Husk mig
▼ Indhold

IPCC-chef Pachauris Bekendelse:"Klimavidenskab" Er Politisk Bestillingsarbejde


IPCC-chef Pachauris Bekendelse:"Klimavidenskab" Er Politisk Bestillingsarbejde16-10-2019 20:39
kristigenkomst - storpolitik
☆☆☆☆☆
(18)
Times of India 3 Sept. 2010 https://timesofindia.indiatimes.com/india/I-am-happy-that-truth-has-come-out-Pachauri/articleshow/6482854.cms

Her følger et uddrag af et interview med daværende IPCC-chef, Rajendra Pachauri


T.I.: De er kommet ubeskadiget ud af beskyldningerne om deres rolle som formand for IPCC.
Hvad er de vigtigste mangler, som rapporten (nedsat af FNs generalsekretær og IPCC) har påpeget, at IPCC skal arbejde på?
Noget i FN-sonderings-rapporterne, som De er helt eller delvis uenig med?

Pachauri: De har talt om kvantificering af usikkerheder. Til en vis grad gør vi det, men ikke perfekt. Men problemet er, at man i nogle tilfælde virkelig ikke har et kvantitativt grundlag, hvormed man kan knytte en sandsynlighed eller et usikkerhedsniveau, der definerer tingene i kvantitative termer.

Og lad os ikke fjerne betydningen af ​​ekspertvurdering. Og det er noget, rapporten er gået glip af eller i det mindste ikke har påpeget.

Er der tale om et større problem om, hvordan videnskab bruges af samfundet? Og er der en politisk vejledning til det?


Jo da...
At kvæle politik ud af videnskab blotter for dens virkelige sociale formål.
Lad os indse det, ][b]vi er et mellemstatsligt organ, og vores styrke og acceptabilitet af det, vi producerer, skyldes stort set, at vi ejes af regeringer.
[/b]

Hvis det ikke var tilfældet, ville vi være som ethvert andet videnskabeligt organ, der måske producerer førsteklasses rapporter, men ikke ser dagens lys, fordi de ikke betyder noget i politikudformningen.


Nu er det klart, hvis det er et mellemstatsligt organ, og vi ønsker regeringernes ejerskab af det, vi producerer, [b]vil de naturligvis give os vejledning i, hvilken retning vi skal følge[b], hvad er de spørgsmål, de vil have besvaret. Desværre har folk helt taget fejl af den oprindelige (FN) resolution, som IPCC blev oprettet med.

Det står klart, at vores vurdering bør omfatte realistiske responsstrategier. Hvis det ikke er en vurdering af politikker, hvad repræsenterer den da? Og jeg er bange for, at vi efter min mening har været defensive medhensyn til at komme ud med en række politikker, og jeg siger ikke, at vi ordinerer politik A eller B eller C, men på baggrund af videnskab ser vi på realistiske reaktionsstrategier.

Men det er præcis, hvad dette udvalg har anbefalet, at vi slipper for - politiker-diktater. Det er af denne grund, at jeg fremhævede det, der er skrevet i IPCC-mandatet. Dette er en misforståelse fra nogle menneskers side i det videnskabelige samfund. Og jeg håber, jeg kan rette det.
Deltag aktivt i debatten IPCC-chef Pachauris Bekendelse:"Klimavidenskab" Er Politisk Bestillingsarbejde:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
2009-klimavidenskab (TH!NK2-resume nr. 1)3214-06-2010 00:14
Klimavidenskab er ekstenderet økologi006-09-2008 11:59
Artikler
IPCC
IPCC (Bionyt: 500 svar om klima)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik