Batterier baseret på radioaktivitet05-02-2024 14:55 | |
Euro★★★★☆ (1490) |
Faktisk troede jeg at jeg allerede havde præsenteret jer for det amerikanske selskab, NDB, som ville lave et batteri baseret på diamanter og radioaktivt affald, der sammen giver elektrisk output i 28000år. Uden at være skadelige i mindre mængder. Prismæssigt forventer de at ligge på niveau med almindelige batterier, da de får indkomst ved at bortskaffe radioaktivt affald. Jeg tror faktisk også at Tesla pusler med deres nuclear batterier. Men nu siger kineserne at de er på vej til at ville masseproducere et lavradioaktivt batteri der skal kunne holde i 50år. Firmaet hedder Betavolt. https://world-nuclear-news.org/Articles/Nuclear-battery-Chinese-firm-aiming-for-mass-mark |
25-02-2025 14:26 | |
Euro★★★★☆ (1490) |
Jeg ved ikke helt om jeg ligefrem vil linke til det her, men jeg kan faktisk købe disse nuclear batteries...og det er uden sammenligning den billigeste energiform i verden. Jeg tror vi bliver nødt til at se på det som en mulighed, men jeg kender ikke nok til sikkerheden og spredningsaftaler osv. Så måske der er nogen der har lyst til at debattere emnet, som har nogle synspunkter de vil af med? Jeg kan sige at jeg har set et batteri på 2v 2000Ah eller 4kw til en pris på 550dollar som skulle holde i over 50år eller en pris per kwt på 0,2øre. Og skulle i være i tvivl om prisen er rigtig er der et andet firma der sælger en 2,22watt celle til 90cent eller en pris per kwt på 0,6øre. Jeg er ikke sikker på det er en god ide at alle hver især køber disse batterier, men man kan jo sætte dem sammen på et sikkert sted, hvorfra batteriet kan levere el til nettet eller brintfabrikker. Har i andre en holdning? |
25-02-2025 21:37 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6750) |
Tro ikke på alt man hører |
26-02-2025 18:02 | |
Euro★★★★☆ (1490) |
Der er da ellers ikke noget nyt i det, det er jo blot en naturlig videreudvikling af, at jeg for et år siden sagde at de havde opfundet det, og forventede at sende et 3v batteri på gaden der vil koste det samme som almindelige batterier, fordi de er lavet af affald fra atomkraftværker, der selvfølgelig betaler mange penge for at slippe af med affald. De indkapsler det bare, NDB sammen med affaldsstøv fra diamanter, men jeg kan ikke sige hvad der er på markedet. Men en pris på 90cent for et batteri, det er 6kr. det er stadig en del dyrere end et tilsvarende 3v batteri på engrosmarkedet. Og som sagt det er ikke meningen at man skal betale for energien men for produktet. Og husk så at energi har en helt anden pris i andre dele af verden. Det er fint nok at man kan få 3000kr. for et bur brænde men i andre dele af verden er der ikke aftagere der vil betale mere end 200kr. for samme energi mængde, og måske er det endnu billigere. Jeg tror på det indtil videre, for jeg ved det er på vej, og det er præcis hvad vi fik af vide vi kunne forvente at se tilbudt fremadrettet. Men som sagt kan jeg godt forudse en risiko for at batterierne kan være farlige i de forkerte hænder. Men hvis man kan bygge atomkraftværker i Sverige, så kan man vel bygge en fabrik på 1GW for 1mia kr i batterier, i mine øjne lyder det som et ret billigt atomkraftværk. Men ellers varer det næppe længe før man distribuerer dem ud til alle, og der hjælper et forbud ikke, det eneste der hjælper er at give borgerne overflod af billig energi, ellers ender de med at kunne købe deres el gennem det sorte marked. Og hvis man ikke anerkender at vi har en situation med energi pga de batterier, så står vi potentielt i en situation, hvor alle der har anskaffet dem, ikke kan slippe af med dem når de stopper med at virke, og så ender de måske i naturen, selv om vi kunne have en bortskaffelsespolitik, men det har man jo ikke for ting man ikke vil indse eksisterer. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Er 2025 året hvor det er rentabelt at investere i batterier? | 133 | 13-05-2025 14:02 |
Sand batterier til lagring af varme | 18 | 02-12-2024 19:58 |
Fremtidens udvikling af batterier | 6 | 25-10-2020 20:03 |