Forbyd antidepressiv medicin21-11-2023 13:59 | |
Jakob★★★★★ (8964) |
Jeg tænker især på lykkepiller, og jeg kender ikke alle konsekvenser af et generelt forbud imod antidepressiv medicin, så jeg må nok hellere straks delvist undtage hospitaler og institutioner for særligt farlige. Man må også forudse, at den narkotiske afhængighed og de sindsforstyrrelser, som medicinalindustrien har skabt, vil koste liv, når tingene skal tilbage på sporet igen. Men jeg er død træt af, at mennesker ikke må være deprimerede, selvom der er god grund til det. Det er efterhånden en hel hær af mennesker, som kunne motivere forandringer til det bedre, der er blevet stemplet som psykisk syge og sat på medicin, så de ikke mere kan få øje et alvorligt problem. Det var en af de metoder, som Rusland anvendte imod systemkritikere under Stalin. Måske nogle stadig husker Bent Bendtsens (konventionel landmandssøn og minister for De Konservative) kommentar til en klimabekymret borger, at hun da vist burde have nogle lykkepiller, fordi CO2 faktisk var så godt for planter, at man brugte det i drivhuse for at fremme væksten. |
26-11-2023 14:09 | |
Jakob★★★★★ (8964) |
https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-tog-meget-hurtigt-overhaand-hvorfor-kan-opioider-saa-hurtigt-fange-en-i-et Det kan være svært at forestille sig, at små piller, som i øvrigt kan fås på recept, ret let kan fange en i et farligt misbrug. Endda virkelig hurtigt. Lærer de unge ikke noget i skolen nu om dage, så de i stedet er henvist til deres egne forestillinger.? Jo, de lærer, at alkohol og tobak er lovlige rusmidler, som nydes af mange voksne, selvom det er livsfarligt. De lærer også, at hash er forbudt i Danmark, selvom det er mindre farligt. Samtidigt kan de se et dansk parti, som vil lovliggøre kokain. Og utallige voksne får en eller flere slags piller at stive sig af på af deres læger. På denne sindsforvirrede baggrund blottet for enhver sammenhængende fornuft er det vel ikke så underligt, at nogle af de grænsesøgende unge vælger selv at eksperimentere og risikerer at komme rive galt afsted.? Til de unge, som absolut VIL prøve noget dumt: Spørg en dygtig misbrugskonsulent, FØR I eksperimenterer.! Min erfaring med morfin er, at man ikke bliver nævneværdigt afhængig, hvis man kun bruger det imod stærke smerter. Nogle læger er for rundhåndede, mens andre er så bange for Sundhedsstyrelsen, at de som torturbødler nægter deres smerteplagede patienter den lindring, som de burde have krav på. Jeg har oplevet begge typer, og de sidste er langt de værste. Hvis en læge ikke tror på mig, når jeg fortæller om mine smerter, så mister jeg meget hurtigt tilliden til lægen. Men jeg har også set medicinalindustrien skubbe på for at øge misbruget. Der kommer nye præparater, som virker dårligere, men som de fejlagtigt påstår er meget mindre vanedannende. Og når de f.eks. anbefaler en daglig dosis, så mener jeg, at der er tale om pushervirksomhed. Morfin er beregnet til at reducere uudholdelige smerter, f.eks. så man på trods af smerter stadig har en chance for at få en god og helbredende nattesøvn. Nøjes man med det, så er det min erfaring, at det ikke skaber nævneværdig afhængighed. Men jeg er ikke misbrugskonsulent, og der er givet forskel på, hvordan mennesker er disponeret for afhængighed. Men, at det er helt forkert og hurtigt kan blive meget farligt, hvis man dagligt spiser opioider, fordi man er lidt trist i en periode, det burde enhver få banket ind med syvtommersøm i folkeskolen. |
26-11-2023 15:16 | |
Jakob★★★★★ (8964) |
Her et eksempel på en indlægsseddel, som jeg mener må være skrevet af medicinalindustriens økonomer, og som Lægemiddelstyrelsen må have glemt at læse, før de godkendte den: Petidin DAK https://xnet.dkma.dk/indlaegsseddel/PdfFileServlet?formulationid=42&lang=da 3. Sådan skal du tage Petidin DAK Præparatet er i dag forbudt, men jeg kender det fra tidligere, og jeg mener, at det er ganske udmærket. Men jeg har heller aldrig brugt det efter et døgnskema, som om det var en penicillinkur, mad eller vitaminer. I stedet gik de så mere over til Vilan. Det er også et udmærket præparat, men min vurdering af virkningen er, at det er lidt mere vanedannende end Petidin. Det er så også blevet forbudt i dag. Men hvad har medicinalindustrien så fundet på i stedet. Er det mon noget, som man kan have tillid til.? Nej, det tror jeg ikke. Måske nærmere tværtimod. Dårligere smertebehandling med en ny pille, som måske er meget mere lumsk, hvad angår afhængighed. Sådan ser det i hvert fald ud i USA, og vi må nok ikke forvente, at det danske sundhedsvæsen i særlig høj grad evner at lære af andre landes bitre erfaringer. Derfor er det også så vigtigt, at borgerne selv lærer nogle af de vigtigste principper for smertebehandling. Pas på og tag selv ansvar. |
28-11-2023 12:53 | |
Jakob★★★★★ (8964) |
Der kan være mange årsager til depression. Det kan være en umulig hverdag, som bør lægges om. Det kan være dårligt selskab. Det kan være traumatiserende oplevelser. Det kan være teenageproblemer med sociale vanskeligheder og ulykkelig kærlighed. osv. Min kvaksalverklinik har ikke en patentløsning til alle. Men savner man sympati, forståelse og perspektivering, så kan det måske være et godt generelt lille fif at minde om, at man næsten altid kan søge og finde noget i kunstens verden. https://www.youtube.com/watch?v=dRkbhTmB-ao |
28-11-2023 22:34 | |
Jakob★★★★★ (8964) |
Politikerne taler om højere straffe for at sælge opioid piller. Umiddelbart tænkte jeg, at det var populisme, som blot ville føre til mere kriminalitet. Det vil det sikker også. Men jeg bliver alligevel forfærdet, når jeg ser, hvor frit tilgængeligt, det er. Og de taler om det, som noget nyt, og at lovgivningen ikke har fulgt med. Jamen jøsses, det er jo så velkendt, at narkomaner døde på stribe i 70'erne af heroin. Jeg forstår slet ikke, at det skulle være et nyt problem. Hvis det er fordi Tramadol er et nyt præparat, som er kategoriseret anderledes, så må det igen være Lægemiddelstyrelsen og sundhedsadministrationen, der har svigtet. Men hvordan det kan blive så udbredt, uden nogen myndigheder, journalister eller politikere har opdaget det, er mig også ubegribeligt. Og jeg finder det stærkt foruroligende, at de, der leder vores land ikke har mere føling med, hvad der sker. Det må igen være en lejlighed til at slå fast med 7-tommersøm, at borgerne er overladt til sig selv, når de skal finde hoved og hale i, hvad der farligt, for politikerne har overhovedet ikke styr på det. Den ene står og bedyrer, at folk ikke må dyrke en hampplante i deres have, fordi det er meget farligt, og man kan blive psykotisk, mens dødsens farlige piller handles i millionvis bag hendes ryg, fordi de ikke er ulovlige, og en anden politiker bunder en bajer efter udvalgsmødet. Hvis man ønsker at gøre unge mennesker skøre i kuplen, så de mistrives og mister enhver tillid til narkopolitikkens autoriteter, så må det være den helt rette opskrift. Sikke dog nogle uvidende og ansvarsløse tåber. Billedkilde: DR TV-Avis Tilknyttet billede: ![]() |
29-11-2023 23:27 | |
Jakob★★★★★ (8964) |
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/formodede-narkokoebere-fik-besoeg-af-politiet-23-ransagninger-i-tramadolsag 23 personer fik i går besøg af betjente fra Midt- og Vestjyllands Politi, fordi de var blevet identificeret som købere af Tramadol-piller via en salgstelefon. Man skal nok ikke underkende signalværdien, men generelt tror jeg, at det meget nemt kan gør mere skade end gavn, når politiet går hårdt efter køberne. Ransagning er et meget voldsomt værktøj at bruge, og konsekvenserne kan være ligeså voldsomme. En stor hammer er kun sjældent det rette værktøj at bruge, hvis man vil reparere et urværk. https://www.dr.dk/nyheder/indland/skoleboern-fandt-18000-piller-i-en-skov-nu-tilbyder-politiet-mulige-opioid-koebere Politiet har tilbudt misbrugsrådgivning til en række personer, der er mistænkt for at købe vanedannende opioider. Ja, så har politiet jo nok gjort, hvad de kan, og det er da godt at se, at de har andet end en stor hammer at gøre godt med. Spørgsmålet er måske bare, om chokbehandling er den rette motivation, og om den rette hurtige hjælp er tilgængelig. Eller om det hele drukner i traumer, frustrationer og abstinenser, som fører til andet misbrug og endnu flere problemer. Tiden må vise det, men bliver en person først stemplet, som narkoman, så bliver resultatet som regel sociale kriser og udstødelse. Det er virkelig sørgeligt, at Danmark ikke nåede at lære af USA, før det kom så vidt. Tramadol skulle være et mindre vanedannede opioid, men alt tyder på, at det ikke er tilfældet, nærmere tværtimod, og rødvinspolitikeres fordummende lovgivning og medicinalindustriens urørlige pushere styrer for vildt. Bare vent og se, mens de unge drikker og danske politikere fortsætter med endnu mere fanatisk bekrigelse af et hashmarked, som resten af verden er i færd med at legalisere, så skal der nok sammen med Tramadol også opstå et større dansk marked for Fentanyl og mange andre spændende ting... What is the 'zombie drug' that has infested US streets? https://www.youtube.com/watch?v=i2k7KQ5L5Jg The new face of fentanyl addiction: Kati's story https://www.youtube.com/watch?v=BG70kTLfS7w Fentanyl: The million dollar streets strewn with bodies contorted by the effects of the drug https://www.youtube.com/watch?v=3QrZLNyYHVw |
30-11-2023 10:19 | |
Jakob★★★★★ (8964) |
Danskerne er verdens lykkeligste folk, hed det sig engang. Måske var det også der, det gik galt. Det var en kåring, som mange ikke kunne identificere sig med, og det forstærkede følelsen af at være deprimeret og skabte en større forventning til lykkefølelse. Alt skal helst være et ekstremt følelsesorgie i dag. Se bare på sport og den store bagedyst. Så fald dog ned. Det er sgu da kun en bold og en kage uden nogensomhelst reel samfundsnytte. Nogle skønnede tal: 500.000 danskere på lykkepiller 200.000 danskere på andre psykofarmaka 300.000 danskere på Tramadol Et ukendt antal danskere (måske 20.000) ulovligt på et eller flere af ovenstående præparater Et ukendt antal danskere (måske 10.000) ulovligt på andre præparater 30.000 danskere på kokain (måske det mentalt aller farligste stof, og antal misbrugere er fordoblet på under 10 år) 500.000 danskere er alkoholikere (som ofte fører til blandingsmisbrug) 50.000 danskere ryger hash 600.000 danskere ryger tobak Det er ganske forfærdeligt, men hvad skal politikerne gøre.? Langt den største del foregår under "sundhedssektoren", som de af mage grunde helst ikke må svække tilliden til. Og alt for mange vælgere (og politikere) drikker alkohol, så hvis de for alvor tager fat på det, som de burde, så kommer de i strid modvind. Demokratiet går fallit på sundhed, og alt for mange problemer bliver ikke løst i tide, når folket er for optaget af at jagte lykkelige oplevelser, som de føler sig snydt for. Jeg har slet ikke en patentløsning, men det er lidt uartigt at opliste en masse problemer uden samtidigt at forsøge at finde løsninger, og der er nogle ting, som springer mig i øjnene. Lovgivningen er på nogle punkter helt ude af trit med stoffernes farlighed, og det skal der rettes op på. Når opioider kommer på fremmarch, så må det især skyldes manglende kvalificeret undervisning. Det er flovt, og så kan vi godt regne med, at det også gælder alt det andet. Så forebyggende troværdig information skal der skrues drastisk op for. Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen skal i alvorlig krydsild for nogle af deres indlægssedler og doseringsmønstre. Ældre opioide præparater kan de ligeså godt genindføre, men til anvendelse under nye forskrifter. Forsøget på at kamuflere opioider i nye præparater har kun gjort ondt værre. På et tidspunkt opgav politikerne at kontrollere indholdet i tobak. Det burde de aldrig have gjort. Det har fuldstændigt elimineret tobaksproducenternes incitament til at gøre tobak mindre skadelig. Det er i stedet blevet en legal beskidt kamp for dem at skabe en afhængighed, som overstiger politikernes skrækkampagner og afgifter. Det er dybt usundt, især fordi tobaksindustrien ikke taber. Det er bare på med vanten, og måske bør de begynde med at forbyde alkohol på Borgen, så vi kan styrke forhåbningerne til, at ny lovgivning bliver mere sober. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Forbyd energisparepærer | 27 | 14-12-2009 13:48 |