder rundt omkring i verden. En god ide er dog at korrigere dataen med data fra EUREF, SONEL eller lign., da tidevandsmålinger jo bliver påvirket af landhævning eller subsidens.
Hvis man vil hente data og selv arbejde med det skal det formateres. Jeg har et fortranprogram, der kan formatere månedsdataen til et brugbart format direkte til excel eller lignede. skriv til mig så kan jeg sende det.
14-12-2014 15:16
Ask-
☆☆☆☆☆
(31)
Hvad siger i til at det er menneskeskabt klimaforandringer der påvirker jetstrømmen (polar vortex), som der gives udtryk for i første afsnit?
14-12-2014 17:52
Kosmos
★★★★★
(5366)
Hvad siger i til at det er menneskeskabt klimaforandringer der påvirker jetstrømmen (polar vortex), som der gives udtryk for i første afsnit?

- men en sådan sammenhæng bliver vist heller (direkte) påstået, eller husker jeg forkert?

Jeg orker faktisk ikke at se/høre det flere gange!
14-12-2014 23:28
Ask-
☆☆☆☆☆
(31)
Han starter med at tale om jetstrømmen cirka 07:40. Her fra cirka 9 min. inde: "... jetstrømmen dikterer vejret og flyder normalt i en meget fast rytme, men fordi temperaturen stiger globalt, påvirker det jetstrømmens hastighed og bevægelse. Jo mere den bølger op og ned, desto mere ustabilt og ekstremt bliver vejret ..."

Jeg har blot aldrig hørt om dette før, og ville umiddelbart tro at den snarer var korreleret med nogle geomagnetiske indexes. Men det er måske rigtigt nok, hvad de siger?
15-12-2014 00:17
Kosmos
★★★★★
(5366)
Men det er måske rigtigt nok, hvad de siger?

- jeg ved det faktisk ikke! Jetstrømmen forbindes normalt med polarfronten, hvis årlige forskydning omtales her.
Men hvorledes en opvarmning af den arktiske luftmasse vil påvirke polarfront/jetstrøm kan jeg ikke overskue - spørg evt. vildtvejrsjægeren selv (mihf@dr.dk)!
Side 1 af 212>





Deltag aktivt i debatten Ny DR serie:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
DR's sidste chance..022-06-2022 10:04
Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020. III421-12-2020 22:23
Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020 II707-12-2020 03:00
DR kritiktid igen3701-12-2020 12:03
Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020.[227-11-2020 19:26
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik