Husk mig
▼ Indhold

Info om transport der vil overraske mange


Info om transport der vil overraske mange13-01-2024 22:24
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg fik forleden lyst til lige at undersøge hvad der kunne være den billigeste transportform i verden. Jeg faldt over et svensk konsortium der hvert år holder en konkurrence for univerciteter, der konkurrerer om at producere en skinnevogn der kan transportere en person 75km mest effektivt. Rekorden i 2019 var 0,6watt/km.

Det lyder også vanvittigt i mine øjne, men jeg besluttede at dykke lidt ned i det.

Jeg ved at Mercedes har bygget en elbil der kører 12km/kwh, det svarer til 1km/83watt for at transportere måske1,5ton eller mere, dvs. sammenligner jeg med denne skinnevogn der inkl fører måske vejer 150kg. Så flytter Mercedes bilen altså 150kg 1km for 8,33watt. Det er faktisk rigtigt billigt når man ser på at el kan produceres til ca. 25øre/1000watt.

Men så tænkte jeg, er det virkeligt en fordel at sejle ting fra Kina med containerskib syd om Afrika, hvis man kan sende førerløse togvogne fra Kina over Rusland til EU og Danmark? Vi ved vel inderst inde godt alle sammen, at toglinierne går der allerede. Nu har jeg undersøgt lidt om den tur.

Turen mellem Beijing og St. Peterborg tager 12,5timer og prisen for varetransport i området på tog er 3,5 dollarcent eller ca. 25øre per ton per mile eller ca. 16øre per km man transporterer et ton. Turen er på ca. 6000 km så det koster ca. 1kr./kg så hvis vi antager at de sidste 1000km til danmark koster 50øre/kg, så betyder det, at når du betaler 50kr. for at få 5 par strømper sendt til Danmark med vægten 500gram, så er selve prisen for transport ca. 75øre. De 49kr. fordeles med ganske lidt for handling af varer undervejs, og så er det rigtig dyrt at få udleveret sine varer i Danmark.

Er prisniveauet overraskende for Jer? Det var overraskende for mig.

Og husk nu, det er udregnet efter den gennemsnitlige omsætning man har i Kina og Rusland på at transportere varer med tog, dvs. formentlig inkl. alle omkostninger.
14-01-2024 09:57
Jakob
★★★★★
(9298)
­

Euro

Det ligner en robotoversættelse fra en videoomtale på Youtube. Har du noget valid dokumentation.?

Eller er vi tilbage ved Euro Fantasi Fantastico von Talmylder.?



­
17-01-2024 20:21
Euro
★★★☆☆
(445)
Behøves du at virke så ubegavet når du prøver at være nedladende. Blot fordi du ikke interesserer dig nok for fakta, kan andre vel godt sætte sig ind i tingene. Det er selvfølgelig mig der regner så vigtige ting ud, fordi det ud over regnestykkets sammensætning, kræver at man sætter sig ind i ting, hvad de færreste med gennemsnitlig IQ kan finde ud af. Vel Jakob?

For dig er det talmylder, men det skyldes din mangel på at forstå tal, hvis jeg blot gav Jer facit på ting, så ville der jo gå mange minutter før dårligt begavede mennesker kræver beviser for ting de ikke kan tro på.

Jeg gav dig alle byggeklodser til at regne det efter, så gør det, eller vær specifik hvis du skulle være uenig i noget. Jeg laver af og til fejl men i laaaangt de fleste tilfælde er det mig selv der opdager fejlen.

Men det er da rigtigt jeg af og til benytter tilnærmelsesvis rigtige tal, prisen med tog i Kina og Rusland er naturligvis ikke 100% ens og jeg kender kun den samlede distance. Men enten må du opfatte det andre herinde skriver som sandt, måske udenbetydning for en selv, men føler du trang til at hænge folk ud for at lyve, så brug dine tvivlsomme evner på at bevise det! Ellers udstiller du jo blot din egen ubegavethed.
17-01-2024 23:27
Jakob
★★★★★
(9298)
­


Euro


Nej, det kan vel ikke forbavse nogen, at du vælger at svine mig til, frem for at levere den valide dokumentation, som jeg efterspurgte.
Det må nok skyldes din høje begavelse, at du er hævet over dokumentationskrav, eller måske ved du bare ikke, hvad det er.

Men der hører mere til end "0,6watt/km", der ligner noget, som du selv har fundet på.

Jeg ved godt, at der findes nogle imponerende rekorder, men omstændighederne skal være gunstige, og det er de nok ikke på en jernbane i Sibirien.

Jeg ved at Mercedes har bygget en elbil der kører 12km/kwh, det svarer til 1km/83watt


Nej, det gør det så ikke. Allerede der går det galt med din måde at regne på.



­­
27-01-2024 17:00
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg kan ikke se at det er mig der skal modbevise dine poerverse påstande om plagiat og Google oversættelser mv., jeg synes måske du skulle overveje at bevise dine ufine angreb på en mand, der bare er langt mere vis end dig. Men hvis du har en IQ på over 100 så ved du også at man kan straffes for at lave plagiat OG for at beskylde andre for plagiat!
Du har stadig ondt i røven over at jeg kaldte at Robert brugte chatrobotter, men han er jo so far den eneste herinde der har supportet mit synspunkt, respekt til ham, men du er jo blot en idiot der forsøger at træde på mig! Man burde blive extra træt af at træde opad....
27-01-2024 23:05
Jakob
★★★★★
(9298)
­

Uden dokumentation og med forkerte beregninger kan jeg kun høre bulder fra en opblæst tom tønde.


­




Deltag aktivt i debatten Info om transport der vil overraske mange:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Selvkørende biler vil ændre transport området1331-05-2023 11:26
Transport-sektoren1408-02-2012 11:53
Den offentlige transport?206-03-2009 21:46
Artikler
Transport
Transport
NyhederDato
Transport øger sit bidrag til global opvarmning04-11-2009 05:06
Ny hjemmeside: Betal for din transport-CO206-02-2009 10:33
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik