Husk mig
▼ Indhold

PC til styring af husets energiforbrug



Side 2 af 2<12
01-01-2011 20:40
Jakob
★★★★★
(9297)
.




@delphi


Flot ventil.



Men har du noget imod et frit marked, siden du modsætter dig, at energiforbrugeren selv skal kunne se og handle på den faktiske EL-pris via en intelligent EL-måler..?

Det er selvfølgelig nok sjovere for EL-selskaberne, hvis de både må bestemme pris og forbrug, uden at kunderne blander sig.
Men som forbruger er jeg ikke begejstret for den løsning, og det motiverer umiddelbart ikke til investering i en avanceret energistyring til huset.

Vi har en hel tråd til diskussionen om intelligente EL-målere.
Der kan du også se, at en intelligent EL-måler kan købes for et i denne sammenhæng latterligt beløb på ca. 1.500 kr
http://www.klimadebat.dk/forum/intelligente-el-maalere-d20-e349-s80.php#post_23264




.
01-01-2011 21:38
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Flot ventil.


Ja flot ventil! Jeg vil mene det motorventil du viser er til kugleventiler..

Men har du noget imod et frit marked, siden du modsætter dig, at energiforbrugeren selv skal kunne se og handle på den faktiske EL-pris via en intelligent EL-måler..?


Det mener jeg da så sandelig heller ikke jeg gør. Når måleren virker ned til 5 minutters intervaller kan alt styring og dermed afregningen ske uden om måleren som er langt lettere at implementere omkring fysiske systemer som dem du forslår til din varmepumpe. Altså du laver et system som styres efter priser eller andet og indkobler dine forbrug via et system og måleren registrerer det faktiske forbrug som du betaler for.

Men som forbruger er jeg ikke begejstret for den løsning, og det motiverer umiddelbart ikke til investering i en avanceret energistyring til huset.


Netop!


Vi har en hel tråd til diskussionen om intelligente EL-målere.
Der kan du også se, at en intelligent EL-måler kan købes for et i denne sammenhæng latterligt beløb på ca. 1.500 kr


så skal der en elektriker ud og montere dyret og plombere dyret som koster 1000 kr.
RE: Styring af husstandsvindmøllen for økonomi og nabohensyn01-01-2011 22:12
Jakob
★★★★★
(9297)
.




@delphi



En anden væsentlig funktion at få med må være bremsning af husstandsvindmøllen efter lysforhold, tid og evt. andre parametre.

Bliver betalingssystemet lagt om til noget mere retfærdigt, så kan der være mulighed for, at man som almindelig forbruger i korte tidsperioder ligefrem kan få penge for at aftage strøm. Og i den situation må man også forvente, at det vil koste penge at lade vindmøllen køre. Derfor kan det give god mening, at PLC'en skal kunne bremse vindmøllen.

Derforuden kan en computer/PLC hjælpe med nabohensyn.
En lysmåler fortæller PLC'en, om der er lys nok til at skabe betydeligt flimmer.
Er der lys nok, så undersøger programmet, om det er juni måned, og om det er lørdag eller søndag, og om klokken er et tal, som vil genere naboen.
Er alle betingelserne opfyldt, så bremses vindmøllen.
Tilsvarende kan gøres mod vindmøllestøj i forhold til vindretning og vindstyrke og tidspunkt.

Men mig bekendt er ingen af de små husstandsvindmøller i dag forberedt til at lade sig fjernstyre af en ekstern overordnet computer/PLC.
Det var nok ellers noget af det første, som de kloge hoveder burde have taget sig af, da de havde så travlt med at stille krav til typegodkendelser af minivindmøller.




.
02-01-2011 16:30
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

En anden væsentlig funktion at få med må være bremsning af husstandsvindmøllen efter lysforhold, tid og evt. andre parametre.


Ja husstandsmøllen må i centrum for at øge befolkningens bevisthed om VE.

Det er faktisk mere hensigtsmæssigt at selve logikken ligger på en server og det kun er ind og udgange som er ude ved forbrugerne. Forbrugere som dig kunne så betale programmører få 100 kr for at tilrette det standart program som overvejende kan håndterer styring af varmepumper, vaskemaskine, tænd/sluk mm. Og herefter også styre din mølle. Eller der kan være mulighed for at programmer styringen på serveren, som både kan laves avanceret eller forholdvis simpelt.

Bliver betalingssystemet lagt om til noget mere retfærdigt


Hvis det antages at halvdelen af den forbrugte strøm ca 18 twh/år forbruges af private er det ca 14 mia i statskassen i form af afgift, hvordan vil du skaffe de penge som kommer til at mangle når du sænker prisen på strøm når der er overskud af strøm.
Redigeret d. 02-01-2011 16:32
02-01-2011 23:08
Jakob
★★★★★
(9297)
.




delphi skrev:
Ja husstandsmøllen må i centrum for at øge befolkningens bevisthed om VE.


Nej, det er tværtimod nærmere et skridt i retning af at gøre husstandsvindmøllen usynlig, så ingen lægger mærke til den.
Når vi dæmper støj og flimmer, så må det også betyde, at flere vindmøller kan opstilles på land, og det vil være en stor fordel for både økonomi, udvikling og klimaberedskab.


hvordan vil du skaffe de penge som kommer til at mangle når du sænker prisen på strøm når der er overskud af strøm.


Det behøver nok ikke være hele afgiften, men de må kræves op, når der er underskud.
Det må kunne gøres til et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.
(
Når måleren virker ned til 5 minutters intervaller
)
Men så skal den intelligente EL-målers EL-pris selvfølgelig helst kunne indstilles lokalt med øjeblikkelig virkning af den regulerende myndighed.
Og husejerens computer/PLC skal ligeså hurtigt modtage besked, så den kan indstille forbrug og produktion efter det.




.
02-01-2011 23:45
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob skrev:

Nej, det er tværtimod nærmere et skridt i retning af at gøre husstandsvindmøllen usynlig, så ingen lægger mærke til den.
Når vi dæmper støj og flimmer, så må det også betyde, at flere vindmøller kan opstilles på land, og det vil være en stor fordel for både økonomi, udvikling og klimaberedskab.
.


Hvis ikke det er den folkelige bevisthed omkring VE du er ude efter, så tro jeg nu nok det er en ekstrem bekostelig måde at producere strøm på via en husstandsmølle.

Så er det bedre med et møllelaug hvor flere går sammen om en større mølle.


Men så skal den intelligente EL-målers EL-pris selvfølgelig helst kunne indstilles lokalt med øjeblikkelig virkning af den regulerende myndighed.
Og husejerens computer/PLC skal ligeså hurtigt modtage besked, så den kan indstille forbrug og produktion efter det.


Det skulle der ikke være noget problem i!
Redigeret d. 02-01-2011 23:47
15-02-2011 13:20
Jakob
★★★★★
(9297)
.




delphi skrev:
Det skulle der ikke være noget problem i!


Det lyder godt.


Vi mangler stadig den trådløse styring. Men måske kan det være ligeså godt at anvende separate trådløse moduler, som kan tilkøbes, når kabelføring er for besværlig.
Men disse moduler mangler vi så også stadig til en rimelig pris..?






Boe Carslund-Sørensen skrev:
Måske fremtiden ikke er så langt borte endda. Jeg har i ugens løb set en udsendelse om infrastrukturen i Paris, og der er man ved at installere et trådløs Wifi-net, der skal dække hele byen. Relæstationerne placeres på hustagene, mens kablerne trækkes via de kilometervis af kloak-tunler. Mange af kablerne blive trukket med hjælp fra robotter, der faktisk er 8 gange mere hurtigere end et menneske. Desværre mangler vi den evne til at forudsige fremtiden, som folkene bag Paris' kloaksystem havde.


Jeg har set videnskabsministeren sige i Folketinget, at kabler skal udrulles styret af markedet.
Det fremgik angående et spørgsmål om Læsø, hvor øen får en dyrere bredbåndsforbindelse, fordi den ikke blev samtænkt med et andet kabel, som blev etableret kort tid forinden.

Så vi kan altså ikke forvente en klog national planlægning fra den kant.
Mere præcist er der slet ingen plan, og de gode synergier forfølges ikke.
Det må være dejlig nemt at være politiker, når man kan hvile på en filosofi om, at markedet altid har ret og af sig selv altid vil det rigtige.

Det må nok også være godt for beskæftigelsen, at vi igen og igen graver Danmark op, fordi samfundet har glemt endnu et kabel.





.
17-02-2011 00:11
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Vi mangler stadig den trådløse styring. Men måske kan det være ligeså godt at anvende separate trådløse moduler, som kan tilkøbes, når kabelføring er for besværlig.
Men disse moduler mangler vi så også stadig til en rimelig pris..?


Jakob

Tror du ikke vi er ved at være derhenne hvor en stikkontakt, en mellemenhed som kan sættes i stikkontakten og stikket til forbrugsenheden kaffemaskine, lampe, el-vandvarme mm, eller tilsvarende kan nu sættes i denne mellemenhed.

At disse enheder nu har et sim-kort og styres via mobiltelefonnettet, og forbrugsenheder kan slukkes og tændes fra en central styreenhed via mobilnettet.

Jeg købte i går en ny biltelefon til 199 kr. Sådanne enheder de kan masseproduceres for ingenting.

Hvis det overordnede styresystem løbende måler i den 10.000 volts transformator som forsyner en bydel, en landsby, et industriområde og systemet så samtidig ved om de enheder som er tilkoblet om de bruger strøm og om de kan udkobles.

Så kan du på din hjemmeside indgive de konditioner for hvordan og hvornår de enkelte forbrugsgenstande må udkobles/indkobles.

Det vil være langt billigere end alt det som er i spild.
Redigeret d. 17-02-2011 00:14
17-02-2011 16:04
Jakob
★★★★★
(9297)
.




@delphi


Nej, jeg vil ikke hænge på et ekstra mobilabonnement, hvergang det er besværligt at trække en ledning.
De væsentlige dele af mit energisystem vil jeg helst heller ikke have i berøring med det offentlige net, som kan finde på at hacke.



.
Redigeret d. 17-02-2011 16:05
17-02-2011 18:08
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nej, jeg vil ikke hænge på et ekstra mobilabonnement, hvergang det er besværligt at trække en ledning.
De væsentlige dele af mit energisystem vil jeg helst heller ikke have i berøring med det offentlige net, som kan finde på at hacke.


Plader! Det koster jo ingenting i dag det er jo støbt sammen med enheden ved fabrikation og inden du bruger enheden skal identitetsnummer registreres i det offentlige driftssystem.

Den plc eller intelligente måler du taler om skal jo også have en offentlig opkobling til det det overordnede styresystem. Men selvfølgelig kun en.
Redigeret d. 17-02-2011 18:51
14-03-2014 16:11
Mikkel Ø Nielsen
☆☆☆☆☆
(7)
Jeg vil bare lige tilføje at det ikke er det ekstra mobilabonnement man skal bekymre sig om, da man kan få et uden de store omkostninger. Se evt [link fjernet af admin] mener at at det findes abonnementer hvor man ikke skal betale noget for abonnementet, men kun for forbruget, og det kan ikke blive til særligt meget i løbet af et år.
Redigeret af branner d. 03-11-2014 19:41
14-03-2014 18:53
Kosmos
★★★★★
(5371)
mener at at det findes abonnementer hvor man ikke skal betale noget for abonnementet, men kun for forbruget, og...

- vi har lige skiftet til COOP Mobil, hvor det koster kr. 7,50/md. ikke at ringe fra telefonen! Men det er langt mindre end hos Telmore (forrige leverandør), hvor samme 'ydelse' nu koster kr. 20/md.!
14-03-2014 19:28
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
http://www.lebara.dk/priser 0 kr/md...
21-03-2014 19:39
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
http://www.sl-electric.dk/

Tjek dit standby forbrug med et Sparometer Spænding: 230V 50Hz +/- 10% Max belastning: 2300W Klasse: 2 Måleområde: 0,2 - 2300W Eget forbrug: 0,4W Arbejdstemp: + 10 - 45°C Pris inkl. levering for måler uden jord. 550 kr.



Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten PC til styring af husets energiforbrug:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Energiforbrug 2010003-12-2011 17:38
Styring af EL via SMS4406-09-2011 15:30
Hvor kan man indtaste og følge sit energiforbrug?1516-10-2009 10:56
NyhederDato
32 procent af pc-strømforbruget er spild20-05-2011 13:42
Statens energiforbrug faldet 12 procent07-10-2010 06:28
Verdens energiforbrug stiger 40 procent før 203012-11-2009 17:42
Danmarks energiforbrug falder10-09-2009 07:02
Varme fra energiforbrug neutraliserer CO2-reduktion02-12-2008 06:38
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik