Husk mig
▼ Indhold

Rent drikkevand, tak!



Side 3 af 3<123
23-11-2023 23:35
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Euro

Du skal nok bare finde et link til en nyudviklet gadget eller nogle andre svampe, som kan hjælpe dig med bedre at forstå et emne, før du svarer. ;-)

Det var to år siden, der sidst var skrevet i tråden, da jeg bumpede den med dette indlæg:
https://www.klimadebat.dk/forum/rent-drikkevand-tak--d7-e3491-s40.php#post_93638

Og denne top relevante dokumentation:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/mindre-nitrat-i-drikkevandet-kan-redde-liv-og-spare-samfundet-milliarder-aalborg-har
Mindre nitrat i drikkevandet kan redde liv og spare samfundet for milliarder: Aalborg har landets højeste niveauer
---
Det giver ifølge forskerne bag det nye studie god mening for både samfundet og privatpersoner at sænke EU's grænseværdier på 50 milligram per liter. Dette vil dog kræve, at de vanddrikkende forbrugere skal have pungen op af lommen og betale for det.
---
Ifølge forskerne skal vi gerne helt ned omkring en grænse på 4 milligram per liter, da der allerede her kan ses en sammenhæng mellem nitrat og risikoen for tarmkræft.



Hvad er der i dette, som gør det vanskeligt at forstå, at et krav om rent drikkevand også handler om at forebygge tarmkræft.?
Franks case bør ikke misbruges, men han har givet en særdeles relevant beretning om en af de mange sygdomme, som man kan pådrage sig, når drikkevandet er forurenet af landbrug.



­
24-11-2023 00:02
Euro
★★★☆☆
(445)
Ok, taget til efterretning, men det var stadig ikke det tråden handlede om, det var dig selv der drejede emnet, men det var vel næppe en vigtig disqussion for nogen parter...

Bare rolig jeg har det meste viden i forvejen gennem min kontakt med universet, det er ikke blot stof jeg leder efter, den viden jeg har kommer til mig automatisk, og jeg holder stadig meget tilbage. Men det var måske en fejl at lede en jeg ikke kender til at finde en genvej.

Hvis du mener vores drikkevand allerede er kontamineret, så er løsningen vel at trække vand ud af luften omkring os.

Men Jakob, jeg lover dig for, at der er en større chance for, at vores sygdom der skyldes vandet i højere grad skyldes at vi er blevet bedre til at diagnosticere hvad sygdomme stammer fra. Sådan generelt set vil jeg da tro at vores drikkevandskvalitet er blevet bedre de sidste 30år.

Vi er da trods alt kommet lidt videre...
24-11-2023 01:15
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Euro

Det er måske bare ikke så opløftende at komme et skridt videre, når man står ved afgrundens rand.

Dine løfter, og din jubeloptimisme fra dem i universet, som du er i forbindelse med, er intet værd, når der foreligger klar dokumentation for, at dansk drikkevand de sidste mange år kun er blevet mere og mere kræftfremkaldende af Nitrat.
Lidelser, død og udgifter på flere milliarder kroner pr. år.
Og du mener, at det kun skyldes, at vi er blevet dygtigere.
Godnat Euro. Dybt godnat.



­
24-11-2023 10:42
Jakob
★★★★★
(9297)
­­



Kosmos skrev:
4 tilfælde af tyktarmskræft i min familie

Min familie har været (og er fortsat) ganske plaget af polyposis coli familiaris, som til dato - 'i utide' - har aflivet ca. halvdelen af min oldemors efterkommere!
Såfremt lidelsen i din familie (også) er arvelig, bør yngre generationer screenes, når de opnår en dertil passende alder (10+ år??).



Ligesom med Frank vil jeg også gerne læse om alt det, som du mener, at man kan gøre for at forebygge tyktarmskræft.

Og spørge, hvor meget du faktisk overkommer at gøre i praksis, før det går for meget ud over din velfærd og trivsel.

?

Jeg læste engang om en pige, der af arvelige årsager også var mere udsat. Havregrød var hendes forebyggelsesdiæt, også juleaften.
­


­
24-11-2023 17:51
JLindgaard
☆☆☆☆☆
(25)
Jakob skrev:
­


Euro

Du skal nok bare finde et link til en nyudviklet gadget eller nogle andre svampe, som kan hjælpe dig med bedre at forstå et emne, før du svarer. ;-)

Det var to år siden, der sidst var skrevet i tråden, da jeg bumpede den med dette indlæg:
https://www.klimadebat.dk/forum/rent-drikkevand-tak--d7-e3491-s40.php#post_93638

Og denne top relevante dokumentation:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/mindre-nitrat-i-drikkevandet-kan-redde-liv-og-spare-samfundet-milliarder-aalborg-har
Mindre nitrat i drikkevandet kan redde liv og spare samfundet for milliarder: Aalborg har landets højeste niveauer
---
Det giver ifølge forskerne bag det nye studie god mening for både samfundet og privatpersoner at sænke EU's grænseværdier på 50 milligram per liter. Dette vil dog kræve, at de vanddrikkende forbrugere skal have pungen op af lommen og betale for det.
---
Ifølge forskerne skal vi gerne helt ned omkring en grænse på 4 milligram per liter, da der allerede her kan ses en sammenhæng mellem nitrat og risikoen for tarmkræft.



Hvad er der i dette, som gør det vanskeligt at forstå, at et krav om rent drikkevand også handler om at forebygge tarmkræft.?
Franks case bør ikke misbruges, men han har givet en særdeles relevant beretning om en af de mange sygdomme, som man kan pådrage sig, når drikkevandet er forurenet af landbrug.



­


Det er muligt, at nogle mennesker har brug for et omvendt osmose-filtreringssystem derhjemme. Hvis det kræver 90 bars tryk, kan en manuel pumpe fungere. Derefter kan vand til at drikke og tilberedning af mad renses.

It's possible some people might need a reverse osmosis filtration system at home. If it requires 90 bars of pressure then a manual pump can work. Then water for drinking and preparing food can be purified.
25-11-2023 01:12
Euro
★★★☆☆
(445)
Jakob din svagt synede idiot!! Gider du lige at bevise at tarm cancer primært skyldes øgede pesticider i vores drikkevand!

Så du latterliggør de undersøgelser der ellers peger på ting som bacon i maden, som læger og sygeplejersker eller fremhæver?

Nu skal vi være bange for at drikke vand, du må da være den største tåbe Jakob.

Jeg tror ikke vi skal være bange for at drikke vandet i Danmark, endnu....
25-11-2023 11:05
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Euro
Typisk Jakob der straks tager mig til indtægt for at vi skal have rent drikkevand.
Jeg forklarede ham at 4 tarmkræft tilfælde i min familie, ifølge lægerne var genetisk betinget, og alle 4 tilfælde blev fejldiagnostiseret af lægerne. 2 døde grundet fejldiagnostisering og 2 overlevere da de forlangte en dyberegående undersøgelse. Jeg har på intet tidspunkt nævnt at drikkevand var årsagen. Straks bliver jeg taget til indtægt for Jakobs rent vand kampagne. Manipulation af værste skuffe.
25-11-2023 12:33
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Frank123

Vil du godt være sød at citere den tekst, som viser, at jeg har taget dig til indtægt for, at du mener, at vi skal have rent drikkevand.?

Det undrer mig dybt, hvis det ikke forholder sig sådan, men jeg er forberedt på det. Det vil være helt typisk for klima- og miljøbenægtere, men dette er dog så nærværende og akut alvorligt, at jeg mener, der burde være en chance for, at vi for en gangs skyld kan nå hinanden og holde sammen om at skabe bedre tider for bæredygtig økologi.

Jeg har spurgt dig om forebyggelse af tarmkræft, og det har du ikke svaret på endnu. Om du mener, at rent drikkevand bør være en del af forebyggelsesprogrammet, ved jeg derfor heller ikke endnu.



­
25-11-2023 12:43
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@jakob

Du skrev jo selv: "Ligesom med Frank vil jeg også gerne læse om alt det, som du mener, at man kan gøre for at forebygge tyktarmskræft"

Det har jeg ikke udtalt om.

Jeg har derimod udtalt mig om lægernes skræmmende fejldiagnostiseringer.
Det kunne man jo starte med!!!
25-11-2023 14:00
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Frank123 skrev:
Du skrev jo selv: "Ligesom med Frank vil jeg også gerne læse om alt det, som du mener, at man kan gøre for at forebygge tyktarmskræft"


Ja, og det vil jeg stadig gerne, men du vil åbenbart ikke svare på det.


Frank123 skrev:
Jeg har derimod udtalt mig om lægernes skræmmende fejldiagnostiseringer.
Det kunne man jo starte med!!!


Det gjorde du jo, og jeg fulgte med.
Jeg deltager også gerne i en dybere diskussion omkring sundhedssektoren.
Men jeg bryder mig ikke om, at vi kun skal se Danmark som et behandlersamfund, der hensynsløst vælter alle industriens problemer og lidelser over på lægerne.
Det er for mig et koncept med alt for ringe livskvalitet.
Du må nok også lære at acceptere, at der er grænser for, hvor mange penge, det vil være forsvarligt at bruge på det.
Hvor meget vil du mon tillade, at politikerne hæver skatten for at øge danskernes gennemsnitlige levetid med 10 år, hvor de fem bliver på et sygehus.?



­
25-11-2023 14:28
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Men min position står fast, og de, der ved hvor meget jeg afskyr den slags og som kender min sparsommelighed, de må ryste af skræk for den vrede og dybe frustration, som det udtrykker, når jeg har afsat 10.000 kr til at straffe de ansvarlige, som har opført sig mest uansvarligt.

Enorme skader, som det mindst vil tage flere hundrede år at rette op på, kan nok desværre ikke straffes.

Men jeg mener også, at der i bedste fald er tale om uagtsomt massemanddrab, som vi faktisk har en straffelov til at bekæmpe.


Og hvis de ansvarlige ikke standser ulykken meget hurtigt, så kan det kun skærpe anklagen.

Det er muligt, at jeg forhøjer beløbet, men pt forventer jeg, at mange flere vil spytte i bøssen.

Hvor bliver I af.?




­
26-11-2023 08:02
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Det gik pludseligt op for mig sent i aftes, at der nok ikke kommer nogen, fordi alle andre er klogere end mig. De har indset, at sagen er tabt på forhånd.

Andre har nok for længst indset, at politikerne i et demokrati er valgt af folket til at bestemme over folket, så de må ustraffet slå ligeså mange af os ihjel, som de har lyst til, hvis de bare gør det på den rigtige måde.

De har f.eks. indført hastighedsgrænser, som redder liv. Men hvis de finder det nyttigt for samfundet, så kan de bare ophæve dem igen, selvom de godt ved, at det vil dræbe flere hundrede danskere.

Det er ikke kun drikkevand, de må forgifte. Det er også luft og mad og alt muligt andet. De har fået tilladelse til det af folket, og de har gjort det i utallige årtier, og det fortsætter ligeså længe danskerne er nogle grise, som tillader det i kraft af de grise, de stemmer på.

Og her har vi jo anskuelsesundervisning i, hvor skidt det står til.
Vi kan se, at selv nogle af de mest udsatte borgere ikke engang finder anledning til at protestere, selvom de er blevet kørt over af vanvidslandbrug i en grad, så flere i deres familier er døde, og flere vil komme til.
Det er da også kun børn, der er de mest udsatte, og de har jo ikke stemmeret.


Men hvad kommer der så til at ske.?



https://www.cancer.dk/tyktarmskraeft-coloncancer/statistik-tyktarmskraeft/
Antal personer med tyktarmskræft i Danmark
Antal nye tilfælde pr. år:

Mænd 1.669

Kvinder 1.647




­
26-11-2023 16:21
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Jeg mindes tegningen af en robåd med to republikanere, der sejler rundt i New-York, hvor de kun kan se toppen af nogle højhuse, og så siger den ene stilfærdigt, at de måske alligevel burde have lyttet lidt mere til Al Gore, hvorefter den anden svarer vredt: DON'T GET ME STARTED ON AL GORE.!!!


Om en ukendt tid er det måske Kosmos og Frank, der ligger uhelbredeligt syge på samme hospitalsstue, og så siger Kosmos stilfærdigt, at de måske alligevel burde have lyttet lidt mere til Noah, hvorefter Frank svarer vredt: NU SKAL DU IKKE GØRE MIG VRED VED AT TALE OM NOAH.!!!




­
26-11-2023 16:30
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Jakob skrev:
­
Men hvad kommer der så til at ske.?

­



Det bliver med meget stor sikkerhed ikke det, som jeg håber på.

Men når jeg ser på de sidste årtier, hvordan interessen for arbejdsmiljø har været stødt dalende til fordel for industriens arbejdsgivere og hetz imod passiv rygning, så kan det måske være en indikation på, hvad regeringen vil sige:



Særligt udsatte bør nok købe drikkevand på flasker, og hvis de ikke magter det økonomisk, så kan de få lidt hjælp til det på socialkontoret.

Derforuden bør de måske købe en nitratmåler, så de kan undgå grøntsager, som har været kraftigt gødet.


Og endelig.. ( Red: det bliver måske det eneste )..: Der er kommet nye oplysninger om Nitrat, som viser, at det er kræftfremkaldende at drikke kaffe. Derfor vil der blive lagt en ekstra afgift på kaffe, så kaffe-narkomanerne selv kan hjælpe med at betale hospitalsregningen.

Det er ikke regeringens livret, men vi er jo nødsaget til at reagere på ny viden, og vi mener, at det er det bedste vi kan gøre for at sikre dansk sundhed og velfærd. Og vi mener, at det vil være for drastisk straks helt at forbyde kaffe.




Er her evt. nogen, som kan se tegn på en bedre version.?




­
28-11-2023 21:35
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Jeg hørte noget i TV-Avisen, som giver mig indtryk af, at Venstre har fået med i regeringsgrundlaget, at landbrug ikke må lukke. Det er virkelig vildt vanvid, hvis S er gået med til det.

Det er ikke, fordi jeg mener, at dansk landbrug skal lukkes. Jeg mener, at ethvert land har en pligt til at kunne producere føde nok til egne borgere og lidt til. Jeg er endda i tvivl om, hvorvidt det er klogt, at de tager arealer ud af drift for klimaets skyld. Men der er behov for at lukke det konventionelle landbrug til fordel for Økologisk landbrug, som mangler meget store arealer, når de skal indkøre nye dyrkningsmetoder og strengt pålægges næsten ikke at gøde.



­
12-12-2023 11:38
Jakob
★★★★★
(9297)
­


https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/eu-forslag-om-begraense-pesticider-haenger-i-en-tynd-traad
Der ser ifølge miljøminister Magnus Heunicke noget sort ud for EU-forslaget om at stramme op for brugen af sprøjtemidler.


Det ser desværre ud til, at det er på tide at minde Magnus Heunicke om coronakatastrofen, hvor Danmarks regering modigt førte sin helt egen politik for med held at redde utallige danskere fra at blive alvorligt syge.

Tiden er nu for længst inde til at gøre det samme for at beskytte utallige millioner danskerne imod yderligere forgiftning af deres drikkevand.



­
20-01-2024 13:25
Jakob
★★★★★
(9297)
­­


Jeg forstår godt, at arbejdsgruppen er længe om at finde en løsning til dansk landbrug.
De er reelt stillet overfor en umulig opgave, når de både skal reducere klima- og miljøproblemer og samtidigt skåne økonomien.

Mon de overhovedet har med i overvejelserne, at Ukraine er på vej ind i EU.?

Jeg vil gerne fastholde, at dansk landbrug skal kunne producere bæredygtig føde nok til den danske befolkning og ikke mere, men vi må indstille os på, at det bliver så dyrt, at det ville være billigere at lukke landbruget.

Dyrkningsmetoderne bør lægges drastisk om og optimeres til f.eks. alley cropping og forest gardening.
Mon politikerne overhovedet ved, hvad det er.?
Mon de har sørget for tilstrækkelig forskning og udvikling af et økologisk landbrug, som ikke forgifter drikkevand eller ødelægger klima og miljø.?
Eller blev det opgivet på forhånd, fordi det var tydeligt, at profitten var for lille.?
Måske satser vores forskningsminister hellere på, at vi skal forberede en flugt til Mars for de få, som må æde sand, fordi det er så håbløst at få råd til at redde klodens klima og miljø. Det ser sådan ud, og jeg vil gerne være økologisk optimist, men den reelle viljestærke indstilling og visdom, som skal skabe grundlaget for optimismen, eksisterer desværre ikke.



­­
20-01-2024 22:31
Oildriller1
★☆☆☆☆
(101)
Jakob skrev:
­­


Jeg forstår godt, at arbejdsgruppen er længe om at finde en løsning til dansk landbrug.
De er reelt stillet overfor en umulig opgave, når de både skal reducere klima- og miljøproblemer og samtidigt skåne økonomien.

Mon de overhovedet har med i overvejelserne, at Ukraine er på vej ind i EU.?

Jeg vil gerne fastholde, at dansk landbrug skal kunne producere bæredygtig føde nok til den danske befolkning og ikke mere, men vi må indstille os på, at det bliver så dyrt, at det ville være billigere at lukke landbruget.

Dyrkningsmetoderne bør lægges drastisk om og optimeres til f.eks. alley cropping og forest gardening.
Mon politikerne overhovedet ved, hvad det er.?
Mon de har sørget for tilstrækkelig forskning og udvikling af et økologisk landbrug, som ikke forgifter drikkevand eller ødelægger klima og miljø.?
Eller blev det opgivet på forhånd, fordi det var tydeligt, at profitten var for lille.?
Måske satser vores forskningsminister hellere på, at vi skal forberede en flugt til Mars for de få, som må æde sand, fordi det er så håbløst at få råd til at redde klodens klima og miljø. Det ser sådan ud, og jeg vil gerne være økologisk optimist, men den reelle viljestærke indstilling og visdom, som skal skabe grundlaget for optimismen, eksisterer desværre ikke.



­­


Er der der slet ingen iblandt, der på venskabelig facon kan forklare den unge mand om ufuldkommenhederne i de naivt fremførte argumenter?

Idiot, tåbe, betalt.....intet dækkende, javist!
20-01-2024 23:55
Kosmos
★★★★★
(5371)
Er der der slet ingen iblandt, der på venskabelig facon kan forklare den unge mand om ufuldkommenhederne...

- jeg tror (desværre) ikke, at skribenten er ung endda ('biologisk set')!? Men 'gået i barndom'? Tja, måske?
21-01-2024 00:58
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Oildriller1 skrev:
Idiot, tåbe


Med sådanne argumenter fra en ældre gris, der tydeligt er bedøvende ligeglad med, at folks børn drikker giftigt vand, er det da til sammenligning ganske vanskeligt ikke at føle sig ung, sund og vital.



­
02-02-2024 17:13
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Lavbundsjorde


https://www.dr.dk/nyheder/politik/minister-jublede-men-nye-tal-kan-vaere-en-klima-katastrofe
Her fejrede klimaminister Lars Aagaard (M) en "god nyhed for klimaet". Det gjorde han, fordi en ny opgørelse viste, at der var færre klimabelastende jorde - de såkaldte lavbundsjorde - i landbruget, end man hidtil havde troet.

Og pludselig var udledningen fra jordene to millioner ton lavere årligt.

Men meget tyder på, at der i virkeligheden er tale om en meget dårlig nyhed for klimaet.

For en beregning, som Martin Rudbeck Jepsen, lektor på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet, har lavet for DR, peger på, at dansk landbrug i perioden fra 1990 til 2021 har udledt op mod 35 millioner ton CO2 mere, end det tidligere har været opgjort.

Det svarer til mere end to års samlet udledning fra hele landbruget.

Det enorme merudledning af CO2 skyldes selvsamme årsag, som klimaministeren fejrede: De færre lavbundsjorde.

For grunden til, at der i dag er færre lavbundsjorde er, at det kulstof, der engang var i jordene, allerede er forsvundet op i atmosfæren.

De tæller altså ikke længere som lavbundsjorde.


Jeg må indrømme, at jeg aldrig har forstået problematikken.
Hvordan kan det hjælpe at lægge områderne brak.?

Kan det ikke hjælpe ligeså meget at skifte til nogle velegnede træsorter til energiafgrøder og ophøre med at gøde.?





Oversvømmede marker


Og tilsvarende på disse arealer, hvor der måske godt kan gødes bæredygtigt, hvis det gøres mere restriktivt kun i begyndelsen af vækstperioden:


https://www.dr.dk/nyheder/seneste/henriks-marker-er-oversvoemmede-jeg-har-aldrig-set-noget-lignende
Det våde vejr har efterladt mange marker helt eller delvist oversvømmet, og det betyder døde raps- og hvedeplanter.

Blandt andet hos landmand Henrik Nordgaard Hansen, der har flere marker ved Brandelev øst for Næstved.

- Nu har jeg været landmand i omkring 30 år, og jeg har aldrig set noget lignende. Selv højtliggende marker har været under vand med de mængder, vi har fået efter nytår, siger han.

Og han er langt fra den eneste landmand, der i øjeblikket ser dele af sine marker omdannet til søer. Det fortæller Anders Nielsen, der er planteavlskonsulent hos Østdansk Landboforening.


Det er træls og dyrt for landmanden, at afgrøderne rådner, men logisk må det også skade klimaet og skabe udvaskning og nedsivning af nitrat til drikkevandet, når der er meget regnvand og ingen planter til at optage gødningen.



­
­
08-02-2024 11:49
Jakob
★★★★★
(9297)
­


https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/analytiker-eu-lemper-miljoekrav-landbruget-foer-de-strammer-skruen-paa-klimaet
Analytiker: EU lemper miljøkrav for landbruget, før de strammer skruen på klimaet


Det er bare så trist, når klimapolitik bliver på miljøets og drikkevandets bekostning.

I Danmark har denne giftige trædemølle desværre i alt for mange år fået alt, hvad den kan trække, og meget mere til.
Endda helt utroligt uden at stramme klimapolitikken betydeligt.

F.eks. med stærk lobbyisme fra Bædygtigt Landbrug.
2. april 2016
https://www.klimadebat.dk/alfred-tvaersig-olesen-mere-kvaelstof-er-godt-for-klimaet-r639.php
Mere kvælstof er godt for klimaet




­
13-02-2024 17:28
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Her er DR's forklaring på, hvad lavbundsjord er for noget:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/klimaminister-holder-fast-trods-kritik-kan-man-have-den-anden-mening-ja-det-kan-man
https://www.dr.dk/nyheder/politik/klimaminister-efter-haard-kritik-jeg-er-blevet-et-kristent-menneske-og-er-klar-til
Lavbundsjord er marker, der ligger lavt og derfor har stået under vand. De indeholder meget kulstof fra tørv. Derfor kaldes de også for tørvejorde.

Når markerne bliver drænet for at blive dyrket, forsvinder vandet. Dermed bliver der nedbrudt mere organisk materiale i jorden. Nedbrydningsprocessen udleder CO2.

Ved udtagning af lavbundsjordene bliver drænene ødelagt og markerne vådlagt igen. Derfor bliver kulstoffet i jorden.

Lavbundsjordene har cirka stået for en tredjedel af landbrugets udledning af drivhusgasser.

Ifølge en ny opgørelse er der 118.000 hektar lavbundsjord, som bliver dyrket.

Udledningen på baggrunden af den nye opgørelsen er nedskrevet fra 5,3 millioner tons om året til 3,4 millioner tons om året.

Den politiske ambition er at have udtaget 100.000 hektar lavbundsjord i 2030. Det svarer til en tredjedel af Fyns areal.



Men det fremgår f.eks. ikke, hvor meget af arealet, der ligefrem vil blive til sø hele året, hvis man ophører med at dræne.

Jeg har spurgt AI'en, og der er faktisk en del afgrøder, som godt kan dyrkes på udrænet lavbundsjord.

F.eks. piletræer til energiafgrøder kan være en mulighed, og det kan som regel lade sig gøre uden gødning og sprøjtning.


Udtagning af 100.000 hektar lavbundsjord til ca. 150.000 kr pr. hektar...

Hvis man kan ophøre med og dræne og alligevel bevare 80.000 hektar til dyrkning af energiafgrøder, så kan det nok både blive til gavn for klimaet og spare skatteydernes penge, som så i stedet kan bruges til andre og bedre grønne investeringer.?

F.eks. mere jord til økologisk landbrug og etablering af flere forureningsfri dyrkningsmetoder.



­
21-02-2024 11:58
Jakob
★★★★★
(9297)
­



https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyske-landmaend-i-oproer-der-er-mange-der-er-vrede-ogsaa-vrede
Tyske landmænd i oprør: 'Der er mange, der er vrede. Også for vrede'
---
- For mig giver det mening at have græs her. Men jeg må hver femte år omlægge marken. Det kræver en masse diesel at gøre det. Det udløser CO2. Det er dårligt for miljøet. For min gård. Det er dårligt for alle. Men der er den hér EU-regel, og derfor må jeg omlægge jorden hver femte år. Det er bare tosset, siger Stührwoldt.



Jeg må indrømme, at jeg også har svært ved at se pointen med netop den EU-regel.?




Men..
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/erhvervsliv-taenketanke-og-groenne-organisationer-i-faelles-opraab-indfoer-co2

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/organisationer-og-taenketanke-i-faelles-front-landbruget-skal-betale-deres-co2



https://www.dr.dk/nyheder/seneste/landmaend-melder-klar-til-traktor-protester-forud-anbefalinger-om-co2-afgifter
Landmænd melder klar til traktor-protester forud for anbefalinger om CO2-afgifter
---
- Vores lunte er kort, og vi bliver nok de første, der rykker, siger stifter Jens Peter Aggesen.



Det må nok være en helt særlig bonderøvslogik, at når der skal protesteres, fordi brændstof bliver dyrere, så skal de ud og køre land og rige rundt på en traktor, som er storforbruger af dieselolie og generer den øvrige trafik.
Når de har råd til det, så må det kun undre endnu mere, at Regeringen ikke har forbudt den form for magtdemonstrationer.
Og dog,,, det passer jo godt ind i systemet med at komme for sent med det hele...


Denne højaktuelle rapport er også voldsomt forsinket:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/hvad-skal-landbruget-betale-udlede-drivhusgasser-afgoerende-rapport-fremlaegges-nu



­
27-02-2024 10:23
Jakob
★★★★★
(9297)
­



27feb2024
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/danske-regioner-forureningen-af-vores-drikkevand-har-naaet-et-kritisk-punkt
Der skal handles "lige nu", hvis vi i fremtiden også vil have rent drikkevand herhjemme.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Danske Regioner.
--
Ifølge Danske Regioner er mere end hver anden drikkevandsboring i Danmark forurenet med rester af pesticider og andre giftstoffer. I mere end hver 10. drikkevandsboring er forureningen over grænseværdien.



Fejlen er vel blot, at de ikke har lyttet til Venstres tidligere Miljøminister, som ville bringe målingerne til ophør.?

Der bliver altid uproduktiv ballade, når grænseværdierne skal hæves for at genskabe rent dansk drikkevand, og meget kan de alligevel ikke måle.
Ofte er det uerstattelige værdier, og forurenerne skal i hvert fald ikke forurene mindre eller betale en rød reje, så det er meget nemmere og mere fredeligt, og ser man bort fra udgifter til sundhedssektoren, så vil det i flere valgperioder frem også være langt billigere endog nærmest helt gratis for skatteyderne slet ikke at måle vandkvaliteten.



­
29-02-2024 21:41
Jakob
★★★★★
(9297)
­


https://www.dr.dk/nyheder/politik/topoekonomen-vidste-godt-hvad-der-ventede-alligevel-blev-han-overrasket-over-de
Økonomiprofessor Michael Svarer håbede, at det ikke ville blive for dramatisk, da han mødte hundredvis af fortørnede landmænd på Bæredygtigt Landbrugs generalforsamling. Det fik han ikke helt ret i.
---
Bæredygtigt Landbrug blev stiftet for 14 år siden af en gruppe landmænd, der var utilfredse med den store interesseorganisationen Landbrug & Fødevarers gennemslagskraft over for politikerne på Christiansborg, og i dag organiserer foreningen knap 3.000 fuldtidslandmænd.
Medlemmerne har ry for at tilhøre den mest kritiske del af landbrugssektoren og for at være i opposition til næsten samtlige politiske tiltag, og fra sin fødsel har foreningen været omstridt.
---
- Jeg er kommet på grund af den måde, hele vores erhverv bliver behandlet på. Vi har så mange miljøidioter i det land her, og de laver jo ikke andet end at genere landbruget, sagde han:

- De har overhovedet ikke forstået, hvad der foregår ude på landet.

- Og så er jeg meget skuffet over, at vi som organisation ikke gør nok ud af det. Jeg mener ikke, at Bæredygtigt Landbrug er stærk nok. De skal komme noget mere op på mærkerne. Vi skal ikke sidde og slikke de andre ved forhandlingsbordet i røven, som Landbrug & Fødevarer gør.

På spørgsmålet om, om der bør indføres en CO2-afgift, replicerede Mogens Hansen hurtigt:

- Aldrig i livet. Hvad skulle den være der til? Det er jo ikke landbrugets skyld?

Hvordan skal vi så nå målet om at reducere vores CO2-udledning?

- Jamen, jeg har ikke noget mål, jeg skal nå, sagde Mogens Hansen:

- Alle de venstreorienterede tror jo, at maden kun kommer nede fra køledisken. Men når nu jeg har lukket Storebæltsbroen, finder de ud af, at den kommer andre steder fra.
---
- Michael, inden du kom på, fik vi lidt frokost, og så sad vi og snakkede om, at du er egentlig modig. For havde det været 1824, havde vi i formiddag været ved at bygge en galge ude bagved for at hænge budbringeren. Så vær glad for, at det hedder 2024.



Jeg tror efterhånden også, at de vrede landmænd skal til at passe lidt på.
Deres salg til danskerne afhænger meget mere af befolkningens tillid og sympati end af et par kroners afgift mere eller mindre på et måltid dansk mad.



­
29-02-2024 22:16
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Ulovlig konventionel stordrift er næppe heller til gavn for befolkningens tillid og sympati.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/danmark-naturfredningsforening-retter-anklage-mod-stor-maelkeproducent-i-har-mange
Hedelund Mælk i Himmerland er en af Danmarks største mælkeproducenter og har mere end 4.000 køer i alt.
Men det er langt flere dyr, end virksomheden har tilladelse til


Men de lejer nok bare noget brakjord på Fyn eller Bornholm, og dermed vil det juridiske miljøproblem være løst lige på en studs.?




­
14-03-2024 11:17
Jakob
★★★★★
(9297)
­



https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/en-hjaelpende-haand-til-miljoeet-co2-afgift-paa-landbruget-vil-give-mindre-gylle#!/
En hjælpende hånd til miljøet: CO2-afgift på landbruget vil give mindre gylle i vandet


Det er bestemt ikke en selvfølge.



https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/landbrugets-forurening-af-havmiljoeet-er-saa-stort-et-problem-det-er-svaert-se
En tredje faktor er ifølge Stiig Markager VLAK-regeringens landbrugspakke i 2016. Den gav landbruget lov til at bruge mere gødning. Til gengæld skulle forskellige tiltag sænke kvælstofbelastningen fra problematiske jorde. Ifølge Stiig Markager og Brian Kronvang er dét ikke sket i det omfang, det var planen.

Marker, der ligger højt og inde i landet, er intet problem, siger Stiig Markager. Her bliver kvælstoffet enten optaget af planterne eller ædt af bakterier, inden det når vandmiljøet.


Det gælder kun, hvis man ikke regner vores drikkevand med, som en del af vandmiljøet.
En drikkevandsboring kan sagtens blive smask forurenet med både pesticider og Nitrat, selvom den ligger højt i terræn.
Hvis man tænker på at bevare eller genskabe rent drikkevand i Danmark, så vil jeg nok endda sige, at forurening af de højtliggende områder er det dummeste, man kan gøre.



­
11-04-2024 10:40
Jakob
★★★★★
(9297)
­



https://www.dr.dk/nyheder/seneste/danske-kvaegboender-mister-22-aars-undtagelse-fra-eu-direktiv-om-husdyrgoedning
I de sidste 22 år har nogle danske kvæglandbrug haft en særlig undtagelse fra EU's nitratdirektiv. Men nu er det snart slut. Undtagelsen ophører den 31. juli, skriver Miljøministeriet.
Undtagelsen har betydet, at nogle kvægbønder har måttet udlede 230 kilo kvælstof fra husdyrgødning per hektar om året, hvis de levede op til krav om eksempelvis arealer med græs.
Men den undtagelse udløber altså snart, og det betyder, at kvægbønderne skal overholde direktivets grænse om maksimal udledning af 170 kilo per hektar.



Når de danske politikere åbenbart er fløjtende ligeglade med det danske drikkevand, så er det glædeligt, at vi har EU til at stramme grebet. Men hold da kæft, hvor er det pinligt og flovt, at danskerne ikke selv har viljen til det.!


Men det er desværre stadig ikke tilstrækkeligt.
Nu skriver jeg det igen: Vi skal reformere landbruget, så Økologisk Landbrug får meget mere jord til deres gødning.

Det er landmænd, som har vist vilje til at udrydde pesticider, men de mangler mere plads til gødning og klimatilpassede forureningsfri dyrkningsmetoder, og det skal de have hjælp til fra staten.

Men skal det lykkes, så må vi må til en begyndelse i det mindste forlange, at vi har en Fødevareminister, som er så fagligt kompetent, at han ved, at kød generelt er mere klimaskadeligt end mælk.
https://tv2.dk/reel/2024-03-15-minister-gaetter-forkert-igen-og-igen-6348995798112



­
17-04-2024 00:02
Jakob
★★★★★
(9297)
­


https://www.dr.dk/nyheder/seneste/200-millioner-kroner-til-rent-drikkevand
Der er nu en hjælpende hånd på vej til det danske drikkevand, der flere steder er truet af forurening.
Partierne bag den grønne fond har i dag afsat 200 millioner kroner til rent drikkevand.


Som jeg forstår det, så vil pengene mest gå til at opkøbe dyr landbrugsjord tæt på brønde, så landmanden ikke kan forurene den mere.

Men det vil forslå som en skrædder i helvede, og den virkelige kunst og det i stigende grad ultimative krav må vel være at skabe et landbrug, som ikke forurener.?



­
Side 3 af 3<123





Deltag aktivt i debatten Rent drikkevand, tak!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
NY Off-shore industri (Rent vand, det vigtigste råstof vi har)010-08-2021 10:55
Informativt foredrag om CO2 effektt på klima fra en klimaforsker der rent faktisk laver konstruerer tempe011-07-2019 14:19
Uendelige mængder rent drikkevand i polarområderne m.fl. vs. tørkeramte områder2619-05-2017 10:49
NyhederDato
Kina vokser hurtigst på "rent" kul12-05-2009 06:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik