Husk mig
▼ Indhold

Superstorme vil ødelægge alle kystnære byer i dette århundrede?

Superstorme vil ødelægge alle kystnære byer i dette århundrede?05-05-2016 22:19
Henning Petersen
☆☆☆☆☆
(18)
Så er James Hansen på banen igen:
I et opsigtsvækkende forskningspapir, der blev endeligt publiceret i marts i år, advarer James Hansen sammen med 18 andre klimaforskere om, at klodens klima kan udvikle sig faretruende katastrofalt inden udgangen af dette århundrede, og at alle kystnære byer vil blive ødelagt af superstorme som dem, der hærgede kloden for 130.000 år siden. Og det kan allerede ske ved en gennemsnitlig temperaturstigning på to graders celsius, som FN anbefaler som øvre grænse for den globale opvarmning.

https://www.information.dk/udland/2016/05/mister-indlandsisen-paa-groenland-altid

Hvad skal man tro?
05-05-2016 23:56
Morten Riber
★★★★☆
(1804)
Hej Henning. Du kan fx tro som mig på Vandrer mod Lyset hvori der gennemgås en logisk og videnskabelig forklaring på klodens tilblivelse, dens ustabilitet og videre frem mod nutiden. Den viden som vi således bliver delagtiggjort i, blev nedskrevet i begyndelsen af forrige århundrede og udgivet med copyright. På det tidspunkt var mange forhold omkring kloden markant stabiliseret, historisk set, og dette galt også temperaturen hvorom det nævnes at denne vil forblive nogenlunde stabil, men dog svagt stigende. Jordens stabilitet er helt speciel hele universet idet Gud længe før menneskenes tilblivelse udvalgte denne planet til at spille en særlig rolle og sikrede den mod at kunne opsluges af mørket ved at udlægge et specielt netværk at lys, kaldet lysomhyldningen. Denne forsikring blev der alvorlig brug for, da en stor skare af ånder, eller engle om man vil, faldt for mørkets magt, men det er en længere historie at komme ind på her, og denne episode ligger uendelig langt tilbage i tiden. Det der skete for de ca. hundrede år siden, havde en opløsende effekt på mørket, hvorfor lysomhyldningens harmoniserende kraft ville komme til at spille en større rolle fremover. En svagt stigende temperatur passer godt med det vi har oplevet siden 1920 hvor bogen blev udgivet, og da det samtidig blev fortalt at Gud bifalder den videnskab som bidrager med opdagelser og opfindelser har Han ikke kunne undgå at vide hvordan forbruget af fossile brændstoffer ville eksploderer, med frigørelse af CO2 til følge. Intet sted i værket har Gud trods denne viden forsøgt at advare os mod denne udvikling, på trods af at det ikke skorter på advarsler i bogen. Kære Henning. Jeg ved godt at alt dette beror på tro, men du anvendte selv ordet tro i dit spørgsmål. Jeg er helt bekendt med at mange finder behag i at simplificerer mine synspunkter til noget der kun har med tro at gøre, men faktisk blev jeg klimaskeptiker, inden jeg studere om Vandrer mod Lyset angav et syn på sagen. Dette gjorde jeg ved at bruge min sunde fornuft. Sund fornuft og logiske ræsonnementer går frem for alt i mit univers, og min svaghed for Vandrer mod Lyset står og falder hundrede procent med om logikken fortsat består. Hvis jeg en dag opdager at det som står i værket pludselig strider mod min logiske sans, vil jeg straks brænde bøgerne. Som fx hvis nu den globale opvarmning alligevel skulle vise sig at være lige så katastrofal som nogen går og siger, ja så er vi jo blevet dårligt oplyst gennem dette værk som derved vil være inkonsistens. Jeg henter altså først og fremmeste mine holdninger ud fra en række logiske betragtninger. Det er helt unikt at noget sådant er muligt i relation til det at tro, men dette muliggør Vandrer mod Lyset altså, som det eneste religiøse værk i hele verden. Helt unikt.
Redigeret d. 06-05-2016 00:07
06-05-2016 00:32
Morten Riber
★★★★☆
(1804)
Jeg vil lige tilføje at, jo, vi bliver advaret mod naturkatastrofer. Gud forudså at der ville komme mange flere mennesker på jorden og at kommende naturkatastrofer ville komme til at dræbe og skade mange menneskers, hvis vi blev ved med at bosætte os på alle de udsatte steder som vi i dag kender så godt. Menneskeheden rådes derfor til at undlade at bo eller fraflytte disse udsatte steder, selvfølgelig i det omfang det ikke er muligt grundigt at sikre sig grundigt. Noget som ikke er sket, men det hænger jo sammen med bogens begrænsede udbredelse, noget som Gud ikke styrer. Kirkens mænd går som bekendt deres egne veje, og det er ikke nødvendigvis Guds vej de går. Intet har de taget til sig, og dermed blev værkets indhold ukendt for milliarder af mennesker.
06-05-2016 07:33
N A Nielsen
★★★☆☆
(896)
Henning Petersen skrev:
I et opsigtsvækkende forskningspapir, der blev endeligt publiceret i marts i år, advarer James Hansen sammen med 18 andre klimaforskere om, at klodens klima kan udvikle sig faretruende katastrofalt inden udgangen af dette århundrede, og at alle kystnære byer vil blive ødelagt af superstorme som dem, der hærgede kloden for 130.000 år siden. Og det kan allerede ske ved en gennemsnitlig temperaturstigning på to graders celsius, som FN anbefaler som øvre grænse for den globale opvarmning.

https://www.information.dk/udland/2016/05/mister-indlandsisen-paa-groenland-altid

Hvad skal man tro?

Det betyder vel ikke det store. Ifølge Hansen står kystbyerne jo allerede under vand på det tidspunkt ;-)
06-05-2016 09:03
Kjeld Jul
★★★★☆
(1978)
Advarer James også mod at bygge flere havvindmølleparker?
Såfremt det ikke Er tilfældet,skal vi ikke tage hans spådom så alvorligt.
06-05-2016 09:07
John Niclasen
★★★★☆
(1945)
Henning Petersen skrev:
...

Hvad skal man tro?

For at vurdere værdien af en persons forudsigelser, så kan man se på deres historik. Hvad har James Hansen tidligere forudsagt, og hvordan er det så gået? Man kan f.eks. se på, hvad han forudsagde tilbage i 80'erne, at der ville ske i tiden op til nutiden (år 2016), og så holde det op mod faktiske kendsgerninger.

Hvis du gør dette, så forvandles din tro til viden.

Søg f.eks. efter: James Hansen predictions track record
06-05-2016 12:49
crankProfilbillede★★★☆☆
(894)
I dette århundrede - det tror jeg på.
Det gælder jo kun kystnære områder (som f.eks. Danmark).

.
06-05-2016 14:36
Kjeld Jul
★★★★☆
(1978)
Måske er det for tidligt at skrotte kulkraftværkerne,i så fald at superstormene raser,kan vi nok ikke regne med vindmøllestrøm,hverken fra vores egne havmøller eller nabolandenes,som jo Har en geografisk placering lignende Danmarks.Det må da være rettidig omhu for Energistyrelsen at tage det aspekt med i deres fremtidige planlægning.
For så vidt vil mange landmøller heller ikke kunne overleve naturens rasen.
Det Er utroligt,som AGW kan vende op og ned på VE intentionerne.
Selv.om.Jeg ikke Er fan af vindkraft,tror Jeg ikke en døjt på James Hansen og Co,som.tidligere er det kun for at piske en panik stemning op.
Redigeret d. 06-05-2016 14:58
08-05-2016 10:26
Jørgen Petersen
★★★★☆
(1146)
I relation til det alt overskyggende og alt ødelæggende CO2-problem kan alt bruges som som grundlag for diverse skræmmekampagner. Her er intet for groft. Her helliger målet midlerne.
10-05-2016 07:49
John Niclasen
★★★★☆
(1945)
...
Hvad skal man tro?

Et eksempel på James Hansen's forudsigelser:

D. 18. januar 2009, to dage før Barack Obama tiltrådte sit embede som præsident i det Hvide Hus, var der i avisen, the guardian, en artikel med James Hansen:

President 'has four years to save Earth'

James Hansen udtaler bl.a.:

James Hansen
We have to get on a new path within this new administration. We have only four years left for Obama to set an example to the rest of the world. America must take the lead.

James Hansen's seneste papir om superstorme, som det indledende indlæg i denne tråd omtaler, tyder på at James Hansen mener, vi ikke formåede at redde planeten på fire år, som han gav som grænse i 2009.

Det er med andre ord for sent. Jeg vil så foreslå, at man stopper alle pengetilførsler til videre forskning i klima. Det nytter alligevel ikke noget mere ... iflg. James Hansen.

D. 2. juni 1975 var der i avisen, Chicago Tribune, en artikel om global cooling:

Ice age coming? Chilling thought for humanity

Dengang i 1975 udtalte et andet klima geni på lige fod med James Hansen, en Dr. Stephen Schneider fra National Center for Atmospheric Research (NCAR), Boulder, Colorado, at hvis nedkølingen af Jorden fortsætter, så vil det medføre sultende nationer, som kan føre til "terrorism and perhaps even nuclear blackmail".

Vi har et problem!

Disse dommedagsprofeter har fordrejet hovederne på vore politikere, mange journalister og dele af befolkningen.

Avisudklip fundet via: NCAR 1975 : Global Cooling Caused Terrorism – National Security Crisis
Redigeret d. 10-05-2016 07:53
10-05-2016 08:00
crankProfilbillede★★★☆☆
(894)
John >
Det er da meget tænkeligt, at 2009 har været tipping point.
Problemet er, at man ikke kan sige den slags med sikkerhed.

.

Deltag aktivt i debatten Superstorme vil ødelægge alle kystnære byer i dette århundrede?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kul-industrien eksproprierer byer i Tyskland1522-12-2009 23:38
Dorthe Dahl-Jensen: 70 cm havstigning i dette århundrede1720-12-2007 10:22
NyhederDato
Byer vil have kæmpevindmøller ved kysterne25-11-2010 11:39
Store byer trues af oversvømmelser05-11-2010 14:15
Fem gange så mange hedebølger i byer02-06-2010 14:03
Asiatiske byer er de mest klima-sårbare16-11-2009 05:41
Indiske byer er CO2-engle03-11-2009 11:49
▲ Til toppen
Afstemning
Vil Donald Trump trække USA ud af Paris-aftalen?

Ja

Nej

Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2016 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik