Husk mig
▼ Indhold

PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 1 af 86123>>>
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data29-06-2018 13:09
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Vanen tro starter vi en ny runde af denne tråd, her link til foregående:

PART 1
PART 2
PART 3
PART 4
PART 5
PART 6
PART 7
PART 8
PART 9

Vi starter ud med view over Arktis havis dannet af udsnit i dagene op til 28 juni for hhv 2016 og 2018.

Blå bokse indikerer mere isareal i 2018 end 2016
Røde bokse indikerer mindre isareal i 2018 end 2016

En sjov ting er Barrow, Alaskas Nordlige punkt. Relativt tidligt på året blæste isen væk, men i løbet af Maj vendte vindene og isen blæste tilbage igen.
Således skriver vi nu næsten 1 juli og der ligger stadig havis ind til Barrows kyster - hvilket er relativt sent. Lidt det samme er sket for Bering strædet, tidligt på året blæste isen væk, men i Maj-Juni kom den delvist tilbage.

Det måske mest opsigtsvækkende for 2018 isareal er området Øst for Nova Zemlja, Kara sea. Vi skriver næsten 1 juli og området har næsten intakt vinter-isareal.

I PART 9 tråden gjorde jeg opmærksom på en massiv varmebølge på vej mod Ruslands og Sibiriens nordkyst. Denne varme har således ligget ved Arkis havets Rusland side i et par uger, og ganske vist er noget is her smeltet, men det har ikke haft den helt voldsomme effekt.

Link til Arktis explorer: http://www.arctic.io/explorer/8/2017-07-01/6-N75.2225-E94.43825


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

01-07-2018 19:38
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Et overblik over issituationen i Arktis lige nu

Mvh Niels
Tilknyttet billede:

01-07-2018 23:13
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Det arktiske ocean er under forvandling pga hastige temperaturstigninger i områder af havet.
Forholdene ændres fra arktisk klima mod mere atlantisk klima, hvilket påvirker jet strømme mm.

Scientists studying one of the fastest-warming regions of the global ocean say changes in this region are so sudden and vast that in effect, it will soon be another limb of the Atlantic Ocean, rather than a characteristically icy Arctic sea.

The northern Barents Sea, to the north of Scandinavia and east of the remote archipelago of Svalbard, has warmed extremely rapidly — by 2.7 degrees Fahrenheit just since the year 2000 — standing out even in the fastest-warming part of the globe, the Arctic.


Altså gigantiske havområder, der er opvarmet med omkring 1,5 grader C siden år 2000.

Jennifer Francis, an Arctic expert at Rutgers University, said ice loss over the Barents Sea and the nearby Kara Sea can disrupt the atmospheric jet stream, in turn leading to extreme weather over Eurasia, especially in winter.

Here's how it works, according to Francis: The warmer atmosphere above the ice free ocean can strengthen a region of atmospheric high pressure that tends to form around the Ural Mountains, to the south of these bodies of water. That then leads to an elongation of the polar jet stream, which dips farther southward as it gets past the high pressure region and forms a low pressure area.


En konsekvens: mere ekstremvejr specielt om vinteren i Eurasien (Europa og Asien).

https://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2018/06/26/a-huge-stretch-of-the-arctic-ocean-is-turning-into-the-atlantic-right-before-our-eyes/?utm_term=.4e44fc1ffb09

mvh Niels
02-07-2018 21:41
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Således skriver vi nu næsten 1 juli og der ligger stadig havis ind til Barrows kyster - hvilket er relativt sent. Lidt det samme er sket for Bering strædet, tidligt på året blæste isen væk, men i Maj-Juni kom den delvist tilbage.


Det står i modsætning til flere opdateringer om Beringshavet. Men nu er det et stort område, hvor der kan være flere lokale og regionale forskelle, og hvor der kan optræde flere geografiske definitioner i så stort et område.

Midt i maj var udbredelsen af havis 5% af det normale i Beringshavet, ifølge Rick Thoman. https://twitter.com/AlaskaWx/status/997094015978885120.

Hvis man tager et kig på ARCUS rapporten i juni og scroller ned til Regional Sea Ice Extent Discussions, så ser det ikke ud til at have ændret sig i positiv retning i den resterende del af maj. https://www.arcus.org/sipn/sea-ice-outlook/2018/june.

Sammenfattet har der været en meget markant og negativ udvikling for havisen i dette område gennem flere af de seneste måneder.

Hvor ser du det der med, at isen kom delvist tilbage i Beringsstrædet?

Men måske er der en informationskilde, som kan give nye indgangsvinkler til området og havisens udvikling i strædet, der er et meget spændende område og også med en form for symbolsk betydning.

Helt lokalt kan der selvfølgelig være forskelle i området, der er kæmpestort i forhold til et land som Danmark.

Men et kig på Nasa's Earth Observatory afslører i hvert fald endnu en klar tendens for området i april. https://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=92084
03-07-2018 14:58
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
MET Office: isudbredelsen er en del under middel i Barents, Chukchi og Laptev hav.
Update for juni 2018 (10 juni).
https://www.metoffice.gov.uk/research/monitoring/sea-ice/arctic-sea-ice-melt-season-update-june-2018

The past three winters have all been notably mild in the Arctic (Figure 5). A recent study by Stroeve et al. (2018) found that the persistent mildness was likely to be greatly reducing winter sea ice growth, preventing the ice from recovering from the more extensive summer melt that has been observed over the past decade. Estimates of sea ice thickness from the CryoSat-2 satellite over the month of May, produced by the Centre for Polar Observation and Monitoring (CPOM), show large areas of ice of thickness below 2m across the Pacific sector of the Arctic Ocean (Figure 6), a level below which sea ice has been shown to be very likely to melt completely during summer (Keen et al., 2013).


Mvh Niels
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 03-07-2018 15:00
03-07-2018 19:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Jesper Midtfyn :-)

Jeg skrev bl.a. :
"Lidt det samme er sket for Bering strædet... i Maj-Juni kom den delvist tilbage. "


Og du skriver :
"Det står i modsætning til flere opdateringer om Beringshavet. Men nu er det et stort område, hvor der kan være flere lokale og regionale forskelle, og hvor der kan optræde flere geografiske definitioner i så stort et område. "


Og du har fuldstændigt ret, der kan være tale om lidt forskellige definitioner af området. Jeg vil vise hvad det var jeg havde i tankerne herunder i GIF - ved Alaskas kyst Vest for Barrow.

I foråret råbte jeg lidt vagt i gevær et par gange her på site netop p.gr.a at havis ved Bering stod meget svagt ikke bare i forhold til 1981-2010 som Niels K viser, men også i forhold til de senere år.

Men på forskellig vis er situaitonen ved Bering nu i 2018 mere sammenlignelig med de senere år, altså ikke længere noget specielt nyt fra den kant i 2018, Juli.


Man skal huske på at ved Beringstrædet i Juni, så plejer isen nogle gange i de senere år at buldre tilbage ind mod det Arktiske hav. Men som jeg sagde, så har vinde spillet et puds gennem Juni og har sendt isgrænsen noget længere ud mod Bering strædet igen.
Det vil selvsagt smelte, men SUMMA:

Forholdende i retning af Bering strædet fra Arktishavet nu i 2018 minder nu mere om de andre senere år.
Mit "Bering-vagt-i-gevær" synes lidt aflyst pt.

PS: Håber at du ser hele billedet mht. hvordan 2018 adskiller sig fra de senere år, går "på tværs" af den såkaldte dødsspiral der skulle være igang nu.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 03-07-2018 19:24
04-07-2018 10:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Massebalancen for Grønlands iskappe dette år har atter kurs mod netto akkumulation lige som sidste år.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

04-07-2018 10:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her situationen sidste år:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

04-07-2018 10:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg skrev igår: "Mit "Bering-vagt-i-gevær" synes lidt aflyst pt."

Den vil jeg lige trække lidt i land for en tid: Hvis man ser på istykkelsen i det Arktiske hav i retning af Bering strædet, så er det stadig en gevaldig tynd is. Blot en moderat varmebølge burde kunne få has på den is ret hurtigt.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

04-07-2018 11:04
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Omend en frisk sammenligning af havisen 3 juli 2018 vs. 2012 viser at vi bestemt ikke har kurs mod rekord lavt Arktis isvoume i år uanset hvad der sker fra Bering siden:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

04-07-2018 11:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hvad der måske er endnu mere interessant end sammenligningen 2012 vs. 2018 herover er sammenligningen 2004 vs. 2018.

2004 er det år i DMI´s online grafiker med mest havis.

Men forskelle 2004 vs. 2018 skrumper ind dag for dag.

Niels K har - egentligt helt rimeligt ! - foreslået at der kan være fejl i DMI data, måske metoden har problemer etc. Fair nok, fordi det er jo ret markante ændringer vi ser for 2018 i forhold til de seneste år, så skal man altid være lidt varsom.

Men denne sammenligning 2004 vs. 2018 viser, at fordelingen af is i DMI´s 2018 grafik begynder at minde lidt om fordelingen af is 2004. Dette giver 2018 noget troværdighed, fordi en fejl i systemet ville ikke nødvendigvis lige resultere i en isfordeling netop som set i andre år med mere is.

Dette at isfordeling 2018 minder noget om 2004 støtter - for mig at se - at DMI 2018 er the real deal.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-07-2018 12:42
05-07-2018 09:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kulderekorder vælter, sne hvor det ikke er set før: Vi snakker det sydlige Afrika, primært RSA, Namibia mv.

"Unprecedented, unbelievable, never seen it, never heard about it, snowing this depth, in these areas, before."


https://www.youtube.com/watch?v=H4VjEjMj4Cg&feature=youtu.be

Dette omhandler de aller seneste dage, altså her i starten af Juli. Antarktis kulde bølge nåede det Sydlige Afrika.
Jeg hæfter mig ved at temperaturer i Namibia nu er nået ned mellem 4 og 6 graders frost - så vidt jeg kan se. Tidligere kulderekord for Namibia var vist -1,6 gr C. Og denne rekord var endda sat for bare 2 år siden, allerede slået nu med den nye kuldebølge.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-07-2018 09:59
05-07-2018 10:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og i højdedragene i Idaho og Montana så det således ud 2 juli. (og det kommer efter vinter med usædvanligt meget sne).

https://weather.com/news/weather/news/2018-07-03-snow-in-july-montana-idaho-northern-rockies


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

05-07-2018 10:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og så situationen med isbrydere på overarbejde i Russisk Arktis, olie ekport ramt af midsommer is der ikke vil smelte:

"The global warming, which there has been so much talk about for such a long time, seems to have receded a little and we are returning to the standards of the 1980s and 1990s, says company representative Andrey Smirnov."


https://www.zerohedge.com/news/2018-06-25/meanwhile-arctic-unanticipated-ice-pack-leaves-oil-and-lng-tankers-trapped

Også i 2014 havde vi denne situation og man frygter at man er tilbage i typiske 1980-90 forhold.



-> Og så vil jeg lige tilføje: Der er så mange usædvanlige kulde og snerapporter fra Slovakiet, Rumænien, Sicilien, Nord Sverige, Ottawa, Ukraine, New Found Land, Chile, Peru, Australien for tiden, dem når jeg ikke at omtale i hvert fald lige nu.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 05-07-2018 11:03
05-07-2018 22:33
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Det er da lidt underligt, Frank Lansner, at de globale middeltemperaturer forbliver høje, samtidigt med, at du render venden tynd for at finde snemænd.
Er det klimamafiaen, der ikke kan måle temperaturer ordentligt eller er det "bare" fordi vi får mere ekstremt vejr pga opvarmningen?
Mvh Niels
06-07-2018 00:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg ser nogenlunde således på det som jeg har skrevet til dig før, Niels K, citat (16-03-2018 09:00).

Det handler altså om hvorvidt man kan se på Jordens ocean rige overflade og postulere at fordi den ikke vupti bliver kold igen over night efter 100 års opvarmning, så kan vi ikke nu være vidne til at Ændringer i Solens aktivitet ændrer forhold på Jorden, en begyndende afkøling:

"Et forsimplet eksempel:
Prøv at forestille dig en meget stor gryde fyldt med vand der er 0 grader varmt.

Man tænder et lille gasblus under gryden der medfører at vandet hele tiden opvarmes 1 grad i minutet.

Hvert eneste minut måler man vandets temperatur.

Efter 100 minutter koger vandet.

Man slukker gasblusset og venter 2 minutter.

Efter 2 minutter uden blus måler man vandets temperatur og konstaterer at dette minut er det 6´te varmeste nogensinde.

På den baggrund erklærer man:

"Vandet er det 6´te varmeste nogen sinde, ERGO ER GASBLUSSET STADIG TÆNDT!"


Er det en fornuftig videnskabelig tilgang til at vurdere om vi de seneste år ser at ændringer i Solens aktivitet påvirker/dominerer Jordens temperaturer?
"
06-07-2018 06:44
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Nej, vi kan ikke afgøre om solaktiviteten er voldsomt dalende.
Men der er hjælp at hente i forskningen.
Læs denne artikel og fortæl, hvorfor du ikke anerkender global opvarmning, så kan vi måske komme lidt videre.
https://www.carbonbrief.org/why-the-sun-is-not-responsible-for-recent-climate-change?utm_source=Twitter&utm_medium=social&utm_campaign=EndHits18

Jeg vil også lige sige: svar ikke med en et par kurver og grafer, men med videnskabelige artikler, undersøgelser, der giver dig medhold i dine antagelser.
Mvh Niels
06-07-2018 07:26
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Vil lige supplere disse oplysninger til den lange liste af ekstrem kulde, som Frank Lansner omtaler.
https://www.washingtonpost.com/news/capital-weather-gang/wp/2018/07/03/hot-planet-all-time-heat-records-have-been-set-all-over-the-world-in-last-week/?noredirect=on&utm_term=.0fc0629ea16f

Mvh Niels
06-07-2018 08:41
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Niels K Sørensen skrev:
Vil lige supplere disse oplysninger til den lange liste af ekstrem kulde, som Frank Lansner omtaler.
https://www.washingtonpost.com/news/capital-weather-gang/wp/2018/07/03/hot-planet-all-time-heat-records-have-been-set-all-over-the-world-in-last-week/?noredirect=on&utm_term=.0fc0629ea16f

Mvh Niels



jeg fatter ikke, hvad der motiverer Frank, hvis det ikke er rendyrket fortrængning.



.


06-07-2018 09:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Niels K, det er din side der er kommet med udmeldinger som at vi vil få mindre sne, mindre is etc.
Hvis man så påpeger andre tendenser, så er det naturligvis urimeligt.

Noget andet er: JA, der vil komme flere varme events OG kulde events hvis det er sandt at Solens dalende aktivitet medfører forstyrrelser af jetstrømmene.
Hvilket har været konsensus i årtier, indtil CO2 folket pludseligt er begyndt at ignorere Solens rolle her.

Det er næsten dagligt at vi kan se varmeevents i nyheder eller naturprogrammer eller andet. Men dette at vi faktisk også ser mange kulde-events rundt om i verden er ikke altid lige så godt repræsenteret i medier.
At Antarktis havis slog max rekord flere gange fra ca 2008 har jeg eksemeltvis aldrig hørt omtalt i et danske medie. Dette at vi nu har ca 50% mere Arktis havis end i 2012 er heller ikke noget jeg har hørt omtalt. Blot et par enkelte eksempler.
Nu og da i f.eks TV2 nyheder vejr kan der komme noget om at der har været usædvanligt meget sne et sted, men alt i alt er det min vurdering at der er en vis bias i dækningen.

Derfor en lille lyd på et lille forum en gang i mellem i forbindelse med kolde events.
Bemærk, at de kolde events jeg omtaler jo ikke er dækket af normale nyheder.

Har du f.eks. hør at vi i den senere tid har slået all time kulde-rekorder i det sydlige Afrika?
Bled det omtalt at Grønlands indlands is 2 gange i maj slog kulde rekorder?

Hvorfor er det så forfærdeligt at der kommer bare et lille pip herom på site som nogle ganske få mennesker ser?

Skal der nødvendigvis være totalt lukket ned for disse oplysninger hvis i fik det som i ville?
Det er jo det i kæmper for. Ingen må nævne disse ellers ret markante kolde events - for så kommer i farende med usympatisk sprogbrug og sørger for at lukke det ned?
06-07-2018 10:00
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Frank Lansner skrev:

Derfor en lille lyd på et lille forum en gang i mellem i forbindelse med kolde events.
Bemærk, at de kolde events jeg omtaler jo ikke er dækket af normale nyheder.

Har du f.eks. hør at vi i den senere tid har slået all time kulde-rekorder i det sydlige Afrika?
Bled det omtalt at Grønlands indlands is 2 gange i maj slog kulde rekorder?

Hvorfor er det så forfærdeligt at der kommer bare et lille pip herom på site som nogle ganske få mennesker ser?

Skal der nødvendigvis være totalt lukket ned for disse oplysninger hvis i fik det som i ville?
Det er jo det i kæmper for. Ingen må nævne disse ellers ret markante kolde events - for så kommer i farende med usympatisk sprogbrug og sørger for at lukke det ned?



Du kommer godt nok med en voldsk masse lille pip, Frank!
Jeg undrede mig blot over, hvad der motiverer dig, hvis det ikke er rendyrket fortrængning? Er det så svært?



.


06-07-2018 11:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Crank: Det er et "lille pip" fordi kun ca 70-150 mennesker (?) ser det. Pip fås næppe meget mindre.
I realiteten når vi skriver her er det for et lille forum af folk der følger med i klima her i forvejen.

Så jeres besynderlige motivation for at lukke information ned der ikke passer med jeres linie, det er denne motivation der er lidt sær.
06-07-2018 15:43
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Dramatic fall in North Atlantic heat content -
NATURE - David Thornalley et al. , University College , London.
06-07-2018 19:11
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Yep, ikke mindst i de senere uger :-)

(PS: Ved ikke om det er det samme omr af Nordlige Atlanten, dog)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-07-2018 19:19
06-07-2018 19:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Katastrofale ekstremer

Bremen Universitet: Antarktis havisudbredelse tættere og tættere på at være EKSTREMT normal
i forhold til 1973-2017 gennemsnit.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

06-07-2018 19:42
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Frank Lansner skrev:
Crank: Det er et "lille pip" fordi kun ca 70-150 mennesker (?) ser det. Pip fås næppe meget mindre.
I realiteten når vi skriver her er det for et lille forum af folk der følger med i klima her i forvejen.

Så jeres besynderlige motivation for at lukke information ned der ikke passer med jeres linie, det er denne motivation der er lidt sær.



Du skriver altså her, primært, fordi næsten ingen ser det??

Klap dog lige hesten!



.


06-07-2018 19:50
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg er motiveret for at skrive fordi jeg har noget på hjertet jeg synes er spændende. Jeg ville skrive om så der bare var 5 mennesker i klubben, fordi det er min kæphest og interesse.

Men der er nogle der bare vil stoppe andre i at kommunikere om det de lyster. Den slags motivation forstår jeg ikke. Det er ikke positivt. Og heller ikke dette med at nogle vil bruge jeres energi på at stoppe folks kommunition i så lille en klub.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 06-07-2018 20:02
06-07-2018 20:35
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Frank Lansner skrev:
Jeg er motiveret for at skrive fordi jeg har noget på hjertet jeg synes er spændende. Jeg ville skrive om så der bare var 5 mennesker i klubben, fordi det er min kæphest og interesse.

Men der er nogle der bare vil stoppe andre i at kommunikere om det de lyster. Den slags motivation forstår jeg ikke. Det er ikke positivt. Og heller ikke dette med at nogle vil bruge jeres energi på at stoppe folks kommunition i så lille en klub.



Jeg synes bare, du skulle finde dig i, at det ikke er alle, der har dit syndrom.
I fortrængere har fået lov til at albue al pladsen til jer alt for længe, efter min mening. I lukker jo totalt af for logik.

Frank, til din orientering: Hvis jeg, eller andre normale, kommer med en anden mening end jer - så er det ikke for at 'lukke af' for nogen!

PS: Jeg forventer da ikke, at du fatter det.



.


06-07-2018 20:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Til Kulden - Varmen :-)

Som lovet har jeg prøvet at forhøre mig bl.a. på DTU space mht. Sol/sky-effekten i det Arktiske.

Og jeg synes egentligt det er ret spændende.

Det eneste helt konkrete jeg har fået oplyst som gør en forskel på effekten af kosmisk stråling i hhv det Arktiske og så i troperne er, at den effekt der medfører skydannelse virker bedst i luftmasser over nul grader.

Det er netop af samme årsag at effekten mest ses globalt ved det lave skydække.

Det er normalt kun i højsommeren vi ser temperaturer over nul grader i atmosfæren over Arktis (ved 1,5 km / 850 hp), og derfor er sky-effekten direkte i Arktis mest et høj-sommerfænomen.

Men!

I hele sommerhalvåret , hele vejen omkring det Arktiske ser vi typisk atmosfæriske temperaturer i den lave atmosfære over nul grader og det betyder at skyer dannet som følge af sky effekten hele vejen rundt om Arktis vil kunne påvirke Artkis når de blæser ind over Arktis.
Der sker konstant en udveksling af luftmasser mellem Arktis og omgivelserne.

Så alt i alt kan vi sige at:
Sky-effekten i Arktis er mest begrænset til sommerhalvåret, og aller mest i højsommeren.


Men! Men! Men!

Sky effekten har som bekendt både opvarmende effekt og afkølende effekt.

Midt på natten har skyer overvejende en opvarmende effekt. (isolation)
Midt på dagen har skyer overvejende en afkølende effekt. (reflektion)


Dette skal vi kombinere med..

I den Arktiske halvårs-nat hvor sky-effekten er opvarmende er der næsten ikke nogen sky-effekt (grundet kulde).

I den Arktiske halvårs-dag hvor sky-effekten er afkølende er der i nogen grad sky-effekt.


Dermed har vi her en mekanisme hvor Arktis faktisk potentielt kan have mere sky-effekt end andre steder på kloden.

I troperne er Solen højt på himlen og derfor kan skyer i dagtimer have meget stor effekt.


Så alt i alt:

Solens sky-effekt er også tilstede i Arktis, men pt. har jeg ikke fået input om hvor stor denne er alt i alt i forhold til andre steder på kloden.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

06-07-2018 21:36
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Virkeligheden?
Ifølge Frank Lansner vil næste Update vise en dramatisk stigning.
Vi får se.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-07-2018 21:40
06-07-2018 21:57
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Piomas har lavere og lavere værdier i forhold til DMI hvert år. Hvad Piomas viser imorgen har jeg ingen idé om.

DMI viser grafiker i stor detalje så man kan sammenligne med satellit fotos osvosv. Piomas viser ikke i samme grad hvor det er de ser og ikke ser isen.

Der har iøvrigt været en markant varmebølge fra det Nordlige Sibirien og den er ikke overstået endnu. Effekten af denne kan sætte en dæmper på isvolume i år.

Nogle folk særdeles centrale for Piomas har så vidt jeg ved været med til at lave "reanalysis" af havtemperaturer omkring Antarktis, SST. I denne reanalysis påstår teamet at der er en markant opvarmning af havet hele vejen rundt omkring Antarktis selvom NOAA CRU og alle andres data - der råder over alle eksisterende data - absolut ingen opvarmning kan finde.

Når "ham fra Piomas" kan trylle en opvamning op i disse data, så har jeg absolut ingen idé om hvad han kan finde frem til i Piomas for Arktis is volumen. Jeg tilægger det yderst lidt.

DMI 2018 minder ret meget om 2014. DMI har nu 4 år efter ikke ændret 2014 tal nævneværdigt. DMI står tilsyneladende inde for at der kan forekomme så meget is.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
06-07-2018 22:11
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Frank-
Team D.A.Smeed,Oceanography Centre, Southamton,UK, shows surface and subsurface temperatures of the North Atlantic have fallen to their lowest in more than 30 years .
06-07-2018 23:14
Kosmos
★★★★★
(5366)
Piomas har lavere og lavere værdier i forhold til DMI hvert år. Hvad Piomas viser imorgen har jeg ingen idé om

- det har jeg heller ikke!


Men jeg faldt over denne kommenterede visning:

According to the PIOMAS model, volume decrease for May 2018 has been below average: 2285 vs 2650 km3. This means that 2018 is 5th lowest right now, and the difference with last year has grown to a massive 1915 km3, which is 299 km3 more than last month. It has also been overtaken by 2012, which saw a huge volume reduction in May. Likewise for 2016 and 2011, with 2010 not far behind now either...
- læs evt. selv videre.
07-07-2018 07:06
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Frank Lansner: er det ikke vejrudsigten (naturlige variationer), du forsøger at gøre til en global klimatisk nyhed ?
Det skal lige bemærkes, at samtlige med, at Grønland pga enorme snefald har taget lidt på, så er det erkendt, at massetabet fra Antarktis er 3 doblet over de seneste år.
Så overblikket ser ud til at mangle i denne diskussion.
Mvh Niels
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 07-07-2018 07:10
07-07-2018 10:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Niels K, nu siger du så at jeg mangler noget overblik. På hvilken måde?

Antarktis:
Climate reanalyser har stadig Antarktis temperaturer under normalen og det bliver endnu voldsommere, 16 juli spås gennemsnits temperaturen for hele det Antarktiske område at nå

5,5 K

under normalen. Har ikke set dette før.

Climate reanalyser har for tiden helt gennemgående hele den sydlige halkugles overfladetemperaturere på nul eller under nul i forhold til 1979.

Så, hvis man spørger ca "hvorfor dykker jordens temperaturer ikke under Solart min?"
Så bør man lige notere sig at SH for tiden synes at spurte foran udviklingen og ligger under 1979-2000 normalen. En hel halvkugle viser "lokale" tendenser :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

07-07-2018 10:08
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her Antarktis.

Husk nu, at hvis havisen vokser down there, så er det "noget med vinde" eller "noget mes salt indhold". IKKE IKKE IKKE på grund af noget så banalt som kulde. Nix!

Når vinde presser is længere syd på fra Arktis, så er det ensbetydende med massive og hurtige istab. Men nogle mener at hvis vinde presser is længere nord på fra Antarktis, så er det ensbetydende med store istilvækster.


Der går disse store istunger ud fra Antarktis med kold luft der nogle gange rammer kontinenter. Det var det der skete fornyligt da vi fik kulderekord i Namibia hvor all time Namibia kulde rekord blev sænket med ca 3-4 grader.

Men det hører naturligvis ikke til i denne tråd mener nogle.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

07-07-2018 10:38
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Frank Lansner: du bringer "nyheder" om, hvad du kan finde rundt omkring, ignorerede globale middeltemperaturer mv.
Ignorerer også fuldstændigt den forskning, som også har været bla omkring afsmeltning i w Antarktis.
Du er velkommen til at tro, at kloden afkøles voldsomt.
Jeg kan overhovedet ikke se din påstand eftervist overhovedet i noget som helst nylig forskning.
Men tro, hvad du vil

Mvh Niels

Uha, give US global warming https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/se-kortet-varmerekorder-bliver-slaaet-over-hele-verden
Redigeret d. 07-07-2018 10:41
07-07-2018 11:29
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Prof. DR. Christopher Scotese fra North Western University viser i et studie ,at Jordens temperatur i 600 mio fortløbende måneder hsr ligget under gennemsnittet.

Her hjælper Antarktis godt til - for kort tid siden blev der sat ny kulderekord på platauet - der blev målt næsten minus 100 C.

Kan man så i alvor påstå, at vores klode har det for vsrmt.?
07-07-2018 12:18
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Niels K, du skriver: "Ignorerer også fuldstændigt den forskning..."

Du må vide at der findes uendelige mængder af forskning der peger på stort set alt.
Derfor giver det mening at diskutere hvad man finder mest rimeligt.

Du har valgt at tro på f.eks. at den mere havis omkring Antarktis specielt op mod 2015 skyldes at vinde blæser is længere væk fra Antarktis mod varmere vande. Når dette finder sted i Arktis medfører det omgående store istab.

Den slags forskning er jeg bare ikke overbevist af som dig. Specielt ikke når man samtidig ignorerer f.eks at havtemperaturer omkring Antarktis i de tunge dataset som NOAAs SST og HADCRUs SST faktisk har været faldende, helt i tråd med mere is.

Du vælger altså at tro på at NOAA og HADCRU SST omkring Antarktis tager fejl, og samtidigt at det giver mere havis når vinde skubber det ud mod varmere vande.

Man må sige du er stærk i troen, hvis nogen på din fløj udgiver et eller andet, så æder du du råt.

Sjovt nok er der også folk på din fløj der accepterer at temperaturer i havet omkring Antarktis faktisk er faldet. Det har du ikke lige lagt mærke til. Og de har så en anden spændende forklaring med at det er gammelt koldt vand der kommer op med upwelling.

Så ja, Niels, din fløj har forklaringer på alt så de kan forsvare CO2 teorien, omend nogle gange er disse forklaringer ikke kompatible indbyrdes.

Men du har valgt at tro på den med is der skubber ud i varmere vand. Medførende mere is. Cool.
07-07-2018 12:29
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Frank Lansner, tak for din forklaring af hvad jeg tror.
Jeg er ikke enig.
Det jeg har henvist til er målinger afsmeltning ved vest Antarktis.
Mvh Niels
Redigeret d. 07-07-2018 12:31
Side 1 af 86123>>>





Deltag aktivt i debatten PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data65918-03-2024 16:56
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data76812-07-2016 21:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik