Husk mig
▼ Indhold

Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.



Side 23 af 32<<<2122232425>>>
12-12-2021 20:11
Jakob
★★★★★
(9303)
­



@Henning Hansen


Tak for dit input med flere gode betragtninger.

Jeg mener dog ikke, at det nødvendigvis er korrekt, at immunitet opnået ved sygdom er bedre end immunitet opnået med vaccine. Faktisk nok nærmere stærkt tværtimod.
Har du evt. noget dokumentation.?
Jeg har hørt noget om, at mange kun har været smittet i let grad, og derfor har de ikke dannet så mange antistoffer, og de taber derfor hurtigere immunitet.

Vaccinationen derimod stimulerer immunforsvaret flere gange med ugers mellemrum, så der med større sikkerhed dannes flere antistoffer og T-celler, som hjælper med at huske og genkende virus.

Jeg ved det ikke sikkert, men jeg fornemmer også, at Delta og Omikron faktisk er to sideløbende pandemier, hvor vi ikke er immune over for den ene, selvom vi har været smittet med den anden.
Der forestiller jeg mig, at vaccinen nok med tiden vil blive justeret, så den samtidigt skaber immunitet imod både Delta og Omikron og andre relevante varianter.





­­
13-12-2021 13:15
Jakob
★★★★★
(9303)
­




Pressemødet i dag fortæller, at der nu bliver meget travlt:

13. dec 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/regionerne-staar-med-kaempe-vaccinationsopgave-det-bliver-noget-vaerre-boevl
Regionerne står med kæmpe vaccinationsopgave: 'Det bliver noget værre bøvl'
--
Sundhedsstyrelsen har et mål om, at 3,5 millioner har fået tredje stik med coronavaccine inden nytår.
Er du over 40 år og har fået andet stik, bør du gå ind og bestille tid til tredje stik mod coronavirus.
Sådan lød opfordringen fra sundhedsmyndighederne på et pressemøde.



Du er nu nummer 610 i køen....




Man kan vel sige, at det nærmest bliver umuligt at nå, fordi et flertal i Folketinget ikke var vågne nok til at smitteopspore og bremse Omikron ved grænsen, og nu tør de ikke at indføre de nødvendige skrappe restriktioner, som kan bremse Omikron og give vaccineudrulningen mere tid.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det havde set bedre ud, hvis oppositionen havde brugt mere tid på at bekæmpe pandemien og mindre tid på at belaste regeringen med kommissionsundersøgelse, tilsvining, mistillid, løgne og falske anklager. Der må komme et efterspil.





­
RE: Samfundskritiske Ulovligheder13-12-2021 16:24
John Niclasen
★★★★★
(6461)
D. 9-Nov-2021 blev BEK nr 2025 gældende:

Bekendtgørelse om kategorisering af covid-19 som en samfundskritisk sygdom @ Retsinformation

Bekendtgørelsen var oprindelig gældende frem til 11-Dec-2021.

D. 8-Dec-2021 belv BEK nr 2326 gældende:

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kategorisering af covid-19 som en samfundskritisk sygdom

Denne bekendtgørelse ændrede udløbsdatoen for BEK 2025 fra 11-Dec-2021 til 5-Feb-2022.

Dette betyder, at covid-19 på nuværende tidspunkt er kategoriseret som samfundskritisk sygdom frem til 5-Feb-2022.

Og dette betyder igen, at dette forhold udløser muligheden for at tvangsisolere danske borgere, alene under formodning om smitte, som beskrevet i tidligere indlæg, Epidemiloven og isolation 05-11-2021 11:21

Se evt. også dette indlæg: Samfundskritisk Sygdom 17-11-2021 16:32

1) Der er ikke nogen grund til det.

2) Der er måske ikke lovhjemmel.

3) Der er ikke redegjort for effekten.

Der bliver nøje holdt øje med de ulovligheder m.v., den nuværende regering gør sig skyldige i. Der vil givet komme et efterspil.
14-12-2021 00:00
Jakob
★★★★★
(9303)
­



Hvis politikerne ikke har mod til at skrive en lov, som giver dem den fornødne magt til at stoppe livsfarlig og samfundstruende smitte, så må vi vælge nogle andre til opgaven.
Det kan ganske enkelt ikke være rigtigt, at det skal være en menneskeret at sprede livsfarlig smitte.

Den næste pandemi er måske en virus ligeså smitsom som Omikron og ligeså dødelig som Ebola, og så skal lovgivningen være parat, så politikerne og politiet ikke er i tvivl om, at der er hjemmel til at kaste folk direkte i brummen, hvis de ikke vil overholde adfærdsreglerne imod smitte.





­
14-12-2021 00:25
Jakob
★★★★★
(9303)
­




13. dec. 2021
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-13-ssi-forventer-10000-nye-smittede-om-dagen
SSI skriver i en risikovurdering, at omikron vil blive dominerende covid-19-variant allerede i løbet af denne uge.
--
Statens Serum Institut (SSI) skriver i en risikovurdering, at omikron vil blive dominerende covid-19-variant allerede i løbet af denne uge.
Samtidig forventes et stigende smittetal med over 10.000 daglige tilfælde.

--
Det vil ifølge SSI indebære en risiko for øget pres på landets sygehuse, selv om prognoserne stadig er belagt med usikkerhed.
- En stigende smittespredning i samfundet vil medføre en høj risiko for en afledt stigning i antallet af indlæggelser særligt blandt uvaccinerede og vaccinerede svækkede personer, siger SSI's administrerende direktør Henrik Ullum.
På baggrund af den nye risikovurdering mener Henrik Ullum, at det er blevet endnu vigtigere at få vaccineret så mange som muligt.
- Vi forventer at både andet og især tredje stik beskytter imod alvorlige sygdomsforløb af omikron. Derudover peger nye undersøgelser fra England på, at tredje stik også giver beskyttelse imod symptomgivende infektion.



Prognoserne er belagt med usikkerhed. Men det burde være tydeligt for alle, at det er dybt alvorligt.

I Norge har de regnet længere frem, og det giver måske et bedre indtryk af alvoren:


13. dec. 2021
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-12-13-norge-frygter-smitteeksplosion
Den norske statsminister har varslet nye tiltag, efter den norske sundhedsstyrelse udgav risikovurderingen med de skyhøje smittetal.
Om bare tre uger kan Norge forvente mellem 90.000 og 300.000 daglige smittetilfælde, hvis ikke nye tiltag bremser smitten.
Det vurderer den norske sundhedsstyrelse Folkehelseinstituttet (FHI) i en ny risikovurdering.
--
Derudover frygter man mellem 50 og 200 daglige indlæggelser.



Jeg mener nok, at tallene fra Norge fortæller, at vi skal forberede os på, at resten af vinteren kan blive meget forfærdelig i Danmark.
Og det er ikke engang sikkert, at Omikron lader sig standse af foråret.


Jeg tvivler på, at vi kan stoppe Omikron med skrappe restriktioner. Men jeg tror alligevel, at vi burde have gjort et seriøst forsøg. Erfaringerne er vigtige, og bare en uges forsinkelse i smitteudbredelsen kan betyde, at mange flere når at blive vaccineret, før de bliver smittet.



­
14-12-2021 10:14
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Så er det officielt smittede er beskyttet bedre end vaccinerede

Fra Berlingske: Grafen viser, at uanset antallet af dage, så er beskyttelsen hos tidligere smittede højere. Efter 180 dage ligger beskyttelsen mod infektion på over 40 procent for vaccinerede, mens beskyttelsen efter samme antal dage ligger på lidt over 80 procent for tidligere smittede, der ikke er vaccineret.



Allan Randrup Thomsen har tidligere undret sig i Berlingske over Sundhedsstyrelsens påstand, og professoren har stået fast på, at den naturlige immunitet i hvert fald ikke giver dårligere beskyttelse end at være vaccineret.

»Jeg sidder med et lille lusket smil, for det passer vældig godt med, hvad der var min opfattelse. Det passer godt med de data fra Israel, som jeg stolede på, og som viste, at der faktisk var bedre beskyttelse efter tidligere smitte,« siger Allan Randrup Thomsen.
RE: Coronadødsfald Danmark og Sverige14-12-2021 10:28
John Niclasen
★★★★★
(6461)
I fortsættelse af Coronadødsfald Danmark og Sverige 08-12-2021 17:43

Den sidste uge er der rapporteret 67 døde med Covid-19 i Danmark.
Den sidste uge er der rapporteret 4 døde med Covid-19 i Sverige.

Kilde: worldometers.info

Som angivet med en rød pil ser man en stigning i Danmark.
Denne stigning ses ikke i data for Sverige.

Danmark har en befolkning på 5.840.045 (januar, 2021)
Sverige har en befolkning på 10.409.248 (2021)
Tilknyttet billede:

14-12-2021 12:33
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Daglige nye Svenske indlæggelser vedr. Covid



i et syghusvæsen som i dag er belastet af 63 belagte senge. Det danske er nu over 500 fra en befolkning som er næsten det halve af den Svenske.
14-12-2021 12:47
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Sydafrika oplever en voldsom stigning i smitten se



Landet er begunstiget af en lav vaccnation og ingen eller minimale lockdowns under de sidste bølger, som har affødt en stor immunitet i befolkningen, som igen resulterer i få alvorlige syge og i et aftagende dagligt dødsantal se



I et land med 66 mio. var der den 11 december 410 patienter på intensiv afdelinger i landet.
Redigeret d. 14-12-2021 12:49
RE: Corona 14-Dec-202114-12-2021 18:20
John Niclasen
★★★★★
(6461)
I fortsættelse af Trafik-ofre og Corona 08-12-2021 08:49

Vedhæftede graf viser aldersfordelingen af totalt antal døde med Covid-19 i Danmark pr. 14-Dec-2021.

Tabel 3.1 Dødsfald blandt covid-19-tilfælde fordelt på alder, køn og antal med komorbiditet

Kilde: Ugentlige opgørelser med overvågningsdata @ SSI

Aldersgrupper:

Gr. Alder
1. 0-9
2. 10-19
3. 20-29
4. 30-39
5. 40-49
6. 50-59
7. 60-69
8. 70-79
9. 80-89
10. 90+

Bemærk at det er dødsfald med Covid-19. De er ikke døde af Covid-19. Bemærk desuden kormorbiditet i tabellen.

Komorbiditet er defineret som hospitalskontakt inden for de seneste 5 år med bl.a. følgende diagnoser diabetes, cancer, kronisk lungesygdom, hjerte-kar-sygdomme og hæmatologiske sygdom.

Der er fortsat intet tegn på, at Covid-19 er en dødelig sygdom på samme måde, som at færdes i trafikken kan være dødelig. Kurven følger den normale aldersfordeling for døde i Danmark. Gennemsnittet er over 80 år. D.v.s. man dør af alderdom.

Nogle mennesker forstår ikke disse fakta. Det er bl.a. dette, bøllerne i regeringer verden over udnytter til egen vindings skyld. De vil for det første gerne vælges igen, og det er et velkendt trick at udnytte kriser til dette, uanset om krisen er reel eller skabt kunstigt.
Tilknyttet billede:

14-12-2021 21:48
Jakob
★★★★★
(9303)
­




delphi skrev:
Så er det officielt smittede er beskyttet bedre end vaccinerede

Fra Berlingske: Grafen viser, at uanset antallet af dage, så er beskyttelsen hos tidligere smittede højere. Efter 180 dage ligger beskyttelsen mod infektion på over 40 procent for vaccinerede, mens beskyttelsen efter samme antal dage ligger på lidt over 80 procent for tidligere smittede, der ikke er vaccineret.



Allan Randrup Thomsen har tidligere undret sig i Berlingske over Sundhedsstyrelsens påstand, og professoren har stået fast på, at den naturlige immunitet i hvert fald ikke giver dårligere beskyttelse end at være vaccineret.

»Jeg sidder med et lille lusket smil, for det passer vældig godt med, hvad der var min opfattelse. Det passer godt med de data fra Israel, som jeg stolede på, og som viste, at der faktisk var bedre beskyttelse efter tidligere smitte,« siger Allan Randrup Thomsen.


Det er da bestemt interessant.
Men det er da længe siden, at man opdagede, at folk blev syge igen i en ny smittebølge f.eks. i Brasilien.
Grafen fortæller heller ikke, hvor syge man skal være for at danne mere langtidsholdbare antistoffer.
Det er nok også to og ikke tre stik, som de vaccinerede har fået.
Og i øvrigt er det ikke så væsentligt, fordi risikoen ved at blive syg stadig er langt større end ved vaccinen.
Har du evt. et link til kilden.?



­
14-12-2021 21:57
Jakob
★★★★★
(9303)
­




Jakob skrev:
­




13. dec. 2021
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-13-ssi-forventer-10000-nye-smittede-om-dagen
SSI skriver i en risikovurdering, at omikron vil blive dominerende covid-19-variant allerede i løbet af denne uge.
--
Statens Serum Institut (SSI) skriver i en risikovurdering, at omikron vil blive dominerende covid-19-variant allerede i løbet af denne uge.
Samtidig forventes et stigende smittetal med over 10.000 daglige tilfælde.

--
Det vil ifølge SSI indebære en risiko for øget pres på landets sygehuse, selv om prognoserne stadig er belagt med usikkerhed.
- En stigende smittespredning i samfundet vil medføre en høj risiko for en afledt stigning i antallet af indlæggelser særligt blandt uvaccinerede og vaccinerede svækkede personer, siger SSI's administrerende direktør Henrik Ullum.
På baggrund af den nye risikovurdering mener Henrik Ullum, at det er blevet endnu vigtigere at få vaccineret så mange som muligt.
- Vi forventer at både andet og især tredje stik beskytter imod alvorlige sygdomsforløb af omikron. Derudover peger nye undersøgelser fra England på, at tredje stik også giver beskyttelse imod symptomgivende infektion.



Prognoserne er belagt med usikkerhed. Men det burde være tydeligt for alle, at det er dybt alvorligt.

I Norge har de regnet længere frem, og det giver måske et bedre indtryk af alvoren:


13. dec. 2021
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-12-13-norge-frygter-smitteeksplosion
Den norske statsminister har varslet nye tiltag, efter den norske sundhedsstyrelse udgav risikovurderingen med de skyhøje smittetal.
Om bare tre uger kan Norge forvente mellem 90.000 og 300.000 daglige smittetilfælde, hvis ikke nye tiltag bremser smitten.
Det vurderer den norske sundhedsstyrelse Folkehelseinstituttet (FHI) i en ny risikovurdering.
--
Derudover frygter man mellem 50 og 200 daglige indlæggelser.



Jeg mener nok, at tallene fra Norge fortæller, at vi skal forberede os på, at resten af vinteren kan blive meget forfærdelig i Danmark.
Og det er ikke engang sikkert, at Omikron lader sig standse af foråret.


Jeg tvivler på, at vi kan stoppe Omikron med skrappe restriktioner. Men jeg tror alligevel, at vi burde have gjort et seriøst forsøg. Erfaringerne er vigtige, og bare en uges forsinkelse i smitteudbredelsen kan betyde, at mange flere når at blive vaccineret, før de bliver smittet.



­







Norges estimater er baseret på et samfund uden restriktioner:

14. dec. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/norges-sundhedsstyrelse-praeciserer-300000-smittede-om-dagen-er-ikke-realistisk
Norges sundhedsstyrelse præciserer
--
Det vakte opsigt, da den norske sundhedsstyrelse, FHI, i går meddelte, at omikronvarianten i værste fald kunne medføre op mod 300.000 smittetilfælde i døgnet.
Men helt så galt kommer det ikke til at gå, og så heftig en spredning af coronavirus behøver nordmændene trods alt ikke frygte, forklarer FHI's direktør nu.
Der var nemlig tale om en beregning, der ikke tager højde for de tiltag, der bliver gjort for at inddæmme smitten.





Det giver desværre ikke et tal for indlæggelser, men før man ånder lettet op, må man nok alligevel hellere se nærmere på SSI's risikovurdering for de to varianter:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ssi-forudser-over-10000-smittede-om-dagen-med-omikron-inden-kort-tid

https://covid19.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/covid19/risikovurderinger/risikovurdering_omikron_121221_ssi.pdf?la=da

­
Tilknyttet billede:

14-12-2021 22:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hele artiklen fra Berlingske:

Tog sundhedsmyndighederne i november fejl, da de vurderede, at vaccinerede personer er bedre beskyttet end personer, der har været smittet med covid-19?

En ny graf fra Statens Serum Institut (SSI) tyder på det.

Sundhedsstyrelsen har oplyst, at man »ved«, at vacciner giver bedre beskyttelse end tidligere smitte.

De nye data tyder på det stik modsatte.

I november blev coronapassets gyldighed forkortet fra 12 til 6 måneder, og dengang lød begrundelsen fra Sundhedsministeriet, at der var »nyere viden om vigende immunitet sammenlignet med vaccination«.

Sundhedsstyrelsen uddybede:

»Vi ved, at beskyttelsen ikke er lige så god for tidligere smittede som for vaccinerede. Det er den begrundelse, der er for at sætte grænsen ned,« sagde vicedirektør i Sundhedsstyrelsen Helene Probst til Berlingske og henviste til et notat på vej.

Notatet udkom 30. november, men hverken daværende formand for Epidemiudvalget Stinus Lindgreen (R) eller professor i eksperimentel virologi ved Københavns Universitet Allan Randrup Thomsen kunne i notatet finde belæg for, at tidligere smittede skulle være dårligere beskyttet end vaccinerede.

I notatet havde styrelsen udeladt anbefalingen om coronapassets varighed. Afsnittet var »udgået«, fremgik det. Desuden stod der, at det var »videnskabeligt uafklaret«, om vacciner gav bedre beskyttelse mod reinfektion. Det videnskabelige grundlag var altså forduftet.

Sundhedsstyrelsen har tidligere afvist at stille op til interview om dette. Berlingske har på grund af de nye data på ny bedt om et interview, men styrelsen har igen afvist forespørgslen.

Nu viser en graf fra SSI på baggrund af danske data imidlertid, at tidligere smittede har langt bedre beskyttelse mod reinfektion med coronavirus sammenlignet med vaccinerede. Altså det modsatte af Sundhedsstyrelsens påstand.

Grafen viser, at uanset antallet af dage, så er beskyttelsen hos tidligere smittede højere. Efter 180 dage ligger beskyttelsen mod infektion på over 40 procent for vaccinerede, mens beskyttelsen efter samme antal dage ligger på lidt over 80 procent for tidligere smittede, der ikke er vaccineret.

Beskyttelse mod PCR-påvist SARS-CoV-2 infektion



Her er grafen, der viser, at beskyttelsen efter naturlig immunitet er bedre end beskyttelsen ved vaccinen.

Kilde: Statens Serum Institut

Måtte bøje sig
Allan Randrup Thomsen har tidligere undret sig i Berlingske over Sundhedsstyrelsens påstand, og professoren har stået fast på, at den naturlige immunitet i hvert fald ikke giver dårligere beskyttelse end at være vaccineret.

»Jeg sidder med et lille lusket smil, for det passer vældig godt med, hvad der var min opfattelse. Det passer godt med de data fra Israel, som jeg stolede på, og som viste, at der faktisk var bedre beskyttelse efter tidligere smitte,« siger Allan Randrup Thomsen.

Professoren vurderer, at Sundhedsstyrelsen har fokuseret for ensidigt på bestemte studier og på antistofniveauer, fordi man har ment, at antistoffer havde stor betydning for at undgå reinfektion.

»Men når man kigger på antistoffer, så kigger man kun på en del af immunsystemet og får derfor ikke det fulde billede. Jeg har helt i begyndelsen haft samme fornemmelse om, at vaccinen ville give bedre beskyttelse end tidligere smitte, men så begyndte vi at få de epidemiologiske data, der pegede i den modsatte retning, og så måtte jeg jo som videnskabsmand bøje mig for fakta. Vi må erkende, at der er forskel på laboratoriet og det virkelige liv,« siger Allan Randrup Thomsen.

Han advarer imod at konkludere alt for meget på baggrund af de nye tal, for det er ikke sikkert, at de to grupper – tidligere smittede og vaccinerede – kan sammenlignes en til en. Tidligere smittedes adfærd kan eksempelvis være mere risikobetonet.

Ifølge Allan Randrup Thomsen er forskellene i grafen store. Han tør derfor konkludere, at naturlig smitte giver i hvert fald ikke giver dårligere beskyttelse end at være vaccineret, sådan som Sundhedsstyrelsen har sagt.

Folketingets Epidemiudvalg stillede 12. november et spørgsmål til sundhedsministeren, hvori man efterlyste det videnskabelige grundlag for at forkorte coronapassets gyldighed.

Søndag landede svaret fra sundhedsministeren, der skrev, at forkortelsen baserede sig på den vurdering, som Sundhedsstyrelsen offentliggjorde i det førnævnte notat om immunitet. Altså selvsamme notat, der ikke konkluderer, at tidligere smitte beskytter dårligere end vaccination, men beskriver spørgsmålet som »videnskabeligt uafklaret«, og hvori der stod, at anbefalingen om coronapasset var udgået.
15-12-2021 12:31
Jakob
★★★★★
(9303)
­



@delphi


Tak. Jeg vil ikke afvise det, men du har vel også bemærket, at der mangler en del grundlæggende oplysninger.
De skriver heller ikke engang, hvilke varianter, der er tale om.
Det kan godt være, at smitte fra den oprindelige nye corona skaber gode antistoffer imod B117, men det fortæller jo ikke, om man er beskyttet imod Omikron.
Med stor sikkerhed heller ikke, om man er beskyttet imod Delta, hvis man har været smittet med Omikron.



­
15-12-2021 12:52
Jakob
★★★★★
(9303)
­



Heldigvis er Omikron heller ikke helt døv overfor restriktioner:

14. dec. 2021
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-14-nye-omikron-tal-overrasker-tyder-paa-at-restriktioner-virker-siger-ekspert
Nye Omikron-tal overrasker – tyder på, at restriktioner virker, siger ekspert
--
Siden det første tilfælde i landet blev registreret 22. november, er antallet af smittede med Omikron steget til nu samlet 4535.
Og det er sket med en stigende hast. Eller sagt på en anden måde: med en fordoblingstid på mellem to en halv og tre dage igennem den seneste uge.



Så er spørgsmålet, hvilke restriktioner man skal vælge, og hvor hårdt man skal gå til værks.


Det burde man nok have afgjort og valgt en tilstrækkelig stor hammer, før Omikron i det hele taget kom til Danmark.
Enhver skærpelse nu, vil jeg mene kan betegnes som en hovsaløsning i rodebutikken.




Denne anbefaling havde det i hvert fald været bedre at få vedtaget, mens der kun var 20 mennesker, der skulle isoleres, frem for nu 20.000:


15. dec. 2021
https://nyheder.tv2.dk/2021-12-15-eksperter-naerkontakter-boer-gaa-i-karantaene-igen
Eksperter: Nærkontakter bør gå i karantæne igen
--
Statens Serum Institut (SSI) skrev mandag i en risikovurdering, at Omikron vil blive den dominerende covid-19-variant allerede i denne uge.
Den udvikling får blandt andet Jens Lundgren, der er professor i infektionssygdomme ved Rigshospitalet, til at opfordre til, at nærkontakter igen skal gå i isolation, indtil de er blevet testet på fjerde- og sjettedagen.
Lige nu skal man kun gå i isolation, hvis man er nærkontakt til en, der er smittet eller mistænkt smittet med Omikron – også som vaccineret. I alle andre tilfælde behøver man altså ikke at gå i karantæne, hvis man er vaccineret.
Jens Lundgren mener, at i og med at Omikron er årsag til flere og flere smittetilfælde, bør vi snart antage, at den typiske smitte kommer fra Omikron:
- Og derfor at folk, som er nærkontakter, går i karantæne, indtil det er afklaret ved testning på fjerde- og sjettedagen, at de faktisk ikke er blevet smittet, siger Jens Lundgren til TV 2.





­
15-12-2021 17:27
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Man kan ikke isolere sig ud af problemerne med denne sygdom. Ligeså snart man ophæver isolationen kommer den tilbage igen.

Sygdommen slipper med andre ord ikke sit tag i os før vi alle er immune. Så enkelt er det. Og det kan vi lige så godt se i øjnene ført som sidst.
15-12-2021 21:29
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
tag i os før vi alle er immune.


Og det trækkes i langdrag ved at vaccinere raske mennesker som kan holde til den rigtige smitte og de danner robust immunitet.

Det er jo ret oplagt at vaccinerede ikke stoppe smittespredningen. Med en vaccinationudbredelse som vel snart dækker 90 % af befolkningen og smitten spreder sig som en steppebrand, som den gør fordi vaccinerede viderebringer smitten se

15-12-2021 22:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Jo jo men de vaccinerede bliver sjældent rigtig syge. Det er netop de alvorligt syge, som er problemet, og det både for personen selv og for sygehusvæsenet.
15-12-2021 22:18
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Over 99 % af raske mennesker under 65 år bliver ikke syge af smitte. Når de udsættes for reel smitte danner de reel immunitet og virker ikke til at sprede smitten og den uddør. Denne mulighed at skabe en reel immunitet har vi nu forpasset med vaccineprogrammet og flere bliver meget syge og vi skal døje med sygdommen i meget lang tid med uendelig store udgifter tilfølge for samfundet.
Redigeret d. 15-12-2021 22:40
15-12-2021 23:21
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Over 99 % af raske mennesker under 65 år bliver ikke syge af smitte.


Det her er noget af det dummeste, som jeg har læst på et dansk internetforum i 2021 Det er 100 procent benægtelse og nul procent viden.
15-12-2021 23:36
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jesper-Midtfyn skrev:
Over 99 % af raske mennesker under 65 år bliver ikke syge af smitte.


Det her er noget af det dummeste, som jeg har læst på et dansk internetforum i 2021 Det er 100 procent benægtelse og nul procent viden.


Det er vigtig at forstå at raske mennesker som udsættes for smitte danner reel immunforsvar i forlængelse af artiklen fra Berlingske



Hvor altså en vaccination uden en reel infektion først er katastrofal. Det er det fordi et vaccineret menneske som ikke har været udsat for reel smitte virker som massiv smittespreder.

Og det reelle sygdomstal hvor der ikke opstår sygdom, for de raske som udsættes for smitte, er højere end de 99 %!

Fra https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden



For Sverige er 99,9 % af de 57.671 nuværende smittede påført ingen eller et mildt sygdomsforløb og 79 eller 0,1 % har alvorlige komplikationer og er sygehusindlagt.

Så for de raske svenskere som udsættes for smitte vil det i sagens natur være tæt på alle som ikke får nogen sygdom. OG hvis ikke disse svenskere har været vaccineret så danner de reel antistoffer over for smitten og en ny infektion stoppes hos disse individer.
Redigeret d. 16-12-2021 00:04
16-12-2021 10:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Et voldsomt dyk i antallet af covid-indlagte på Svenske sygehuse hvor der nu kun er 24 indlagte



Resultatet af et samfund hvor der ingen lockdowns har været og befolkningen har været udsat for smitte uden at have været vaccineret som var tilfældet under første og anden bølge i 2020.
Redigeret d. 16-12-2021 10:47
RE: De Store Årgange16-12-2021 12:56
John Niclasen
★★★★★
(6461)
I fortsættelse af dette indlæg 16-02-2021 19:55

Når man sammenligner antal døde i f.eks. Danmark år for år, og man har at gøre med en sygdom, som især rammer ældre (og i langt mindre grad yngre med følgesygdomme), så skal man tage højde for antallet af mennesker i de forskellige aldersgrupper.

I indlægget,
Corona 14-Dec-2021 14-12-2021 18:20
, viste jeg flg. graf over aldersfordelingen af totalt antal døde med Covid-19 i Danmark pr. 14-Dec-2021.



Aldersgrupperne i grafen er:

Gr. Alder
1. 0-9
2. 10-19
3. 20-29
4. 30-39
5. 40-49
6. 50-59
7. 60-69
8. 70-79
9. 80-89
10. 90+

D.v.s. i totalt antal er det danskere i alderen 80-89, hvor der er flest døde med Covid-19. I statistikbanken (Danmarks Statistik) er statistikker om døde opgjort i aldersgrupper a 5 år. Så de 80-89 årige er opgjort i to grupper, 80-84 og 85-89.

I vedhæftede graf har jeg plottet antallet af danskere i aldersgruppen 80-84 for årene 2008-2021. Man ser, at der de seneste år er en voldsom stigning i antallet af danskere i denne aldersgruppe.

Kigger man på antallet af døde (med eller uden Covid-19), så skal man tage højde for, at der nu er mange flere mennesker i de aldersgrupper, som dør. Man kan f.eks. opgøre antallet af døde i en aldersgrupper pr. 1000 mennesker i samme aldersgruppe.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 16-12-2021 13:18
16-12-2021 13:06
Jakob
★★★★★
(9303)
­




delphi skrev:
Et voldsomt dyk i antallet af covid-indlagte på Svenske sygehuse hvor der nu kun er 24 indlagte



Resultatet af et samfund hvor der ingen lockdowns har været og befolkningen har været udsat for smitte uden at have været vaccineret som var tilfældet under første og anden bølge i 2020.




Du tror måske stadig ikke, at de har restriktioner i Sverige.?

I forbindelse med Omikron var de hurtigere til at indføre ekstra restriktioner end Danmark var.


https://sverige.um.dk/rejse-og-ophold-dk/nycoronavirus-covid-19
Senest opdateret den 16.12.2021 kl. 10:00
--
Lokale restriktioner

Nye regler eller lempelser af eksisterende regler kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge de lokale myndigheders anvisninger.

For at holde dig opdateret om lokale regler, så bør du undersøge regler hos de lokale myndigheder. Få overblik over de lokale regler på krisinformation.se.
Dette gælder lige nu

Forsamlingsforbuddet i Sverige er ophævet, og der er ikke længere nogen grænse for, hvor mange der må samles indendørs eller udendørs.

Fra den 1. december 2021 gælder der dog krav om forevisning af gyldigt vaccinationsbevis og gyldig legitimation ved offentlige sammenkomster og offentlige arrangementer med over 100 deltagere, der afholdes indendørs. Personer under 18 år og personer, som af medicinske grunde ikke bør vaccinere sig, er undtaget dette krav. Det skal understreges, at der er tale om et vaccinationsbevis. Det vil sige et gyldigt bevis for, man er færdigvaccineret mod COVID-19 (en negativ test eller gennemgået infektion er ikke tilstrækkelig).



Vær desuden opmærksom på følgende råd og anbefalinger gældende fra og med den 8. december 2021:

Hold afstand til andre mennesker i det offentlige rum, særligt indendørs.
Voksne bør undgå trængsel i kollektiv transport ved at rejse på andre tidspunkter end i myldretiden eller bruge andre transportmidler.
Voksne bør bruge mundbind i kollektiv transport, hvis det ikke er muligt at undgå trængsel.
Bliv hjemme og lade dig teste ved symptomer på COVID-19.

Herudover er der ikke krav om coronapas eller brug af mundbind under ophold i Sverige.

Læs mere på de svenske sundhedsmyndigheders hjemmeside

Særlige anbefalinger til ikke-vaccinerede personer

I Sverige gælder der særlige anbefalinger til personer, som ikke er vaccinerede.

Hold afstand til andre mennesker.
Undgå nærkontakt med personer i risikogrupper og personer over 70 år.
Undgå så vidt muligt steder med trængsel, f.eks. koncerter, natklubber og større fester.

Disse anbefalinger gælder ikke personer under 18 år eller personer, som af medicinske grunde ikke bør vaccinere sig.



https://www.dr.dk/nyheder/seneste/sverige-vil-kraeve-coronapas-ved-indrejse-fra-danmark-og-andre-nordiske-lande



­
16-12-2021 14:42
Jakob
★★★★★
(9303)
­



Hvis man mener, at Danmark indfører restriktioner for sent eller noget andet halter i krigen imod pandemien, så må vi nok først rette det kritiske blik imod Epidemikommissionen:


15. dec. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/epidemikommissionen-ser-paa-nye-restriktioner-situationen-kraever-en-hurtig
Epidemikommissionen

Epidemikommissionen består af 11 medlemmer inklusive formanden. Formanden og et medlem er udpeget af sundhedsministeren, mens de resterende ni medlemmer er udpeget af sundhedsministeren efter indstilling fra henholdsvis erhvervsministeren, finansministeren, justitsministeren, Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut, rigspolitichefen, KL og Danske Regioner.

Kilde: Sundhedsministeriet



Kan den gøres bedre.?

Jeg kan godt lide, at der favnes bredt, men måske er de sundhedsfaglige eksperter i den forbindelse blevet underrepræsenteret.?

Ud fra et øjebliksbillede kunne jeg nok godt ønske mere indflydelse fra disse to:
Astrid Iversen professor med speciale i immunologi og virologi
Jens Lundgren, som er professor på Rigshospitalet

Efter min mening har Danmark længe accepteret for høje smittetal med Delta.
Men jeg tænker også, at der må være gået noget galt i kommunikationen med WHO, fordi det ser ud til, at Omikron for længe har fået for lidt opmærksomhed.



Noget andet er, om Epidemikommissionen er godt nok beskyttet imod sygdom.
Hvis Henrik bliver syg, så gør Thyra måske også, og uden dem må jeg skønne, at Epidemikommissionen vil være svækket til en skygge af sig selv.


Vi har pt sygdom i regeringen:

15. dec. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/sloej-mette-frederiksen-melder-afbud-til-eu-topmoede
Sløj Mette Frederiksen melder afbud til EU-topmøde
Der er ifølge Statsministeriet ikke tale om coronavirus, da Mette Frederiksen er blevet testet med et negativt svar til følge. Det skriver Ritzau.



07-12-2021
https://sum.dk/nyheder/2021/december/sundhedsministeren-er-testet-positiv-for-covid-19
Sundhedsminister Magnus Heunicke er tirsdag den 7. december 2021 testet positiv for covid-19. Sundhedsministeren opholder sig i Bruxelles, hvor han selvisolerer på et hotel. Smitteopsporing af alle ministerens nære kontakter er igangsat.



Magnus er kommet på højkant igen, men han ser ikke alt for frisk ud endnu.
Det vides ikke, hvad Mette fejler, men jeg kunne godt ane på hendes sidste pressemøde, at hun ikke var helt sig selv.
Jeg mindes ikke, at vi har haft en bedre Statsminister eller Sundhedsminister, og jeg ønsker god bedring.

Det er selvfølgelig uheldigt, at vores politiske ledere er syge, når der skal træffes kritiske beslutninger.
Men hvis det er en trøst, så kan ministrene fra S næppe blive så syge, at de vil forvalte pandemien ligeså skødesløst, som den blå opposition ville have gjort.





­
RE: Døde i Danmark 80-84 år16-12-2021 14:48
John Niclasen
★★★★★
(6461)
I forlængelse af De Store Årgange 16-12-2021 12:56

I ovenstående indlæg viste jeg flg. histogram over antallet af danskere i alderen 80-84 for årene 2008-2021.



I vedhæftede grafer har jeg øverst plottet det totale antal døde danskere i denne aldersgruppe, de 80-84 årige, for de første 48 uger af årene 2008-2021. Der er kun data for de første 48 uger af 2021 på nuværende tidspunkt.

Umiddelbart ser det ud til, at 2021 har flere døde end tidligere. Kan det være p.gr.a. Covid-19?

Man er jo nødt til at tage højde for antallet af mennesker i denne aldersgruppe!

Derfor har jeg nederst plottet samme data, men for hver 1000 dansker i aldersgruppen, de 80-84 årige.

Man ser nu, at 2020 havde den laveste dødsrate i denne aldersgruppe for alle årene. 2021 har den næst-laveste dødsrate i denne aldersgruppe, de 80-84 årige.

Kilder:
FOLK1A @ Statistikbanken
DODC2 @ Statistikbanken

Ser det alvorligt ud de seneste år?
Hvad med de andre aldersgrupper?

16-12-2021 19:00
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
delphi skrev:
Jesper-Midtfyn skrev:
Over 99 % af raske mennesker under 65 år bliver ikke syge af smitte.


Det her er noget af det dummeste, som jeg har læst på et dansk internetforum i 2021 Det er 100 procent benægtelse og nul procent viden.


Det er vigtig at forstå at raske mennesker som udsættes for smitte danner reel immunforsvar i forlængelse af artiklen fra Berlingske



Hvor altså en vaccination uden en reel infektion først er katastrofal. Det er det fordi et vaccineret menneske som ikke har været udsat for reel smitte virker som massiv smittespreder.

Og det reelle sygdomstal hvor der ikke opstår sygdom, for de raske som udsættes for smitte, er højere end de 99 %!

Fra https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden



For Sverige er 99,9 % af de 57.671 nuværende smittede påført ingen eller et mildt sygdomsforløb og 79 eller 0,1 % har alvorlige komplikationer og er sygehusindlagt.

Så for de raske svenskere som udsættes for smitte vil det i sagens natur være tæt på alle som ikke får nogen sygdom. OG hvis ikke disse svenskere har været vaccineret så danner de reel antistoffer over for smitten og en ny infektion stoppes hos disse individer.


Det var mere dit postulat med en manglende forståelse for de potentielle sygdomsbilleder og symptomer, der kan være i forbindelse covid 19 smitte, som jeg reagerede på.

Som man kan se i en rapport på hjemmesiden for Statens Seruminstitut, er sygdom med covid 19 forbundet med flere symptomer og kan udvikle sig til sygdom af længere varighed .

Læs rapporten her: https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/covid-19-giver-lange-sygdomsforlob-sarligt-blandt-aldre
Tilknyttet billede:

16-12-2021 21:17
Jakob
★★★★★
(9303)
­




Hvis Omikrons inkubationstid og forløb ofte er kortere end Deltas, så kan omikronsmitten måske med fordel dæmpes med kun en uges hård nedlukning af gangen.?

Vi kan lige nå en enkelt hyggehjemmeuge inden jul.



Pressemødet i dag viser tydeligt, at det ikke er en nem kamp imod Omikron:
https://www.dr.dk/drtv/episode/tv-avisen-ekstra_-pressemoede-om-coronasituationen_291919


Vi må savne grundoplysninger om de forskellige relevante Coronavarianter.
Inkubationstid, smittefarlighed for mennesker og dyr, dødelighed, temperaturresistens, spritresistens, UV-resistens, overlevelsesdygtighed på forskellige flader osv. osv..
Hvis Omikron har et svagt punkt, så bør det findes hurtigt.




­
16-12-2021 21:50
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Omikron vil sejre sig selv ihjel. Den er så smitter så meget, at vi alle vil blive ramt, og når det er overstået, så vil den sejre sig selv ihjel.
16-12-2021 22:18
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Omikron vil sejre sig selv ihjel.


Som Vaccineprogrammet meget vel kan forhindre eller trække i langdrag.
RE: Døde i Danmark 80-84 år16-12-2021 23:21
John Niclasen
★★★★★
(6461)
I forlængelse af De Store Årgange 16-12-2021 12:56

I ovenstående indlæg viste jeg flg. histogram over antallet af danskere i alderen 80-84 for årene 2008-2021.



I vedhæftede grafer har jeg øverst plottet det totale antal døde danskere i denne aldersgruppe, de 80-84 årige, for de første 48 uger af årene 2008-2021. Der er kun data for de første 48 uger af 2021 på nuværende tidspunkt.

Umiddelbart ser det ud til, at 2021 har flere døde end tidligere. Kan det være p.gr.a. Covid-19?

Man er jo nødt til at tage højde for antallet af mennesker i denne aldersgruppe!

Derfor har jeg nederst plottet samme data, men for hver 1000 dansker i aldersgruppen, de 80-84 årige.

Man ser nu, at 2020 havde den laveste dødsrate i denne aldersgruppe for alle årene. 2021 har den næst-laveste dødsrate i denne aldersgruppe, de 80-84 årige.

Kilder:
FOLK1A @ Statistikbanken
DODC2 @ Statistikbanken

Ser det alvorligt ud de seneste år?
Hvad med de andre aldersgrupper?

(Dette er en gentagelse af et tidligere indlæg, hvor vedhæftede fil ser ud til at være forsvundet, så jeg prøver igen.)
Tilknyttet billede:

17-12-2021 09:43
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Omicron er på retur i Sydafrika og landet drager stor fordel af ringe vaccination og herunder ingen lockdowns under de første bølger hvorfor der er immunitet i befolkningen https://www.berlingske.dk/danmark/mens-europa-frygter-det-vaerste-har-sydafrika-set-omikron-toppe

Citat:

Ingen danskere vil kunne undgå omikronsmitten herhjemme, lød de dystre meldinger fra eksperter og myndigheder torsdag. I Sydafrika synes omikron på retræte efter at have inficeret langt færre end frygtet, siger analytiker i omikrons ground zero.

Det første reelle studie af faktiske omikrontilfælde i Sydafrika viser da også, at omikron kun har ført til en tredjedel af de indlæggelser, som deltabølgen forårsagede. Nemlig 38 indlæggelser pr. 1.000 omikron-tilfælde mod 101 indlæggelser pr. 1.000 delta-tilfælde.

Tal fra National Institute for Communicable Diseases viste i går et dagligt smittetal for hele Sydafrika på knap 25.000. Det var en stigning på 11 procent i forhold til sidste uge. Men det var også den mindste stigning, siden omikronalarmen lød i slutningen af november, og der var mere godt nyt:

Antallet af daglige indlæggelser faldt nemlig betydeligt torsdag sammenlignet med torsdagen forinden.

Antallet af daglige døde holder sig på et meget lavt niveau for landet. 36 døde i går for et land med 66 mio.


Redigeret d. 17-12-2021 10:32
17-12-2021 11:45
Jakob
★★★★★
(9303)
­

­


delphi skrev:
Omicron er på retur i Sydafrika og landet drager stor fordel af ringe vaccination



Vaccinen skaber et kortere og mindre alvorlige sygdomsforløb, så der bliver færre dage, hvor patienten kan smitte videre.
Så det er mig lidt en gåde, hvordan det skulle være en fordel at undlade vaccinen.



Når det ikke er værre i Sydafrika, så skyldes det nok primært:

De har en yngre befolkning, og det er velkendt, at yngre tåler sygdommen bedre.

I området havde de kort forinden et større udbrud, som har opbygget en vis immunitet.

De har ikke vinter i Sydafrika nu.






Men når du nu er så sikker på, at det er bedst ikke at lade sig vaccinere, så er du vel også af den holdning, at du og John Niclasen selv skal betale for jeres hospitalsophold, hvis I mod forventning skulle blive alvorligt syge.?

Jeg bør måske advare om, at udbud og efterspørgsel kan få kursen på sengepladser til at stige en smule.






­­
17-12-2021 11:50
Jakob
★★★★★
(9303)
­



Her kan man igen se forskellen på rød og blå blok, når det handler om smittebremsende restriktioner:


17. dec. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/sundhedsordfoerere-uenige-om-restriktioner-foer-moede-om-coronasmitte
Folketingets sundhedsordførere mødes her til formiddag virtuelt for at diskutere coronasmitten i samfundet.
Og der er lagt op til flere restriktioner op til jul - det fremgik af sundhedsmyndighedernes orientering i går.
Før mødet lyder der dog forskellige toner fra partierne.
Hos Enhedslisten er man klar til "selv vidtgående forslag om nye restriktioner" blandt andet forsamlingsloft, siger sundhedsordfører, Peder Hvelplund.
Derimod er De Konservative ikke klar til markante stramninger.
- Vi har høje smittetal, men hospitalsvæsnet er ikke på samme måde blevet presset de seneste dage, siger sundhedsordfører, Per Larsen.



Se evt. mere her:

17. dec. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/politik/inden-pressemoede-her-er-partiernes-oensker-til-restriktioner
Inden pressemøde: Her er partiernes ønsker til restriktioner





­
17-12-2021 12:45
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
En eksplosiv vækst i smittetilfælde for Sydafrika har affødt en all time high med 38.000 den 12 dec. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/ uanset at det er sommer i landet. Men udbrud af sygdomme relateret til omikron herunder hospitalsindlæggelser er minimale.. Forhold som set i forhold til Danmark kun kan tilskrives ringe vaccination og ingen lockdowns..

Forholdet at det er sommer i landet kan kun minimere smitteudbredelsen. Hvis man er blevet smittet, så vil et sygdomsforløb forløbe ens om det er sommer eller vinter.

Mht. et mildere sygdomsforløb som følge af vaccination så er det sandsynligvis også løgn, som følge af alt det der er blevet fordrejet og data direkte er manipulet af embedsapperatet i statsadministrationen herunder ikke mindst i statsministeriet. Hvor de lægefaglige institutioner klapper hælene sammen og viderebringer de fremførte løgne. Lidt lige som vedr. klimaforskningen.
Redigeret d. 17-12-2021 13:05
RE: Døde i Danmark 85-89 år, uge 1-4817-12-2021 14:10
John Niclasen
★★★★★
(6461)
I fortsættelse af Døde i Danmark 80-84 år 16-12-2021 23:21

Der er flest døde med Covid-19 i Danmark i alderen 80-89 år.
Se: De Store Årgange 16-12-2021 12:56

I vedhæftede grafer har jeg for aldersgruppen, 85-89 år, øverst plottet antallet af danskere, derefter i midten totalt antal døde danskere i denne aldersgruppe i de første 48 uger af hvert år siden 2008, og nederst samme data, men for hver 1000 dansker i aldersgruppen, 85-89 år. Året er ikke omme endnu, derfor kun uge 1-48.

Kilder:
FOLK1A @ Statistikbanken
DODC2 @ Statistikbanken

Man ser, at 2020 havde den laveste dødsrate for de 85-89 årige. I år, 2021, er indtil videre overgået af årene: 2008, 2009, 2010, 2011, 2013, 2015, og 2018.

Grunden til dette er, at selvom 2021 havde flest døde i denne aldersgruppe, som man ser i midten, så havde 2021 også flest antal danskere i denne aldersgruppe, som man ser øverst.

De første data for vaccinerate i Danmark er dateret 10-Feb-2021. D.v.s. der var ingen danskere vaccineret mod Covid-19 i 2020.
Se: Døde vs Vaccinerede 11-12-2021 12:22

Det er da ikke så skræmmende, er det?
Hvad med de andre aldersgrupper?
Tilknyttet billede:

RE: Døde i Danmark 75-79 årige, uge 1-4818-12-2021 09:31
John Niclasen
★★★★★
(6461)
I fortsættelse af ovenstående indlæg.

Der er flest døde med Covid-19 i aldersgruppen 80-89 årige.
Der er næst-flest i aldersgruppen 70-79 årige, som ses af flg. graf:



Fra: Corona 14-Dec-2021 14-12-2021 18:20

Aldersgrupper i grafen:

Gr. Alder
1. 0-9
2. 10-19
3. 20-29
4. 30-39
5. 40-49
6. 50-59
7. 60-69
8. 70-79
9. 80-89
10. 90+

I statistikbanken (Danmarks Statistik) er data for døde angivet for aldersgrupper a 5 år, f.eks. 75-79 årige.

I vedhæftede grafer har jeg for aldersgruppen, 75-79 årige, øverst plottet antallet af danskere i gruppen, derefter i midten totalt antal døde danskere i denne aldersgruppe i de første 48 uger af hvert år siden 2008, og nederst samme data, men for hver 1000 dansker i aldersgruppen, 75-79 årige. Året er ikke omme endnu, derfor kun uge 1-48.

Kilder:
FOLK1A @ Statistikbanken
DODC2 @ Statistikbanken

Man ser i nederste histogram, at år 2020 havde den laveste dødsrate for de 75-79 årige. Derefter kommer år 2019 og så år 2021 på 3. pladsen. Alle tidligere år havde højere dødsrate blandt de 75-79 årige.

Så selvom år 2021 havde flest døde i denne aldersgruppe af alle år (som man ser på midterste graf), så havde år 2021 også flest mennesker i aldersgruppen (som man ser øverst), og dette giver altså så en lav dødsrate.

Ingen danskere var vaccineret mod Covid-19 i år 2020.
Det blev man først i år 2021.

Der er ikke rigtig tegn på en dødelig pandemi i denne aldersgruppe.
Hvad med de andre aldersgrupper?
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 18-12-2021 09:55
RE: Døde i Danmark 70-74 årige, uge 1-4818-12-2021 09:45
John Niclasen
★★★★★
(6461)
Jeg har gjort det samme for aldersgruppen, de 70-74 årige, som i ovenstående indlæg.

Kilder:
FOLK1A @ Statistikbanken
DODC2 @ Statistikbanken

Man ser i nederste histogram, at år 2020 havde den laveste dødsrate af alle år. År 2019 havde den næst-laveste dødsrate, og derefter kommer fire år med næsten samme dødsrate: 2016, 2017, 2018, og 2021.

Der var flest døde danskere i år 2018 blandt de 70-74 årige, som man ser af midterste graf. Der var også flest danskere for aldersgruppen, de 70-74 årige, for 2-3 år siden, som man ser af øverste graf. Og dette giver en lav dødsrate. Antallet af danskere i aldersgruppen, de 70-74 årige, er faldet lidt siden år 2018. Der er store og små årgange uanset Covid-19 eller andre forhold andet end, at der nogle år bliver født flere børn end andre år, og så kan indvandring spille ind.

Ingen danskere var vaccineret mod Covid-19 i år 2020.
Det blev man først i år 2021.

Er det skræmmende?
Hvad med de andre aldersgrupper?
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 18-12-2021 09:58
18-12-2021 14:32
Jakob
★★★★★
(9303)
­





Pressemøde om de nye restriktioner:

17. dec. 2021
https://www.dr.dk/drtv/episode/tv-avisen-ekstra_-statsministeren-holder-pressemoede-om-coronasituationen_292148
TV AVISEN Ekstra: Statsministeren holder pressemøde om coronasituationen



Oversigt over nye restriktioner:

17. dec. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/sidste-omgang-klokken-22-og-pladsbillet-i-toget-disse-restriktioner-traeder-i-kraft
Disse restriktioner træder i kraft søndag morgen



Mere oversigt:

17. dec. 2021
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-17-overblik-her-er-de-nye-corona-restriktioner


Herunder kan du se de nye restriktioner:

Lokaler med erhverv der lukkes:

Spillehaller
Kasinoer
Lege- og badelande
Forlystelsesparker og tivolier
Messer og lokaler til konferencer og foredrag

Lokaler til kulturelle aktiviteter der lukkes:

Spillesteder
Teatre
Biografer
Museer
Kunsthaller
Kulturhuse
Forsamlingshuse
Folkehøjskoler
Selskabslokaler
Zoologiske anlæg
Akvarier
Lokaler til menighedsarrangementer og idrætsarrangementer med betalende tilskuere

Tiltag på serveringssteder:

Serveringssteder skal stoppe udskænkning af alkohol klokken 22 og lukke klokken 23
Generelt forbud mod salg af alkohol i perioden 22-05
Indendørs arealkrav på 2 kvadratmeter per gæst for siddende gæster og 4 kvadratmeter for stående
Krav om mundbind eller visir for personale med kundekontakt, uanset om de kan forevise coronapas
Krav om opsætning af informationsmateriale fra Sundhedsstyrelsen samt krav om håndsprit.

Øvrige tiltag:

Kravet om mundbind udvides til blandt andet lokaler på kultur- og erhvervsområdet, hvor der er offentlig adgang. Eksempelvis uddannelsesinsitutioner, køreskoler, take-awaysteder og gudstjenester.
Indendørs arealkrav i detailhandlen og til gudstjenester og religiøse handlinger.
Krav om pladsbillet og coronapas i intercity- og intercity-lyntog samt krav om coronapas i fjernbusser.
Arbejdspladser anbefales at opfordre til hjemmearbejde.
Begræns mængden af sociale kontakter i juletiden.





"Restriktioner" er for de fleste et negativt ladet ord.

Derfor mener jeg måske, at vi i stedet bør betegne det som:

Sundhedsansvarlige leveregler.

Et sæt regler, som altid gælder, og som kan justeres efter behov.





­­
18-12-2021 14:47
Jakob
★★★★★
(9303)
­




https://www.klimadebat.dk/forum/coronavirus-frihandel-flyrejser-og-fornuftig-klimapolitik--d7-e3780-s880.php#post_84665
Hvis man mener, at Danmark indfører restriktioner for sent eller noget andet halter i krigen imod pandemien, så må vi nok først rette det kritiske blik imod Epidemikommissionen



De må også mangle en repræsentant for klima- og miljø.

Og hvem er det egentlig, der skal beslutte, at situationen på et givet tidspunkt er så alvorlig, at Epidemikommissionen skal holde et møde.?







Stop VOC ved grænsen.


Da Omikron blev opdaget i Sydafrika blev den betegnet som en VOC (en bekymrende variant).
Men alligevel nåede den at sprede sig til hele verden, før man havde vurderet dens farlighed.
Og det er vel at mærke sket på et tidspunkt, hvor hele verdens virusovervågning burde være på sit højeste.

Er det tilfredsstillende, at verdens beredskab på den måde bygger på held og uheld.?
Nej vel.?


Er det en undskyldning for Danmark, at det også er gået galt for alle andre lande.?
Ja, men den er ikke særlig god.
Med det omfattende danske testsystem, så burde Danmark være det land, som kunne have vist hele verden, hvordan man holder en fætter som Omikron i skak med tests, smitteopsporing, karantæne, rettidige rejserestriktioner osv.
Men i stedet konstaterede man blot, at nu kunne smitteopsporingen ikke følge med mere ( ligesom det gik med B117 ), og så må vi igen finde plan B og gå over til mere generelle restriktioner.
Problemet er blot, at det er langt mere bekosteligt end at bekæmpe problemet, mens det endnu er småt, og hvad værre er, så er Omikron så smitsom, at plan B næppe er tilstrækkelig, og nu sidder vi i saksen.


Et eksempel på, hvorfor det er bedre at slås med et lille Omikron smitteproblem end et stort kan ses her:

17. dec. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/naere-kontakter-til-smittede-med-omikron-anbefales-isolation-det-kan-stoppe
Nære kontakter til smittede med omikron anbefales isolation: 'Det kan stoppe samfundet'





Hvad skal vi så gøre for at undgå et tilsvarende problem en anden gang.?

Det er noget, som eksperterne må granske. (Jeg tænker ikke, at det er et ansvar, som mine kære modskribenter her på siden er kompetente til at løfte.)



Men når det handler om den internationale overvågning, så må Danmark nok skulle med helt frem i forreste række, så vi får information om VOC's så hurtigt som overhovedet muligt.
Og Epidemikommissionen skal i den forbindelse hellere indkaldes til møde 100 gange for meget end 1 gang for lidt.!



Generelt mener jeg også, at der skal lægges en dæmper på masseturismen uanset, om der er en pandemi eller ej. Det vil også gavne klimaet.
Folk behøver ikke holde mindre ferie i udlandet, men frem for at holde en uges ferie om året i Sydafrika, så kunne de måske i stedet holde 2 uger hver andet år.
Hvis alle tænker sådan, så bliver turisttrafikken over grænsen halveret, og det vil gøre det langt mere overkommeligt at opspore og isolere de smittede.
Men når der er fremavlet en VOC, som truer med at invadere Danmark, så må der gælde, at rejseaktiviteten over grænsen skal være det første, som lyn hurtigt bliver underlagt meget skrappe restriktioner.
Det mener jeg blev forsømt med Omikron.



Når det først er gået galt, og vi har fået virus ind i landet, så bør alles øjne hvile på smitteopsporingen, som skal have den allerhøjeste prioritet.
Og offentligheden skal orienteres grundigt om, hvor der præcist findes smitte.
Og i samme øjeblik, det ser ud til, at smitteopsporingen ikke kan følge med, så skal restriktioner og lokale nedlukninger prompte sættes i værk i et så stort et omfang, at smitteopsporingen igen kan få greb om de smittede. Det mener jeg også blev forsømt med Omikron.




­
Side 23 af 32<<<2122232425>>>





Deltag aktivt i debatten Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
FNs Fordrejede Klimapolitik og Teknokratiets CO2-Økonomi205-12-2019 01:48
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
(Aktuel) fransk klimapolitik305-12-2018 10:56
Artikler
Flytrafik
Føler du, at befolkningen bakker op om en vidtgående klimapolitik?
EUs klimapolitik - en succeshistorie? (Mernilds Klumme, januar 2009)
Klimapolitik (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
Hedegaard samler tænketank om huller i klimapolitik17-11-2008 05:33
LO får sin første klimapolitik19-08-2008 07:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik