Husk mig
▼ Indhold

Projektopgave om global opvarmning


Projektopgave om global opvarmning03-12-2008 09:44
tolv-tals-gruppen
☆☆☆☆☆
(3)
Hej.

Vi er en gruppe på tre drenge, som i hele næste uge skal i gang med vores projekt, som omhandler den globale opvarmning. Vi skal da inden, altså i denne uge, have planlagt hvad vi skal foretage os i næste uge.

Selvfølgelig skal vi arbejde på et produkt som til sidst skal afleveres og fremlægges, men hvad produktet skal ende ud med, har vi endnu ikke fundet ud af.

Det eneste vi mente kunne blive til noget og som vi kunne komme i tanke om, var at demonstrere hvordan ild (F.eks et stearinlys) går ud, inde i et akvarium, pga. iltmangel. Vi havde også tænkt at akvariummet skulle indeholde jord, planter, små huse osv. Men mon ikke nogle ligger inde med en bedre ide?


Vi siger tak på forhånd.
Redigeret d. 03-12-2008 09:45
03-12-2008 12:16
Christoffer Bugge Harder
★★★★☆
(1801)
Er I fra et gymnasium eller en folkeskole? Det fremgår ikke helt af jeres forespørgsel. Jeg har en hel del gode eksperimenter, I kunne lave - men de er på gymnasieniveau.

Jeg vil dog sige, at jeres skitserede eksperiment lyder som en meget dårlig ide i forhold til både drivhuseffekt og global opvarmning - det har nemlig intet med hverken direkte opvarmning (som et stearinlys ville være) eller iltmangel at gøre. Har I ikke en ansvarlig lærer, der kan fortælle jer lidt mere og lede jer på rette vej?

Skriv lige igen med lidt mere information.

Mvh

Christoffer


03-12-2008 15:57
tolv-tals-gruppen
☆☆☆☆☆
(3)
Hej Christoffer,

Først - Det er et folkeskole projekt til 8 klasse.
Som jeg forstår har vores nuværende idé til et eksperiment overhovedet ingentind at gøre med globalopvarmning eller drivhuseffekten, men når stearinlyset forbrænder stearinen bliver der da udledt Co2 som så kvæler ilten.
Vi vil fredag prøve at tage dette op med vores lærer, men vil meget gerne høre om du muligvis havde nogle idéer til nogle eksperimenter.

Og tak for den hurtige respons


Mvh.

Tolv Tals Gruppen
03-12-2008 19:11
Christoffer Bugge Harder
★★★★☆
(1801)
Hej 12-talsgruppe,

det er fint at fastlægge ambitionsniveauet fra begyndelsen!


Nu ved jeg slet ikke, hvad I har af udstyr til rådighed, eller om I skal arbejde med fysik/kemi, geografi, biologi eller noget helt fjerde. Men et godt forsøg, som jeg har lavet i 1.g - måske på et lidt højt niveau til jer, men når I nu kalder jer 12-talsgruppen, er det sikkert bedre at "tale op" end at "tale ned" til jer - har været at sende lys fra en varmelampe (der skal forestille solen) + stråling fra en elkedel (skal forestille jorden) gennem et rør og måle absorptionen af stråling i den anden ende. Så har jeg pumpet tre stoffer ind i røret: 1) Almindelig atmosfærisk luft, 2) vanddamp, og 3) co2 - og så kan I se, at der bliver holdt varme tilbage ved den langbølgede stråling fra Jorden, men ikke ved den kortbølgede stråling eller det synlige lys fra solen.

Jeg ved ikke, om I har haft noget om lys i fysik/kemi, men i korte træk handler det om, at lys har forskellige bølgelængder, og at drivhuseffekten virker ved at lade Solens kortbølgede lys slippe igennem, men holde Jordens udstrålede langbølgede lys tilbage. I kan se på denne tegning:



Man kalder også kortbølget lys/varmestråling UV-(ultraviolet)lys og langbølget lys/varmestråling for IR-(infrarødt)lys. Nu er I sikkert også begyndt at have tysk, så I kan sikkert godt gennemskue, at det hedder "Kurzwellige Wärmestrahlung" og "Langwellige Wärmestrahlung/Infrarot" på tysk. Beklager, hvis I var i tvivl, men tyskerne har nogle af de bedste og mest pædagogiske grafer, jeg kender!

Derudover kan I se her for forskelle mellem Jordens og Solens udstrålede lys´ spektrum:



Det blå viser, hvor lys fra forskellige bølgelægder absorberes ("holdes tilbage") af forskellige gasser - der er mange andre drivhusgasser end co2, men det er co2, der er mest interessant, fordi det er den, der forandrer sig hastigst.

Sig til, hvis der er mere - ellers prøv at spørge jeres fysiklærer om udstyr.

Held og lykke,

Christoffer

P.S. Når stearinlyset brænder op, udvikles der rigtignok co2 og der bruges ilt, men problemet med drivhuseffekten er ikke, at vi er bekymrede for iltniveauet på Jorden - det var mest derfor, at jeg ikke umiddelbart syntes, at det lød som en god idé. Men I kan godt lave et eksperiment med et stearinlys - eller en anden brændende ting, bare den indeholder masser af kulstof - i et stort akvarium, hvor i også har nogle planter, der vokser. Hvis I har en co2-måler på skolen, kan I så måle co2-niveauer før og efter.

Så kan I beregne, hvor meget co2 jeres lys vil udvikle ved at gange mængden af kulstof i jeres brændende kilde med 3,67 og regne ud, hvor meget det vil give i jeres akvarium - og så se, om planterne (der jo indånder co2 og udånder ilt) hiver co2 ud, så jeres co2-indhold i akvariet bliver mindre end ellers.
Eller I kunne sætte to akvarier op - et med kun et stearinlys og intet andet i, og et med et stearinlys + planter (skove på Jorden) og en skål vand (have) og se, hvor co2-niveauet blev størst. Begge skulle være lukket tæt til foroven, så det skulle nok være et fyrfadslys eller lignende.
Det sidste skulle I nok spørge jeres biologilærer om - det, I så ville vise, var, hvordan kulstofkredsløbet fungerede (altså om hvordan kulstof cykler rundt mellem atmosfæren, planterne og dyrene, havet og undergrunden). I kan se en skitse af det her:



- og ellers kan I klikke ind hos Danmarks Meterologiske Institut for mere information om klima og drivhuseffekt.

Håber, at det var en hjælp!

Mvh

Christoffer
Redigeret d. 03-12-2008 19:19
04-12-2008 15:11
tolv-tals-gruppen
☆☆☆☆☆
(3)
Hej Christoffer,

Tusind tak for det fine svar,
Vi vil kigger nærmere på dette imorgen da vi har møde fra 8.15 - 9.45.
Vi håber du vil hjælpe os mere hvis vi får problemer med det ovennævnte eksperiment. Jeg syntes at det lyder meget interessant(:

Mvh.
Tolv-tals-gruppen
- Henrik
07-01-2019 09:22
Sami1312
☆☆☆☆☆
(1)
Hej
Først - Det er et folkeskole projekt til 8 klasse.

Jeg tænkte på at i har nogen forsøgte til en 8 klasse vi har projekt uge i uge og vi har Global opvarmning Og jeg tænkte på om i har et forslag til det
07-01-2019 10:52
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg tænkte på at i har nogen forsøgte til en 8 klasse vi har projekt uge i uge og...

- spørgsmålet er meget bredt formuleret, så det forekommer svært at give et konkret forslag! Hvad med at kigge jeg lidt omkring her - og måske finde inspiration dér!?


(Hvis I finder et mere afgrænset emne, er det måske lettere for andre at komme med (gode?) forslag).




Deltag aktivt i debatten Projektopgave om global opvarmning:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hjælp! Emne til projektopgave123-03-2020 21:52
Projektopgave903-02-2016 21:15
Projektopgave708-12-2013 23:34
Projektopgave om konflikter og global opvarmning422-01-2013 19:05
Måske lidt hjælp til vores projektopgave?510-01-2010 19:34
Artikler
Global opvarmning
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik