Husk mig
▼ Indhold

Kondensvandsproblemer i ventilationsaggregat


Kondensvandsproblemer i ventilationsaggregat12-04-2013 12:26
NPOttsen
☆☆☆☆☆
(1)
Hej

Jeg er den ulykkelige ejer af en Energy 1 fra Genvex, der er monteret på loftet. Situationen er den, at når der er lave udendørstemperaturer, så løber der kondensvand ud andre steder end i kondensvandsafløbet!

På baggrund af min uddannelse som proceskontrol-civilingeniør har jeg selv forstand på fugt/dugtpunkt mm. Da jeg ikke kan få Genvex i tale, vil jeg høre, om der er nogen her i forumet, der vil bidrage med viden til at af/bekræfte min teori, om hvorfor der løber vand ud de forkerte steder.

Når jeg ved f.eks. -10 grader, skruer siden af aggregatet, kan jeg se, at der er kondensdråber i bypass-kanalen samt i kammeret efter udsugningsventilatoren (se vedhæftede billede hvor bypass-kanalen er markeret med gul og kammer efter udsugningsventilator er markeret med rødt). Som jeg kan gennemskue det, er der ingen kondensafløb fra bypass-kanalen samt fra kammeret efter udsugningsventilatoren.

Teori:
Når afkastluften kommer ud af varmeveksleren, så er luftfugtigheden i denne luft 100 % i en stor del af tiden ved lave udendørstemperaturer. En del af denne luft bliver hvirvlet ud i bypass-kanalen p.g.a. lidt turbulens. P.g.a. den ringe lufthastighed i bypass-kanalen når luften af blive kølet en anelse ned. Og med 100% i luftfugtighed, deraf kondensation!
I kammeret efter udsugningsventilatoren sker der en kondensation på stort set alle overflader.

Så hvorfor Genvex mener, at det er nok med en drypbakke udelukkende ved afkastet af varmeveksleren er mig en gåde!

Input/kommentarer modtages gerne.
Tilknyttet billede:

12-04-2013 12:42
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hej!
Jeg udelukker ikke, at du måske får et brugbart svar her - men prøv også at forelægges dit problem på Ingeniørens debatside; held og lykke!
14-04-2013 12:41
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Input/kommentarer modtages gerne.


Den luft som kommer inde fra huset den afkøles og afgiver vanddamp!

Denne vanddamp skal så samles i en tragt eller tilsvarende og ledes bort! Men det sker ikke eller noget af kondensatet finder andre veje!

Og det kan da kun skyldes vindstød, som igen må skyldes det aftræk, hvor luften skal afsættes til udeluften! Altså luftstrømme på taget påvirker afgangsluften fra Genvex-en

Aftræk på tag


Redigeret d. 14-04-2013 12:43
15-04-2013 12:33
Jakob
★★★★★
(9290)
.





@NPOttsen

Måske kom delphi kom med et godt bud.
Men ellers synes jeg, at du skal prøve at sende dette link til Genvex:
http://www.klimadebat.dk/forum/kondensvandsproblemer-i-ventilationsaggregat-d24-e2288.php
og fortælle dem, at du fandt det nødvendigt også at spørge andre steder, fordi de var for langsomme.
Hvis det ikke får dem til at vågne op og give dig et svar, så må vi sige tak for informationen, og så er vi nok nogle stykker, der ved hvilket mærke veksler, vi ikke skal købe.




.
06-02-2017 17:36
Thomas Wiingreen
☆☆☆☆☆
(1)
Endelig fandt jeg en der stod med samme problem som mig. Ventilator er lige kortsluttet og vil godt have et bud på hvordan det kan undgåes igen. Et eller andet er fejlmonteret. Og det er jo ikke raketvidenskab for en handy man, så gider ikke at betale en formue for en gang service.
Sælger ved Ebm Papst hvor jeg har købt en ny Ventilator snakkede om problemer med vand og fugt der gik i ventilatoren i Nilan anlæg.

Det du beskriver er også lidt det jeg kom frem til.


Fik du dit løst? Og hvordan??

Mvh Thomas




Deltag aktivt i debatten Kondensvandsproblemer i ventilationsaggregat:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik