Husk mig
▼ Indhold

Danmark tager hul på geotermisk energiproduktion.


Danmark tager hul på geotermisk energiproduktion.20-11-2023 12:17
Euro
★★★☆☆
(445)
Så har TV2 news vist, at vi er ved at tage første skridt til en 2-3km dyb boring ved Aarhus. Denne boring skal bruges til at pumpe varmt vand fra undergrunden op til jirdoverfladen hvor den skal pumpes rundt i fjernvarme nettet, hvor det er tanken at det skal dække 20% af varmekilden.

Bliver det en succes er det planlagt, at man vil bore yderligere 20-30 huller i Aarhus, København og Nordsjælland.

Man siger, at vandets temperatur stiger med ca. 25grader per km man borer, så det er vidst mest til fjernvarme vi kan få dækket noget af vores energibehov. Men det er jo slet ikke uvæsentligt, for det vil kunne erstatte en pæn del af vores naturgas, både i Danmark, men på længre sigt også i resten af EU. Og så vil vi jo kunne dække langt mere af energibehovet med biogas.
20-11-2023 22:26
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg bemærkede så også lige at TV avisen havde et indslag i samme stil, blot om Aalborg der er ved at bygge et stort varmepumpe anlæg, en type anlæg jeg har været fortaler for i andre medier gennem 3-4år.
Et jordvarmeanlæg har den fordel frem for en luft til luft varmepumpe, at jorden altid er plusgrader og derfor er effektiviten bedre i jordvarmeanlæg. Du betaler for en del elektricitet og får 5 dele varme ud af den.
Men lægger man varmepumpen helt ude ved havet, så en pumpe trækker vand der jo er flydende så altid plus grader ind, så kan man ret effektivt levere fjernvarme til de større kystbyer.
Hvis man gør det overalt i den kolde del af verden, vil der jo i princippet ske det, at vi i stedet for at brænde nyt CO2 af, så tager vi en varme der allerede eksisterer og gør den mere koncentreret.
Det betyder at al den varme vi får er varme vi trækker ud af havet. Så vi faktisk reducerer CO2 i luften, mens vi køler planeten ned.
Og på denne måde kan vi reducere prisen på opvarmning til 20% og eftersom 50% af vores el er clean energy, så vil dette alene øge vores clean energy andel fra opvarmning i byerne til 90%.
Når vi sammenligner med de geotermiske boringer hvor man forventer de kan dække ca. 15% af danmarks fjernvarme behov, så ser det ud til, at man trods alt kan nå længere med varmepumper drevet af havvand.
20-11-2023 23:19
Kosmos
★★★★★
(5371)
Bliver det en succes er det planlagt, at...

- ja, det er lige dét!: De hidtige danske erfaringer på området været mildt sagt blandede!:

Budgettet for boringerne var 12 millioner kroner til at starte med, men blev revideret flere gange undervejs og var, da boringerne blev sat i gang, på ca. 50 millioner kroner. I løbet af marts 2012 havde Viborg Fjernvarme dog ikke længere likviditet til at fortsætte - og banken stoppede for yderligere finansiering af projektet[...]Den samlede regning for geotermiprojektet blev 162 mio. kr.

Energitilsynet besluttede i 2014, at 140 mio. kr af regningen for det lukkede geotermiprojekt for størstedelens vedkommende skal betales af fjernvarmebrugerne i Viborg ved indregning i varmeprisen med 850 kr/år. Kritiske fjernvarmebrugere har dannet en forening, som kæmper for at få ændret beslutningen.

Energi Viborg Kraftvarme A/S undersøger i 2014, om det er muligt at fremsætte et erstatningskrav mod de involverede i projektet. Hvis det lykkedes, vil det være første gang i Danmark, at der rettes krav mod deltagere i en boreoperation, hvor det er sagsøger selv, der er operatør (projektleder) og rettighedshaver.
21-11-2023 23:22
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg ved godt jeg blot viste de to teknologier, jeg burde nok have sagt hvordan jeg læser det.

Når man i Aarhus planlægger at spare 20% CO2 ved boringen, så mangler man stadig at dække 80% af markedet. Hvis vi så antager, at man bygger en varmepumpe med 500% effektivitet (det man kalder 20%) hvor de sidste 20% dækkes for 50% af grøn strøm, så er 90% af de sidste 80% CO2 fri. Dvs. at 72% er CO2 fri plus de 20% fra boringen, så vi har sparet 92% CO2.
Men hvis vi blot havde bygget en varmepumpe der var 25% større i kapacitet, så havde vi sparet 90% CO2.
Er det virkelig værd at betale for den boring for at spare yderligere 2% CO2?




Deltag aktivt i debatten Danmark tager hul på geotermisk energiproduktion.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Thwaiters Gletscher - hvor lang tid tager det for den at smelte?3209-10-2020 11:23
CO2-neutral energiproduktion3111-12-2013 20:57
Dong blokerer for geotermisk energi3628-06-2010 08:43
Artikler
Geotermisk energi
NyhederDato
Virksomheder tager sig et friår fra klimaet17-04-2009 08:12
Rydningen af Amazonas tager til06-01-2009 12:05
Udviklingslande tager flere klima-initiativer03-11-2008 08:11
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik