Husk mig
▼ Indhold

Tørken ses allerede nu - men hvad med fremtiden?



Side 2 af 2<12
18-07-2023 09:50
John Niclasen
★★★★★
(6465)
Kosmos skrev:
Jeg har vedhæftet øverst det tidligere fejlbehæftede kort for 16-Maj-2023 og nederst det nye for samme dag

- jeg synes også, at dette påkalder sig opmærksomhed:

Og da indekset regner videre på gårsdagens resultater, akkumulerer fejlen sig dag for dag

Indekset må da (forhåbentligt) fra tid til anden blive 'nulstillet'!?

Ja, det rejser nogle spørgsmål. Hvordan fremkommer tallene? Under Fakta | Tørkeindeks skriver DMI bl.a.:

* Tørkeindeks bygger på en vandbalancemodel, der hver dag estimerer mængden af vand i det jordvandsmagasin, som planterne har til rådighed.
* Ved beregning af DMI's Tørkeindeks er jordvandsmagasinstørrelsen sat til 100 millimeter som et middeltal for hele Danmark.
* Den aktuelle vandmængde justeres dagligt i modellen som følge af nedbør, fordampning og nedsivning.
* Modellen kan arbejde med to forskellige beregningsmetoder til bestemmelse af fordampning ...
* Selvom Tørkeindeks er det danske standardbillede af, hvor meget vand der er i det øverste jordlag på et givet tidspunkt ...

Så det er en model, som ser ud til også at have input fra bl.a. nedbør, mens fordampning beregnes. Og m.h.t. nedsivning? Mon ikke også det blot beregnes, altså ikke måles.

Hvorfor måler de ikke bare, hvor våd eller tør jordbunden er? Det ville, som du skriver, nulstille modellen.

Og de kalder så dette "det danske standardbillede".
De aner ikke, hvad virkeligheden er. Jøsses!

Og det står på i årevis!?

Det er ufatteligt, at DMI kan fortsætte med al deres nonsens, uden at der er nogen autoritet, som stopper vanviddet. Hvem bestemmer i sidste ende, hvad DMI får af midler? Politikerne?
18-07-2023 12:49
Robert Wagner
★★★★★
(3583)
John Niclasen skrev:
Bare underligt, at det ikke gøres noget alvorligt ved det. Vi betaler fortsat til bedraget.


Hvori ligger bedraget, når DMI selv finder ud af fejlen og retter op på det?

Studeret astrofysik min bare...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
18-07-2023 14:48
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
John Niclasen skrev:Hvorfor måler de ikke bare, hvor våd eller tør jordbunden er?

Der er to grunde til ikke at måle jorden direkte:

1) Det kræver arbejde. Det er meget nemmere at få nogen til at lade som om de "udregner" de tal, man ønsker.

2) At måle jorden vil sandsynligvis ikke give de politiske resultater, du ønsker. Se #1 ovenfor for den hurtigste og nemmeste måde at nå dit ønskede mål.


There are two reasons for not measuring the soil directly:

1) It takes work. It is much easier to get someone to pretend to "calculate" the numbers you want.

2) Measuring the ground is unlikely to produce the policy results you want. See #1 above for the fastest and easiest way to achieve your desired goal.
19-07-2023 00:12
Robert Wagner
★★★★★
(3583)
John Niclasen skrev:
Bare underligt, at det ikke gøres noget alvorligt ved det. Vi betaler fortsat til bedraget.


Hvori ligger bedraget, når DMI selv finder ud af fejlen og retter op på det?

Studeret astrofysik min bare...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
RE: Tørkeindeks og DMI fejl19-07-2023 10:59
John Niclasen
★★★★★
(6465)
Kosmos skrev:
Jeg har vedhæftet øverst det tidligere fejlbehæftede kort for 16-Maj-2023 og nederst det nye for samme dag

- jeg synes også, at dette påkalder sig opmærksomhed:

Og da indekset regner videre på gårsdagens resultater, akkumulerer fejlen sig dag for dag

Indekset må da (forhåbentligt) fra tid til anden blive 'nulstillet'!?

Jeg bider mærke i endnu en ting, DMI skriver:

DMI skriver:
* Selvom Tørkeindeks er det danske standardbillede af, hvor meget vand der er i det øverste jordlag på et givet tidspunkt, har der på intet tidspunkt været samfundskritiske udfordringer i forbindelse med fejlen.

Der er to muligheder, som jeg ser det:

1) Fejlen er stor, DMI lyver, og det har haft samfundskritiske udfordringer, heriblandt økonomiske konsekvenser for firmaer, landbrug, m.v., som har taget DMI's Tørkeindeks som valid information og handlet ud fra det.

2) Fejlen er stor, og DMI har ret i, at det ikke har haft samfundskritiske udfordringer, og dermed ingen økonomiske konsekvenser, fordi ingen bruger DMI's Tørkeindeks til noget meningsfyldt.

Da DMI har lavet store fejl, fortsat laver store fejl, og i fremtiden vil lave store fejl, så vil begge muligheder føre til den konklusion, at DMI øjeblikkeligt skal stoppe med at beregne Tørkeindeks!

Det er spild af danskernes penge!

RE: Nulstilling af tørkeindeks20-07-2023 09:14
John Niclasen
★★★★★
(6465)
Kosmos skrev:
- jeg synes også, at dette påkalder sig opmærksomhed:

Og da indekset regner videre på gårsdagens resultater, akkumulerer fejlen sig dag for dag

Indekset må da (forhåbentligt) fra tid til anden blive 'nulstillet'!?

Jeg fandt mere information, som omtaler nulstilling:

DMI skriver:
Ved beregning af DMI's tørkeindeks er magasinstørrelsen sat til 100 millimeter som et middeltal for hele Danmark.
Den 1. marts hvert år nulstilles modellen, således at jordvandsmagasinet er fyldt helt op på denne dato.

Kilde: Sådan udregnes tørkeindeks @ dmi.dk

Så DMI's estimat-beregning starter forfra hvert år 1. marts. Nulstillingen er ikke baseret på målinger. Man sætter blot "magasinstørrelsen" til 100 mm. Og de fejlbehæftede beregninger giver så hurtigt en stor afvigelse, som ses af vedhæftede graf.

Selvom de får en bedre beregning, er modellen fortsat ikke baseret på målinger, men i høj grad på gæt.
Tilknyttet billede:

20-07-2023 13:44
Robert Wagner
★★★★★
(3583)
John Niclasen skrev:
Bare underligt, at det ikke gøres noget alvorligt ved det. Vi betaler fortsat til bedraget.


Hvori ligger bedraget, når DMI selv finder ud af fejlen og retter op på det?

Studeret astrofysik min bare...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
RE: Misinformation23-07-2023 11:05
John Niclasen
★★★★★
(6465)
I fortsættelse af Tørkeindeks og DMI fejl 19-07-2023 10:59

Mens der har været bygevejr i dagevis og et større regnvejr trækker ind over landet, holder DR danskerne i et jerngreb af misinformation og propaganga om bl.a. tørke.

DR har en hel sektion om Tørke i Danmark.

DR skriver:
Flere steder i Danmark er tørkeindekset så godt som i top. Af den grund følger de lokale beredskaber situationen tæt, og flere steder kan der komme vandingsforbud, forbud mod åben ild og bålafbrænding. DR opdaterer dig her.

Vedhæftede kort er i skrivende stund det seneste Tørkeindeks, som for øvrigt i høj grad bygger på estimater og tvivlsomme beregninger.

Kan man stole på DR, eller leverer de for det meste misinformation?
Tilknyttet billede:

23-07-2023 12:21
Robert Wagner
★★★★★
(3583)
John Niclasen skrev:
Bare underligt, at det ikke gøres noget alvorligt ved det. Vi betaler fortsat til bedraget.


Hvori ligger bedraget, når DMI selv finder ud af fejlen og retter op på det?

Studeret astrofysik min bare...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
RE: Tørkeindeks juli, 202323-07-2023 13:35
John Niclasen
★★★★★
(6465)
I fortsættelse af Misinformation 23-07-2023 11:05

På trods af, at det er estimerede værdier, så viser DMI's Tørkeindeks dog et fald gennem juli, 2023.

Men dette faktum ser ikke ud til at have nogen indflydelse på den misinformation og propaganda, Danmarks Radio konstant føder danskerne med for deres egne penge.

DR skriver:
Flere steder i Danmark er tørkeindekset så godt som i top. Af den grund følger de lokale beredskaber situationen tæt, og flere steder kan der komme vandingsforbud, forbud mod åben ild og bålafbrænding. DR opdaterer dig her.

Måske nogle af propagandisterne hos DR er taget på ferie og lader propagandaen og misinformationen stå utilrettet og uimodsagt!?
Tilknyttet billede:

23-07-2023 15:06
Robert Wagner
★★★★★
(3583)
John Niclasen skrev:
Bare underligt, at det ikke gøres noget alvorligt ved det. Vi betaler fortsat til bedraget.


Hvori ligger bedraget, når DMI selv finder ud af fejlen og retter op på det?

Studeret astrofysik min bare...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
23-07-2023 19:34
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Sikken en støvregn der rammer os. Av av. Det har støvregnet hele dagen. Og temperaturen nåede ikke over 18 grader idag.
23-07-2023 20:02
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Hvad siger du? Jeg er en tumbe der kalder vejret for klima. Du er en idiot der tror at tv billeder er virkelige. Og tror at forskere er helt ærlige mennesker. Ved du hvad? der er noget lavere end 0. Det er at blive snydt. Snydt, klimaalarmister.
23-07-2023 22:32
Kosmos
★★★★★
(5372)
Du er en idiot der tror at tv billeder er virkelige

- hvilket er noget af en overdrivelse!:

BBC viewers have been left baffled by 'misleading' weather maps that appeared to show Britain among European countries experiencing scorching temperatures - despite below average temperatures across the UK.
The broadcaster reported on high temperatures in southern Europe extensively last week with its weather charts showing much of the Mediterranean in red 'extreme heat' warning colours.
The weather maps also depicted the UK in yellow and dark orange high-temperature hues - despite rain and unseasonably cold temperatures across the British Isles last week...


Her lidt fakta vedr. europæiske 'varmerekorder'.
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Tørken ses allerede nu - men hvad med fremtiden?:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Tørke
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik