Husk mig
▼ Indhold

Forbrugspolitik


Forbrugspolitik03-12-2015 20:10
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
.

En energiløsning kunne også være at sætte forbruget og arbejdstiden ned.
Det r bedre end at fyre med antomkraft!


Desværre ser der ikke rigtigt ud til at være stemning for det endnu.

.
03-12-2015 20:24
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Det er naivt,at tro,at store befolkningsrige lande ,som Kina,Indien og andre u-lande vil sætte tempoet ned ,ændre forbruget og drosle deres arbejdsindsats.
Fissions- og senere fusions energi er fremtidens primære energikilder,og den fuldendte erstatning for de fossile brændsler.
03-12-2015 20:42
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
.

Kjeld >
Det er naivt,at tro,at store befolkningsrige lande ,som Kina,Indien og andre u-lande vil sætte tempoet ned ,ændre forbruget og drosle deres arbejdsindsats.

Ja. Det er sikkert rigtigt. Vi kan ikke styre hele verden
Men på nationalt plan kan vi altid gå foran som et godt eksempel.

Man kunne f.eks. vælge at regulere forbruget (afgifter og tilskud).

Og hvis vi købte noget mindre af kinesernes unødvendige crap, kunne vi såmænd sagtens sætte arbejdstiden betydeligt ned.

.
03-12-2015 20:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Danmark kan ikke isolere sig fra resten af verden som er I fremdrift,det ønsker danskerne heller ikke,men kernekraft vil nok ikke blive indført i.Danmark,men Danmark vil også i fremtiden være afhængig af back up energi.fra Andre land,en del deraf vil.også være fra kernekraft.
03-12-2015 21:32
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
.

Kjeld >
Danmark kan ikke isolere sig fra resten af verden som er I fremdrift

Jeg kan ikke få øje på en verden i fremdrift. Jeg ser en verden på sikker nedtur.

.
03-12-2015 21:45
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Du er alt for pessimistisk,der er utrolig mange muligheder i verden,såfremt man er sortseer,kan man ikke se dem,man skal selv være positiv.
Det Har altid været min egen filosofi og ledetråd,i vanskelige situationer og til tider tilsyneladende uoverkommelige problemer.Der findes altid en løsning,også på evt. Klimaproblemer,og de forskellige konflikter i verden.
Redigeret d. 03-12-2015 21:54
03-12-2015 21:56
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Og hvis vi købte noget mindre af kinesernes unødvendige crap, kunne vi såmænd sagtens sætte arbejdstiden betydeligt ned.


Crank, det er som om du hele tiden tænker som om vi er enerådige i verden, på samme måde som en bokser er alene med en boksebold i træningslokalet. Her kan han smække den en med kuld kraft og den giver efter, men vender tilbage til samme (idiotiske) punkt, hvor han let knalder den en igen. Sådan reagerer modstanderen i bokseringen ikke.

Hvis vi laver en lov om at kinesisk crap ikke må komme ind i Danmark, er det ikke som at smække til en boksebold.

På samme måde, gælder det, hvis vi snupper de riges penge, eller beskærer deres indtægter med højere skatter. Det er ikke som at smække til en boksebold.

I begge tilfælde vil der komme et forsøg på at undvige og en modreaktion. Jeg er ufattelig glad for at de fleste af vores politikere er ganske godt klar over elementære mekanismer, og forstår at håndterer vores handelspartnere med fornuft og respekt.

Men hvis du gerne kunne tænke dig at opleve hvordan det føles og hvad der sker, når man sådan slår fra sig, kunne du opsige dit danske statsborgerskab og flytte til Rusland? Du vil uden tvivl være velkommen derovre, og så kan du jo se om du kan tåle mosten fra dit eget bryggeri. Deres forbrug er faldet drastisk de seneste år, hvilket jo lige er dig.
03-12-2015 22:12
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
.

Flere krige. Mere ulighed. En natur og en menneskehed på nedtur.
Altødelæggende vækst. Hvor er lige den positive 'fremdrift'?

Der findes andre veje. Se nu positivt på det.

.
03-12-2015 22:28
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Befolkningerne og politikerne efter den totalt ødelæggende anden verdenskrig,tabte ikke håbet,men tog kampen op for den fortsatte overlevelse og genopbygning af de livsvigtige strukturer,både de økonomiske og sociale.
Så i relation til den tid,er vor tid ikke så dårlig,som du giver udtryk for.
Så,"Kopf hoch".
Redigeret d. 03-12-2015 22:31
03-12-2015 22:30
Jakob
★★★★★
(9290)
­




crank skrev:
Vi kan ikke styre hele verden
Men på nationalt plan kan vi altid gå foran som et godt eksempel.

Man kunne f.eks. vælge at regulere forbruget (afgifter og tilskud).

Og hvis vi købte noget mindre af kinesernes unødvendige crap, kunne vi såmænd sagtens sætte arbejdstiden betydeligt ned.



Så er spørgsmålet måske bare, hvor mange, der vil være med til at gå foran.

Man kan sikkert godt regulere forbruget en del med afgifter.

Men jeg tror ikke, at du kan regulere særlig meget på udbuddet, uden du kommer i konflikt med EU..?

På nationalt plan i dag kan vi ikke engang forbyde giftmistænkt legetøj til børn.
En teknisk ulovlig handelshindring kan føre til en EU traktatkrænkelsessag.
http://www.klimadebat.dk/forum/eu-eller-ej--d7-e586.php#post_24127



­
­
03-12-2015 22:43
Jakob
★★★★★
(9290)
­



@Kjeld Jul

En væsentlig forskel på tidligere tiders genopbygning og nutidens vækstorgie kan være, at dengang vidste de ikke, at det ikke var bæredygtigt. Det ved vi i dag, og alligevel skal alt køre efter de forældede paradigmer med endnu større hast. Det er dybt utilfredsstillende for en grøn dagsorden.






­­
03-12-2015 22:47
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
.

Kjeld >
Så i relation til den tid,er vor tid ikke så dårlig,som du giver udtryk for.

Og hvorfor er det så lige nødvendigt for dig at sammenligne med netop efterkrigstiden? Jeg tror, folk var mere lykkelige for 50 år siden. Eller 100 år siden. Ja, også for 1000 år siden.

--------

Jakob >

Ja. EU er stadig en hindring.

.
03-12-2015 23:57
Jakob
★★★★★
(9290)
­


@crank


Men hvis der er undtagelsestilstand, så vil det frigøre mange handlende fra deres aftaler, fordi der som regel står nederst med småt, at kontrakten ophæves af Force Majeure. Og det vil forbavse mig, hvis ikke noget tilsvarende også gælder Danmarks binding i forhold til EU.





­
04-12-2015 00:30
Morten Riber
★★★★★
(2298)
crank skrev:
Jeg tror, folk var mere lykkelige for 50 år siden. Eller 100 år siden. Ja, også for 1000 år siden.


Ja, i gamle dage var det fedt at leve. Eller var det? Måske er vi ikke helt i stand til at forstå hvordan det virkelig var. Og måske siger det mere om dig selv at du tror det var så skønt i gamle dag. Siger at du måske ikke trives specielt godt. Hvis ikke man trives, er det under alle omstændigheder meget almindeligt at se sig om efter nogen eller noget at kaste skylden på.

Det er lettere end at se på sig selv om der måske er et livssyns som trænger til forbedring.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
04-12-2015 00:59
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Morten Riber skrev:
crank skrev:
Jeg tror, folk var mere lykkelige for 50 år siden. Eller 100 år siden. Ja, også for 1000 år siden.


Ja, i gamle dage var det fedt at leve. Eller var det? Måske er vi ikke helt i stand til at forstå hvordan det virkelig var. Og måske siger det mere om dig selv at du tror det var så skønt i gamle dag. Siger at du måske ikke trives specielt godt. Hvis ikke man trives, er det under alle omstændigheder meget almindeligt at se sig om efter nogen eller noget at kaste skylden på.

Det er lettere end at se på sig selv om der måske er et livssyns som trænger til forbedring.


-------

Jeg kan ikke huske 100 år tilbage, men sagtens 50. Det var mere fedt at leve. Folk var gladere og mere afslappede. I mine øjne begyndte det at gå galt for omkring 30-40 år siden. Den såkaldte udvikling løb løbsk.
Det er i øvrigt ingens skyld. Langt de fleste mennesker gør virkelig deres bedste.

Jeg trives udmærket, tak; men hvis jeg får lyst til at forbedre mit livssyn, bliver det nok ik' lige dig, jeg spørger.

.
04-12-2015 01:29
Morten Riber
★★★★★
(2298)
I mine øjne begyndte det at gå galt for omkring 30-40 år siden. Den såkaldte udvikling løb løbsk.

...passer meget godt med det tidpunkt hver skattetrykket kravlede op over de 40% og man begyndte at indføre højere skatter for dem med højeste indtægter. Men ja, klimahysteriet gør jo heller ikke folk lykkelige i dag. For det kunne jo også være sammenhængen. Næ, dengang kunne man bare brænde energi af, som man lystede. Afgifterne på benzin, no probelm.
04-12-2015 09:14
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Morten Riber skrev:
...passer meget godt med det tidpunkt hver skattetrykket kravlede op over de 40% og man begyndte at indføre højere skatter for dem med højeste indtægter. Men ja, klimahysteriet gør jo heller ikke folk lykkelige i dag. For det kunne jo også være sammenhængen. Næ, dengang kunne man bare brænde energi af, som man lystede. Afgifterne på benzin, no probelm.


Du glemte omsen og momsen!

.
04-12-2015 09:43
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Du glemte omsen og momsen!


Ha ha, jammen det har du da ret i. Og så kunne jeg også nævne de mange høje standarter som er indført overalt. Og regler, regler, regler. Regler er skudt frem som skidt fra en spædkalv. Man må fx ikke kravle op på sit eget tag, og hvis man vil ændre noget på det, skal det ofte rives ned og laves helt om. Overvejer du at bruge en stige, glem det!

6. Opbevaring, vedligeholdelse og kontrol
Løse stiger, der ikke er i brug, skal opbevares, så de ikke udsættes for unødvendige påvirkninger, fx vejrlig eller stærk varme. Stiger skal altid opbevares i henhold til leverandørens anvisning.

Beskadigede og defekte stiger må ikke bruges.

Stiger skal repareres på forsvarlig og sagkyndig måde efter leverandørens anvisning.

Træstiger må, bortset fra udvendige vangesider, ikke males, men bør behandles med klar lak, transparent farve e.l.

Stiger skal undersøges grundigt efter leverandørens anvisning af en sagkyndig person. Det skal normalt ske mindst en gang om året.

Undersøgelsen skal omfatte stigerne og alt tilbehør. Der bør føres registre over undersøgelserne med angivelse af deres resultater.

Læs også Arbejdstilsynets vejledninger om:
(1) Lavetstiger
(2) Værnefodtøj
(3) Maskiner og maskinanlæg

Læs også branchearbejdsmiljørådenes vejledninger mv.


hentet her
Redigeret d. 04-12-2015 09:46
04-12-2015 10:00
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
.

Morten >

Arbejdstilsynets udmærkede regler er jo lavet for at beskytte lønslaver, der ikke selv kan vælge deres udstyr - tror ikke, de gælder for private.

.
04-12-2015 10:09
Morten Riber
★★★★★
(2298)
crank skrev:
.

Morten >

Arbejdstilsynets udmærkede regler er jo lavet for at beskytte lønslaver, der ikke selv kan vælge deres udstyr - tror ikke, de gælder for private.

.


Jov da! Regelhysteriet kender ingen grænser. Embedsværket sider netop nu og spekulerer på hvad mon det næste er, de kan kaste sig over. Helst noget så alle kan se hvor vigtigt deres arbejde er.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
04-12-2015 15:33
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
.

Morten >
Kuriøsitet: Hvad siger udtrykket 'neoliberalisme' dig?

.
04-12-2015 16:45
Morten Riber
★★★★★
(2298)
crank skrev:
.

Morten >
Kuriøsitet: Hvad siger udtrykket 'neoliberalisme' dig?

.


Et begreb som har været brugt i forskellige sammenhæng. Det er ligegyldigt. Det jeg påpeger er at der kan være mange grunde til at mennesker virker mere anspændte i dag, i forhold til for 40 år siden. Men faktisk er jeg slet ikke sikker på jeg er enig med dig. Der er altid ting jeg kan ønske mig bedre, men grundlæggende vælger jeg at give mig selv skylden hvis mit liv føles træls. Hvis børn vælger at skyde skylden på deres forældre, er kan det muligvis være på sin plads, men som voksen bør dette høre op.
04-12-2015 17:43
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
crank skrev:
.

Kjeld >
Så i relation til den tid,er vor tid ikke så dårlig,som du giver udtryk for.

Og hvorfor er det så lige nødvendigt for dig at sammenligne med netop efterkrigstiden? Jeg tror, folk var mere lykkelige for 50 år siden. Eller 100 år siden. Ja, også for 1000 år siden.

--------

Jakob >

Ja. EU er stadig en hindring.

.

Crank-
Jeg henviser til de store problemer der var lige efter krigen med at finde tilbage til den samme stabile og rolige levevis,som man havde før krigen.
For mange tog det lang tid at lægge besættelsestiden bag sig.
Jeg var selv dreng først i fyrrene,og boede sammen med mine forældre i.Fårhus,lige nord for Flensborg,og oplevede krigen på tæt hold med bombardementer af Flensborg.Jeg havde en god barndom,men især min far var i flere år efter krigen i perioder psykisk påvirket.
Om.man var mere lykkelig dengang tror Jeg ikke,men var ikke så krævende,og var ikke påvirket af medier som tv og computere etc som idag,mit indtryk er,at folk Er mere stressede nu end dengang,tidligere var psykolog og couchhjælp næsten ukendt,det gælder også narkotika,dengang fornøjede man sig med øl og snaps.

Redigeret d. 04-12-2015 18:02
06-12-2015 20:44
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Kjeld Jul skrev:
Crank-
Jeg henviser til de store problemer der var lige efter krigen med at finde tilbage til den samme stabile og rolige levevis,som man havde før krigen.
For mange tog det lang tid at lægge besættelsestiden bag sig.
Jeg var selv dreng først i fyrrene,og boede sammen med mine forældre i.Fårhus,lige nord for Flensborg,og oplevede krigen på tæt hold med bombardementer af Flensborg.Jeg havde en god barndom,men især min far var i flere år efter krigen i perioder psykisk påvirket.
Om.man var mere lykkelig dengang tror Jeg ikke,men var ikke så krævende,og var ikke påvirket af medier som tv og computere etc som idag,mit indtryk er,at folk Er mere stressede nu end dengang,tidligere var psykolog og couchhjælp næsten ukendt,det gælder også narkotika,dengang fornøjede man sig med øl og snaps.


Var der så noget i vejen for at sætte arbejdstiden og forbruget ned, sådan som vi stresser afsted i dag?

.




Deltag aktivt i debatten Forbrugspolitik:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik