Husk mig
▼ Indhold

Hvad gør i andre ved de stigende elpriser


Hvad gør i andre ved de stigende elpriser29-09-2022 23:27
LeoMadsen
☆☆☆☆☆
(2)
Hvad gør i andre i forhold til at spare på el, der kan vel også hentes lidt penge der.

Personligt syns jeg at priserne på el er ved at være meget dyre.

giver iøvrigt heller ikke mening at de danske møller må slukke for 7 % af deres årlige forbrug pga. dårlig tysk infrastruktur og elkabler.

Jeg slukker for de fleste el apparater mellem 18 og 20:00.

Håber sørme at vinteren bliver varm i år.

Så lige priserne og fik lidt viden om elmarkedet i danmark 
https://www.elpriser.net/elpriser-time-for-time 

det er jo vildt at det skal koste så meget op til 8 kr. for en kilowatt time.
Vi må spare på strøm hvor vi kan og så ellers se pris på el time for time for ikke at betale for dyr el. 
RE: Spare strøm04-10-2022 09:55
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Jeg gør det flg. for at spare elektricitet, når nu priserne er skyhøje.

Lys

Jeg har som regel kun en lampe tændt, når jeg skal bruge lys. Når jeg går fra et rum til et andet, slukker jeg efter mig.

Stand-by

Jeg slukker apparater helt, så de ikke står på stand-by, hvilket bruger lidt strøm. Det gælder f.eks. stereo-anlæg, tv, og lign.

Internet

Jeg slukker min internet router, når jeg ikke skal bruge internettet, d.v.s. om natten, eller når jeg forlader hjemmet. Når jeg kommer hjem, tænder jeg routeren som det første. Det tager nogle minutter, før routeren er klar til, at jeg kan gå på nettet, men tiden går med at få sko af, måske drikke noget vand, lave kaffe, toiletbesøg. Når jeg er klar til at gå på nettet, er routeren også klar.

iPad

Jeg har en elektricitets-aftale, så jeg betaler den aktuelle pris, når jeg bruger elektricitet. Prisen ændrer sig over døgnet og er højest om morgenen, når folk vågner, og fra ca. kl. 17-21, når folk kommer hjem fra arbejde og skal bruge en masse strøm til madlavning, m.v.. Elselskabet har en app, hvor jeg kan se den aktuelle pris henover døgnet.

Jeg tilrettelægger min tid, så når prisen på elektricitet er høj, slukker jeg min computer og benytter en opladet iPad til at læse eller se ting på nettet, jeg har behov for. iPad'en kører på batterier, mens jeg bruger den. Jeg oplader iPad'en, når elprisen er lav.

Jeg oplader også min mobil, når elprisen er lav. Jeg slår bluetooth fra på de enheder, da det bruger strøm. Jeg sætter iPad på flyfunktion, når jeg ikke bruger den, hvilket sparer strøm.

Opvaskemaskine / Tøjvask / Tørretumbler

Jeg benytter kun disse apparater, når elprisen er lav, da de bruger meget strøm. Hvis elprisen stiger endnu mere, tænker jeg at gå tilbage til at vaske op i hånden.

Køleskab

Køleskabet er også en strømsluger. Jeg har tømt min fryser og skruet køleskabet ned på 1 (laveste indstilling). Jeg har kun lidt i køleskabet, og det er især pålæg og mælk, som skal holdes køligt. Jeg slukker køleskabet helt i nogle timer, når elprisen er rigtig høj et par gange om dagen. Og jeg holder køleskabsdøren lukket så meget som muligt. Køleskabet bør bruge mindst strøm, hvis det konstant er tændt, da det har et termostat og selv slår fra og til. Derfor checker jeg, at mit totale forbrug ikke stiger for meget ved, at jeg helt slukker køleskabet nogle timer, mens prisen er rigtig høj. Man kunne også stille køleskabet til lavere temperatur, mens elprisen er lav, og stille det til laveste strømforbrug (indstilling 1 hos mig), når elprisen er høj. Så burde køleskabet ikke slå til i de timer, hvor elprisen er højest. Men check på el app, hvad det faktiske forbrug er.

Hvis det bliver en kold vinter og elpriserne fortsat er skyhøje, så tænker jeg at slukke mit køleskab og holde madvarer kolde udenfor hjemmet et skyggefuldt sted, evt. i en termotaske. Jeg vil putte et termometer ned til madvarerne, så jeg kan checke, at temperaturen er lav nok.

----
Da elpriserne var lave for et par år siden og tidligere, så jeg ingen grund til at gøre nogle af disse tiltag. Det giver frihed at have nem adgang til billig energi i rigelige mængder.
Redigeret d. 04-10-2022 10:01
Deltag aktivt i debatten Hvad gør i andre ved de stigende elpriser:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Elpriser på himmelflugt1107-03-2012 01:12
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik